Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 4 1 2 3 4

Er kort vandring og enduro-geometri det nye?

Er kort vandring og enduro-geometri det nye? #2699276 17/02/2022 10:38
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Canyon har akkurat lansert sin nye Spectral 125.
Er dette vi skal sykle på når oljå tar slutt? Eller er det fortsatt 150/160 mm som gjelder for norske stisyklister?

https://www.terrengsykkel.no/sykler...l-125-har-kort-vandring-og-enduro-styrke


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699283 17/02/2022 11:07
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Eneste jeg tror jeg "mister" med en sånn sykkel er mangel på komfort de sjeldne gangene man drar i bikepark. Som en ensykkel-mann i overskuelig framtid tror jeg det bikker meg mot 160 gaffel.

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699290 17/02/2022 11:32
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Hvor mye regner man med å vinne på den reduserte vandringen når man sykler bortover og oppover i terrenget kontra 150/160mm?



Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: Syklist1] #2699292 17/02/2022 11:55
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Ah, en stisykkel, rett og slett. Mountainbike
Sitat: Syklist1
Hvor mye regner man med å vinne på den reduserte vandringen når man sykler bortover og oppover i terrenget kontra 150/160mm?


Hvor mange "regner"?
Prøv å se... ?

Jeg er på en 160/137 stisykkel....med endurogeo.
Det er jo en stisykkel med fokus på nedover, føles betydelig kjappere og lettere opp og bort enn min forrige 160/155... annet oppheng spiller såklart inn også.

Men smak og behag... veeeeeldig mange surrer rundt med "for mye" sykkel.

Evnt lager det et klarere skille mellom terrengsykkel og parksykkel for folk som kan ha to/fler sykler.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: Ndreas] #2699293 17/02/2022 11:55
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Ndreas
Eneste jeg tror jeg "mister" med en sånn sykkel er mangel på komfort de sjeldne gangene man drar i bikepark. Som en ensykkel-mann i overskuelig framtid tror jeg det bikker meg mot 160 gaffel.


Kanskje det ikke er rett sykkel for deg?

Men for de som aldri drar i bikepark?

Det gir bare enda en mulighet for folk, liker dette alternativet godt.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699321 17/02/2022 14:57
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Den så i alle fall ut som en million, både alu og karbonutgaven. Toppmodellen Spectral 125 CF 9 er lynrask selv når den står stille.

Jeg tror denne kan passe fint for mange brukere/markeder som etterspør kapable sykler til snillere terreng, som jeg har forstått bla. finnes i engelske trail centers. Andre som sykler bygde flytstier med hopp og uten store steinrøyser burde nok også se på noe som dette.

Canyon har ikke alltid vært først på ballen, men her er de om ikke akkurat først så i alle fall kommer de ikke slingrende etter.
Jeg setter tommel opp, men ikke for mitt bruk.


LarsB



Redigert av larsb; 17/02/2022 14:58.
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: RazeFaze] #2699346 17/02/2022 19:15
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Sitat: RazeFaze
Ah, en stisykkel, rett og slett. Mountainbike
Sitat: Syklist1
Hvor mye regner man med å vinne på den reduserte vandringen når man sykler bortover og oppover i terrenget kontra 150/160mm?


Hvor mange "regner"?
Prøv å se... ?

Jeg er på en 160/137 stisykkel....med endurogeo.
Det er jo en stisykkel med fokus på nedover, føles betydelig kjappere og lettere opp og bort enn min forrige 160/155... annet oppheng spiller såklart inn også.

Men smak og behag... veeeeeldig mange surrer rundt med "for mye" sykkel.

Evnt lager det et klarere skille mellom terrengsykkel og parksykkel for folk som kan ha to/fler sykler.

Prøv å se blir fort dyrt, min vanlige Spectral har pr nå kun blitt syklet mellom kjøkken og stue…

Men jeg har sammenlignet litt egne tider på Strava mellom Scale 910 og Stereo 150 og en observasjon var at på det som var skogsvei eller grovere var Stereo raskest. Uten et stort utvalg sykler eller wattmåling så vil jeg likevel konkludere med at vandring ikke trenger å være en stor ulempe.



Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: Syklist1] #2699367 18/02/2022 06:47
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Syklist1

Men jeg har sammenlignet litt egne tider på Strava mellom Scale 910 og Stereo 150 og en observasjon var at på det som var skogsvei eller grovere var Stereo raskest. Uten et stort utvalg sykler eller wattmåling så vil jeg likevel konkludere med at vandring ikke trenger å være en stor ulempe.

Opp eller ned? Og hardtail er vesentlig treigere enn fulldemper på sti.

Redigert av baronKanon; 18/02/2022 06:48.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699410 18/02/2022 12:36
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
S
Syklist1 Offline
Besatt
Offline
Besatt
S
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Fulldempet var for meg raskere opp også, det som var overraskelsen for min del. Enklere sporvalg og bedre grep med fulldempet mer enn oppveide for 4 kg høyere vekt.



Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: baronKanon] #2699412 18/02/2022 12:55
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,586
B
btm Online
Besatt
Online
Besatt
B
Registrert: May 2004
Innlegg: 2,586
Sitat: baronKanon
Og hardtail er vesentlig treigere enn fulldemper på sti.


Det er en sannhet med modifikasjoner, og kommer an på hva slags hardtail vi snakker om. Min erfaring er at stihardtailen (29er, Cotic SolarisMAX) er like rask som fulldemperen (27,5er, Intense Tracer 275) når vi snakker litt variert opp, bort og ned. Faktisk har jeg satt de fleste KOMene mine i lokalmarka på hardtailen. Nedover er fulldemperen litt raskere, men det er ikke mye.


btm
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: btm] #2699413 18/02/2022 13:10
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: btm
Sitat: baronKanon
Og hardtail er vesentlig treigere enn fulldemper på sti.


Det er en sannhet med modifikasjoner, og kommer an på hva slags hardtail vi snakker om. Min erfaring er at stihardtailen (29er, Cotic SolarisMAX) er like rask som fulldemperen (27,5er, Intense Tracer 275) når vi snakker litt variert opp, bort og ned. Faktisk har jeg satt de fleste KOMene mine i lokalmarka på hardtailen. Nedover er fulldemperen litt raskere, men det er ikke mye.

Med min blodtrimma, grove hardtail (Pole Taival med 160mm coil), går det merkbart treigere overalt sammenlignet med fulldemperen med 160/140


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: baronKanon] #2699417 18/02/2022 13:33
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: baronKanon
Sitat: btm
Sitat: baronKanon
Og hardtail er vesentlig treigere enn fulldemper på sti.


Det er en sannhet med modifikasjoner, og kommer an på hva slags hardtail vi snakker om. Min erfaring er at stihardtailen (29er, Cotic SolarisMAX) er like rask som fulldemperen (27,5er, Intense Tracer 275) når vi snakker litt variert opp, bort og ned. Faktisk har jeg satt de fleste KOMene mine i lokalmarka på hardtailen. Nedover er fulldemperen litt raskere, men det er ikke mye.

Med min blodtrimma, grove hardtail (Pole Taival med 160mm coil), går det merkbart treigere overalt sammenlignet med fulldemperen med 160/140

Jeg tror ikke det var halvdempere à la din ekstremversjon btm hadde i tankene... ICON_WINK
Det kommer litt an på stien, ja. Sammenlignet med tider satt med rittfulldemper på sommerføre, går det for eksempel an å sykle overraskende fort på nulldemper med piggdekk på vinterstier, har jeg konstatert. Det som man med en litt tung/grov/sedat fulldemper taper oppover og ved fartsøkninger ut av svinger osv., vil man ikke ta igjen nedover. Hvis man er opptatt av f.eks. Strava-segmenter som går både opp og ned, men uten de største tekniske utfordringene, altså. For øvrig synes jeg den nye Canyon'en ser lovende ut, og tror den kunne passet mine personlige ønsker for en stisykkel. Blir spennende å prøve.


Gaute
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699421 18/02/2022 13:54
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Raske folk sykler fort uansett sykkel;-)
For min del er det ingen tvil om at fulldemper er raskere enn HT på sti (og da mener jeg vanlig norsk sti, ikke flytstier som passer bra for grusracer). Legg til tid og utmatting så er det enda raskere med demping bak. Jeg blir i allefall merkbart mer sliten av 3-4 timer på sti med HT kontra fulldemper med 12cm i rævva.
Grepet er jo også bedre med demping bak, så jeg ser ingen fordeler med HT. Morrofaktor er noe annet, for der er det mer smak og behag som gjelder.

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699426 18/02/2022 14:40
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
L
Lunix Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
L
Registrert: Nov 2013
Innlegg: 459
Med dårlig teknikk og elendig konsekvensanalyse er det digg å ha litt å gå på når man tukler det til.
Tenker jeg blir på 150/160 lenge.
At jeg blir bittelitt tregere enn på kortvandret eller at det på langtur er litt mye sykkel har absolutt ingenting å si.

Vil jeg ha skikkelig kortvandret tar jeg hardtailen.


-------------------------------
NOTS
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699428 18/02/2022 15:19
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
P
Paulus Offline
Besatt
Offline
Besatt
P
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 3,821
Dette er i alle fall den typen sykkel jeg anbefaler for de fleste som ønsker å begynne med terrengsykkel her jeg bor.

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2699477 19/02/2022 17:31
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
eldo472 Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Oct 2007
Innlegg: 1,350
Det går vel i bølger har man kjøpt seg bort med for grov sykkel, som man ikke hadde bruk for, kan mindre demping være en idé.
De som msrkedsfører prøver hele tiden og øke, når man har økt for mye blir det kult med mindre igjen. Poenget er å skape behov for å kjøpe noe nytt. Slik som XC med mer demping, downcountry.
El-sykler ble stadig grøvre og med motorer som var skohorna til å yte mest mulig uten å gå uten for reglene. Nå viser det seg at det ble for tungt og vi har fått lettere modeller med mindre effekt. Det hele blir optimalisert slik at vi får maks ytelse og lettest vekt.
Fjæringsvei hjelper når det blir bratt og dumpete.

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2700458 03/03/2022 14:50
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Etter noen 1000 høydemeter opp og ned med Spectral 125 i vinterferien må jeg si at dette er en sykkel jeg gjerne skulle hatt i egen kjellerbod.
For å bruke en populær amerikansk floskel, så er dette en ordentlig quiver killer.

[Linket bilde fra datocms-assets.com]

https://www.terrengsykkel.no/sykler...ng/test-av-canyon-spectral-125-cf-8-2022


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2700473 03/03/2022 17:33
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 754
wasabi Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 754
Veldig bra artikkel der. Teksten oser av begeistring. Ble gira.
Det jeg sitter å lurer på, er om det er verdt å bytte ut Ripmoen (V2) til denne? Og da tenker jeg på bruk som beskrevet, i markene rundt Oslo. Lavlandsykling i småkupert terreng, Østmarka og Nordmarka. Vil den gi mer snart og avspark oppover? Og plenty stabilitet nedover?

Dette med vekt..
"Hjulene fra DT-Swiss er ikke lette, men de er solide og trygge. Dekkene fra Maxxis er blant de mest populære i bransjen av en grunn. De funker råbra. "
Menes hjulsettet med dekk her? For da kan det nok grammes ned med litt lettere dekk.
DT swiss oppgir XM 1700 Spline til 1748g, altså de som sitter på testsykkelen CF8.
Modellen over, CF9 som har et 180 g lettere hjulsett, XMC 1501, men sykkelen har fortsatt omtrent samme vekt som CF8. Umiddelbart kan jeg ikke se hva som trekker vekta opp på CF9.

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2700476 03/03/2022 18:36
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
M
mob Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
Ja, jeg òg likte den. I Bicyclings grundige test fra februar klagde de mye på dempertuningen, men du merket ikke noe til dette? Stusset litt på benchmarkingen på slutten. Ville tenkt at Spur, SB 130 og tom. Element biffet med en Pike ville vært vel så naturlige konkurrenter som Tallboy?

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: mob] #2700529 04/03/2022 09:45
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
Sitat: mob
Stusset litt på benchmarkingen på slutten. Ville tenkt at Spur, SB 130 og tom. Element biffet med en Pike ville vært vel så naturlige konkurrenter som Tallboy?

Tipper det skyldes at Ripley og Tallboy gir en sammenlignbar opplevelse.
Til tross for litt lignende (men likevel langt mindre progressiv) geometri er det litt feil å sammenligne Transition Spur med SID-gaffel (120/120) med nye Spectral 125. Nær to kilo lavere vekt indikerer også at Spur har et litt annet bruksområde.
RM Element kommer med Fox 34 som standard, og det er ikke vanlig å dra paralleller til ombygde sykler.


Gaute
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2700530 04/03/2022 09:51
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Rednaskela Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Mar 2010
Innlegg: 1,557
Fin test!

Skjønner imidlertid ikke helt hvorfor sykkelen trekkes for høy vekt, tatt pris og bruksområde i betraktning. 14 kg høres helt innafor ut med de delene som er spesifisert – og den virker fornuftig utstyrt med tanke på hva sykkelen er beregnet på.

Hva slags grep ser man for seg kunne vært gjort for å få ned vekta, uten å sende prisen i været eller gå på bekostning av kapabilitet?


Medlem av NOTS
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: mob] #2700533 04/03/2022 10:21
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: mob
Ja, jeg òg likte den. I Bicyclings grundige test fra februar klagde de mye på dempertuningen, men du merket ikke noe til dette? Stusset litt på benchmarkingen på slutten. Ville tenkt at Spur, SB 130 og tom. Element biffet med en Pike ville vært vel så naturlige konkurrenter som Tallboy?


Jeg har dessverre ikke testet SB130 eller nye Element. Spur opplever jeg som en sykkel nærmere nye Trek Top Fuel (https://www.terrengsykkel.no/sykler/lette-stisykler/test-av-trek-topfuel-9-9-axs-2022) og tilsvarende i stuk og følelse. Sammenligner derfor med sykler jeg faktisk har prøvd. SB130 var tenkt som lignende, men jeg vet ikke hvordan den føles i praksis. Liker ikke å uttale meg om sykler jeg ikke har prøvd selv.


Høy vekt er et objektivt minus, men har ikke gitt noe trekk i poeng. Med tanke på pris, utstyrsnivå og bruksområde er vekten som forventet. Men du får ganske mange 140/140-sykler med lik vekt også. Så Spectral 125 er ikke lettere enn mange tilsvarende sykler med mer vandring, noe man kanskje vil forvente.

Lettere dekk, hjul og sete kan nok ganske enkelt gi 500-700 gram lettere totalvekt.
Kanskje kunne man tenkt at Float 34 kunne gjort god nok jobb med lavere vekt, men den solide følelsen i 36-gaffelen er lett å sette pris på.

Jeg synes det var ganske enkelt å treffe på demper-tunen. Jeg har tidligere syntes at Triple Phase gir litt for lite støtte i midtfasen av vandringen. Det tenkte jeg ikke på Spectral 125. Jeg satt opp demperen med ca 30% sag og opplevde ikke å rulle O-ringen av demperskaftet, men hadde 1-2 mm igjen etter endt nedfart. Sykkelen satte seg ikke ned i kompresjoner eller tilsvarende på samme måte som spesielt kanskje Spectral:On gjør.


Redigert av sykkeloyvind; 04/03/2022 10:25.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2700538 04/03/2022 10:48
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
N
Ndreas Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
N
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Litt(veldig) på siden, hva bør man gjøre hvis o-ringen stort sett ramler av ila en vanlig oslomark-tur? Mer trykk, mindre? Token?

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: Ndreas] #2700550 04/03/2022 11:13
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Ndreas
Litt(veldig) på siden, hva bør man gjøre hvis o-ringen stort sett ramler av ila en vanlig oslomark-tur? Mer trykk, mindre? Token?


Ny, strammere o-ring?

At du bruker all vandringa på en tur er jo bra, på en "vanlig" tur.

If all else fails, bedre/riktigere oppsett/tuning av bakdemper ja...


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: mob] #2700551 04/03/2022 11:16
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: mob
Ja, jeg òg likte den. I Bicyclings grundige test fra februar klagde de mye på dempertuningen, men du merket ikke noe til dette? Stusset litt på benchmarkingen på slutten. Ville tenkt at Spur, SB 130 og tom. Element biffet med en Pike ville vært vel så naturlige konkurrenter som Tallboy?


Spur, Element...

hadde ikke putta SB130 i samme diskusjon, uten å "lette" den en del. Det er en sykkel som sparer godt over mengden vandring kan tilsi.


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: Ndreas] #2700554 04/03/2022 11:23
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: Ndreas
Litt(veldig) på siden, hva bør man gjøre hvis o-ringen stort sett ramler av ila en vanlig oslomark-tur? Mer trykk, mindre? Token?


Det kommer jo an på, men er en stram O-ring dyttet av skjaftet har du bunnet demperen. Det kan være tegn på litt lite luft/for lite progresjon i opphenget. Prøv med litt mer luft i demperen og se om det gir noe bedre støtte, uten at den føles for stramt.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: RazeFaze] #2700571 04/03/2022 12:42
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
ØysteinS Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,872
Sitat: RazeFaze
Sitat: Ndreas
Litt(veldig) på siden, hva bør man gjøre hvis o-ringen stort sett ramler av ila en vanlig oslomark-tur? Mer trykk, mindre? Token?


Ny, strammere o-ring?

At du bruker all vandringa på en tur er jo bra, på en "vanlig" tur.

If all else fails, bedre/riktigere oppsett/tuning av bakdemper ja...


På to av mine sykler, er det Super Deluxe på begge, med hhv. 50 og 55mm slaglengde. (130 vs 140mm vandring).

Oring faller av på ene men aldri på andre. Hvorfor? Jo, identisk mekanikk, men den med 50mm slaglengde har en 5mm tykk gummiplate rundt skaftet inni demperen, sånn at vandringen blir begrenset. Dermed puffes ikke oringen av, på den.

Så lenge progressiviteten er slik at man ikke merker at man bruker all vandring så er ting i orden. Om man merker det, så reduser volumet litt.

På Cube Stereo fra 2013, der var ting så lite progressivt at jeg måtte sjekke om ramma var knekt, etter moderate dropp. Da smalt det som bare rakkern, idet demperen bånnet. På de andre fulldemperene bruker jeg stadig all vandring, men merker det aldri.

Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: sykkeloyvind] #2700579 04/03/2022 12:53
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Ndreas
Litt(veldig) på siden, hva bør man gjøre hvis o-ringen stort sett ramler av ila en vanlig oslomark-tur? Mer trykk, mindre? Token?


Det kommer jo an på, men er en stram O-ring dyttet av skjaftet har du bunnet demperen. Det kan være tegn på litt lite luft/for lite progresjon i opphenget. Prøv med litt mer luft i demperen og se om det gir noe bedre støtte, uten at den føles for stramt.

Eller bare mer HSC.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: baronKanon] #2700623 04/03/2022 23:41
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Sitat: baronKanon
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Ndreas
Litt(veldig) på siden, hva bør man gjøre hvis o-ringen stort sett ramler av ila en vanlig oslomark-tur? Mer trykk, mindre? Token?


Det kommer jo an på, men er en stram O-ring dyttet av skjaftet har du bunnet demperen. Det kan være tegn på litt lite luft/for lite progresjon i opphenget. Prøv med litt mer luft i demperen og se om det gir noe bedre støtte, uten at den føles for stramt.

Eller bare mer HSC.


HSC på en DPS for eksempel?
Det er jo ikke akkurat rett ut av manualen i alle fall. Ikke for nybegynnere..

Hvis sag er riktig så ville jeg satt i en volumspacer for å gjøre demperen litt mer progressiv.
Man kan også bunne demperen og det er riktig dersom det skjer en gang i ny og ne i de røffeste partiene av det man sykler.
Still inn demperne så de er gode på det du sykler 80-90%.


Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS





Re: Er kort vandring og enduro-geometri det nye? [Re: gauter] #2700627 05/03/2022 08:04
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
M
mob Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
M
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 567
Sitat: gauter
Sitat: mob
Stusset litt på benchmarkingen på slutten. Ville tenkt at Spur, SB 130 og tom. Element biffet med en Pike ville vært vel så naturlige konkurrenter som Tallboy?

Til tross for litt lignende (men likevel langt mindre progressiv) geometri er det litt feil å sammenligne Transition Spur med SID-gaffel (120/120) med nye Spectral 125. Nær to kilo lavere vekt indikerer også at Spur har et litt annet bruksområde.


Tror jeg må ha forvekslet med Evil. Har ikke de en kortvandret groving?

Sitat: gauter
RM Element kommer med Fox 34 som standard, og det er ikke vanlig å dra paralleller til ombygde sykler.


Noen år siden det var uvanlig kanskje? Høres iallfall veldig rigid ut. Tenk bare på Yeti med sine Lunch rides, eller forumets aldri hvilende sykkelimportør - Ripen - som gladelig anbefaler non-stock-gafler på Ripley.
https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2698531#Post2698531

Sjøl synes jeg det er fint at tiden hvor sykkelbladtestere kunne trekke ned totalscoren på en ellers fin sykkel pga. enkeltdeler. Dette er smak og behag og en stadig mindre kostnadskomponent. Tror de færreste ser på utskifting av dekk, cockpit, gafler som ombygging. Det er brukertilpasning.

Redigert av mob; 05/03/2022 08:04.
Side 1 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå