Hadde en veldig fin Mercedes W114 med 230 rekkesekser, dobble weber, og senkesett. Dessverre fikk denne slitasje i sylinder veggene og ble bare stående i mange år uten motor.
Fikk endelig bestemt meg for å selge -8, panzerwagen, og har alltid hatt et svakt punkt for japanske biler og bilkultur. Hadde lyst på en Mazda RX7, men når jeg fant denne var det ingen vei tilbake.
Bilen er orginalt tysk og er importert til norge etter et opphold i sverige. Alt manuelt, utenom soltak som er elektrisk. Men ingen AC, sentralås, servo osv.. Så er en lettvekter, tidligere eier antydet 900 kg.
Seter fra 1991 modell Klare lys bak H&R justerbart senkesett Momo Honda tre ratt Gir kule i tre Blaupunkt Bremen radio m. bluetooth
Har alle orginal deler utenom seter. CRX skal være en forkortelse for Civic Renaissance eXperimental eller Civic Renaissance X, noe som er ganske kult.
Redigert av kid; 05/04/202208:01.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: kid]
#270351705/04/202207:56
Dere som har sånn gamle biler (eller entusiast-biler), kan dere skru selv på de?
Jeg har lyst på en eldre Porsche fra 80 tallet, men kan jo ingenting om mekanikk og sånn.
Det er jo halve moroa, for meg ihvertfall Men om bilen er i topp stand skal det ikke være nødvendig å skru (mye), og da kan det holde å være alliert med et spesialistverksted.
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: kid]
#270352305/04/202208:40
Samme her. Halve moroa er å skru og fikle litt. I tillegg til at eldre biler og motorsykler (i mine øyne) er mye morsommere å kjøre. Nå har jeg ikke kjørt så veldig mye forskjellig, men jeg har kjørt det meste av nye gromme BMW'er og det er jo litt "kjedelig" kontra de eldre. Sjel eller sjarm kan man kanskje kalle x-faktoren som nye biler ikke har. Nyere bildesign er jo heller ikke noe å hoppe i taket av. I tillegg til at jeg liker 2 hjul best er det også en fordel med motorsykkel at man ikke trenger så stor garasjeplass for å skru. Når jeg en dag kjøper større hus med større garasje, så har jeg lyst på en eldre grombil selv.
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: aug11x]
#270352605/04/202209:01
I tillegg til at eldre biler og motorsykler (i mine øyne) er mye morsommere å kjøre. Nå har jeg ikke kjørt så veldig mye forskjellig, men jeg har kjørt det meste av nye gromme BMW'er og det er jo litt "kjedelig" kontra de eldre. Sjel eller sjarm kan man kanskje kalle x-faktoren som nye biler ikke har. Nyere bildesign er jo heller ikke noe å hoppe i taket av.
Definitivt sjel! Nyere biler og MC er uhyre effektive, og alt for kabable til å kunne brukes i nærheten av hva de er gode for på vei. Jeg bestemte meg etter første prøvetur på en skikkelig sykkel (husker ikke helt hva det var, men det var en Kawa, over 1000cc, og jeg var 17) at jeg aldri kunne ha en slik. Da ville jeg neppe sittet her i dag Men nå kunne jeg faktisk tenkt meg en eldre Norton, Triumph eller liknende. Noe som er gøy/kos å kjøre på stille landevei en sommerdag uten å kjøre idiot, ta frem om våren, praktisere mekanisk zen på, osv.
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: Panda]
#270354205/04/202210:49
Jeg har lyst på en eldre Porsche fra 80 tallet, men kan jo ingenting om mekanikk og sånn.
3 literen på SC, 3,2 på Carrera og 964 går for å være relativt sett skuddsikre motorer. 964 er vel den første som i praksis er en moderne bil man kan bruke hele året (uten at mange av disse ser salt, snø osv). Men det forutsetter at tidligere eiere har gjort jobben med oljeskift, vedlikehold osv ordentlig. De fleste tar vare på alt av kvitteringer. Både motor og girkasse må på et eller annet tidspunkt overhales og det koster > 100K for motor. Det er god deletilgang til ikke altfor friske priser. Jeg holdt på å kjøpe en kjempeflott 964 i 2013 og selger en som er i et bilprogram og gammel Porsche mekaniker skulle ha 290.000 for den. I dag gjetter jeg på at den ville gått for minst 650.000, i ettertid, BIG MISTAKE ! SC er fortsatt en billig inngangsbillett men 3,2 carrera prisene har økt en del.
Men på en 30 år gammel bil er det hysterisk mye som over tid blir slitt og kjøper du feil bil blir det dyrt. Flere annonser for gamle 911'er har side opp og ned på hva som har vært byttet underveis, styreledd, dempere, rust, girkasse, ledningsnett, lykter osv.
Jeg ville ha meldt meg inn i Porsche klubben, blitt med på noen klubbkvelder, spurt og snakket med de gråhårede om gamle biler. Det er Porsche klubb i Nittedal, Bærum og Fredrikstad/Sarpsborg og de møtes gjerne en gang i uken for å skryte, sparke i dekk og spise pølser. Det finnes mange lokale biverksteder som er flinke på Porsche, i praksis er det ganske enkel mekanikk med unntak av at motoren er lite tilgjengelig og det meste må gjøres fra undersiden som på boble.
Nå har jeg riktignok en backdate men jeg ville først blitt kjent i et miljø, sett på mange biler, regnet med å bruke noen tusenlapper i ny og ne og kjøpt en så godt som original bil hvor evt endringer er registrert i vognkortet. Kommer du deg inn i en klubb er det ofte noen som kjenner tidligere eier(e) på bilen og vet om det er en Jeremy Clarkson type (a man with a hammer) eller en pedantisk James May. Du bør ha med deg folk som har greie på bil når du handler.
Jeg har hatt min i tre år og på papiret var den helt strøken, helt uten rust, med nytt ledningsnett og hele karrosseriet byttet, inkl lykter, lister osv, div på styring, eksosanlegg, hjul, div inventar samt motor og girkasse ut av bilen for div. Likevel, det blir et besøk eller to på et lokalt verksted. På min har jeg fått justering av hjulstilling, foring mellom girkasse og clutch, bytte av startmotor (det var min feil, slipte nye nøkler og det medførte at nøkkelen ikke gikk helt tilbake i utgangsposisjon og startmotoren ble dratt med rundt og totalt revet i filler), justering av panser, nye bakdekk, elektrisk feil i sikringsboksen, problem med vindusheiser (de er elektriske) og justering av sidevinduer (det var ikke helt tett mellom lister og vinduer). Tror det var alt men det sier i hvertfall at du også i beste fall må regne med litt småtterier løpende. På min har det kostet omtrent null og niks (Bank i bordet).
Jeg er en novise som nevnt. Skulle jeg kjøpt Porsche i dag ville jeg gått for en tilnærmet urørt 90 talls 964 eller 993 med manuelt gir og fast tak så dyr som jeg hadde råd til kjøpt hos en anerkjent Porsche butikk (ikke nødvendigvis Porsche Center) eller hatt kontroll på historikk / eiere etc. Da ville planen vært å sette sykkelstativ på taket, finne frem boka 71 bakker i Norge og krysset av alle bakkene og merket dem med "S" for sykkel og "P" for Porsche. En turnè rundt Norge i en 70 talls targa hvor taket ikke er 100% tett og risiko for å bli stående er ørlite høyere er jeg usikker på om jeg tør. Foreslo det for fruen og hun kvitterte "kan du ikke for en gangs skyld forelå noe som jeg har lyst til også, skal jeg sitte i bilen med svett sykkeltøy for at du skal leve ut din drøm. Du kunne foreslått Rosendal, Bryggen i Bergen, Ålesund sammen med meg". Hun liker bilen bilen veldig godt altså. Forresten har jeg lyst på en 991.2 Carrera S med bakhjulsstyring og lift på foraksel også.
Det jeg prøver å si Panda er "klin til, hva kan egentlig gå galt ?"...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: EmilZipp]
#270356005/04/202212:51
Angående det å skru selv...Jeg fikk til å bytte innsug og montere doble webere på Mercedesen jeg hadde. Og den startet og gikk etterpå! Dette er uten noe form for erfaring med skruing. Men det ble for mye styr med borring og honing osv .. ble litt for stor oppgave og redd for å gjøre feil. Og for dyrt å få fikset på verksted. Mange løse deler som skal tilbake på riktig plass også når man har tatt ut motor.
Redigert av kid; 05/04/202212:59.
Pass dokk for han Snute og han Gryteklut!
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: Panda]
#270356505/04/202213:12
Dessverre ingen gullkorn som egner seg i kvinneblogger under temaet min fantastiske mann. «beklager og ja selvsagt må vi innom litt kultur også» eller noe deromkring.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: EmilZipp]
#270371707/04/202208:33
Jeg kjøpte tilbake min 1998 Honda Integra Type R etter 14 år. Den er nå under langsom restaurering med mål om å holde den kjørbar hver sommer. Dette er en veldig artig bil å kjøre med en heelt fantastisk motor og girkasse.
Koser meg maks med bakhjulsdrift og manuell gir. Er glad i å styre bilen med rumpa og vinteren med snø, is og våte veier gjør hver kjøretur til en opplevelse. Barna på 10 og 21 år syns også det er veldig gøy å drifte på en åpen plass.
Suzuki RG500 1985 modell. Var versting når den kom med 95hk på 154kg. Nå er den en pusekatt sammenlignet med dagens r-sykler. Motor overhalt i vinter. Den er på veien om 2-3 uker.
Jeg har hatt en en RG selv, det er ikke så mye som skal gjøres med den for at den få eiere av nye R sykler til å svette blod. min fulgte GSX750R helt opp til toppfart uten problem hvor har du importert den fra ?
jeg savner min litt for ofte
Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: kid]
#273007415/03/202307:43
Etter en solskinnstur til Skjærhalden på Hvaler i helgen har jeg konkludert med at Ferdinand kvalifiserer til entusiast bil (kun min personlige mening og jeg skal innrømme at jeg har vært litt usikker på hvilke følelser jeg ville oppleve i nyere bil) selv med litt mindre sjel, oljelukt, knirk, risting og bråk enn Sally i bakgrunnen som forsvant til tidligere eier samtidig. 35 år, 220 HK, 400 unyttige kilo og en knapp som åpner glasstaket bak og sender Targataket ned over motoren fremfor en fire minutters knoteprosess skiller de to. Likevel er det lett å se slektskapet, digger den bøylen på begge. Han er snill som et lam og like lettkjørt som en Golf. Litt fikling på noen knapper (sportseksos, Sport, Sport Pluss, PASM/PDCC og PSM) stikka til venstre og høyrefoten ned så ble det klamme hender, øre-godt og forutsigbar flyalarm fra fruen :-). Volvo’n en V90 har enda flere hester (408 mot 400) men entusiasme ??? Neppe. Entusiastbilen er trygt tilbake på vinterlagring sammen med 15 andre fra samme familie i bilklubben frem til fruens "nye gulv prosjekt" frigjør plass i garasjen over påske. Har vært en kjedelig, forsiktig og fornuftig gjerrigknark hele livet men nå ble det en hump i veien :-) ikke den letteste utgaven automat, 4wd og den tunge Targa-løsningen sammenlignet med en Carrera 2S coupe men det blir gøy nok for oss.
Redigert av EmilZipp; 15/03/202308:43.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: kid]
#273012015/03/202313:00
Jeg ble litt inspirert av denne tråden, og en diskusjon med en bekjent som fulgte drømmen og kjøpte seg en lekebil, til å dra på jakt etter en litt sær britisk bil som jeg har hatt øyne for i mange år.
Men den er laget i relativt få utgaver med venstreratt. Er det noen spesialist-butikker/forhandlere av britiske biler man bør følge med hos eller legge inn varsling hos dersom man er på jakt etter litt sære biler med krav om ratt på RIKTIG side?
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: Anders A-R]
#273012515/03/202313:21
Er det noen spesialist-butikker/forhandlere av britiske biler man bør følge med hos eller legge inn varsling hos dersom man er på jakt etter litt sære biler med krav om ratt på RIKTIG side?
# # #
Det hender jeg ser litt bilprogrammer og da dukker det opp det ene og det andre av sære bilklubber, kompisgjenger og annet med smale interesser, bla han tjukken som kjøper slitne entusiast-biler mens kompisen restaurerer for salg.
Jeg ville snoket opp slike miljøer også utenfor Norge på nettet. Her er Norsk Land Rover Klubb, men du skal vel ha en enda mer spesiell jaktbil antar jeg :-) Lykke til, har du lyst til å fortelle hva som er på ønskelisten ?
Mannen til en kollega hadde en gammel traktor med antatt verdi på noen titalls tusen. For en måned siden dukket det opp en trønder som hadde funnet den i et register og klinket 250K på bordet og hentet den hjem. Gjetter på at du klarer å få hjelp hos biltilsynet for å finne aktuelle kandidater i Norge (men her er jeg mildest talt på tynn is).
Har også plukket ut en typisk høyrerattet bil, og lette etter venstrerattet utgave. Etter å ha kjørt bil i England har jeg utvidet horisonten og vil ikke ha problemer med en høyrerattet bil. Like tight i giringen, og ikke prøvd å gire med dørhendelen, men man setter seg nok inn på feil side av vane ja.
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: EmilZipp]
#273013215/03/202315:19
Lars, ja jeg hadde bestemt meg for at andre med færre tommeltotter enn meg burde eie den gamle elskerinnen, litt småplukk (men ikke mye) og en usikkerhet knyttet til ombyggingen av bilen og besøk hos biltilsynet neste år, en petimeter med for mye peiling kunne gjort livet surt. Fruen ville ikke ha nyere racerbil men beholde den gamle som hun digger og absolutt ikke ha noe med knæsje farger. 17 åringen, hun ville ha cabriolet. Jeg trodde vi var på vei til en Boxster 981 GTS som jeg synes er tøff og koster mer enn nok. Pussig nok snakket jeg med tidligere eier omtrent samtidig som den «nye» bilen kom på radaren, begge deler helt ut av det blå. Han savnet den veldig. Den nye noen hakk dyrere enn jeg så for meg men når fruen sier «glem alle de dustete racerbilene med hull i døra du sender hele tiden det er denne vi skal ha»… så ble gikk gjerrigknarken i seg selv, sparegrisen ble tømt og jentene får vind i håret. Jeg har vært i tenkeboksen ganske lenge og det ble mystisk god timing.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vis meg din entusiast bil eller motorsykkel
[Re: EmilZipp]
#273014115/03/202318:07
Slutter meg til gratulantene, Emil, det var nettopp enda et fremkomstmiddel du trengte men det vi alle egentlig lurer på er: Skal du parkere ved Hammeren???