Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn

En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn #2702713 27/03/2022 23:10
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hallois!

Har inntil nylig hatt en HT (en av de billigste scott scale modellene) og har fortsatt en Canyon spectral fra 2017(?) med 27,5 hjul.

Opprinnelig plan var å bruke scott sykkelen til både grenserittet og sykkelvogn. Men grunnet «vanskelig» å få sykkelvognen til å passe «qr boost» lekte jeg med tanken om å kjøpe en ny HT, fikk dermed solgt scott sykkelen for en OK sum og var egentlig innstilt på å kjøpe meg en BMC twostroke (debaterer mellom alu modellen til ~18k, eller en av kabonmodellene til ~28 eller ~38k)

Men nå har jeg tenkt, kanskje jeg skal selge min spectral og heller kjøpe en litt lettere fulldemper? Primært liker jeg egentlig best å være på sti og spectralen skinner der syns jeg! Men er redd at deler av sykkelturene fremover må bli med barnevogn, så kanskje det blir mer asfalt/grusbanking istedenfor.

Jeg skal sykle grenserittet i år, skal ikke skryte på meg en kjempe form - korona årene har vært lite motiverende og baby i hus har gjort at tiden er blitt knapp. Startnummeret var opprinnelig for 2020, da jeg var i relativt ok form og ingen barn, men korona kom og ting ble utsatt. Så jeg har egentlig ikke et stort mål ift det rittet annet en å gjennomføre på en ok tid. Det blir mitt første ritt, hvem vet om det gir mersmak eller ikke.

Ny dedikert sykkel vil kanskje øke motivasjonen og målet vil kanskje være noe bedre, men det er vel også kanskje litt sent mtp trening. Realistisk tror jeg at det blir vanskelig å få til mer enn 2 kanskje 3 økter i uka.

Siden det er baby i hus har vi investert i en sykkelvogn, dobbel sådan da planen er et barn til i nær fremtid. Jeg tenker det er tungt nok med et eller to barn, så en relativt tung spectral er kanskje lite ideelt?

Så da er spørsmålet, skal jeg selge spectralen og investere i en sykkel til 50-60k? Finnes det en sykkel som er bra i disse tre områdene? Eller burde jeg bare beholde spectralen til sti og kjøpe meg bmc sykkelen for grenserittet og sykkelvogn turer?

Redigert av dTd; 27/03/2022 23:11.
Re: En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn [Re: dTd] #2702720 28/03/2022 07:17
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dTd

Siden det er baby i hus har vi investert i en sykkelvogn, dobbel sådan da planen er et barn til i nær fremtid. Jeg tenker det er tungt nok med et eller to barn, så en relativt tung spectral er kanskje lite ideelt?

For å være ærlig, om sykkelen veier 11 eller 15 kg gjør absolutt ingen forskjell når du skal trekke vogn. Da er det viktigere med lett nok utveksling, noe du jo har med terrengsykkel.

Så da er spørsmålet, skal jeg selge spectralen og investere i en sykkel til 50-60k? Finnes det en sykkel som er bra i disse tre områdene? Eller burde jeg bare beholde spectralen til sti og kjøpe meg bmc sykkelen for grenserittet og sykkelvogn turer?

Det funker fint å trekke barnevogn med fulldemper. Det blir jo noe mer bruk og noe mer slitasje. Sykkelen blir kansje tatt med på ferie med det ekstra styret det er med å passe på godsykkelen (snakker av erfaring her).

- Stefan
Re: En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn [Re: Stefan77] #2702722 28/03/2022 07:30
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Sitat: Stefan77

For å være ærlig, om sykkelen veier 11 eller 15 kg gjør absolutt ingen forskjell når du skal trekke vogn. Da er det viktigere med lett nok utveksling, noe du jo har med terrengsykkel.

Det funker fint å trekke barnevogn med fulldemper. Det blir jo noe mer bruk og noe mer slitasje. Sykkelen blir kansje tatt med på ferie med det ekstra styret det er med å passe på godsykkelen (snakker av erfaring her).

Ja, gode poeng, tenkte kanskje ikke så mye på vekt men heller det at sykkelen oppleves dvask pga mye vandring og med høyere rullemotstand pga grovere dekk etc, men man merker kanskje ikke så mye til det heller når man uansett har en 20-25kg minimum ekstra? Ville dog fortsatt tenkt at det var litt greiere med en kvikk HT, men kanskje ikke?

Redigert av dTd; 28/03/2022 07:35.
Re: En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn [Re: dTd] #2702725 28/03/2022 07:43
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt

Ja, gode poeng, tenkte kanskje ikke så mye på vekt men heller det at sykkelen oppleves dvask pga mye vandring og med høyere rullemotstand pga grovere dekk etc, men man merker kanskje ikke så mye til det heller når man uansett har en 20-25kg minimum ekstra? Ville dog fortsatt tenkt at det var litt greiere med en kvikk HT, men kanskje ikke?

Joda greiere med kvikk HT, spesielt hvis fulldemperen er langvandret med mye pedalbob. Spectral og de fleste/alle moderne fulldempere har vel enten gode nok oppheng eller noe oppstramming på demper til å kompensere bort dette.
De grove dekkene vil du merke ja.

Jeg selv endte opp med å komplementere fulldemperen med en helstiv sykkel etterhvert ICON_SMILE

- Stefan
Re: En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn [Re: dTd] #2702726 28/03/2022 07:45
H
HAnders Offline
Medlem
Medlem
H
Nå har jeg aldri syklet grenserittet, så jeg vet egentlig ikke hva slags sykkel man trenger der, men valget ditt avhenger jo egentlig av hvor mye du ser for deg at du kommer til å sykle sti. Med ett, snart to, barn skal du vel få mer enn nok med å prioritere den ene sykkelen, tenker jeg ICON_SMILE

Jeg har prøvd stisykkel og vogn selv, og det var ikke en spesielt god opplevelse må jeg innrømme. Nå kommer jo valget ditt an på hvor mye du tror du kommer til å bruke stisykkelen i tiden som kommer, men jeg ville nok ha vurdert innkjøp av en ok hardtail eller en grusracer dersom du ser for deg å pumpe mest på asfalt og grus de nærmeste årene. Personlig ville jeg ha vurdert en 1x grusracer, men jeg er usikker på om det er godkjent å bruke i grenserittet f.eks.

Du trenger mest sannsynlig heller ikke en sykkel til 50-60k - du kommer langt med et budsjett på 30-40k vil jeg tro. Som nevnt over her; det er egentlig ikke vekten på selve sykkelen som er avgjørende mtp trekking av vogn, det er utvekslingen.

Re: En eller to sykler? Grenserittet, sti og vogn [Re: dTd] #2702806 28/03/2022 13:49
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Takk for feedback, ligger kanskje an til at det blir en HT. Man kan sykle med bukkestyre, altså grussykkel på grenserittet, men det er en egen klasse, de aller fleste sykler vel enten med HT eller rittfulldemper.

Løypeveskrivelsen er som følgende:
Lengde – 80 km
ca 18 km asfalt
ca 45,5 km grus og skogbilveier
ca 16,8 km sti og traktorveier

Så det er jo mest asfalt og grus, så jeg tror ikke en bmc twostroke er så dumt ICON_SMILE kan jo også vurdere en senkepinne for å gjøre de sti partiene litt enklere.

Men det blir vel fort mest sykling med vogn fremover, så tror kanskje jeg beholder spectralen for de stiturene jeg får til, også blir det en HT til vogn + grenserittet ICON_SMILE

Moderator  support