Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp med valg av all mountain ski.

Hjelp med valg av all mountain ski. #2701066 09/03/2022 16:40
C
Calamity Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Fri flyt forumet er helt dødt, og er en del flinke skifolk her så spør her.

Har stått en del alpint siste året sammen med kona, er vel "litt øvet" nå, jobber mye med teknikk, tar en del privattimer og håper bli "avansert" etterhvert. Kan vel stå med halv ok carving ned blå og røde bakker ved bra føre, men dårlig snø på rød eller svart bakke blir det langsomme "short radius svinger" frem og tilbake.

Bruket akkurat nå er 95% piste, 5% enkel offpiste men håper det sistnevnte øker etter hvert.

Har bra støvler, men skiene mine er en myk nybegynnerski fra 2012 med 74 cm under foten. Jeg syns at skiene mine rister mye så fort farten øker, blir generelt vanskelige at holde god teknikk med så fort snøen blir oppkjørt, men det kan selvfølgelig også være jeg som ikke har bra nok kontroll. Har hatt en del stygge fall, og er litt lei av at ha okay teknikk i de enklere bakkene som forsvinner med en gang jeg kommer i vanskelig snø.

Har fått tips både i butikken og av instruktøren at litt bredere ski under foten hadde gjort det lettere. Tenkte kjøpe ett eller annet nå når det er en del sluttsalg. Har lest en del tester på f.eks Nordica Enforcer 94 eller Volkl Mantra m6, Deacon 84 osv. Det de fleste tester sier er dog at disse skiene er for avanserte brukere.

Spørsmålene er da:
- Er det noen vits i at kjøpe nye ski, eller bedre att fortsette med nybegynnerskiene til jeg mestrer teknikken bedre?
-Ville bredere ski gjort det tryggere at øve seg opp på vanskeligere terreng og snø? Når blir det altfor bredt?
- Er det en dårlig ide att kjøpe avanserte ski som "litt øvet"?
-Sist men ikke minst - tips til ski?

Takk på forhånd!

Re: Hjelp med valg av all mountain ski. [Re: Calamity] #2701069 09/03/2022 17:41
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg har Mantra M5. Gikk fra kjipe billigski/pakke, og må si det er en fryd. Stødige og stabile ICON_SMILE Jeg er gammel gubbe og langt fra ekspert, men føler meg veldig mye mer trygge på disse en de gamle. At de også fungerer fint i løssnø er en bonus, selv og jeg dessverre ikke bruker de så mye der som jeg ønsker

Re: Hjelp med valg av all mountain ski. [Re: Calamity] #2701087 09/03/2022 20:35
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Ikke direkte svar på spørsmålene dine, men jeg gikk fra å kjøre telemark på Dynastar Intuitiv 68 til å kjøre alpint på Blizzard Brahma for noen år siden. Brahma opplever jeg som mye roligere og forutsigbar når det er litt oppkjørt, sikkert pga rocker tupp slik at den søker litt opp og over urolighetene, mens den gamle skia var mye stivere i front, og butter mer. Moderne konstruksjon gjør tydeligvis underverker på forskjellige utfordringer.

Jeg regner med de skiene du allerede har nevnt har mange likheter med Brahma; stabile i fart, tåler mange typer underlag og kan kjøres hardt om du har lyst.

Allsidig ski som har fått mye skryt i tester, så du bør inkludere den blant alternativene hvis du bestemmer deg for å oppgradere.

Gi noe som varer, gi fan
Re: Hjelp med valg av all mountain ski. [Re: Calamity] #2701088 09/03/2022 20:40
terjelo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Bredere ski og helst med litt metall i konstruksjonen, rocker og ikke for stive, vil gi deg mer stabilitet og kontroll når snøen blir mykere og mer uryddig. Sweet spot er normalt mellom 95 og 105mm, men avhengig av konstruksjon og preferanser kan man gå litt over eller under.

Massevis av gode ski man kunne anbefalt. Noen å nevne er Nordica Enforcer 94 og 104 Free, Fischer Ranger 99 og 102, Salomon Stance, Völkl Blaze (heller denne enn Mantra for ditt nivå) er noen eksempler.

Re: Hjelp med valg av all mountain ski. [Re: Calamity] #2701165 10/03/2022 11:14
K
Karlsen på taket Offline
Fersking
Fersking
K
- Er det noen vits i at kjøpe nye ski, eller bedre att fortsette med nybegynnerskiene til jeg mestrer teknikken bedre?
Vits er det kun du som kan svare på, men det kan gi deg en gøyere skiopplevelse. Svindal og co. vil fremdeles kjøre fra deg på nybegynnerskienene dine.

-Ville bredere ski gjort det tryggere at øve seg opp på vanskeligere terreng og snø? Når blir det altfor bredt?
Ja. En litt bredere ski gjør det lettere i gjennomslagsføre og annen vanskelig snø. Det er ikke noen regel på når det blir for bredt, men det er tyngre/vanskeligere å holde en bred ski på skjær. Opp til ca 105mm under fot mener jeg selv er uproblematisk.

- Er det en dårlig ide att kjøpe avanserte ski som "litt øvet"?
Nei absolutt ikke. Moderne ski har gjort det mye lettere å kjøre på ski. Jeg kunne satt min eldre mor på det meste av moderne "avanserte ski". Sannheten er at de fleste kunder har under 10 dager på ski i året, og produsentene lager ski til disse.
Hovedforskjellen på en avansert ski er vanligvis hvor stiv en ski er fra bindingen og bak. Er skien stiv vil du oppleve at
1. Dersom du får tyngden for langt bak vil skien kjøre deg, og ikke du kjøre skien.
2. Skien kan skyte deg ut av svingen når du klarer å bøye skia ved å carve den med påfølgende punkt 1 når du er uforbredt.

-Sist men ikke minst - tips til ski?
Her må du velge litt din stil. Ulike ski og merker har ulik kjørefølelse, så det beste er selvsagt å låne ski av venner og kjente for å teste. Du har allerede nevnt flere gode ski som jeg har testet selv, men som alle føles ulike ut. terjelo har også kommet med mange gode tips. Det bør være mulig å finne flere av disse på salg eller bruktmarkedet. Ellers vil jeg anbefale å se litt på blistergearreview for beskrivelser av de ulike skiene.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå