Med ny el-bil og unger som vokser og faktisk er i stand til å sykle selv har behovet økt for mer plass til sykler med på tur.
Hva må jeg vite, og hva er for og imot på de forskjellige stativene?
Går for Thule og valget står mellom Velospace XT 3, VeloCompact 3 eller Easyfold XT 3 Jeg er i utgangspunktet gira på Easyfold, men med to døtre vil behovet for å ha 4 sykler med melde seg allerede neste år. Ser ikke noe sted at Easyfold fås med adapter til en fjerde sykkel(eller har jeg lett for dårlig?).
Er det en åpenbar grunn til å velge Velospace over VeloCompact eller motsatt?
Velospace har større avstand fra kula til syklene. I tillegg er avstanden mellom syklene større. Det er litt bedre å kjøre med enn Easyfold har jeg hørt av en kamerat som har hatt begge. Velospace har også en mye bredere bøyle så det er enklere å feste syklene.
Bruker selv Velospace XT2 og er godt fornøyd.
Redigert av chalshus; 17/03/202206:28.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Vi har omtalt og testet Easyfold her: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkelstativ/test-av-thule-easyfold-xt3-sykkelstativ Det har størst plass mellom syklene av Thules stativer, noe som gjør at to Boost-terrengsykler kan stå utenfor hverandre uten å skrape hverandre opp. At det kan brettes sammen er digg når stativet skal lagres i garasjen. Da tar det ikke større plass enn et sykkelhjul, omtrent.
Avstanden mellom syklene er like lang på Easyfold og Velospace. 22cm på stativet med to sykler. 22/19cm på stativet med tre sykler.
Flisespikking dog.
Betimelig presisering Christian, Velospace og Easyfold har like god plass, selv om Velospace-navnet gir inntrykk av bedre plass. Velocompact har 19 cm mellom alle syklene, Euroride kun 17 cm. På stativer til tre sykler kan man løse problemet ved å kun feste to sykler. En innerst og en ytterst.
Avstanden mellom syklene er like lang på Easyfold og Velospace. 22cm på stativet med to sykler. 22/19cm på stativet med tre sykler.
Flisespikking dog.
Betimelig presisering Christian, Velospace og Easyfold har like god plass, selv om Velospace-navnet gir inntrykk av bedre plass. Velocompact har 19 cm mellom alle syklene, Euroride kun 17 cm. På stativer til tre sykler kan man løse problemet ved å kun feste to sykler. En innerst og en ytterst.
Kjekt å vite. Takk.
Jeg kunne kanskje vært nøyere i beskrivelsen i starten. Men har døtre på 4 og 6 år med hver sin barnesykkel. På sikt vil det være fordelaktig at begge dems plasseres bakpå sammen med med min og samboerens terrengsykler(hun har el, jeg en rittfulldemper)
Sånn jeg forstår det da bør jeg velge enten Velospace XT 3 eller Easyfold XT 3 og at kun Velospace gir mulighet for den fjerde sykkelen jeg trenger plass til.
Finnes det noe stativ til å sette opp sykkel inne i bilen? Tenker hvis man har sånn bil som Calshus har i bildet over eller kanskje kjøper en Buzz. Gjerne en løsning som bare griper rundt hjulene, slik som Saris sitt. https://www.youtube.com/watch?v=NqYIKTSCE9g
Kjørte en del på våt grusvei sist sommer og det ble utrolig mye sand og søl på syklene bakpå. Udigg å ta av sykkelen og ha knaselyder fra drivverk i beste våt-Birken stil.
Eller kanskje det finnes en pose til å tre over sykkelen, men ser for meg at det blir knot.
Jeg har komfortvegg og monterer bakhjulet inn mot komfortveggen. Styret inntil veggen. Så en stropp fra kroken i gulvet og opp til gaffelkronen. Dra til og sykkelensitter dønn. Har du flere sykler, bruker du en gammel dyne eller et filtteppe mellom syklene. En stropp per sykkel. Enkelt og det beste synes jeg.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Om trådstarter ikke har handlet enda så har bilxtra nå 25% på nettbutikken om man melder seg inn i kundeklubb! Fikk tak i ett thule EasyFold xt3 der til 7125kr nå. "Xtra25" er koden om man vil slippe å melde seg inn.
Et stk Velospace XT3 Black blei plassert på gårdsplassen av posten i går. Så handelen er nok gjort og prisen var bra, selv om den nok ble litt dyrere enn samme med denne rabatten.
Et stk Velospace XT3 Black blei plassert på gårdsplassen av posten i går. Så handelen er nok gjort og prisen var bra, selv om den nok ble litt dyrere enn samme med denne rabatten.
Er det lov å si at det er verdt den ekstra tusenlappen for Black-stativ? Jeg røk på et sånt tilbud på Bil-Xtra selv i sin tid. Glad for at det ble svart bøyle på stativet.
Lov å mene det ja. Endte selv opp med 500 i forskjell via Bikeshop, og syns det var verdt det da den svarte er en del penere. Men som sagt, jeg hadde lett kjøpt det den i grå/sølv om jeg syns differansen ble for stor.
Nå har ikke Bilxtra velospace black på nett og da blir det for mye styr syns jeg å finne en butikk som har og få den til rabattert pris der.
Ser at de har vært lure og lagt på en mindre rabatt så rabattkoden ikke funker på Thule. I utgangspunktet var det lik pris for sort og sølv på bilxtra. Da var det ikke noe vanskelig å velge seg ett stativ.
Hvordan har du gjort det med akselavstand på stisykkel? Har du forlenget festene til hjulene på noen måte? Ser jeg får festet hjulene på min 29’ men akselavstanden er 14 cm lengre enn det buzzrack oppgir som maks (114 vs 128cm).
Hvordan har du gjort det med akselavstand på stisykkel? Har du forlenget festene til hjulene på noen måte? Ser jeg får festet hjulene på min 29’ men akselavstanden er 14 cm lengre enn det buzzrack oppgir som maks (114 vs 128cm).
Har ikke forlenget noe. Scott Ransom L hadde 125cm akselavstand, og det var ikke noe problem hvertfall. Hjulene satt sikret veldig godt, med veldig lite bevegelse. Jeg sendte en mail til Buzzrack i fjor, og sa de burde oppdatere sin spec for max akselavstand. De sa de skulle se på det, men har vel ikke endret spec.
Har ikke forlenget noe. Scott Ransom L hadde 125cm akselavstand, og det var ikke noe problem hvertfall. Hjulene satt sikret veldig godt, med veldig lite bevegelse. Jeg sendte en mail til Buzzrack i fjor, og sa de burde oppdatere sin spec for max akselavstand. De sa de skulle se på det, men har vel ikke endret spec.
Har fått brukt det en del, meget enkel å feste syklene og det virker stødig og robust.