Men jeg trenger enn lås til, har lurt litt på å ha kjetting lås lås mot gulv festet hele tiden, også kan jeg låse syklene i dnene kjetting låsen... men hvilken kjetting lås skal jeg velge?
Kjøp den lengste, kraftigste kjettinglåsen du får tak i, fest den i gulvankeret og rundt syklene hvis mulig. Knytt den sammen med bøylelåsene for å låse syklene i flere punkter. Kombinér eventuelt med en solid vaierlås for å gjøre det ekstra vanskelig for ubudne gjester.
Kikker selv på Kryptonite Fahgettaboudit 150 cm. Eventuelt kan man vel aldri gå feil med Abus.
Det er lenge siden jeg har lest om sykkellåser, men synes å huske at for å beskytte mot de største boltekutterne måtte man ha 16mm herdet stål, gjerne sekskantet. Det er kanskje billigere å kjøpe en slik kjetting løst, og så skaffe/lage en strømpe som dekker kjettingen. Vinkelsliper tar det meste uansett, men de lager mye lyd. Hydraliske boltekutter er blitt mer vanlig, men de sliter med gode låser, ref. video under. Kryptonite NY 1415 Fahgettaboudit Lås virker heftig.
Har selv brukt to forskjellige oppsett når jeg parkerte brukssykkel(karbongaffel og litt annet restebling) i felles sykkelbod(og ute i Oslo sentrum) hvor det var mye tyverier. 1: Abus Granit City Chain 1010 2: Kryptonite NY Fahgettaboudit med Biltema Låsewire. Eneste som har blitt tatt var en lett avtagbar "fakecarbon" skjerm. Ville ikke oppbevart en kr 15 000+ sykkel utendørs. En ekstra sikkerhet kan være lys med bevegelsessensor, skilt om overvåkningskamera og evnt. (fake) overvåkningskamera.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Tusen takk for tilbakemelding. Jeg forstår vist de vill så for de de til, men håper jeg avskrekker og eventuelt lager mye lyd vist de vill ta syklene...
Om du har en fin sykkel blir den rappet uansett. Få den unna syne for tjuvraddene. For eks med en Biohort eller tilsvaerende. Koster litt, men er i god kvalitet.
Støtter ideen om en sykkelgarasje. Den Biohort-garasjen ser veldig fin ut, men kanskje litt minimal sikkerhet på døra/svak lås? (men på videoen ser det OK ut).
Jeg hadde laget meg et anker i noe solid. Enten i veggen på carport eller i støpen. Det behøver ikke være noe som er sykkelspesifikt. Bruk så lang kjetting at du kan dra den gjennom hjulene, ramme og til anker. Bruk en grei hengelås. Eller lag deg en bod hvis du har plass til det.
Det finnes jo ulike alarmer for motorsykler. Kunne gjerne vært en idè å kombinere med andre låser. MC-låser virker jo å være litt mer solide, som disse (sikkert greit å ha litt lengde for å låse to samtidig, og gjerne bøylelåsen i tillegg):
Jeg ville forøvrig og dekket syklene med et MC-trekk....så går gjerne den vanlige sykkel-tyven bare forbi....mens MC-tyven blir så skuffet at han og går forbi etter å ha løftet på trekket... litt mer dill å stjele sykkelen, og ikke like lett å planlegge.