Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Veien videre

Veien videre #2697410 30/01/2022 15:16
U
universalis Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
U
Jeg trenger litt råd. I høst og vinter har rulla blitt flittig brukt, med positive resultater. Inspirert av Fagerli har jeg stort sett syklet 2-3 ritt og fellesstarter pr. uke, som f.eks Tour de Zwift, Norgescup, bakkeritt og kriteriumsritt. Ifølge zwiftpower har watt pr kg økt 3,1 -3,2 til 3,5-3,6 fra september til januar. Nå som Tour de Zwift er ferdig hvert øyeblikk, og vårsesongen nærmer seg, lurer jeg på hva som bør bli veien videre. Det hører med til historien at jeg trener litt styrke hjemme uten vekter, og løper en økt i uka samt sykler en rolig tur ute på 1-2 timer i tillegg til rulleøktene.

Ski er lite aktuelt så lenge vinteren stort sett består av is.

Jeg ser for meg to alternativer veier videre, fram til mars/april og vårsesong:
- fortsette med to-tre ritt i uka, ett kriteriumsritt, ett bakkeritt (Herds mountaingoat) og Norgescup, eller
- starte med organiserte treningsprogrammer, med 3-4 økter i uka, ftp-tester og en løpetur og en 1-2 timers utesykkeltur. Noen anbefaling på hvilket program jeg bør kjøre?

Hva sier forumfolket, hva tror dere jeg bør velge?

10-20 minutter styrketrening/kjernemuskulatur vil det bli uansett. Jeg trener alt i fra 5-9 timer pr. uke, og kommer nok ikke til å prioritere mer tid. For øvrig er målet mitt å unngå å bli frasyklet av guttungen før han fyller 14, dvs utsette det uungåelige i to år ...Helt til slutt, framgangen tar tid og koster mye, da alderen absolutt tynger (52 år) og restitisjonstiden øker faretruende fort.

Div. sportsremedier ...
Re: Veien videre [Re: universalis] #2697427 30/01/2022 19:04
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Syns du bør prioritere de sykkeløktene som gir deg mest sykkelglede. Hadde +3 timer på sti med fulldemperen og det mentale her er mye bedre enn på rulla..

Du vet at 2-3 Zwiftritt i uka fungerer, så det vil fungere også fremover. Spe gjerne på litt rolig syklig hver dag for bedre totalresultat.

Skal du velge alternativ 2, anbefaler jeg f.eks Trainerroad fremfor Zwift sin trening.

Re: Veien videre [Re: universalis] #2697429 30/01/2022 19:26
olechr Offline
More than words
More than words
Tror det kan være lurt å ha en periode hvor du tar mindre ritt og trener litt mer systematisk og rolig. Så tar du noen uker med en del Zwift ritt rett før sesongen ute starter.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Veien videre [Re: universalis] #2697449 31/01/2022 08:01
U
universalis Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
U
Takk for rådene, tror jeg går for å kjøre flere rolige økter og spe på med ett eller kanskje to korte kriteriumsritt i uka. Det er motiverende å konkurrere! Da får jeg både litt hardt og en del mengde. Norgescup utgår da, da det er hardt med rulleritt i over en time og slike økter sitter i kroppen lenge.

I tillegg så satser jeg på at våren nærmer seg, slik at det blir noen litt lengre stiturer på piggdekk ute ved kysten.

Div. sportsremedier ...

Moderator  support