Tidligere i vinter kjøpte jeg en landeveissykkel som jeg, av naturlige årsaker, ikke har fått testet på veien enda. Jeg har dog prøvd å gjøre den klar til sesongen, men det er en greie som irriterer meg noe voldsomt. Når jeg går opp på det letteste giret - altså det minste drevet foran og største drevet på kassetten - subber kjedet i skifteren. Subbinga slutter ikke før jeg er oppe på gir tre eller fire - og man kan med det blotte øye se at kjedevinkelen er litt rar (se bilde).
Jeg har forsøkt å koble fra girvaieren og sette opp hele greia på nytt etter en Youtube-video der en fyr installerte samme type komponent etter Shimanos egne instruksjoner, men uten noe særlig hell. Det blir som regel en følgefeil et eller annet sted. Jeg har også forsøkt å "dytte" skifteren innover med litt muskelkraft. L-skruen er løsnet helt, så der har jeg ikke mer å gå på. Det samme gjelder den lille skruen som går mot den lille sølvplata som er festet på ramma.
Giringen ellers virker å fungere ganske så smooth både foran og bak.
Jeg skjønner ikke helt hvor problemet egentlig sitter. Hodet mitt forteller meg at kassetten burde ha sittet noen millimeter lenger ut, men her stopper rett og slett kompetansen min. Jeg kunne ha levert den et sted, men jeg har så forbaska lyst til å få det til selv.
Noen som har tips til hva man kan gjøre?
Re: Kjedesubbing på letteste gir - Shimano 105
[Re: HAnders]
#270276728/03/202211:45
Har girhendelen din kanskje fire klikk selv om du kun har to drev foran? I tilfelle har du også forskjellig "gir" foran for øvre og nedre del av kassetten.
#270277128/03/202211:52
Dette har å gjøre med L/H (stoppeskruene) på framgiret for å begrense utslaget, evt at fremgiret sitter litt skevt på sykkelen. Prøv å løsne litt på L-skruen og se om det gjør en forskjell.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
#270278128/03/202212:57
Dette har å gjøre med L/H (stoppeskruene) på framgiret for å begrense utslaget, evt at fremgiret sitter litt skevt på sykkelen. Prøv å løsne litt på L-skruen og se om det gjør en forskjell.
Jeg startet også med den hypotesen, men jeg får liksom ikke løsnet mer på L-skruen. Den er skrudd ut maksimalt. Det kan jo naturligvis skyldes en feil eller en feiljustering et annet sted.
Mulig jeg skal ha dette i bakhodet og prøve å demontere hele fremgiret én gang til.
#270278428/03/202213:02
Det er ikke lett å vurdere hva som kan være feil basert på et bilde og en beskrivelse, men slik du beskriver det virker det du både har utelukket det fikse foreslår (siden du har prøvd å løsne wiren) og du har skrudd på L-skruen slik simenf foreslår. Men det andre forslaget til simenf, om giret er montert litt skevt er sikkert verdt å sjekke ut. Evt. om det er montert feil på rammen på noe annen måte.
Kan det også være at kranken er montert med spacer'ene på feil side av krankhuset, som fører til at kranken står for nærme rammen?
[Re: fikse]
#270278628/03/202213:04
Har girhendelen din kanskje fire klikk selv om du kun har to drev foran? I tilfelle har du også forskjellig "gir" foran for øvre og nedre del av kassetten.
Nei, det har den ikke, men den har to og et halvt og sånn skal det jo være. Dette er originaloppsettet som kom med sykkelen, men på et eller annet tidspunkt har noen justert et eller annet helt ut av kurs.
#270278928/03/202213:07
Forrige generasjon 105 har iaf 4 klikk. 2 for hvert gir. Min subber på de letteste girene om jeg ikke gir den et ekstra klikk etter nedgiring. Subber giret nå du har fjernet wire?
Redigert av aug11x; 28/03/202213:08.
[Re: Hillmar]
#270279028/03/202213:07
Men det andre forslaget til simenf, om giret er montert litt skevt er sikkert verdt å sjekke ut. Evt. om det er montert feil på rammen på noe annen måte.
Jeg mener jeg har sjekket dette ganske nøye, men kan ta en ny titt. Og det er jo egentlig bare én måte å montere det på rammen.
Sitat: Hillmar
Kan det også være at kranken er montert med spacer'ene på feil side av krankhuset, som fører til at kranken står for nærme rammen?
Dette har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Før jeg eventuelt begynner med det, tror jeg at jeg skal teste å sette det opp fra skratch én gang til
#270279128/03/202213:11
Hvid du har noen spacere mellom ramme og kranklager skader det ikke å flytte dem til høyre side. Eller i alle fall en først. Det kan bli asymmetrisk, men det kan du justere tilbake med å flytte en kloss om du i det hele tatt merker det.
Lykke til. LarsB
[Re: aug11x]
#270280028/03/202213:30
Forrige generasjon 105 har iaf 4 klikk. 2 for hvert gir. Min subber på de letteste girene om jeg ikke gir den et ekstra klikk etter nedgiring. Subber giret nå du har fjernet wire?
Mener å huske at den har et halvt klikk mellom det store og det lille drevet og at det er det, men det kan jeg dobbeltsjekke.
Jeg fikk den subbefri da jeg løsnet wire. Mener den delvis var subbefri selv med wire på, men da var ikke wiren stram nok til at jeg fikk giret. Med en gang jeg strammet wiren igjen var jeg tilbake i samme smørja.
#270282928/03/202217:00
Ja, det er jo "halve klikk", men det er et på både lilleskive og storeskive. Det kan ofte bli problematisk å få riktig stramming på wire. Jeg pleier å slakke L-skruen litt ekstra før jeg setter på wire, så strammer jeg wire litt ekstra når jeg monterer den. Da vil wire stå litt spent og man slipper å bruke noe av "girspakbevegelsen" på å stramme wire før det gires.
#270285528/03/202221:17
Satt akkurat på et nytt R8000 fremgir og det var mye greier å holde styr på! Streker som skal matches i midtstilling ved å skru på strammeskrue etter at H er stilt inn. Jeg fikk stripene til å matche først, men så fikk jeg litt strekk og etter å ha løsnet ga jeg opp etter noen forsøk. Det funker med en mikrosubb på letteste så jeg har latt det ligge (inntil videre) Har du 32 eller 34 kassett? Hvis du har det så skal det være en spacer bak kassetten når den brukes på landeveissykkel. Det er omtrent akkurat så mye ut som knekken på kjedet ditt nå. På min 8000 (ultegra) så er det 4 knepp btw. 2 hele og 2 halve. Når strekene ikke lengre matcher så er det siste bare et dafft klikk i handelen og null og niks bevegelse i selve giret.
Redigert av sanouka; 28/03/202221:29.
"It never gets easier, you just go faster."
#270286229/03/202207:43
Sist jeg hadde trøbbel med noe lignende på 105 så fant jeg at jeg hadde montert wire på feil side av bolten; det gav akkurat nok feil til at jeg ikke fikk den slakk nok i minste og samtidig gire korrekt. Gammel 105 fra 2013, så ting kan ha endret seg.
- Fx
move 'zig'
#270286829/03/202207:59
Kanskje du kan legge ut et par bilder av fremgiret. Ikke for å være uhøflig, men du har problemer med fremgiret, og da er det mindre relevant med et bilde fra bakgiret, selv om kjeelinje for så vidt kan være interessant og. Ta et bilde ovenfra, med kamera omtrent inn i triangelen, og et bilde fra høyre side. Da blir det lettere å se om giret er montert riktig.
#270288629/03/202209:49
Problemet ditt er nok ein kombinasjon av L-skrue og for stram wire. Men følg instruksjonane og sjå kor du landar.
Eit anna viktig poeng som ikkje kjem godt fram i instruksjonane er følgande:
Når du har justert alt etter boka og giringa i og for seg er riktig stilt inn, så kan det hende du opplever at det må mykje kraft til for å gire opp på storklinga. Løysinga her er at du må stramme wire meir (ja, trass i den eksakte framgangsmåten til Shimano). Dersom du ikkje kjenner motstand før langt inn i hendelbevegelsen, så får du ikkje riktig moment på giret, og det blir veldig tungt.
Når alt er riktig stilt inn kjem du ikkje til å forstå poenget med elektronisk giring
Tor Hovland
#270292429/03/202214:20
Ikke helt lett å se uten å ha et bilde som er tatt rett ovenfra, men er vinkelen til giret riktig? På siste bildet ser det ut som om under/baksiden av buret er vridd litt utover.
Kan ikke helt se hvor problemet med l-skruen kan ligge når den er skrudd ut helt og giret ikke kan gå lenger inn uansett hva du gjør. (Du kan jo sjekke og se om det er luft mellom tappen og skruen for å være sikker, og prøve å presse giret lenger inn mot ramma med litt makt) For nå tror jeg jeg ville sjekket ut vinkelen først, men det forutsetter at det er god nok klaring mellom buret og kjedet når du kjører på minste drev bak (selv om det kanskje ikke er mye brukt).