Varmt sted i ferien, med fjellknaus i nærheten
|
Varmt sted i ferien, med fjellknaus i nærheten
28/03/2022 13:31
|
BjornS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Trenger tips til flere sånne steder som jeg deler under her Adressen om du vil se hvor det ligger: Brussels Road, 85 103 Kolymbia, Rhodes, Greece Det heter Blue Atlantica Aegean Park, et sånn all- inclusive sted som iallefall vi synes var meget bra i 2017 og 2019. Det er dyrt, for to uker nå i sommer passerer du fort 100 KNOK for en familie på fire, det var ikke like dyrt i 2017 men det var for oss midt i blinken for en litt lat familieferie.
Meget god standard på rom, mat og området rundt. Godt tilbud på trening (yoga, ballspill lett organisert av noen guider, bassengtrening) for de som liker sånt Det beste av alt: Kort gåtur/løpetur til to ulike fjellknauser rett bak hotellet (fem minutt ut av området og langs stranden, så ca en liten time opp kneika til toppen. Etter en dag med leiebil er jeg usikker på om området egner seg for å leie landeveissykkel og dra på tur, finnes sikkert noen som leier ut
Spørsmål: hvilke andre alternativer finnes når ungene er blitt tenåringer og gjerne både vil sove litt lengre (vi vil ut å trene vi voksne) og de vil gjerne være med på litt andre ting enn badeland og soving i sola.
Finner ikke helt tonen med trenings-steder som tilbyr tennisbane og golf....
|
|
|
Re: Varmt sted i ferien, med fjellknaus i nærheten
[Re: BjornS]
29/03/2022 08:46
|
MagnusWJ
Entusiast
|
Entusiast
Har ingen konkrete steder, men det bør være mulig å finne noe som treffer bra i Zadar-regionen av Kroatia. Kan vel bli i overkant varmt for noen (meg inklussive) midt på sommeren, men du har Velebit-fjellkjeden som reiser seg 1500m rett fra kysten, med flere merkede stier/turer, skikkelig fin kystlinje med bade- og padlemuligheter, trivelige småbyer, mye historie og mange muligheter for ymse aktiviteter ellers (og jeg har inntrykk av, at prisnivået der ikke har eksplodert helt enda).
|
|
|
29/03/2022 10:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er dyrt, for to uker nå i sommer passerer du fort 100 KNOK for en familie på fire, det var ikke like dyrt i 2017
Det ligger litt over min smertegrense altså! Jeg kunne levd med 10% av den summen. LarsB
Redigert av larsb; 29/03/2022 10:06.
|
|
|
29/03/2022 10:42
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
100K er for så vidt 'greit', men ikke for en helt vanlig standardferie.
Men for meg er det ikke helt klart hva du tenker på ved fjellknaus og hva du skal med dem. Gå, sykle, klatre?
Vi var nå oss, men leie feriehus/leilighet var mye mer populær her i huset de gangene turen gikk lenger sør enn Lindesnes. Det gir deg uendelig større utvalg av lokasjon.
|
|
|
[Re: larsb]
29/03/2022 11:01
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Det er dyrt, for to uker nå i sommer passerer du fort 100 KNOK for en familie på fire, det var ikke like dyrt i 2017
Det ligger litt over min smertegrense altså! Jeg kunne levd med 10% av den summen. LarsB Småbarnsfar her. Hva koster typisk to uker i «Syden» i juli for en familie på fire? Streit sydenferie, ikke noe luksusgreier. Knapt vært i «Syden», verken med eller uten unger, men presset fra de minste øker.
|
|
|
[Re: mob]
29/03/2022 11:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det ligger litt over min smertegrense altså! Jeg kunne levd med 10% av den summen. LarsB Småbarnsfar her. Hva koster typisk to uker i «Syden» i juli for en familie på fire? Streit sydenferie, ikke noe luksusgreier. Knapt vært i «Syden», verken med eller uten unger, men presset fra de minste øker. Vi er to voksne og ett barn. Vi skal ha en uke på Granca. 12K i fly, 8K for en stor leilighet med gangavstand til strand og restauranter. Så blir det kanskje 2K i leiebil og 2000 kroner i mat og drikke og aktiviteter daglig. Da ender jeg på 36K. To uker hadde doblet leilighet, daglige utgifter og leiebil.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: mob]
29/03/2022 13:55
|
IvarAndreas
Medlem
|
Medlem
Småbarnsfar her. Hva koster typisk to uker i «Syden» i juli for en familie på fire? Streit sydenferie, ikke noe luksusgreier. Knapt vært i «Syden», verken med eller uten unger, men presset fra de minste øker. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det er gjerne 10-12k rimeligere å fly fra Gøteborg. Av de siste 12 reisene våre er 10 fra Gøteborg. Vi vurderer enten Kreta eller Rhodos i slutten av juni/først i juli. For oss 4 koster det ca 30k for 2 uker hvis vi unngår å fly på lørdag/søndag. Det er da i leilighet uten mat inkludert med Apollo. Både Tui, Ving og Apollo flyr fra Gøteborg.
|
|
|
30/03/2022 08:23
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Vi har leid hus i Moraira og nabobyen Javea (Xabia) i Spania i flere år nå. Har aldri sjekket om det finnes all-inclusive resorts i området men likevel et fantastisk område som ikke er så altfor turistinfisert enda. Masse fjell i nærheten som man kan både gå, løpe, landeveissykle og stisykle i. Byen er omringet av nasjonalparker hvor det er milevis med grusveier og det er et aktivt stisykkelmiljø i byen som holder de naturlige og de oppbygde stiene ved like. Xabia bikes tilbyr utleie av alle type sykler og stiller også med guider for de som ønsker det. Lite som slår lykteturer på stisykkel i fjellene rundt Javea mens resten av turfølget sitter på restaurant og feter seg opp.
Redigert av erijon; 30/03/2022 08:25.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
31/03/2022 13:54
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Vi har leid hus i Moraira og nabobyen Javea (Xabia) i Spania i flere år nå. Har aldri sjekket om det finnes all-inclusive resorts i området men likevel et fantastisk område som ikke er så altfor turistinfisert enda. Masse fjell i nærheten som man kan både gå, løpe, landeveissykle og stisykle i. Byen er omringet av nasjonalparker hvor det er milevis med grusveier og det er et aktivt stisykkelmiljø i byen som holder de naturlige og de oppbygde stiene ved like. Xabia bikes tilbyr utleie av alle type sykler og stiller også med guider for de som ønsker det. Lite som slår lykteturer på stisykkel i fjellene rundt Javea mens resten av turfølget sitter på restaurant og feter seg opp. Jeg har vært der i leid hus i flere sommere. Leiesykkelen jeg har brukt kommer fra Xabia Bike og de kan anbefales. Jeg har dessverre ikke syklet sti der nede. Angrer litt på det nå altså. LarsB
|
|
|
[Re: IvarAndreas]
01/04/2022 07:11
|
GeirK
More than words
|
More than words
Småbarnsfar her. Hva koster typisk to uker i «Syden» i juli for en familie på fire? Streit sydenferie, ikke noe luksusgreier. Knapt vært i «Syden», verken med eller uten unger, men presset fra de minste øker. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det er gjerne 10-12k rimeligere å fly fra Gøteborg. Av de siste 12 reisene våre er 10 fra Gøteborg. Vi vurderer enten Kreta eller Rhodos i slutten av juni/først i juli. For oss 4 koster det ca 30k for 2 uker hvis vi unngår å fly på lørdag/søndag. Det er da i leilighet uten mat inkludert med Apollo. Både Tui, Ving og Apollo flyr fra Gøteborg. Göteborg er ikke innenfor rimelig kjøredistanse for de fleste i Norge.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/04/2022 07:49
|
IvarAndreas
Medlem
|
Medlem
Neida, men må alle tips gjelde for de fleste i Norge?
|
|
|
[Re: IvarAndreas]
01/04/2022 08:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Neida, men må alle tips gjelde for de fleste i Norge? Neida.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/04/2022 08:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Småbarnsfar her. Hva koster typisk to uker i «Syden» i juli for en familie på fire? Streit sydenferie, ikke noe luksusgreier. Knapt vært i «Syden», verken med eller uten unger, men presset fra de minste øker. Nå vet jeg ikke hvor du bor, men det er gjerne 10-12k rimeligere å fly fra Gøteborg. Av de siste 12 reisene våre er 10 fra Gøteborg. Vi vurderer enten Kreta eller Rhodos i slutten av juni/først i juli. For oss 4 koster det ca 30k for 2 uker hvis vi unngår å fly på lørdag/søndag. Det er da i leilighet uten mat inkludert med Apollo. Både Tui, Ving og Apollo flyr fra Gøteborg. Göteborg er ikke innenfor rimelig kjøredistanse for de fleste i Norge. Gøteborg er greit innafor så langt vest som til Tønsberg og Nord til Lillehammer. Med hovedstaden Østfold og diverse småsteder som utgjør 40% av befolkningen så er vi ganske nært "de fleste i Norge". Forslaget er uansett relevant for 2 mill + så det er nok en del her inne som kan gjøre noe slik. Jeg har vurdert det et par ganger, men 3 timers kjøring vs en drøy halvtime til og ikke minst fra flyplassen har gjort at det ble med tanken. Nå hører det med til historien at vi aldri har reist på All Ink eller resort. Vi flyr stort sett bare og bor på helt andre type steder da er det ikke 50000 tusen å spare på å kjøre til GTB.
Redigert av sanouka; 01/04/2022 08:33.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
01/04/2022 09:03
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ska vara bra mycket billigare hvis jag skulle köra 5 timmar till flyet med allt det innebär med tanke på for eksempel ekstra fridagar och tider för avgång och ankomst. 3 timmar fra Oslo tycker jag också er en del. Min erfaring med syden och charter er att flygen antingen avgår väldigt tidigt eller kommer väldigt sent.
Greit att komma med förslaget men tvivlar på att det er relevant för 2 mill +
|
|
|
01/04/2022 09:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Nope, men med at IvarAndreas starter med "Nå vet jeg ikke hvor du bor, " synes nå jeg at han har har dekket seg mer enn godt nok inn for at TS bor ukjent sted i Finnmark og andre som eventuelt er nabo til TS.
|
|
|
01/04/2022 10:50
|
HAnders
Medlem
|
Medlem
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også.
|
|
|
[Re: HAnders]
01/04/2022 11:00
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også. Beror helt på vad man vill och har för möjligheter. Vi har varit på all-inclusive några gånger och tycker det er väldigt bra och inte heller väldigt dyrt. Tvivlar faktiskt på att det hade blivit billigare utan all-inclusive hvis man ikke lagat en del av maten själv.
|
|
|
[Re: HAnders]
01/04/2022 13:25
|
Kjartandaddy
Besatt
|
Besatt
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også. Helt enig. Mulig at all-inclusive "lønner" seg, men mye av ferieopplevelsen min er hvertfall det å spise på forskjellige restauranter, og slippe å stå i buffetkøen med de andre hotellgjestene hver dag.
Big wheels keep on turning
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
01/04/2022 15:02
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også. Helt enig. Mulig at all-inclusive "lønner" seg, men mye av ferieopplevelsen min er hvertfall det å spise på forskjellige restauranter, og slippe å stå i buffetkøen med de andre hotellgjestene hver dag. touche`
|
|
|
[Re: fredriks]
01/04/2022 15:16
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ska vara bra mycket billigare hvis jag skulle köra 5 timmar till flyet med allt det innebär med tanke på for eksempel ekstra fridagar och tider för avgång och ankomst. 3 timmar fra Oslo tycker jag också er en del. Min erfaring med syden och charter er att flygen antingen avgår väldigt tidigt eller kommer väldigt sent.
Greit att komma med förslaget men tvivlar på att det er relevant för 2 mill + Relevant og relevant, her nede har vi ihvertfall muligheten.
|
|
|
[Re: sanouka]
01/04/2022 16:26
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også. Helt enig. Mulig at all-inclusive "lønner" seg, men mye av ferieopplevelsen min er hvertfall det å spise på forskjellige restauranter, og slippe å stå i buffetkøen med de andre hotellgjestene hver dag. Hvis det er ferieopplevelsen så ska man självklart ikke ha all-inclusive. Jag er glad för att jag slipper spise på en massa restauranger med allt det innebär och att jag slipper tänka på mat. Framför allt med barn tror jag ikke det er så ovanligt heller. Är väl bara att tänka på vad man själv vill och bestille en reise utefter det. Är inget som er 10 gånger bättre än alternativen för alla. Ska vara bra mycket billigare hvis jag skulle köra 5 timmar till flyet med allt det innebär med tanke på for eksempel ekstra fridagar och tider för avgång och ankomst. 3 timmar fra Oslo tycker jag också er en del. Min erfaring med syden och charter er att flygen antingen avgår väldigt tidigt eller kommer väldigt sent.
Greit att komma med förslaget men tvivlar på att det er relevant för 2 mill + Relevant og relevant, her nede har vi ihvertfall muligheten. Alla i Norge har väl möjligheten hvis vi ska kverulera. Tror faktiskt ikke det er så många i varken Lillehammer eller Ålesund som ser det som ett realistiskt alternativ hvis man ikke sparar väldigt mycket pengar.
|
|
|
[Re: fredriks]
01/04/2022 17:46
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også. Helt enig. Mulig at all-inclusive "lønner" seg, men mye av ferieopplevelsen min er hvertfall det å spise på forskjellige restauranter, og slippe å stå i buffetkøen med de andre hotellgjestene hver dag. Hvis det er ferieopplevelsen så ska man självklart ikke ha all-inclusive. Jag er glad för att jag slipper spise på en massa restauranger med allt det innebär och att jag slipper tänka på mat. Framför allt med barn tror jag ikke det er så ovanligt heller. Är väl bara att tänka på vad man själv vill och bestille en reise utefter det. Är inget som er 10 gånger bättre än alternativen för alla. Ska vara bra mycket billigare hvis jag skulle köra 5 timmar till flyet med allt det innebär med tanke på for eksempel ekstra fridagar och tider för avgång och ankomst. 3 timmar fra Oslo tycker jag också er en del. Min erfaring med syden och charter er att flygen antingen avgår väldigt tidigt eller kommer väldigt sent.
Greit att komma med förslaget men tvivlar på att det er relevant för 2 mill + Relevant og relevant, her nede har vi ihvertfall muligheten. Alla i Norge har väl möjligheten hvis vi ska kverulera. Tror faktiskt ikke det er så många i varken Lillehammer eller Ålesund som ser det som ett realistiskt alternativ hvis man ikke sparar väldigt mycket pengar. Du ha vel strengt tatt startet kveruleringen allerede i første svar. Leser du en setning lengre så ser du jo at at jeg ikke fant det hensiktsmessig og sikkert mange som meg der. Men vil man så kan man, GTB er bare tre timer fra hovedstaden. At dere på den tiden bare er kommet til Dombås/Tynset/Østersund er dessverre ikke noe å gjøre noe med.
|
|
|
[Re: larsb]
04/04/2022 07:57
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Vi har leid hus i Moraira og nabobyen Javea (Xabia) i Spania i flere år nå. Har aldri sjekket om det finnes all-inclusive resorts i området men likevel et fantastisk område som ikke er så altfor turistinfisert enda. Masse fjell i nærheten som man kan både gå, løpe, landeveissykle og stisykle i. Byen er omringet av nasjonalparker hvor det er milevis med grusveier og det er et aktivt stisykkelmiljø i byen som holder de naturlige og de oppbygde stiene ved like. Xabia bikes tilbyr utleie av alle type sykler og stiller også med guider for de som ønsker det. Lite som slår lykteturer på stisykkel i fjellene rundt Javea mens resten av turfølget sitter på restaurant og feter seg opp. Jeg har vært der i leid hus i flere sommere. Leiesykkelen jeg har brukt kommer fra Xabia Bike og de kan anbefales. Jeg har dessverre ikke syklet sti der nede. Angrer litt på det nå altså. LarsB Da har du en god unnskyldning for å leie hus der igjen :-)
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
04/04/2022 08:13
|
GeirK
More than words
|
More than words
Sicilia og Korsika har alt det du ser etter, men blås i charter og all-inclusive. Book alt selv, inkludert en leiebil, så blir ferieopplevelsen 10 ganger bedre. Billigere er det også. Helt enig. Mulig at all-inclusive "lønner" seg, men mye av ferieopplevelsen min er hvertfall det å spise på forskjellige restauranter, og slippe å stå i buffetkøen med de andre hotellgjestene hver dag. Bingo!
|
|
|
|
|