Sykle i Malaga? Eller andre byer det er billig fly
|
Sykle i Malaga? Eller andre byer det er billig fly
25/02/2022 20:59
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Heihei! Etter litt vel mye regn de siste månedene og mye ferie fremover har sykkelferie i sør begynt å florere i tankene. MEN, jeg har aldri reist utenlands for å sykle før, ei heller vært på "sykkelferie". Så her er det mye jeg lurer på...
Men, aller først lurer jeg på om noen har erfaring med Malaga? Fant superbillige flybilletter, men det har vel ikke noe å si om det ikke er bra å sykle. Har også sett på Barcelona, Nice, Alicante. Mest interessert i asfalt og grus, ikke mtb... Har i utgangspunktet tenkt å reise ned i ti dager, må ikke være på samme sted alle ti dagene. Avreise tidlig mars fra Gardermoen. Enkel logistikk og helst slippe å leie bil står høyt på lista.
Noen med generelle råd til en førstegangsreisende?
(ønsker hovedsakelig å sykle og "slappe av")
Redigert av likeråsykle; 25/02/2022 21:03.
|
|
|
Re: Sykle i Malaga? Eller andre byer det er billig fly
[Re: likeråsykle]
25/02/2022 21:22
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet alle stedene du nevner, og jeg ville valgt Nice. Fantastiske veier. Det som er minuset til Nice er vel at det er litt kjøligere enn de andre i Mars. Har vært der i mars selv, og for en nordmann så er det shorts og tynn langermet-vær, så absolutt ikke gærent. Ellers er jo alle stedene du nevner flotte sykkeldestinasjoner.
|
|
|
[Re: aug11x]
28/02/2022 09:07
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Oi, alle stedene!! Imponerende. Tror jeg har landet på flyving til Barcelona og sykling i Girona, men skal gjøre litt mer research på Nice før jeg tar et endelig valg i kveld. Blir fra 6-17. mars. Tror alt blir bra uansett. Har tenkt på sykkeltur i utlandet i mange år nå, men synes det er litt skummelt å sykle alene i et helt annet land, men på disse stedene er det jo mange andre syklister.
Har også landet på å mest sannsynlig heller leie sykkel, da forskjellen i pris på ekstra baggasje og leie ikke er SÅ stor, og mindre stress (har ikke sykkelkoffert, så måtte mest sannsynlig skaffet pappeske dersom jeg da ikke skaffet meg en sykkelkoffert)
Redigert av likeråsykle; 28/02/2022 09:09.
|
|
|
28/02/2022 09:39
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Oi, alle stedene!! Imponerende. Tror jeg har landet på flyving til Barcelona og sykling i Girona, men skal gjøre litt mer research på Nice før jeg tar et endelig valg i kveld. Blir fra 6-17. mars. Tror alt blir bra uansett. Har tenkt på sykkeltur i utlandet i mange år nå, men synes det er litt skummelt å sykle alene i et helt annet land, men på disse stedene er det jo mange andre syklister.
Har også landet på å mest sannsynlig heller leie sykkel, da forskjellen i pris på ekstra baggasje og leie ikke er SÅ stor, og mindre stress (har ikke sykkelkoffert, så måtte mest sannsynlig skaffet pappeske dersom jeg da ikke skaffet meg en sykkelkoffert) https://www.finn.no/bap/forsale/sea...;q=sykkelkoffert+leie&sort=RELEVANCEAlltid bedre å sykle på sin egen sykkel :-) Med mindre man får leid en finere en enn den man har selv...
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/02/2022 09:46
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Tror bare jeg har litt dårlige minner etter at sykkelen min ble skadet forrige gang jeg hadde den med fly 😅 (og da skulle jeg være i sveits i fire måneder og hadde ikke særlig med tid til å få fikset det). Ikke at det var noen stor skade og sykkelen var fortsatt funksjonell, bare kjipt. Blir nok billigere med egen sykkel (+kolli=800, leie sykkelkoffert=~500?), men ser for meg at det er mer stress med å frakte den rundt når jeg ikke skal leie bil, mulig jeg overtenker det, er jo som en rullekoffert og egentlig ikke så vanskelig å frakte?
|
|
|
28/02/2022 11:12
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Switch-backs ligger i Bubion, et par timer unna Malaga med bil. Jeg tror de kan ordne med skyss. Jeg har syklet der for ganske mange år siden, veldig bra sykling, veldig trivelig guide, men litt trekk for enkelte deler av servicen (f.eks. skrev han da at alt vi trengte av mat til frokost og lunsj var inkludert, men det var langt fra nok). Totalt sett vil jeg anbefale dem, med litt forbehold. Men dette er som sagt en god stund siden, mye kan ha skjedd siden da.
|
|
|
[Re: Arne_And]
28/02/2022 12:58
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Switch-backs ligger i Bubion, et par timer unna Malaga med bil. Jeg tror de kan ordne med skyss. Jeg har syklet der for ganske mange år siden, veldig bra sykling, veldig trivelig guide, men litt trekk for enkelte deler av servicen (f.eks. skrev han da at alt vi trengte av mat til frokost og lunsj var inkludert, men det var langt fra nok). Totalt sett vil jeg anbefale dem, med litt forbehold. Men dette er som sagt en god stund siden, mye kan ha skjedd siden da. De er vel ren mtb, ts ønsker racer/gravel.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
02/03/2022 23:17
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Mallorca er vel og en gammel klassiker. Var veldig bra racer-utleie-butikker til ok priser, og meget bra sykler. Eneste som var plagsomt var når jeg skulle opp på høyder osv så var det plutselig stengt pga militært område...når en syklet om morgenen kom det plutselig andre syklende forbi som inviterte en med...selvsagt gjestfrie nordmenn....med Strava :-)..mange forskjellige ruter en kan ta, så en Garmin Edge 1000 burde jeg hatt da og.
Synes og det var ålreit å sykle på Kreta, men der fant jeg ikke skikkelig sykkelutleie, så ble noe ræl av halvdempere...men deilig plass ellers.
|
|
|
[Re: MannenFallerIkke]
03/03/2022 08:23
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Mallorca slår det meste. Umulig å sykle seg bort også for du er jo på ei øy:-) Drar nedover i morgen til Playa de Palma og blir i 10 dager.
|
|
|
03/03/2022 13:13
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg ville også valgt Mallorca. Det er veldig enkelt å leie sykkel i alle prisklasser Det er lett å finne fram og trafikken er ikke-eksisterende. Været er bedre enn lenger nord, særlig i mars. Variert terreng og strålende underlag. Syklister hilses velkommen overalt. Superenkel logistikk, leiebil koster ingenting.
Nice har flere og fetere klatringer, men mars er lovlig tidlig. Og trafikken er en helt annen.
Alicante-området: Mindre spennende synes jeg, blir lenger dødvei opp til de mest interessante rutene.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/03/2022 08:35
|
Arne_And
More than words
|
More than words
De er vel ren mtb, ts ønsker racer/gravel. Der leste jeg litt dårlig ja.
|
|
|
[Re: runermm]
06/03/2022 09:00
|
likeråsykle
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har egentlig avskrevet Mallorca fordi det virker litt kjedelig, men kanskje det er perfekt hvis man vil ha det ganske enkelt slik som jeg vil! Spesielt "Det er lett å finne fram og trafikken er ikke-eksisterende." var veldig overbevisende for Mallorca. Noen som har anbefalinger om hvor på Mallorca man drar ev? Tenker å leie leilighet over hotell pga jeg ønsker å ha muligheten til å lage egen mat.
|
|
|
07/03/2022 19:00
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Er på Mallorca nå. Har vært her mye, og man kan si mye om Mallorca men kjedelig er det ikke. Bor på Fontanellas, Playa de Palma denne turen. Har en Superior apartment med et soverom og havutsikt. Kan lage maten der om man ønsker, vi spiser frokost på rommet, havregrøt og kaffe. Plass til fire i leiligheten.
Hadde to flate turer på dag 1 og 2, lettskyet med 115 og 150 km. I dag var det vestover opp militærveien til Calvia og Galilea og om Valdemossa. Det var 3 fine stigninger på ca 5 km med 5% stigning, mye hårnålssvinger. Lite trafikk utenom Palma.
Sjekker du stravaprofilen min ser du turene.
Været i dag 15 grader.
Redigert av kaiost; 07/03/2022 19:01.
|
|
|
[Re: kaiost]
09/03/2022 11:56
|
MannenFallerIkke
Entusiast
|
Entusiast
Er på Mallorca nå. Har vært her mye, og man kan si mye om Mallorca men kjedelig er det ikke. Bor på Fontanellas, Playa de Palma denne turen. Har en Superior apartment med et soverom og havutsikt. Kan lage maten der om man ønsker, vi spiser frokost på rommet, havregrøt og kaffe. Plass til fire i leiligheten.
Hadde to flate turer på dag 1 og 2, lettskyet med 115 og 150 km. I dag var det vestover opp militærveien til Calvia og Galilea og om Valdemossa. Det var 3 fine stigninger på ca 5 km med 5% stigning, mye hårnålssvinger. Lite trafikk utenom Palma.
Sjekker du stravaprofilen min ser du turene.
Været i dag 15 grader. Var gøy å se mulighetene med utgangspunkt fra Palma-området.
|
|
|
17/04/2022 12:01
|
arh
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
tilbake fra en tur til estepona / malaga. Fantastisk bra bare man kommer seg inn fra kystveien. Liten blog fra en av turene her. https://youtu.be/ltguY4LvhnU
|
|
|
[Re: arh]
17/04/2022 20:09
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
tilbake fra en tur til estepona / malaga. Fantastisk bra bare man kommer seg inn fra kystveien. Liten blog fra en av turene her. https://youtu.be/ltguY4LvhnUKlatringen opp fra Estepona er utrolig fin. Hørt rykter om ny asfalt helt opp til antennen.
|
|
|
|
|