Vestlandsturne
|
Vestlandsturne
09/02/2022 16:48
|
Ignifer
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vet jeg er ute i tidligste laget, men familien planlegger ferietur. Turen blir utpå sommeren, og jeg trenger tips til stoppesteder. Vi skal kjøre bil, fra nordmøre, sørover vestlandet og etterhvert ende opp i Arendal. Så, hvor bør jeg stoppe for å sykkle? Kone og barn blir plassert på nærmeste kjøpesenter, eller ved bilen på parkeringsplass. Så stikker jeg og sykler. Liker både maskinbygd og natursti. Alt fra rask flyt til teknisk og knot. Forslagene her vil i stor grad påvirke årets ferietur. Forslag til stoppesteder nedover vestlandet? Hva måå jeg få med meg?
|
|
|
Re: Vestlandsturne
[Re: Ignifer]
11/02/2022 18:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du noen mer detaljert reiserute? Det er jo mye snæcks å ta av men avhenger av hvor store omveier, hvor mye klatring, hvor mye venting for familie etc..
Ellers ligger det en god del beskrivelser inne på turrapport-delen av forumet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
11/02/2022 18:30
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
1. Valldal/Fjørå deromkring burde det også være muligheter i forbindelse med nye Stranda-gondolen.
2. Sogndal/Kaupanger.
|
|
|
11/02/2022 21:40
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Switchback-o-rama i Tokheimsdalen/Odda bør vurderes. Barnåls-rally ned til kaia på Fodnes om du uansett skal forbi Sogndal/Kaupanger. Bare for å ha gjort det bør du vurdere Vindhella/Kongevegen i Lærdal/Borgund. (De vil ikke ha sykling der men har ikke noe formelt forbud pt så vidt jeg vet, så her bør man oppføre seg ordentlig altså.)
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
11/02/2022 22:27
|
Ignifer
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har du noen mer detaljert reiserute? Det er jo mye snæcks å ta av men avhenger av hvor store omveier, hvor mye klatring, hvor mye venting for familie etc..
Ellers ligger det en god del beskrivelser inne på turrapport-delen av forumet. Har ikke planlagt noe enda. Start på Nordmøre og mål i Arendal, ellers er det meste åpent enda. Mye klatring og venting er ikke noe problem, men jeg kan jo være snill med kone og barn og kanskje begrense turene til 1-2 timer. 1. Valldal/Fjørå deromkring burde det også være muligheter i forbindelse med nye Stranda-gondolen.
2. Sogndal/Kaupanger. Det er notert. Takk. Switchback-o-rama i Tokheimsdalen/Odda bør vurderes. Barnåls-rally ned til kaia på Fodnes om du uansett skal forbi Sogndal/Kaupanger. Bare for å ha gjort det bør du vurdere Vindhella/Kongevegen i Lærdal/Borgund. (De vil ikke ha sykling der men har ikke noe formelt forbud pt så vidt jeg vet, så her bør man oppføre seg ordentlig altså.)
Noteres. Mange takk.
|
|
|
11/02/2022 22:33
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
For noen år siden sendte jeg kjerring og unger til med fly, til morra mi ved Karmøy, og så kjørte jeg i forveien med stisykkel, og forsynte meg litt. Marifjøra-Molden var supert, så om kjerring og unger kan boltre seg på shopping i Marifjøra eller Gaupne, i to og en halv time, så kjør på. https://www.strava.com/activities/1685326324Gjorde Tokheim-hårnålsvingene i samme slengen, neste morgen: https://www.strava.com/activities/1686181161Ville parkert i Odda, og syklet til Tokheim. Da jeg var der, var det temmelig tydelig at det var parkeringskonflikt der, mhp turister. Ha-deg-vekk-skilt. Var spent på om bilen var der da jeg kom ned. Stien var nokså krevende, i mitt hode, lite flyt. Alenesykling og ikke helt høy i hatten. Tenker at der hadde 29ern vært riktig verktøy. Steinete og tidvis feil dosering, og noe løst, øverst.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
12/02/2022 06:21
|
Ignifer
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
For noen år siden sendte jeg kjerring og unger til med fly, til morra mi ved Karmøy, og så kjørte jeg i forveien med stisykkel, og forsynte meg litt. Marifjøra-Molden var supert, så om kjerring og unger kan boltre seg på shopping i Marifjøra eller Gaupne, i to og en halv time, så kjør på. https://www.strava.com/activities/1685326324Gjorde Tokheim-hårnålsvingene i samme slengen, neste morgen: https://www.strava.com/activities/1686181161Ville parkert i Odda, og syklet til Tokheim. Da jeg var der, var det temmelig tydelig at det var parkeringskonflikt der, mhp turister. Ha-deg-vekk-skilt. Var spent på om bilen var der da jeg kom ned. Stien var nokså krevende, i mitt hode, lite flyt. Alenesykling og ikke helt høy i hatten. Tenker at der hadde 29ern vært riktig verktøy. Steinete og tidvis feil dosering, og noe løst, øverst. Høres ut som en veeldig smart ide. Hehe. Men familien blir nok med, bilferie er liksom høydepungtet med sommeren. Tokheim er notert, takk.
|
|
|
12/02/2022 15:07
|
Bjørn J. Kvande
Entusiast
|
Entusiast
Det er mange som bruker trailguide.net som reiserute og finner mye bra der.
Bjørn Jarle
|
|
|
[Re: Bjørn J. Kvande]
12/02/2022 19:34
|
Ignifer
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Det er mange som bruker trailguide.net som reiserute og finner mye bra der.
Bjørn Jarle
Ja, jeg bruker trailguide ganske aktivt, men med ett langt land blir det mange pungter å sjekke for å finne god-stiene. 
|
|
|
12/02/2022 22:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ville parkert i Odda, og syklet til Tokheim. Da jeg var der, var det temmelig tydelig at det var parkeringskonflikt der, mhp turister. Ha-deg-vekk-skilt. Var spent på om bilen var der da jeg kom ned.
Stien var nokså krevende, i mitt hode, lite flyt. Alenesykling og ikke helt høy i hatten. Tenker at der hadde 29ern vært riktig verktøy. Steinete og tidvis feil dosering, og noe løst, øverst.
Grell kontrast til jeg var der for ca 10 år siden altså, da var det ikke noe problem. Jeg parkerte på en stor åpen plass i bunn av stien og sov i telt rett ved siden av. Enig i at det ikke er/vare en flytsti over det hele, men derimot spennende og gøy. Tror jeg hadde opplevd den ganske annerledes med en mer nedoverorientert sykkel enn hva jeg hadde den gang jeg var der. Andre som jeg kommer på i farta, men som jeg ikke har benyttet meg av selv: Storehogen/Storehaugen (toppen av Haukåsen, Sogndal) Denne ble jeg anbefalt da jeg hadde tilsvarende prosjekt, men nedprioriterte den. Mange høydemeter ned så fordel å få den shuttla eller ta taxi opp/ned. Voss - Jeg mista gondolen med 5 min da jeg var der men stien ned skulle visstnok være episk. Loen - jeg er litt spent på om det er mulig å få til noe kult med den nye gondolbanen der - jeg har bare løpt motbakkeløpet opp til Skåla et par ganger og det var gøy, og stedvis tror jeg det å sykle ned der hadde vært kult å prøve. Men har ikke sjekket det noe nærmere mtp hvor gondolen kommer opp. Lom - Læshø skal visstnok være fet, og ser lovende ut på mtbmap. Det styrtregnet da jeg hadde plan om å ta den, så det utgikk... Stier som ned Lomseggen mot nord ser også lovende ut på kartet, men ingen anelse om de er syklbare.
Redigert av Anders A-R; 12/02/2022 22:26.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
12/02/2022 22:37
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Grell kontrast til jeg var der for ca 10 år siden altså, da var det ikke noe problem. Jeg parkerte på en stor åpen plass i bunn av stien og sov i telt rett ved siden av.
Je fant en stor parkeringplass der, og avlåst toaletthus. Inngangen til P-plassen var stengt med bukker, og hagemøbler var satt ut på plassen. Skilter med "privat område", borttauingsadvarsler og det hele. Litt snoking i grunnbok og noe googling, så viser det seg: https://oddajangen.wordpress.com/2018/07/15/bompenger-for-a-ga-til-folgefonna/
|
|
|
12/02/2022 22:50
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Huff, sånn kan det gå ja..
|
|
|
13/02/2022 11:33
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Det er også skjedd en del med stien. Stien har vært utsatt for både utvasking som følge av vann som renner i stien og vårskred/ høy vannføring i fossen som har tatt en del av svingene nærmest fossen. Dette har blitt fikset mye på. Den opplevdes derfor noe nedtonet i sommer sammenlignet med tidligere, pga en del pukk og grus. Men fortsatt absolutt verdt turen, underlaget får forhåpentligvis litt mer naturlig preg med litt bruk og tilførsel av finstoffer. Første halvdel av sommeren kan det være begrenset hvor høyt du kommer pga snø i dalen fra hvilebuen på kanten og innover.
|
|
|
13/02/2022 16:16
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
|