|
Murmur Enduro eller The Full Moxie
|
Murmur Enduro eller The Full Moxie
07/02/2022 11:59
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vurderer å bygge en fulldemper, men sliter med å bestemme meg.
Står litt mellom Starling Murmur Enduro i XL eller Pipedream Full Moxie i Longer Hvilken velger man og hvorfor?
Syns det er litt vrient å sammenligne geo da Moxien er målt nedsagget og Murmuren ikke er det. Usagget har jeg kommet frem til at vinklene og reach ikke er langt fra hverandre. Stack et 10mm høyere på Murmur, det er bra for meg. Moxie har 5mm kortere CS som jeg tror er bra. Kranken ser ut til å være litt høy på Murmur Vrient å sammenligne. Moxie kan jeg handle hos Letth, det er et pluss den veien.
I Murmur reviewet på Pinkbike nevnes at den kanskje ikke passer for de tyngste. Regner med at det er pga spinkel bakramme. Jeg er tung.
Har en Sentinel som jeg kjøpte litt liten. Syns reach i XL så veldig lang ut den gang og valgte feil. Senere har jeg syklet meg inn på en longer Moxie HT, og har blitt godvenn med den, bortsett fra stack som jeg gjerne hadde hatt litt høyere. Med Renthal Apex stem og 35mm rise og 15mm ringer under stem ble det dog perfekt.
Kan også bytte til XL sentinel eller noe, men har litt lyst på stål.
Enten så slaktes Sentinelen eller så handles alt nytt. Har ett bra hjulsett i reserve og en setepinne.
------------------------------- NOTS
|
|
|
Re: Murmur Enduro eller The Full Moxie
[Re: Lunix]
07/02/2022 13:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hei, Lunix.
Jeg og en nabo har Murmur Enduro i XL og TFM i Longer. Du kan godt komme og se på min hvis du vil (mulig jeg kan selge deg ramma, da jeg vurderer å gå ned en str. Er på vippepunktet, og for min fysikk (styrke etc), er det nok bedre for meg å gå et bittelite knepp ned.). Kan også høre om naboen vil vise frem.
Angående tyngde: det er flust av syklister i øvre del av vektskalaen som er gode. De som testet sykkelen er ikke tunge, så de kan ikke gjette for andre.
Murmur har lav krank (ikke høy) med 35mm dropp, og Moxie har (veldig) lav front. Du får mer vandring på TFM, med lenger demper, men du får også en demper som er ganske utsatt for stress med ekstra åk for å få dyttet rundt seterøret. TFM har heller ikke flaskeholder noe annet sted enn under underrøret (møkksamler). Jeg har i hvert fall slått fra meg (the full) moxie både på hardtail og fs, pga veldig lav front og veldig korte kjedestag på Moxie. The full moxie er heller ikke enklste å finne demperhardware til, da de ikke bruker standardstr på åk-siden av demperen.
Kortere kjedestag er ikke nødvendigvis "bra" - er helt avhenig av hva du bruker sykkelen til. Siden du vil ha lang sykkel, er det nok også nyttig med lang hekk, så du får bedre balanse i svingene.
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/02/2022 23:08
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei, Lunix.
Jeg og en nabo har Murmur Enduro i XL og TFM i Longer. Du kan godt komme og se på min hvis du vil (mulig jeg kan selge deg ramma, da jeg vurderer å gå ned en str. Er på vippepunktet, og for min fysikk (styrke etc), er det nok bedre for meg å gå et bittelite knepp ned.). Kan også høre om naboen vil vise frem.
Angående tyngde: det er flust av syklister i øvre del av vektskalaen som er gode. De som testet sykkelen er ikke tunge, så de kan ikke gjette for andre.
Murmur har lav krank (ikke høy) med 35mm dropp, og Moxie har (veldig) lav front. Du får mer vandring på TFM, med lenger demper, men du får også en demper som er ganske utsatt for stress med ekstra åk for å få dyttet rundt seterøret. TFM har heller ikke flaskeholder noe annet sted enn under underrøret (møkksamler). Jeg har i hvert fall slått fra (the full) moxie både på hardtail og fs, pga veldig lav front og veldig korte kjedestag på Moxie. The full moxie er heller ikke enklste å finne demperhardware til, da de ikke bruker standardstr på åk-siden av demperen.
Kortere kjedestag er ikke nødvendigvis "bra" - er helt avhenig av hva du bruker sykkelen til. Siden du vil ha lang sykkel, er det nok også nyttig med lang hekk, så du får bedre balanse i svingene. Takker. Flaskeholderen hadde jeg oversett. Kranken prøvde jeg å regne med frem til og kom til at den er 15mm lavere på TFM. Og så gjorde jeg ikke sjekken på hva som er lavt  Ønsker ikke for lav, men ser at jeg klarer meg med mye lavere krank nå enn for noen år siden, da slo jeg nedi alt som var. Nå er ikke stack på Moxie så viktig uten flaskeholder som er en dealbreaker. Med samme gaffel og HT vinkel på 64 grader vil 10mm forskjell i headtube length utgjøre rett under 9mm stack diff. 9mm mer hos Murmur er høyst velkommen hos meg. Har lekt litt med kjedestaglengden på Moxien min, og det er en del forskjell på hvor lett det er å løfte fronten, og også balanse ved hopp og sprett. Har vel funnet ut at sånn midt på passer meg ~435 tipper jeg. Tror jeg er raskere i lengste posisjon, uten at det betyr stort. Har en Taiga også, den har 470mm og er super til alt annet en å kjapt løfte fronten. Den har tung gaffel og det spiller også inn. Strava sier den er rask nedover. Jeg er 187, har ikke målt inseam, er vel normal i folhold til høyden, men har fått høre av dresspushere at armene er litt lange. Kunne vært interessert i ramma om du bestemmer deg for å selge.
|
|
|
[Re: Rednaskela]
07/02/2022 23:19
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har sett den  Var bare kommentaren på PB review om at den kanskje passet lettere piloter som gjorde meg usikker.
|
|
|
08/02/2022 06:25
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvordan har du fått det til at TFM sin geometri er sagget? Det står ingenting om det såvidt jeg kan se. At hardtailen er vist sagget er nok naturlig, da geometri endrer seg vesentlig på en sagget hardtail. Det har også vesentlig lavere krank enn fulldempere, siden bakhjulet ikke sagger. Murmur har 15mm lavere krank (-35 mot -20)
|
|
|
08/02/2022 08:27
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hardtailparty som sa at Pipedream oppgir sine mål sagget, riktignok ble ikke TFM nevnt, men jeg dro den konklusjonen etter å ha regnet på Stacken. Begge oppgir mål på 160mm gaffel med antatt samme AC. Murmur har 10mm lengre HT. Oppgitt forskjell i stack Longer vs XL er 53mm. Det går ikke opp i hodet mitt med mindre TFM er oppgitt sagget. 25% sag på 160 gaffel blir 40mm. Hvis jeg da legger til HT på 10mm passer stacken omtrent gitt at HA er lik.
Jeg kan ha tenkt feil, og rotet meg bort. Har hendt før det og.
|
|
|
08/02/2022 09:41
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hmm, ser nå at Moxie Mx3 er oppgitt med 642 i stack og TFM har 602, med antatt samme gaffel. 42mm lavere enn Mx3 høres vilt lavt ut?
Ser nå at Pipedream måler stack i forhold til BB, mens Starling måler utfra hjulsenter. Da blir det vrient å sammenligne og er vel her jeg har rotet det til. Jeg trodde Stack en fast definisjon. Og jeg som har jobbet i bygget til BSI (British Standards Institute) i over 10 år, burde sett det før.
Uansett vil jeg ha flaskeholder så TFM utgår.
Jeg tenkte i hvertfall feil når jeg tenkte ut BB på TFM. Negative fortegn er vrient for en ingeniør. La til 35mm for saggingen og kom til -55mm. Siden -55 er et normalt tall lurte jeg meg selv til å tro at jeg var flink. Taigaen min har -55. Bare rot selvfølgelig, my bad.
Edit:fordi jeg først ikke oppfattet at stack ikke var det samme som stack.
Redigert av Lunix; 08/02/2022 12:54.
|
|
|
08/02/2022 13:16
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da gikk plutselig regnestykket opp.
Hysedask til Starling for å lure meg ved å ikke følge standarden.
Virkelig stack på Murmur i XL blir da 620. Langt bedre enn 602 på TFM, men fortsatt lavt. Rimer bra med lengde på HT.
Erfaring tilsier at 640 er dit jeg helst vil. Med et riserstyre og Apex stem så er 620 OK.
|
|
|
08/02/2022 13:47
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Ser nå at Pipedream måler stack i forhold til BB, mens Starling måler utfra hjulsenter.
Har du hørt med Starling om dette, eller trekker du konklusjonen ut ifra illustrasjonen på nettsiden (der den vertikale stiplede linjen som illustrerer stack er trukket fra den horistontale linjen mellom hjulsenter, som du påpeker)? Den illustrasjonen kan være forenklet – jeg mistenker at Starling har full kontroll på hvordan man måler stack. Jeg sammenliknet geo-tall for min egen Hightower i M med Murmur i M: Murmur har 23mm høyere stack på papiret. Jeg tilskriver det 10mm høyere styrerør, samt utenpåliggende styrelager. Det regnestykket går fint opp. Jeg kan ikke se for meg at fronten skal være 35mm lavere enn oppgitt (altså høyden på BB drop), det er jo krise-lavt.
Redigert av Rednaskela; 08/02/2022 13:48.
|
|
|
08/02/2022 16:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Stack er stack. Joe er ikke dum! Tror du bare har overanalysert for mye. Murmur er ikke lav i fronten.
|
|
|
08/02/2022 16:47
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Baserte det kun på tegning og på sammenligningen med TFM. Har antatt samme 160 gaffel XL vs Longer.
TFM har stack på 602 ved BB-20, og HT 110, eksternt lager Hadde den hatt -35 i BB drop så legger jeg på 15, da ender den på 617 i stack. Legg til 9 mm for lengre styrerør (10mm korrigert for vinkel). Da ender vi på 626. Ikke 620 som tatt fra tegning ved stack i hjulsentrum minus BB drop men heller ikke langt unna. Dog er det langt til oppgitt på 655. Hope sier eksternt bygger 9mm. Da ender jeg på 635, som ikke er langt unna det jeg ønsker som minimum. men langt igjen til 655
Nå har jeg gjort samme med det jeg kjenner, Sentinel i XL. 160 gaffel der og Oppgitt stack 640, BBdrop -29, HT130 Hadde BBdrop vært -35, hadde stack blitt 646, minus 9mm for lenger styrerør på Sentinel (igjen 10mm korrigert for vinkel) Da ender vi på 637 med internt lager. Det passer bra med det jeg regnet ut for TFM over.
Så jeg korrigerer meg selv etter å ha telt på fingrene en gang til. Tror Starling sin reach er feil oppgitt og ligger rundt 635 med eksternt lager, eller at både TFM og Sentinel er off andre veien. Aner ikke hvordan ting er målt, men om man regner på det er det noe som ikke gåropp, jeg får ikke til 655 med 120mm HT.
Usikkert for meg om og hvem som har målt med/uten lager. Men det bør vel måles med lager. Slarkete å kjøre uten.
635 er helt OK for meg. Ønsket meg 640+, og det er nære nok og jeg treffer target med 35mm riserstyre og 10mm spacer under stem.
Og så er jeg ganske sikker på at det kan føles helt OK selv om tallene viser noe annet. Det må prøves. Farlig å nerde seg bort.
XL Sentinelen jeg har brukt har 10mm lenger reach, men også 50mm stem. Så Murmur med 40 Stem blir omtrent det samme posisjon. Hvis actual reach er det jeg tror, treffer jeg min sweetspot med 10mm spacer, Apex stem som gir 7mm+ og 35mm rise. Helt innafor. Hvis jeg tar feil igjen og reach virkelig er 655 er jo det helt topp.
|
|
|
08/02/2022 17:12
|
Lunix
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har lett for å overanalysere, men ville unngå å gjenta dette: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121771&filename=Capture.JPG) Og enda føltes den lav. Har siden fått 10mm mer rise, 5mm kortere stem som også bygger 7mm slik at jeg kom ned i 20mm spacere. Gaffelen og cockpit kom fra sykkel med ca samme bb drop nedsagget, da med kun 5mm spacer over og under stem. Tre feil med den ramma, kort HT, Hullet til dropper kabelen begrenser setepinnelengden og den er skal være en "rowdy enduro HT" og så er den bygd for 160 mm bremseskive. Ingen big deal å ha adapter, men det kunne vært unngått.
|
|
|
08/02/2022 18:05
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Du må nerde mindre og sykle mer! 
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/02/2022 20:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Du må nerde mindre og sykle mer!  Nei