|
|
|
Slukstang til innlandsfiske - type lett
|
Slukstang til innlandsfiske - type lett
03/04/2022 20:03
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Er på jakt etter en OK slukstang, hovedsaklig til det jeg vil kalle lett innenlandsfiske. Jeg skal neppe dra 5-6 kgs gjedde, men litt fjellørret kanskje, noe abbor etc er vel mer det jeg sikter mot.
Ønsker også å kunne ha den med, så pakkbarhet er heller ikke noe minus.
Med halvstore barn så opplever jeg jo ofter og oftere at de låner utstyr, det brukes nok litt hardere enn jeg selv gjør, men at de viser interesse for slike aktiviteter veier i grunn opp for bruken. Men det betyr også at jeg trenger ikke god helt high-end heller.
Jeg vil tro slukstørrelse 5-20 gram burde dekke mitt behov?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Slukstang til innlandsfiske - type lett
[Re: eOpseth]
03/04/2022 20:56
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Det er flere variabler en må ta hensyn til. Har du snelle i korrekt størrelse, og er den haspel eller spinn(rulle)? Foretrekker selv helst haspel til slikt fiske. Så er det prisnivå du ønsker å legge deg på. Men hvis jeg tolker deg rett så er det en aktivitet du ikke driver med "hver helg"? 4-delt haspelstang ville jeg satse på. 3 og 4 delte stenger mister noe mykhet kontra 2-delte. Men det kan kompenseres med lengre lengde. Her er et eksempel på en ok innstegsmodell til 999,- https://www.magasinet.no/lawson-explorer-g4-9-fot-7-20-gram-4-delt-haspelstangMen stenger, som alt annet, har store pris-spenn.
Redigert av Labbetuss; 03/04/2022 21:02.
|
|
|
04/04/2022 15:34
|
eOpseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er riktig, dette er koseaktivitet når det er aktuelt. Så noe som fungerer bra, og la meg understreke fungerer, så er jeg nok godt innafor. Jeg har hatt noen slike ferdigsett jeg angrer ikke rent lite på...
Og med det som bakgrunn, om jeg legger ca samme summen i en haspelsnelle så burde jeg være good to go?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
04/04/2022 17:33
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Ja, rundt 1000,-. Prøv å finne en snelle fra Shimano eller Daiwa som har en betegnelse med 2000 eller 2500. Tallet angir klasse/størrelse/snørekapasitet. Noen vil sikkert si at 1000 er nok til ditt bruk. Men jeg vil si at 2000-2500 vil gi deg et større bruksområde. Og husk sene, enten monofilament(nylon) eller multifilament(som bl.a. Fireline). Tradisjonell monofilament er det sikreste og billigste til ditt bruk. 0,20mm nylon holder. Ett eksempel av mange: https://www.skittfiske.no/daiwa/229186/daiwa-legalis-lt-2500-2021-modell
|
|
|
[Re: Labbetuss]
04/04/2022 18:42
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Ute i samme ærend, men litt mer mindre skogsvann og en og annen saltvannsekspedisjon fra moloen med ungene. Fortsatt OK valg, eller burde man valgt noe lettere? Ser stanga er oppgitt fra 7 grams krok.
|
|
|
[Re: mob]
04/04/2022 20:49
|
Labbetuss
Entusiast
|
Entusiast
Tror ikke du bør tenke på noe mindre enn 7g når du tenker på å bruke stanga i saltvann. Stenger med så lette sluker har jeg aldri selv brukt i saltvann, kanskje fordi jeg har flere andre stenger. 7g kan bli lett også i små skogsvann. Sluk/spinner med snøre blir lett tatt av vind. Og så kommer du ikke ut til vakene, som "alltid" er lengre ut enn hva du klarer å kaste. Og husk at i saltvann kan en få seg en overraskelse, en sjelden gang. En venn av meg, som dessverre er gått bort, dro ut i Oslofjorden en søndag formiddag tidlig i mars for å fiske torsk fra land. Første kastet gikk i bunn der ute så han flyttet seg noen titals meter og kastet på nytt. Rett etter sluken traff vannet ble snøret slakt og han stusset over at det var like grunt. Men få senkunder etter kom det et skikkelig utras. Han forstod med en gang hva det var, laksefisker som han var. Han landet(tailet) en sjøørret på 10,2 kg.
|
|
|
|
|
|
|