Lydplanke eller sidehøyttalere?
|
Lydplanke eller sidehøyttalere?
22/03/2022 12:16
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Forutsetninger:
Stue ca 4,5 x 4,5 meter. Sofa i hjørne med ryggen mot gavlvegg. TV på motstående vegg nære langveggen. Lyden på TV-en er crappy så det må ekstrahøyttalere til.
Innredningsmessig hadde det beste vært å ha et par trådløse sidehøyttalere plassert i høyde 1,90 i hvert sitt hjørne, slik at den høyre kommer nesten rett ovenfor høyrekant av tv-en og den andre 4,5 meter til venstre. Det vil si at tv-en langt fra er sentrert mellom høyttalerne. Det andre alternativet er å ha en lydplanke under tv-en, litt unnagjemt i en hylle. For begge alternativene er det aktuelt med en egen subwoofer som kan plasseres under tv-en.
Som dere skjønner så snakker vi ikke om feinschmecker lydopplevelse, men bare om å komme seg vekk fra "irriterende dårlig". Alle tips om oppsett og modeller tas imot med takknemlighet.
|
|
|
Re: Lydplanke eller sidehøyttalere?
[Re: Dan]
22/03/2022 12:34
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Er veldig stor tilhenger av Sonos jeg da. Synes produktene er innovative, diskre og enkle å bruke. Og de gir veldig god lyd for pengene. Hadde selv store sidehøyttalere tidligere og var veldig skeptisk til å kvitte meg med disse den gang men nå er jeg veldig glad for Playbar+Sub. Ryddigere ble det også, akkurat som kona sa det ville bli :-)
Sonos Beam er mindre enn Playbar/Arc men stor nok til å gi god tv lyd. Den skal kunne få plass i en hylle under tv'en om hylla er bred nok. Beam kan bygges ut med en Sonos sub og dersom man ønsker det senere, så mange høyttalere du måtte ønske. Jeg har bygd ut mitt stue anlegg med 2 stk Play 3 som bakhøyttalere og har i tillegg 3 stk Play 1 i diverse rom rundt omkring.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
22/03/2022 13:00
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Vi har et Sonos-anlegg hjemme (nå er det hytta som skal få lyd) og er sånn passe fornøyde. Absolutt ingenting å si på lyden og designet, men det er så mye styr når en høyttaler plutselig bestemmer seg for at den ikke skal være med i fellesskapet lenger. I tillegg mistet Sonos litt av goodwillen sin for et par år siden da de truet med at alle 1. gen-produkter skulle bli umulige å bruke hvis man oppdaterte programvaren. Det fikk de så enormt mye pepper for at de måtte ro tilbake til land og vedlikeholde to parallelle programvarer. Uansett, Sonos er litt for dyrt som hytte-hifi.  Flere forslag?
|
|
|
22/03/2022 13:06
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Ser den. Så ikke at du skrev at dette var til hytta. Og enig i programvare styret. Jeg har flere 1 gen produkter selv og bruker derfor fortsatt s1 appen. Men den funker som den skal enn så lenge.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
[Re: erijon]
22/03/2022 14:37
|
Dan
OP
More than words
|
OP
More than words
Ser den. Så ikke at du skrev at dette var til hytta. Sikkert fordi jeg ikke skrev det.  Og enig i programvare styret. Jeg har flere 1 gen produkter selv og bruker derfor fortsatt s1 appen. Men den funker som den skal enn så lenge. Hjemme har vi blant annet en Play:1 på kjøkkenet som nå har konket ut så fullstendig at jeg ikke gidder å bruke mer tid på å prøve å få den opp å gå igjen. Har testet alt av harde og myke omstarter, omstart av Bridge og omstart av router og kobling av "nytt utstyr" via app.
|
|
|
22/03/2022 16:26
|
svene
Entusiast
|
Entusiast
Det er fordeler og ulemper med både lydplanke og sidehøyttalere.
Med kun sidehøyttalere (hvis du ikke setter de klin inntil TVen) så vil du dialog aldri være i senter og flyte rundt avhengig av hvor du sitter i sofaen. Jeg har prøvd dette i forskjellige settinger og funnet at jeg må ha senterhøyttaler for at lyden skal henge sammen med TV bildet. Fordel med sidehøyttalere er at du får bedre lydkvalitet pr krone investert, mest merkbart på musikk.
Med lydplanke får du god integrasjon med TV bildet, kanskje enklere installasjon også. Men du mister stereoperspektiv om du hører på musikk. Du får også noe dårligere lydkvalitet pr krone i forhold til stereohøyttalere.
På hytta hadde jeg uten tvil gått for en god lydplanke.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
22/03/2022 17:10
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hadde en Sonos Beam en periode og den var morsom til film og tv men skikkelig stusselig til musikk. Så jeg endte opp med en Sonos Amp og noen ok kompakthøttalere som jeg hadde fra før.
|
|
|
23/03/2022 08:11
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi hadde lydplanke med trådløs sub tidligere, en middels dyr samsung til omkring 5k. Jeg synes lyden ble for "hul", og til prisen ga det lite bang. Oppgraderte til Klipsch R-15pm + sub som jeg kjøpte pent brukt for omtrent samme pris. Høyttalerne ble montert på vegg ved siden av tven og sub i hjørnet. Dette synes jeg har fungert veldig bra, finfin lyd til film, tv og musikk. Nå har Klipschene blitt hyttehøyttalere og er erstattet av Argon Tempo A4. Mest fordi fjernkontrollen til første gen Klipsch R-15pm var dritt, den fungerte i en halv dag før knappene tok kveld, så vi ble lei av å måtte gå frem for å justere lyden. Argon sine fungerer vel så bra til en brøkdel av prisen. Uten sub spiller de godt, med en liten 8" får du svært mye lyd for ca 5 000.
Ulempen med aktive høyttalere + eventuell sub er at det blir noen ekstra kabler. Høyttalerne kobles sammen med kabel, optisk kabel til TV, subkabel og strømkabler til høyttalere og sub. Med planke har du kun kabel til lydsignal og strømkabel. Men skal du ha tilnærmet samme lydkvalitet på en planke må du nok betraktelig opp i pris.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
23/03/2022 09:09
|
hmhelland
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Samme erfaring som over.
Gikk nettopp fra en relativt billig Sony- planke m/sub til stereo-oppsett med Argon Fenris A55, det var en solid oppgradering for vår del. TV-lyden ble bedre, musikklyden en helt annen verden enn planken. Som reklamen til HIFI-klubben sier; "Dette låter milevis bedre enn en lydplanke til tre ganger prisen"..
De har hdmi inngang, så de "oppfører" seg som en planke, slå på tv, så slår de seg på, volum følger tv etc.. Må dog ha kabel mellom høyttalerne..
|
|
|
|
|