Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

lettvekts kompakt sovepose til bikepackng

lettvekts kompakt sovepose til bikepackng #2701795 17/03/2022 09:23
SmurfN Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Planlegger å gjøre noen bikepacking turer i sommer på landevei + fulldemper og denne turen turen neste år: https://www.terrengsykkel.no/sykkelreiser/europa/ditt-island

Soveposen som går igjen i søket mitt er en Sea to summit spark, men er usikker på om jeg i så fall skal gå for SPII (+ evt. liner, og om det holder til island i Juli/August) eller SPIII for sikkerhets kyld. andre gode alternativer? er 192cm så trenger en lengere pose.

Liggerunderlag som jeg har fra før og kommer til å bruke er en sea to summit etherlight XT Long Insulated R3.2
kommer til å sove i telt

SPii: https://www.outnorth.no/sea-to-summit/spark-spii-l#DarkGreyYellow
SPiii: https://www.outnorth.no/sea-to-summit/spark-spiii-l#DarkGreyYellow

Redigert av SmurfN; 17/03/2022 09:31.

2017 YT Jeffsy CF 29"
2018 Cannondale Synapse SE Ultegra
Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701814 17/03/2022 10:51
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Soveposene holder nok, men blir det kjølig er det alltid greit med dedikert ullundertøy + strømper/lue i posen.
Sommer i Norge kan være alt fra tropenatt til 5-6 minus og er litt avhengig av hvor du skal sykle. En sovepose med glidelås i hel lengde er kjekt om natta skulle bli vel varm.

Været på Island opplevde jeg litt mer utfordrende enn her hjemme. Jeg har riktignok bare vært der en gang, men vi hadde 4-5 årstider i løpet av dagen og det gjentok seg nesten samtlige dager vi var der.

Jeg ville i tillegg til underlaget du har, ha tatt med et godt celleunderlag, dels for å bedre R-verdi, men mest for å beskytte oppblåsbart mot punktering på skarp lavastein.

Ville også vurdert et footprint under teltduken for å beskytte denne.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701845 17/03/2022 13:51
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg har en Rab Mythic 400 som er mye brukt til turer vår/sommer/høst. Til ren sommerbruk vil en Rab Mythic 200 være gull, dog er du for lang for den. Hvis den skal brukes over flere dager, og generelt, er det fint å ha dun som er impregnert. Høyere CUIN gir varmere og mer komprimerbare poser, men er dyrere. CUIN og dunmengde er dermed viktig informasjon. Silke-liner er must på turer, og gir bittelitt mer varme. STS Reactor linerne vil øke komfortgraden endel.

Quilt er blitt veldig populært i statene, det kan spare deg for litt vekt. Mange merker har det, Enlightened Equipment Quilts gir muligheter for å skreddersy ønskene.

Den gangen jeg nerdet meg opp på soveposer virket det som Western Mountaineering, var gullstandarden innen sovepose.

Det anbefales ofte, slik som saktetur skriver, å ta med skumunderlag. Men de er store og veier endel, til sommerbikepacking virker det overflødig om man er forsiktig. Det er såklart viktig å finne et bra campsted. Dobbelt opp med lappesett er viktig. Et lettvektsalternativ kan være Gossamer Gear Thinlight Foam Pad.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701854 17/03/2022 15:57
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg liker å både ha en '2-sesongs', dvs litt varmere enn ren sommerpose, og en tresesongs i stallen. Sommer på fjellet i Norge blir fort kaldt.

I førstnevnte kategori handlet jeg fra Cumulus. De produserer custom i Polen, du kan velge 'standard pakke' eller du kan gå custom og tilpasse lengde, bredde, type glidelås, type stoff innvendig og utvendig osv, og bruker kun 'etisk sourcet' polsk gås. Jeg er selv en 'sidesleeper' og synes de standard lettvektsposene fort blir litt smale, bestilte derfor med 10cm ekstra bredde, i tillegg til oppgradert glidelås og noe ekstra fyll. Liten pakkstørrelse og 507 gram. Dette var en '2-sesongs', X-Lite 200. Jeg fikk den først på slutten av sist sommer og har ikke rukket teste den ennå.

På 3-sesongs endte jeg med en Western Mountaneering... Dyrt og deilig. Jeg har også en syntetisk 3-sesong men den pakker for mye til å brukes på bikepacking.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701859 17/03/2022 16:54
SmurfN Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for meget god info og input folkens!
en X-lite 400 i custom med ekstra lengde, så veldig fristende ut. Det burde vel være en pose som vil være mer enn nok til det meste i sommerhalvåret, eller er det for mye?
Planlegger en tur rundt rondane i sommer.
Western Mounteneering ble litt over tenkt budsjett ser det ut til ICON_TONGUE

Redigert av SmurfN; 17/03/2022 16:54.

2017 YT Jeffsy CF 29"
Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701863 17/03/2022 17:52
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Den så veldig lik min Mythic 400, og den kan bli litt varm på de varmeste sommernettene. Det er egentlig et luksusproblem som løses lett ved å åpne posen, eller bruke den som quilt. Fordel med X-lite 400 er at du kan få glidelåsen på høyresiden, dvs. der åpningen er på mange minitelt ala Helsport Ringstind Superlight 1. EspenS bringer frem noe jeg aldri tenker på, jeg er 175 og passer dermed uten problemer i de fleste soveposer. Endel større personer sliter av og til med trange mummiposer, derfor er det ikke dumt å undersøke det litt ekstra.

Ved bruk av STS Reactor Extreme liner kan man øke tålegrensene på X-lite 200(og andre poser). Det kommer jo litt ann på om du ønsker en eller to poser, og hva målene er. Jeg valgte 400 fordi den var lett nok og sportsnett anbefalte meg ikke 200 til mitt sesongsbruk. Den er ganske komprimerbar. Med Reactor Extreme, Thermarest Xthreme underlag, ullundertøy og Exped duntøfler har jeg hatt greie milde vinternetter i Mythic 400, men såklart mye mer komfortabelt med vinterpose. Mange velger 200 gram, noe som er supert for sommeren, men da må de enten ha en annen pose til vår/høst eller fryse litt. De som fryser mister ofte turlysten(sånn i tillegg til at det er kjedelig å høre på at folk snakker om hvor kald de var om natta).

Kjent fra sykkelverden, kvalitet og vekt kommer som regel i kombinasjon med høy pris. Fjellsport har en GAVE25 for tiden, som kanskje kan hjelpe litt på.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701864 17/03/2022 18:43
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Rabattips for de som snuser på bl a western mountaineering, er at medlemsskap i oslo klatreklubb gir 25% på Xcsports / Piteraq og dermed også western mountaineering. Jeg har vært medlem i oslo klatreklubb et år men har aldri klatret. Piteraq har forøvrig også mye annet bra i butikken.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701865 17/03/2022 18:52
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Sitat: SmurfN
Takk for meget god info og input folkens!
en X-lite 400 i custom med ekstra lengde, så veldig fristende ut. Det burde vel være en pose som vil være mer enn nok til det meste i sommerhalvåret, eller er det for mye?
Planlegger en tur rundt rondane i sommer.
Western Mounteneering ble litt over tenkt budsjett ser det ut til ICON_TONGUE

Selv om jeg er cumulus-eier så har jeg ikke fått testet x-lite'en min ennå. Men generelt tenker jeg at den første soveposen alltid bør være en 3-sesongs, den kan man åpne og bruke som teppe osv på varmere dager. Det er greit å ha sovepose til å ligge comfy på en tur over fjellet når tempen ramler under 5 om natta. Så kan mer rendyrket sommerpose komme siden. Temperatur-range'en på x-lite 400 er vel typisk 3-sesong, ligger midt mellom mine to 3-sesongs. Obs på at pris er uten mva og at det er litt tillegg på custom. Leveringstid på custom bør bekreftes med kundeservice hvis man er avhengig av å få det levert til en viss tid/tur.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2701880 17/03/2022 21:44
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Som Andreas83 nevner kan det være en fordel å tenke på høyre, eller venstre glidelås i forhold til teltåpning og liggeretning i teltet du planlegger å bruke. Ikke verdens største problem om du har venstre glidelås på posen og teltdøra på din høyre side, men ut og inn av posen er lettere om dette matcher.

Selv har jeg telt med dør på høyre, venstre, og begge sider og på favorittposen har jeg glidelås på begge sider så det matcher uansett hvilket telt jeg velger å ta med.
Min erfaring er at komforttemperatur på posen bør være -5 og da er du sikret en god sommernatt i fjellet (visst liggeunderlaget holder mål) og likeledes i lavlandet. Blir det for varmt bruker du glidelåsen til å regulere, eventuelt åpner helt og bruker posen som dyne.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2702491 24/03/2022 11:07
chalshus Offline
More than words
More than words
Nå er ikke jeg noen ekspert på soveposer eller camping, men jeg ville nok valgt en pose med litt lavere rating enn det du komme utfor. Har du drevet aktivtitet er du gjerne litt kald og da er det digg med en trivelig pose. Liner har jeg prøvd, men ser ikke helt greia. Den tar endel plass og da er det bedre med litt større pose.

Var på en kort overnighter i Oslo før jul og sov med relativt nytt Z lite sol underlag rett på fjell i 5 minus. Var ikke noe kald.
Ellers går jo komforten og restutusjonen opp med et oppblåsbart underlag. Jeg har et Thermarest NeoAir Xlite til denslags. Er det kaldt, legger jeg Z lite Sol underlaget oppå dette for bedre isolasjon mot kroppen.

Angående footprint. Dette kommer an på telet og underlaget, men stort sett bør det gå bra uten. Er det over tregrensen og bare lav og kratt er det lett at det går hull på veldig tynne innertelt.

Redigert av chalshus; 24/03/2022 11:24.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2702494 24/03/2022 11:43
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Tråden fikk meg til å tenke på egen fornyelse av sovepose og valget falt på Helium GT 400 Long. GT versjonen skal visstnok være ny av året og er romsligere enn andre 400/600/800-versjoner. Viktig for egen del fordi det å bli tvunget til å sove trangt på siden gir dårlig søvn. Kjøpte den siste de hadde på Bikester og betalte noen kroner over 3000,-, med en 10% rabatt-kupong og en noe allerede nedsatt pris.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2703013 30/03/2022 15:20
SmurfN Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
jeg bestillte meg en Cumulus X-lite 400 i L ICON_SMILE

2017 YT Jeffsy CF 29"
Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2703304 03/04/2022 17:38
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Komboen av sovepose/liggeunderlaget ditt vil være mer enn varmt nok.

På turen du linket til har jeg brukt Mammut Sphere UL summer sovepose og Sea to summit ultralight liggeunderlag. Denne komboen har jeg brukt på diverse bikepackingturer hvor vektfokus har vært sentralt. Det har fungert greit, men tidvis vært heeeeeelt i grenselang. I de aller aller fleste tilfeller ville det nok imo vært bedre å gå for noe mer komfort både i varme på sovepose og liggeunderlag enn det jeg og mine kumpaner har gjort.

Re: lettvekts kompakt sovepose til bikepackng [Re: SmurfN] #2718443 29/08/2022 19:37
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg gikk for en slags budsjettversjon Helsport Breheimen Down på tilbud nå.

Ikke av de varmeste, men ser at turene oftere blir på de varme sommerdagene. Er vel ca. halve volumet til Helsport Alta som jeg bytter fra. For meg har Alta ofte vært varm.

Moderator  support, Valentino