Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tubeless konvertering og timing

Tubeless konvertering og timing #2702683 27/03/2022 14:03
tordok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Til alle tubeless-guruer på landeveien, og forsåvidt andre med litt erfaring på emnet. Når gjør dere klar for tubeless for sesongen? For de som har byttet og bare fyller væske, gjør dere det bare før sesongens første ute-tur?
Er litt mer jobb der en må «legge om» helt har jeg fått med meg. Hvor fort tørker guffa, og hvor ofte må en regne med å fylle? Bør jeg legge om nå (når jeg har god tid fordi det bare er rullesykling uansett) og la det stå en stund, eller vente til gromsykkelen skal ut på sesongens første tur, så guffa er ferskest mulig?

Kan legge til at jeg holder til på fjellet, med snø is og strøgrus, så det nok tar litt tid før det er fine forhold på landeveien.

Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2702721 28/03/2022 07:20
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Dette er litt "hvor lang er en fisk" spørsmål.

Forskjellige guffer tørker med forskjellig hastighet etter temperatur og sammensetning.
Bruker du Co2 patron når du setter opp kan det påvirke guffa.

Det enkleste er å bare gjøre det for man må erfare litt.

Har du flaks (eller vet hva du gjør) så tar det 10-15minutter inkludert taping av hjul, montering av ventiler, helle i guffe og poppe dekka.
I motsatt tilfelle blir du aldri ferdig......

Jeg satte opp grushjula for 3-4 uker siden og sjekka/fyllte på guffe på asfalt hjula for 14 dager siden.
Da holder de normalt sett til høsten, men det kan hende jeg må fylle på i løpet av sesong.

Bruker Effetto Mariposo Caffelatex guffe og Efetto tape på alle hjul og sykler, både landevei og terreng, og har lite trøbbel, men har fått endel erfaringer.
Kan godt hende det finnes løsninger som funker bedre, men min løsning kan jeg.

Lykke til!!

AG

40+ and still climbing......
Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2702873 29/03/2022 08:07
tordok Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Konverterte i går.
Etter å ha lest flere laaaange tråder om vanskelige dekk, guffe overalt og mye bannskap var det nok en del ubegrunnet frykt og respekt for denne jobben bak mitt første innlegg.

Det var det ingen grunn til 10-15 min, popp popp, og vips var gromracern tubeless. Fortsatt litt usikker på mengde guffe og hvor lenge det kan gå mellom bytte/påfyll, men det får jeg finne ut av etterhvert.

Redigert av tordok; 29/03/2022 08:08.
Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2702875 29/03/2022 08:36
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
God tur!!
Mye flotte turer i Hallingdal, er så heldig å ha hytte i Nesbyen så jeg får nyte veier og stier på deltid.

AG

40+ and still climbing......
Re: Tubeless konvertering og timing [Re: Gullars] #2703640 06/04/2022 11:37
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Bumper denne. Klar for å sette opp ny racer tubeless. Jeg har Veloflex Corsa Evo TLR poppet på og skal ha inn guffe etter påske. Konverterte sti- og grussykkel i fjor etter alt for lang tid på gjerdet. Der brukte jeg Stans NoTubes og det fungerte fin-fnt på begge sykler. Sykler jo med høyere trykk på landeveien, og så leste jeg Landeveis artikkel om tubeless og ble litt stuss:

Sitat: Landevei
Det viktigste er at du har sørget for at guffa tåler det høye lufttrykket som landeveissykler bruker, her holder det ikke med guffe til terrengsykler.

Jeg finner ikke umiddlebart noe som er spesifikt for landevei. Googler jeg finner jeg denne artikkelen fra CyclingNews:
https://www.cyclingnews.com/features/best-tubeless-sealant-for-road-tyres/

Der listes orignal Stans NoTubes som #1. Dette er jo "folkeguffa" som bare funker, og har blitt brukt på terrengsykkel i årevis. Tar Landevei feil, eller er dette bare unyansert?

Veloflex selv anbefaler Joe's no flat - Super Sealant

Sitat: Veloflex
For sealing our TLR clincher tires it is necessary to use specific Latex based TLR tire sealant. You can find a deeper explanation of this topic in this Read the article.
After several tests we recommend you use the following TLR sealant: Joe’s no flat – Super Sealant

Jeg har jo fortsatt guffe fra i fjor stående, og både lommebok og miljø setter pris på at jeg bare kan bruke opp denne.

Edit: etter at jeg skrev posten leste jeg artikkelen fra Veloflex og der er også Stan's NoTubes listet som godkjent. Jeg kjører på med denne uanhengig av hva Landevei måtte mede ICON_WINK

Redigert av ohjelm; 06/04/2022 11:43. Rediger grunn: Ny info

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2703641 06/04/2022 11:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Her er det nok en misforståelse et sted. Det finnes ikke noe egen landeveisguffe, nei. Bruk Stans med god samvittighet.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2703647 06/04/2022 12:47
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg husker ikke i hvilket nummer dette står - men misforståelsen er hentet fra da en brukte guffe i tubular-dekk. Her trengte landeveisdekk egen guffe som tålte høyere trykk - typ 7-12 bar.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Tubeless konvertering og timing [Re: Alpers] #2703649 06/04/2022 12:55
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Alpers
Jeg husker ikke i hvilket nummer dette står - men misforståelsen er hentet fra da en brukte guffe i tubular-dekk. Her trengte landeveisdekk egen guffe som tålte høyere trykk - typ 7-12 bar.

https://www.landevei.no/sykkelutstyr/sykkeldekk/slik-setter-du-opp-tubeless-dekk

Digitalt kan vel dette rettes, analogt noe værre ICON_WINK

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2703650 06/04/2022 13:01
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Faen. Mer jobb altså.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Tubeless konvertering og timing [Re: tordok] #2703661 06/04/2022 16:32
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Ingen kjører vel 7-12 bar tubeless?

Re: Tubeless konvertering og timing [Re: Jamez] #2703688 06/04/2022 20:49
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jamez
Ingen kjører vel 7-12 bar tubeless?

Nei - tubular, står det. I en kort periode brukte noen guffe i tubulardekk - da trengte en egen landeveisguffe - men dette ble aldri noen suksess. Hovedårsaken var at guffa tettet ventilen noe så inmari, i tillegg til at når guffa etterhvert størknet så måtte du bytte dekk.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå