|
Mini ISIS krankarmer til elsykkel
|
Mini ISIS krankarmer til elsykkel
11/02/2022 15:24
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei, jeg er på desperat leiting etter 175mm krankarmer til en elsykkel. Har skrudd i stykker de håpløse 165mm armene for å bytte med 175, men oppdaga at ISIS-krankarmene ikke passer, her har sykkelverden heldigvis funnet enda en ny standard, så gammeldags ISIS var for store for den nye vinen, altså Mini ISIS. Hællvette.
Vel. Noen som veit om en løsning, dette gjelder altså en ny Bosch Active Line elsykkel?
sv
|
|
|
Re: Mini ISIS krankarmer til elsykkel
[Re: svegar]
11/02/2022 15:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
hva er håpløst med 165mm-armer?
Uansett: det er flust av krankprodusenter som lager ettermarkedskranker til elsykler: SRAM, Miranda, Praxis, Hope m.fl.
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/02/2022 15:03
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
hva er håpløst med 165mm-armer? Takk for svar. Jeg har 180mm krank på alle mine sykler, og synes det blir altfor kort å sitte og vispe med 165mm på denne elsykkelen. Dette er til en syklelangttiljobbensykkel. Jeg har også mine egne skistaver, de er lengre enn kona sine siden jeg er 10% høyere enn henne, og jeg synes ikke det funker å gå med hennes. Jeg synes også det er best med rammestørrelse som passer til kroppen min. Har fortsatt ikke skjønt hvorfor lengde på krankarmer ikke har fokus i bransjen, hvorfor er det riktig for meg å sykle med samme lengde som en som har 20% kortere bein? sv
|
|
|
13/02/2022 17:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
|
|
|
14/02/2022 07:20
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Denne har jeg lest før, men jeg tror ikke på det. Den catcher ikke poenget, som er biomekanikk og muskulær utmatting. Hvorfor går vi ikke ned til 145mm krank, da kunne jo krankhuset vært enda lavere på sykkelen, det ville jo vært bedre? sv
|
|
|
14/02/2022 07:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor går vi ikke ned til 145mm krank, da kunne jo krankhuset vært enda lavere på sykkelen, det ville jo vært bedre?
sv Fordi da vil kadensen bli uforholdsmessig høy. Seb Stott, som har skrevet artikkelen, har såvidt jeg vet en master i (teoretisk?) fysikk. Så han vet det å lese forskning.
Redigert av baronKanon; 14/02/2022 07:31. Rediger grunn: Seb Stott er smart.
|
|
|
14/02/2022 20:57
|
svegar
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hvorfor går vi ikke ned til 145mm krank, da kunne jo krankhuset vært enda lavere på sykkelen, det ville jo vært bedre?
sv Fordi da vil kadensen bli uforholdsmessig høy. Seb Stott, som har skrevet artikkelen, har såvidt jeg vet en master i (teoretisk?) fysikk. Så han vet det å lese forskning. Mja, uforholdsmessig høy, jeg skjønner ikke hvorfor det er noe problem, hvis krankarmen blir 15% kortere så blir kadensen 15% høyere, hastigheten i selve bevegelsen blir jo den samme? Tror doktorgrad i fysikk gjerne er teoretisk Oppsummeringen hans er helt fin, den, men det er veldig mye om sprint og forutsetninger som ikke handler om det jeg tror dette handler om, og som det er veldig vanskelig å kjøre gode tester på. Samtidig er han ikke helt konsistent, fordi han også er inne på at lengde på krankarmen skal være en viss prosent av beinlengde, men at denne prosenten gir en kortere krank enn standard 175mm for en gjennomsnittsmann med gjennomsnittsbein. Mine bein er 15% lengre. Jeg tror misforståelsen handler om at den store majoriteten i sykkelverden passer nokså fint på 170-175mm krankarmer. Men la oss si at dette faktisk er perfekt kranklengde for gjennomsnittsrytteren (eller om det skulle være 165mm) - er det ikke litt rart at dette er den perfekte lengden uansett om rytteren er 150cm høy eller 200cm høy? Betyr ikkeno? Men en på 200 cm MÅ HA ramme i str. XL, og en på 150cm må ha Small? Men kraftoverføringen skal være lik? For min del tror jeg at "slaglengden" for beina har et slags sweet spot der man utnytter store muskelgrupper best mulig. Hvorvidt vinkelen på kneet skal være 130 grader eller 140 grader når kneet er på det høyeste punktet i tråkket veit jeg ikke. Men jeg tror det finnes et optimalt punkt, og jeg skjønner ikke at en vinkel som er optimal for en gjennomsnittlig beinlengde plutselig bør være en helt annen vinkel for lengre bein. sv
|
|
|
14/02/2022 22:26
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
sv Fordi da vil kadensen bli uforholdsmessig høy. Seb Stott, som har skrevet artikkelen, har såvidt jeg vet en master i (teoretisk?) fysikk. Så han vet det å lese forskning. Mja, uforholdsmessig høy, jeg skjønner ikke hvorfor det er noe problem, hvis krankarmen blir 15% kortere så blir kadensen 15% høyere, hastigheten i selve bevegelsen blir jo den samme? Tror doktorgrad i fysikk gjerne er teoretisk Oppsummeringen hans er helt fin, den, men det er veldig mye om sprint og forutsetninger som ikke handler om det jeg tror dette handler om, og som det er veldig vanskelig å kjøre gode tester på. Samtidig er han ikke helt konsistent, fordi han også er inne på at lengde på krankarmen skal være en viss prosent av beinlengde, men at denne prosenten gir en kortere krank enn standard 175mm for en gjennomsnittsmann med gjennomsnittsbein. Mine bein er 15% lengre. Jeg tror misforståelsen handler om at den store majoriteten i sykkelverden passer nokså fint på 170-175mm krankarmer. Men la oss si at dette faktisk er perfekt kranklengde for gjennomsnittsrytteren (eller om det skulle være 165mm) - er det ikke litt rart at dette er den perfekte lengden uansett om rytteren er 150cm høy eller 200cm høy? Betyr ikkeno? Men en på 200 cm MÅ HA ramme i str. XL, og en på 150cm må ha Small? Men kraftoverføringen skal være lik? For min del tror jeg at "slaglengden" for beina har et slags sweet spot der man utnytter store muskelgrupper best mulig. Hvorvidt vinkelen på kneet skal være 130 grader eller 140 grader når kneet er på det høyeste punktet i tråkket veit jeg ikke. Men jeg tror det finnes et optimalt punkt, og jeg skjønner ikke at en vinkel som er optimal for en gjennomsnittlig beinlengde plutselig bør være en helt annen vinkel for lengre bein. sv det virker rimelig åpenbart at det er relatert til kroppstørrelse, men vi skal teste på samboeren min sin stisykkel nå med canfield 150mm. Hun er 154cm og har alltid følt at hun må sitte høyt for ikke å få knærne opp i magen og for å få noe kraft ned i pedalene, selv med 165mm armer. Blir kult å prøve den og se hvordan det kjennes for meg på 173. Ikke umulig at jeg blir å adoptere hennes 165 armer hvertfall.
|
|
|
15/02/2022 08:09
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har hatt krankarmer med lengder på 170, 175, 177,5 og 180mm. Jeg kan med sorg melde at jeg ikke har merket annet enn innbilte forskjeller. Likevel vil jeg neholde 175 mm på racer, hardtail og fulldemper. 180 passer fint på SS.
Min overbevisning er at det er et spenn man lett kompenserer om ikke dimensjonene er totalt utenfor alle rimelig grenser.
LarsB
|
|
|
|
|