Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
|
Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
#2699092
15/02/2022 10:09
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Hei! Har fått godkjent reklamasjon av en sykkelrulle nå nylig. Veldig fornøyd med hele prosessen og hjelpen jeg har fått, og ikke minst at de faktisk erstatter rullen i det hele tatt. Men stusser litt over hvordan returen gjennomføres.
De sender meg en ny rulle i posten slik at jeg ikke skal lide noe nedetid. Det er flott. Den gamle rullen er fortsatt brukbar, men støyer/vibrerer. Jeg fikk samtidig tilsendt en faktura, med forfallsdato satt en måned fram i tid. Denne lyder nesten 19000,- for en rulle som koster 12000,- ny. Jeg kontaktet sender og fikk forklart at fakturaen krediteres dersom/når de mottar den gamle rullen innen 30 dager. Det er samtidig gjort tydelig at jeg bærer all risiko ved retur av den gamle rullen. De anbefaler å bruke sporbar og forsikret forsendelse...
Får på en måte litt dårlig smak i munnen av dette. Selvfølgelig helt greit om alt går knirkefritt med sending i posten. Men hva om posten bruker mer enn 30 dager på å sende den nye og returnere den gamle? Da går fakturaen til forfall for forhold helt utenfor min kontroll. Dette klarer man nok å forklare seg ut av om posten bare er treg. Men hva om i verste fall posten roter bort pakken? Da skylder jeg 19000 for en rulle jeg kunne kjøpt ny for 12000.
Er det greit/lov å legge denne risikoen over på kunde ved reklamasjon? Har hatt noen reklamasjoner tidligere blant annet på rammer etc. men aldri vært borti akkurat denne varianten.
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699095
15/02/2022 10:30
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Ansvar/risiko ligger alltid på sender av en forsendelse. Mottager er tredjepart. Det som skurrer er at en reklamasjon skal være uten kostnad for deg og de burde sørge for retur, det gjør selger også til sender av varen ved retur. Litt forskjellig praksis her. Hvis du likevel velger å sende så gjelder jo det de skriver: "De anbefaler å bruke sporbar og forsikret forsendelse." Eks Norgespakke på Posten er forsikret for 10.000,- du ønsker kansje noe bedre forsikring. Ikke så mye svar,m overlater det til andre å synse videre. 
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699100
15/02/2022 10:43
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245
Panda
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 3,245 |
Er det uaktuelt å levere tilbake rulla fysisk i butikken?
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699104
15/02/2022 10:56
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Jeg hadde smertefri bytte av en feilet rulle via Sykkelkomponenter for en vinter eller to siden. Sykkelkomponenter tok reklamasjonen med Shimano Nordic, som sendte ny rulle og returlapp på den gamle. Kostet meg veldig lite, og all reklamasjon gikk direkte med importør etter at saken var registrert av Sykkelkomponenter. Det er sånn det skal være. (var en eliterulle osm døde etter to økter).
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699114
15/02/2022 12:17
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Rulla er kjøpt fra Sykkelkomponenter. Var selvfølgelig i kontakt med dem først. Leverandør hadde ønske om at jeg håndterte reklamasjon direkte med dem uten at Sykkelkomponenter var "mellomledd". For ordensskyld, Sykkelkomponenter har tilbudt å håndtere returen, så her er det ingenting å utsette på dem altså. Jeg valgte selv å håndtere reklamasjonen direkte med leverandør. Men så kom plutselig den fakturaen i innboksen som gjorde det hele litt mer interessant 
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699117
15/02/2022 12:37
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Litt på siden, men vedrørende forsendelse med posten: Solgte en sykkel via Finn.no. Fikk to forespørsler om å sende den. I utgangspunktet ikke lysten til det da jeg ikke hadde noen eske liggende nå. Han ene lurte på om jeg hadde en sykkelkoffert å sende den i så kunne han kjøpe den samtidig, totalpris kr. 11.500 pluss porto. Det var greit, jeg pakket ned sykkelen og sendte den vis Posten som Norgespakke. Pengene for salget var på min konto. Kofferten ble sendt 2 februar og på terminal i Oslo 4 februar kl.02:44, og der slutter alle spor. Den er etterlyst og det er opprettet sak. Jeg tenker at mitt ansvar opphørte da jeg leverte den på Posten og fikk sporing, slik at det dessverre er kjøper som blir å tape ca 2000 kr etter at eventuell erstatning er utbetalt.
Til sammenligning med din eventuelle forsendelse så kan du risikere at den blir borte og du må erstatte det som overstiger kr. 10 000. Alternativt å sende den som "over natten", da er den forsikret for kr. 50 000.
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699130
15/02/2022 13:48
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Etter ny kontakt har jeg fått tilsendt returlapp som jeg kan klistre på pakken. Men det står fortsatt mitt navn som avsender. Og jeg er derfor likevel ansvarlig for forsendelsen om det skulle skje noe. Har sjekket tidligere returer til andre butikker hvor de har generert returlapp til meg. Og det står der også alltid mitt navn som avsender, så det er vel relativt normalt. Men jeg velger å tro at i praksis ville butikken tatt støyten om en vare forsvinner (ren spekulasjon). Denne leverandøren har valgt å gjøre det meget tydelig at de ikke vil ta noe støyt ved å sende en faktura, som attpåtil er 7000,- dyrere enn produktet som returneres. Men det er vel bare slik det skal være, får håpe posten ikke roter bort pakken nå da 
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699132
15/02/2022 13:52
|
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885
jan erik
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2006
Innlegg: 3,885 |
Etter ny kontakt har jeg fått tilsendt returlapp som jeg kan klistre på pakken. Men det står fortsatt mitt navn som avsender. Og jeg er derfor likevel ansvarlig for forsendelsen om det skulle skje noe. Har sjekket tidligere returer til andre butikker hvor de har generert returlapp til meg. Og det står der også alltid mitt navn som avsender, så det er vel relativt normalt. Men jeg velger å tro at i praksis ville butikken tatt støyten om en vare forsvinner (ren spekulasjon). Denne leverandøren har valgt å gjøre det meget tydelig at de ikke vil ta noe støyt ved å sende en faktura, som attpåtil er 7000,- dyrere enn produktet som returneres. Men det er vel bare slik det skal være, får håpe posten ikke roter bort pakken nå da  Du har fått returlapp og de har betalt frakten? Da er det de som har ansvaret..
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699139
15/02/2022 16:10
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Ikke i følge posten. Personen som er angitt som avsender er juridisk part. Mitt navn står på returlappen.
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: kaiost]
#2699154
16/02/2022 05:33
|
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 680
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Nov 2006
Innlegg: 680 |
Litt på siden, men vedrørende forsendelse med posten: Solgte en sykkel via Finn.no. Fikk to forespørsler om å sende den. I utgangspunktet ikke lysten til det da jeg ikke hadde noen eske liggende nå. Han ene lurte på om jeg hadde en sykkelkoffert å sende den i så kunne han kjøpe den samtidig, totalpris kr. 11.500 pluss porto. Det var greit, jeg pakket ned sykkelen og sendte den vis Posten som Norgespakke. Pengene for salget var på min konto. Kofferten ble sendt 2 februar og på terminal i Oslo 4 februar kl.02:44, og der slutter alle spor. Den er etterlyst og det er opprettet sak. Jeg tenker at mitt ansvar opphørte da jeg leverte den på Posten og fikk sporing, slik at det dessverre er kjøper som blir å tape ca 2000 kr etter at eventuell erstatning er utbetalt.
Til sammenligning med din eventuelle forsendelse så kan du risikere at den blir borte og du må erstatte det som overstiger kr. 10 000. Alternativt å sende den som "over natten", da er den forsikret for kr. 50 000. Er vel normalt avsender som har ansvaret? Det er jo avsender som har kjøpt transporten Harald D
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699155
16/02/2022 06:20
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Må skille "business and pleasure" her. Bring og posten. Næring og privat. Nå er dette næring og en retur bestilt fra bedriftskunde.
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699160
16/02/2022 07:25
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Du kan vel forsikre forsendelsen?
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699163
16/02/2022 07:53
|
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2021
Innlegg: 724 |
Hva bryr det deg at posten mener du er juridisk ansvarlig? Om noen ber meg om å sende en pakke til 100'000 slik og slik med posten og at de tar ansvaret så har de ansvaret uansett hvem som har bestilt fra posten?
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Harald_D]
#2699164
16/02/2022 08:00
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 1,846 |
Litt på siden, men vedrørende forsendelse med posten: Solgte en sykkel via Finn.no. Fikk to forespørsler om å sende den. I utgangspunktet ikke lysten til det da jeg ikke hadde noen eske liggende nå. Han ene lurte på om jeg hadde en sykkelkoffert å sende den i så kunne han kjøpe den samtidig, totalpris kr. 11.500 pluss porto. Det var greit, jeg pakket ned sykkelen og sendte den vis Posten som Norgespakke. Pengene for salget var på min konto. Kofferten ble sendt 2 februar og på terminal i Oslo 4 februar kl.02:44, og der slutter alle spor. Den er etterlyst og det er opprettet sak. Jeg tenker at mitt ansvar opphørte da jeg leverte den på Posten og fikk sporing, slik at det dessverre er kjøper som blir å tape ca 2000 kr etter at eventuell erstatning er utbetalt.
Til sammenligning med din eventuelle forsendelse så kan du risikere at den blir borte og du må erstatte det som overstiger kr. 10 000. Alternativt å sende den som "over natten", da er den forsikret for kr. 50 000. Er vel normalt avsender som har ansvaret? Det er jo avsender som har kjøpt transporten Harald D Det ser ikke slik ut: http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-003.html§ 13 punkt 1: Risikoen går over på kjøperen når tingen er levert som avtalt eller i samsvar med § 6 eller 7. § 7 punkt 2: Skal tingen ellers sendes til kjøperen (sendekjøp) og annet ikke følger av transportklausul eller annen avtale, skjer levering ved at tingen blir overgitt til den fraktfører som påtar seg transport fra avsendingsstedet. Dette vil si at du som selger har ikke lenger ansvar (risiko) etter at varen (tingen) er levert til posten (fraktfører) untatt om annet er avtalt (transportklausul)
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699165
16/02/2022 08:14
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
NM i surr og forviklinger.
Kjøpsloven gjelder ikke forbrukerkjøp.
TS har gjort et kjøp og saken handler nå om et rent spedisjonsoppdrag ifm reklamasjon
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: Flo]
#2699168
16/02/2022 08:30
|
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124
Flo
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 1,124 |
Det går nok bra. Rulla går i retur i dag. Med lapp fra leverandør, uten noe ekstra styr eller forsikring fra min side. Den nye rulla fungerer i alle fall upåklagelig. Så jeg får heller glede meg over det, og ikke lage problemer før problemer oppstår. Ble bare litt stuss når fakturaen tikket inn ettersom jeg aldri har vært borti den metoden før.
|
|
|
Re: Drøy returordning ifb. med reklamasjon?
[Re: JoachimV]
#2699171
16/02/2022 09:10
|
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979 |
NM i surr og forviklinger.
Kjøpsloven gjelder ikke forbrukerkjøp. Forumet, det  Blir gjerne slik når man i en tråd om retur til leverandør for sikkerhets skyld spør om privat salg på Finn  For øvrig har kaiost rett - om privat salg på Finn - så lenge selger kan dokumentere forsendelsen. Det reguleres altså av Kjøpsloven. *** Forbrukerkjøpsloven derimot gjelder når selger er næringsdrivende. Ansvar for varer under returforsendelse ved bruk av angrerett er i Forbrukerrådets veiledning beskrevet slik: (Angrerett)loven regulerer ikke spørsmålet om hvem som har risikoen for varen under returforsendelsen, dersom den skades eller forsvinner f.eks. etter at forbrukeren har levert varen på postkontoret. Dette reguleres i stedet av forbrukerkjøpslovens regler, som pålegger selgeren risikoen for varen under returforsendelsen, dersom returen gjennomføres i anledning forbrukers utøvelse av angrerett. Dette innebærer at det er selgeren som har risikoen for skade eller tap av varen, så sant forbrukeren kan dokumentere at varen er avsendt. At varen er sendt kan f.eks. dokumenteres ved fremleggelse av kvittering fra transportøren. Jeg har i farten ikke funnet spesifikke henvisninger til ansvar for varer under returforsendelse i anledning reklamasjon, som tilfellet er i denne tråden, men vil tro at samme regler gjelder. En telefon til Forbrukerrådet burde avklare det.
|
|
|
|
|