Da har jeg omsider overtatt bruksretten til en garasje som ligger på min tomt, men som naboen har hatt tinglyst bruksrett til.
(Den tilhørte hovedbølet, som skilte ut bl.a. tomten huset mitt er bygget på).
Garasjen, dobbel, er bygget i mur og er på drøyt 50kvadratmeter. Mur og mur fru Blom. Det er no siporexaktige blokker som tydeligvis var på markedet for 70-80 år siden.
Jeg er spent på pluggfeste etc. da jeg skal lekte den ut og legge på panel på det som er over bakken.
To og en tredels vegg er under bakken. Den er bygget tett på fjell, som gjør at jeg antar at det blir mye håndarbeide når jeg skal grave ut og drenere på de to sidene jeg kommer til på.
Det er ikke tema å rive, da den ligger tett på veien, så da frykter jeg å bli stoppet fra å bygge den opp igjen.
Jeg skal i gang med prosjektet nå og har spørsmål om diverse.
Først; Jeg må ha to porter. Har sendt forespørsel til diverse leverandører og fått tilbud på alt fra drøyt 40K til drøyt 60K.
Har noen erfaringer med de ulike produsentene/forhandlerne? Hva anbefales?
I øyeblikket er det 4 grader og 55% luftfuktighet i garasjen. Har satt opp vindu etc. for å få inn tørr og varmere luft. Mulig jeg putter inn en varmepumpe etterhvert, men til å begynne kjøper jeg en 30Kw dieselvarmer med mulighet for å lede eksosen ut, for bruk før jeg skal holde på der.
Hva er laveste kost på en varmepumpe ferdig montert?
Jeg kommer tilbake med spørsmål om bl.a. hva jeg skal kle garasjen med når jeg får gravd rundt.
Garasjen er i Oslo.