|
Skriking i skivebremsene
|
Skriking i skivebremsene
06/02/2022 09:33
|
Franz
OP
Nytt medlem
|
OP
Nytt medlem
Har en Tramount 29-2015mod. som jeg kjøpte brukt. Er fornøyd med sykkelen, men et problem som irriterer meg er at det skriker voldsomt i bremsene selv ved lite belastning. Har demontert alt og slipt belegg som ikke var slitt litt. Brukte brake cleaner på alt, men ingen forandring. Skal kjøpe nye belegg, men samtidig går jeg med tanker å bytte til premium Shimano Deore 4 stempler foran og 2 bak fordi jeg føler at bremsene kunne ta bedre fra høy fart. Er ingen premium som sitter på nå. Kan noen fortelle meg som har hatt samme problem, og om det er lurt å skifte bremsene.
|
|
|
Re: Skriking i skivebremsene
[Re: Franz]
07/03/2022 14:31
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
det kan være konttaminasjon, fra oljesøl fra underlaget du sykler på, eller fra bremse kaliper, sjekk om det lekker fra stemplene, pakningene kan være skadet eller utslitt, eller feilproduksjon. Hadde 4 parr Deore M6000 alle hadde samme problem. en lekket etter første tur, kokte skiva på ca 40 min tur. de andre noen uker, noen måneder, alle feil produksjon. men ga bort bremsene, med noe jeg solgte og en annen fikset det med nye pakninger de kjøpte på aliexpress. jeg prøvde å kontakte bikeshop som sendte meg disse bremsene på garanti på eldre bremser, men fikk ikke noe svar fra shimano norge etter et år, så derfor ga jeg de bort. Så at du har problemer overasker meg ikke.
Siden problemett er tilbake selv etter rens tipper jeg på lekkasje, hvis du ikke har glemtt å rense og påsse klossene da.
|
|
|
07/03/2022 14:43
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
noen skiver og klosser vil bråke mer. I følge andre og videoer jeg har sett, så skriker Sram centerline skivene, og til og med Shimano Icetech, Jeg har ikke prøvd disse. Jeg trur hull designet og bremse klossene har mye å si. Jeg mistenker at det er de store lufte hullene som bidrar til bråk. ikke ekspert på dette. men hvis det er i våte forhold, så vil alle bremser skrike, men det går over når vannet har blittt slitt vekk.
Skiver jeg har brukt som er stille: Hope Tech Floating, med Shimano mettallic, TRP semimetallic klosser. nesten ikke noe lyd fra de, du hører det så vitt eller ikke i det hele tatt mens du bremser. sisse prøvde jeg i 16 bak, 180 front, 180 bak, 203 front. samme resultater. Trick Stuff Dähle med TRP semimetallic klosser. samme med disse. Men siden disse skine jeg har er 223mm så er de så store at de kan lage et pling, hvis du slår ned med frontt hjulet eller dunker det sidelengs. eller knipser på skiva. gikk over til store skiver for bedre ytelse og gikk over til disse for de er vanlige skiver ikke flytende, så vil ikke knirke selv etter flere år med bruk som flytende skiver kan. mine knirket etter noen år. De skivene som interreserer meg mest er Brake Stuff, de tilbyr skiver som er tjukke, og har masse små lufte hull. så de vil bråke mindre, og gi god kjøling, og klossene vil bite bedre. Men ikke prøvd de. men skal jeg ha nye skiver prøver jeg de.
|
|
|
07/03/2022 16:18
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Resin/organske klosser vil lage midnre bråk, men kan bite dårlig. Husk at hva som er metallic eller semi metallic kan variere. forskjellige merker kan ha forskjellig mengde metall biter i klossen, og hvilket materiale klossene bruker kan variere, så man kan ha semi metallic eller organic som biter like bra eller bedre enn metallic. men hva som er best, eller hva som lager mest bråk vet jeg ikke. kan kun snakke om det jeg har prøvd. men når bremsene er tørre skal ikke de bråke.
|
|
|
07/03/2022 16:22
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Har centerline og de er stille som graven med mindre det er vått og ikke så bratt/kjapt. Ditto for kompisen min sine icetech.
Vi kjører organiske pads dog, men det er vel få som kjører metalliske i oslomarka?
|
|
|
[Re: Ndreas]
07/03/2022 16:50
|
mtbboy1993
Entusiast
|
Entusiast
Har centerline og de er stille som graven med mindre det er vått og ikke så bratt/kjapt. Ditto for kompisen min sine icetech.
Vi kjører organiske pads dog, men det er vel få som kjører metalliske i oslomarka? Jeg har lest at Centerline kan være still også, så kansje det er en kombinasjon med visse klosser, elelr viss størrelse av skive, vet ikke. Ikke noe jeg har testet.
|
|
|
07/03/2022 17:28
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Høres ut som et problem med forurensede klosser. Test å bytte klosser hvis du ikke har gjort det allerede
|
|
|
|
|