Gode poenger fra Øyvind, Yolo og Emil.
Selv har jeg et håpløst foreldet oppsett for dinosaurer på det som i praksis er min blandeveissykkel, nærmere bestemt 52/36 og 11-32.
(Ja, jeg vet at det er ingen grunn til å velge bort kompaktkrank 50/34 for all slags sykling, eller superkompakt for grussykling, så la oss legge den ballen død umiddelbart. Jeg har bare tilfeldigvis semi-kompakt. Det er ikke poenget. Poenget er heller ikke 2x versus 1x.)
Poenget er noen likhetstrekk med din valgte utveksling.
Mitt oppsett med 36:32 gir et lite hakk lettere utveksling (1,13) enn ditt på 42:36 (1,17). Neppe umiddelbart merkbart, men dekkbredde kan være med på å gi en viss differanse. Jeg er på 30-32 mm. Om du er på bredere dekk, er det med på å trekke opp, slik Øyvind påpeker.
Trives godt med oppsettet for variert sykling både på landevei og i Marka - der er jeg mest i Nordmarka, Krokskogen, Bærumsmarka og Romeriksåsen - og ellers rundt omkring i inn- og utland.
Men som de andre påpeker - man betaler en pris for det landeveisrettede oppsettet.
I ruten som Emil nevner, er den bratteste kneiken opp mot Ullevålseter et godt eksempel på steder der ditt oppsett vil kunne oppleves som tungt. Et annet eksempel er siste kneiken på ruten videre mot Frognerseter, der man kan måtte gi tapt om man mister fremdriften.
Turkamerater med lettere utveksling - og gjerne knaster på dekkene - vil ha bedre egnet våpen, og vil kunne forsere slike partier både raskere og med mindre anstrengelse.
På lange og raske grusturer med seige og bratte bakker og kneiker, vil også lettere utveksling gi redusert belastning. Emil er blant dem som har imponerende lange og høydemeterfylte eventyr, og jeg har ingen problemer med å se fordelene med lettere utveksling her.
Det samme gjelder om man er lastet for tung bikepacking eller trekker vogn - da kan man åpenbart med fordel velge lettere utveksling uansett underlag.
Kort sagt tror jeg at du kan trives godt med valgt oppsett for både landevei og Marka - les: blandevei - om du kan leve med at det ikke er optimalt for de bratteste eller seigeste partiene. Det blir en avveining mellom optimale løsninger på og utenfor asfalten, inkludert om du liker litt utfordringer og slit.
Verdt å huske: De mest populære velostradaene i Nordmarka, som er vedlikeholdt for skogsdriftsmaskiner og biler, eventuelt inkludert boller og brus på populære Kikutstua, kan på noenlunde tørre dager i sommerhalvåret forseres på enhver landeveissykkel. Det er ingenting å tenke på - bare å kaste seg ut i det.
Og la oss ta et sekund og minnes at for noen år siden var mange av oss på krossutveksling 46/36 og 11-28, og hadde stor moro på varierte veier og avstikkere på sti i Marka - da slit var regnet som en naturlig del av opplevelsen uten tanke på hva som måtte være optimalt

Om man holder seg til n+1, kan man selvsagt optimalisere to forskjellige sykler for henholdsvis landevei og Marka, slik mange gjør. Eller fem, slik Emil gjør. Okei, da, fire

Eller man kan ha to hjulsett, som Øyvind foreslår.
Det er bare jeg som har tvangstanker om étt oppsett. Og kanskje du!
Gratulerer forresten med überkul Standert-ramme og velkommen i Campagnolo-klubben! Det er både gleder og sorger med å være i sistnevnte klubb, men jeg synes det er verdt det