Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Strøing av bratt gangvei

Strøing av bratt gangvei #2697875 03/02/2022 07:21
J
JoachimV Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
J
Sku virkelig mer enn gjerne vært foruten å gå inn i dette. I følge kommentarfeltene i årstiden så er det jo så latterlig enkelt, bare å strø så løser alt seg, legevakta blir arbeidsledig og ingen trenger brodder. Hadde det enda vært så enkelt.
Bosatt med en kort 100m og stedvis bratt adkomst i tomannsbolig.
Det er særlig at det er bratt som gjør det litt ekstra krevende med å finne det som biter litt og og ikke bare vaskes vekk. Men så er det da alle faktorer med hardhet, temperatur, regn (under og overkjølt) og g*d knows what med fandens oldemor.
Hundeavdeling i hele grenda så alt av salt og kjemikalier utgår da sitter jeg igjen med:

-Leca safe
-Singel
-Sand, ymse fra fin til grøvre.

Leca er jo desidert enklest mtp vekt men jeg mistenker også de for å være mest ubrukelig.

Erfaringer?

Re: Strøing av bratt gangvei [Re: JoachimV] #2697877 03/02/2022 07:27
magic Offline
Besatt
Besatt
Synes Leca klorer seg godt fast i isen, bruker selv noen poser i løpet av vinteren i en stupbratt adkomstveg. Knuses jo ned etterhvert, men holder ganske lenge synes jeg.

Hender jeg bruker noen korn med salt også når det er blitt ordentlig skøyteis. Kiwi hadde Leca på tilbud forrige uke, 49,90 pr påsa.

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: Strøing av bratt gangvei [Re: JoachimV] #2697879 03/02/2022 07:38
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bruker Leca selv, og er veldig fornøyd med den.

Men hvis det er holke der det er på det bratteste, så glir også Lecaen av uten å bidra i det hele tatt. Da strør jeg med aske fra peisen.

Re: Strøing av bratt gangvei [Re: JoachimV] #2697880 03/02/2022 07:41
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
om mulig så må du strø i varme perioder så grusen smelter ned i isen,
ett annet alternativ er å forvarme grusen - ha grusen i en metalbøtte og sett den foran peisen eller foran en ovn
ett tredje blir å salte og gruse samtidg

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Strøing av bratt gangvei [Re: simson] #2697898 03/02/2022 09:08
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: simson
Bruker Leca selv, og er veldig fornøyd med den.

Men hvis det er holke der det er på det bratteste, så glir også Lecaen av uten å bidra i det hele tatt. Da strør jeg med aske fra peisen.

Bruker også aske fra peisen. Overraskende god friksjon, men største fordelen for meg er at den gjør isen mørk, og det gjør at de smelter mye raskere når sola tar tak. Strør derfor også preventivt før snøen har blitt til is. Bruker også vått treflis fra trepellets. Den har litt tyngde og fryser fast i isen.
Men begge disse er nok best egnet til privatbruk, og oppkjøring for bil.

Leca, eller en blanding av leca og strøsand (evt. blandet med litt salt eller vann) synes jeg fungerer best til fots. Lecaen blåser fort bort på holke, men synes jeg gir bedre grep. Sanden setter seg bedre etterhvert, men sklir kanskje litt fortere på isen i starten.

Re: Strøing av bratt gangvei [Re: JoachimV] #2697922 03/02/2022 11:28
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Du bør skaffe strøgrus fra Lierskogen pukkverk. Hornfelsen der knuser til meget kantet og fin strøgrus. Den(hornfelsen) er også eksepsjonelt bra på gårdsplass. Den griper i hverandre og låser milevis bedre enn eks drammensgranitt.

Redigert av ML1; 03/02/2022 11:31. Rediger grunn: Presisering
Re: Strøing av bratt gangvei [Re: JoachimV] #2697923 03/02/2022 11:28
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Med hund (forsåvidt uten og) synes jeg Leca er noe herk. Det sitter fast i poter og dras rundt i hele huset. Litt avhengig av årstid synes jeg litt grus (f.eks. 8-11) er bedre enn sand. Særlig på våren med litt smelting blir sanda smelta ned i løpet av dagen og nytt vann fryser på på toppen. Om du skal strø 100 m vei noen ganger i løpet av en vinter vil det goså være langt billigere å kjøpe et henger lass med grus enn Leca-poser fra Kiwi.
Forvarming av grus hjelper til at den sitter litt fast, holder nok fint med romtemperert grus.

Moderator  support