Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Heltregulv - Furu - Erfaringer?

Heltregulv - Furu - Erfaringer? #2702561 25/03/2022 11:41
H
hJürg1 Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Holder på å pusse opp et rom som blir framtidig barnerom.
I jungelen av parkett og laminat har jeg egentlig forelsket meg litt i tanken på skrudd heltregulv. Da i hvitoljet furu.
Synes dette ser skikkelig pent ut og det er jo dette som er "det opprinnelige tregulvet". Parkett er jo egenlig bare en enklere etterligning.
Rommet er ca 10kvm, med sponplatgulv over bjelkelag.

Noen som har erfaringer med slik gulv. Altså nylagt og ikke gamle gulv som har dukket fram under oppusning.
Furu får lett merker, noe problem eller gjøre det bare patinaen finere?
Hvor gult blir gulvet egentlig??
Har erfaring med billigste 3-stavs eikeparkett fra byggmakker og den ble støgg som f etter bare 1-2 år.
Er furu verre enn denne?

Og...er det noe stress å legge?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702562 25/03/2022 11:59
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: hJürg1
Holder på å pusse opp et rom som blir framtidig barnerom.
I jungelen av parkett og laminat har jeg egentlig forelsket meg litt i tanken på skrudd heltregulv. Da i hvitoljet furu.
Synes dette ser skikkelig pent ut og det er jo dette som er "det opprinnelige tregulvet". Parkett er jo egenlig bare en enklere etterligning.
Rommet er ca 10kvm, med sponplatgulv over bjelkelag.

Noen som har erfaringer med slik gulv. Altså nylagt og ikke gamle gulv som har dukket fram under oppusning.
Furu får lett merker, noe problem eller gjøre det bare patinaen finere?
Hvor gult blir gulvet egentlig??
Har erfaring med billigste 3-stavs eikeparkett fra byggmakker og den ble støgg som f etter bare 1-2 år.
Er furu verre enn denne?

Og...er det noe stress å legge?

Jeg har bare erfaring med slikt gulv fra mine foreldres hytte bygget rundt årtusenskiftet. Min erfaring er at det ved aktiv bruk får mye merker. Vi var lynforsiktig de første 10 årene, og hadde tepper mer eller mindre over alt det var fare for at vi måtte gå med sko. Det får jo en egen brukspatina etter hvert, men dersom du er redd for merker, så hadde jeg definitivt gått for noe annet.

Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702577 25/03/2022 14:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Har en del lutet/oljet furugulv, både gammelt og nytt.
Ta en tur på et hvilket som helst friluftsmuseet, og om du liker gulvene i gamle hus og stabbur er det tingen.
Jeg vet ikke hvor hvitt du ønsker det som hvitoljet, men fargen (det samme om det er oljet, lutet, malt osv.) sitter kun på 'utsiden'.
Under det er det den vanlige trehvitfargen, og det betyr at små merker blir veldig fort synlige pga. kontrasten med opprinnelig trehvitfargen

Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702583 25/03/2022 16:18
T
torsteis Online
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Har https://nettbutikk.thaugland.no/gul...gulv-softpine-dolomit-21x137mm-hvitoljet i mer eller mindre hele andre etasje

Fint gulv, "varm" følelse å gå på, fin variasjon til alle andres parkettgulv. Bor i et eldre hus hvor jeg synes et slikt gulv "passer" minst like godt som parkett

Men, det er "mykt", blir merker/slitasje, sprekkene mellom bordene kan bli litt større om vinteren (pga. tørrere luft).

Jeg er litt "gulv er til for å brukes", la oss bare få den første ripen med en gang (for den kommer, det kan ikke unngås). Jeg ville lagt det igjen på soverom/andre steder som ikke har masse slitasje, men synes ikke det funker på type stue/kjøkken/gang mm

Snekker la gulvet på et soverom på mindre enn en dag, er bærende, så du kan legge det på bjelkelag el

Redigert av torsteis; 25/03/2022 16:19. Rediger grunn: La til snekkerinfo

Torstein
Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702584 25/03/2022 16:36
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har gammelt furugulv på kjøkken og spisestue. Nydelig å leve på. Dersom du er hysteriker og har dårlig smak anbefales laminat. Ekte tre gir gode følelser nettopp fordi at det viser tegn av liv. I seg selv og fra levd liv på gulvet.

Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702592 25/03/2022 18:20
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
+1

Jeg kan anbefale wabi-sabi tilnærming på så mange ting her i livet: https://en.wikipedia.org/wiki/Wabi-sabi

/lettere sagt enn gjort, kona er ikke helt der enda ...

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702595 25/03/2022 18:39
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Min erfaring er at pappa for en del år siden la ubehandlet heltre furugulv på hytta. Det er særdeles barnefiendtlig.
Er bare å kjøre et briotog over gulvet, så følger hjulsporene bak. ALT lager hakk og riper.

Jeg ville heller lagt et midlertidig gulv nå og heller lagt noe finere om noen år.

Men hvis man orker riper fra dag 1 er det bare å kjøre på. Det kan vel slipes.

Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: eirikbk] #2702602 25/03/2022 20:56
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: eirikbk

Men hvis man orker riper fra dag 1 er det bare å kjøre på. Det kan vel slipes.

Det som er genialt. Slip det når ungene har flyttet ut.
Heltre gulv kan holde i mange ti-år.
Hadde det i gamle leilighet, gulvet der var minst 50 år gammelt.
Slep det og behandlet det på et tidspunkt. Ble som nytt igjen.

Skal det være supert fjong legg det i sildebeinsmønster

Re: Heltregulv - Furu - Erfaringer? [Re: hJürg1] #2702605 25/03/2022 21:44
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg drømmer om å legge endeved gulv. Det blir vel svært slitesterkt samtidig med at all slitasje vil "forsvinne" en variert overflate. Trenden med store planker er jo katastrofe mht synlighet på slitasje og ærlig talt: modulhuset ditt fra Litauen blir ikke herskapelig selv om du har 50x250 cm enstavs eik...

Moderator  support