Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alder barn i sykkelvogn

Alder barn i sykkelvogn #2698831 11/02/2022 17:01
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hei

Har en gutt på 1 år og en 4,5år. Vurderer å kjøpe en Thule sykkelvogn med plass til 2 for å kunne ta med begge barna på sykkelturer i sommer. Spørsmålet er om vognen blir for liten til han på snart 5 eller om han får plass i den? Ser maks vekt er 2*22KG /45 kg. han på 4,5 er vel rundt 20kg nå?

Noen som har erfaring med å frakte 2 barn på den alder rundt på sykkel?

Re: Alder barn i sykkelvogn [Re: clilleboe] #2698833 11/02/2022 17:23
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Vi har brukt sykkelvogn til/fra barnehage og skole i flere år. Eldste er nå 7 og minste er 4. Alle de vanlige sykkelvognene på markedet ble for lave innvendig når eldste ble 5 1/2 år. Han skalla hodet i taket og i Nordic caben vår var det i tillegg en alu-stang på tvers som han skalla i. Så dersom du skal ha vogn som fungerer til de blir større så må du lete i utlandet eller på bruktmarkedet. Etter masse googling så fant jeg at det var få vogner med god takhøyde. Vi kjøpte en godt brukt Winther Dolphin vogn på finn. Den er ekstra høy innvendig. Den ble forbudt å selge i Norge rundt 2010 pga skadelige stoffer i plasten i trekket. Nå når de er 4 og 7 er den fortsatt fin med ok plass. 7 åringen er nå ca 125cm høy. Kjøpte nytt trekk til den i forrige uke og vogna ble som ny. Regner med eldste kan sitte i den ihvertfall til etter sommeren. Vekt ser jeg ikke som noe problem, Dolphin vogna tåler fint våre to inkl skolesekk og barnehageting.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Alder barn i sykkelvogn [Re: svene] #2698835 11/02/2022 17:34
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: svene
Vi har brukt sykkelvogn til/fra barnehage og skole i flere år. Eldste er nå 7 og minste er 4. Alle de vanlige sykkelvognene på markedet ble for lave innvendig når eldste ble 5 1/2 år. Han skalla hodet i taket og i Nordic caben vår var det i tillegg en alu-stang på tvers som han skalla i. Så dersom du skal ha vogn som fungerer til de blir større så må du lete i utlandet eller på bruktmarkedet. Etter masse googling så fant jeg at det var få vogner med god takhøyde. Vi kjøpte en godt brukt Winther Dolphin vogn på finn. Den er ekstra høy innvendig. Den ble forbudt å selge i Norge rundt 2010 pga skadelige stoffer i plasten i trekket. Nå når de er 4 og 7 er den fortsatt fin med ok plass. 7 åringen er nå ca 125cm høy. Kjøpte nytt trekk til den i forrige uke og vogna ble som ny. Regner med eldste kan sitte i den ihvertfall til etter sommeren. Vekt ser jeg ikke som noe problem, Dolphin vogna tåler fint våre to inkl skolesekk og barnehageting.

Jeg vurderer en slik Thule Chariot, men kanskje jeg må se om jeg finner en slik Winther Dolphin da eller?

Re: Alder barn i sykkelvogn [Re: clilleboe] #2698857 11/02/2022 21:20
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Ja, enten en brukt Dolphin eller noe fra Wike. De har vogner med ekstra takhøyde, opp til 132cm høye barn. Slet med å finne norsk importør av sykkelvognene deres når jeg leita etter vogn. Wike har en del spesialvogner til funksjonhemmede som har importør ihvertfall. Denne så vi litt på før vi kjøpte en brukt Dolphin:
Wike premium double

Redigert av svene; 11/02/2022 21:20.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Alder barn i sykkelvogn [Re: clilleboe] #2698921 12/02/2022 18:22
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har en dobbeltvogn Thule Sport, eller hva det var. Den som kan legge ned ryggen.
Eldstemann er snart 7 år og er 133 høy. Han sliter nå i vognen, det går ikke ha på hjelm lenger i den, men korte etapper utfører vi. Det er også veldig trangt nå med 3 åringen ved siden av. Man får litt mer å gå på siden ryggen kan legges ned, men ville anbefalt en vogn med lengre rygg om man skal bruke den når barna pusher 130. Men bredden blir også et problem etter hvert.

Re: Alder barn i sykkelvogn [Re: clilleboe] #2698924 12/02/2022 19:45
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Burley d'lite holdt såvidt til to barn på 7 og 3 år, men de var nok under gjennomsnittshøyde. Da var jeg nok godt over maksvekt på vogna, men det virket helt greit men hensyn til stabilitet.

Re: Alder barn i sykkelvogn [Re: clilleboe] #2701017 09/03/2022 10:50
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Jeg hadde begge ungene mine med i sykkelseter, en foran og en bak. Fungerte helt greit på kortere turer, men det ble knapt med plass ICON_SMILE
Utrolig hyggelig om ikke annet

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå