Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

chamois- eller ???

chamois- eller ??? #2697295 28/01/2022 17:40
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Bruker innimellom litt salve og da har jeg til nå brukt sinksalve (babysalve) og/eller vaseline (ja jeg sykler alene). Bortsett fra høyere pris, hva kan jeg forvente av bedre? effekt av en dedikert rumpekrem for syklister?

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697355 29/01/2022 13:49
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Putekrem (chamois creme) er gjerne antibakteriell. Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke sinksalve eller vaselin har slike egenskaper.
Har brukt Assos Chamois Creme siden jeg begynte å sykle for snart 30 år siden. Hadde en runde omkring 2010 da jeg prøvde andre, men gikk tilbake til Assos.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697422 30/01/2022 18:27
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takket Valentino, og du har antakelig rett i at det jeg har brukt til nå ikke er antibakteriell, selv om det til en viss grad funker. Assos Chamois er satt på anskaffelseslista.

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697467 31/01/2022 09:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Noe av det beste med putekrem er at den gir mindre friksjon. Sliter til tider med sårhet i lysken når jeg sykler lenge og blir klam. Da hjelper det veldig med krem som har lav friksjon. Vaselin og sinksalve har ikke disse egenskapene.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697505 31/01/2022 11:40
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bruker assos. Men kun hvis jeg sykler over 200km pr dag i flere dager på rad.

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697529 31/01/2022 13:33
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: saktetur
Takket Valentino, og du har antakelig rett i at det jeg har brukt til nå ikke er antibakteriell, selv om det til en viss grad funker. Assos Chamois er satt på anskaffelseslista.

For ordens skyld: Chamois er navnet på puta i sykkelbuksa. chamois-krem, putekrem eller rumpekrem er navnet på kremen noen velger å smøre på her.

Selv bruker jeg ytterst sjelden slik krem. Kun ved behov - ikke årlig engang for min del. Godt sete og god, ren bukse er viktig her.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: chamois- eller ??? [Re: sykkeloyvind] #2697539 31/01/2022 14:12
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: sykkeloyvind

Selv bruker jeg ytterst sjelden slik krem. Kun ved behov - ikke årlig engang for min del. Godt sete og god, ren bukse er viktig her.

Enig, ytterst sjelden for meg også. Hadde vel en tur i 2021 der jeg tenkte at i dag var dagen da jeg burde brukt krem, men først da jeg kom hjem. Overrasket av styrtregn langt inne i Nordmarka og syklet nesten 2 timer med gjennomvåt og kald underetasje, med sikkert litt gruspartikler i buksa også. Men det var også eneste gangen jeg følte behovet.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697543 31/01/2022 14:20
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for alle gode innspill folkens. Jeg er ingen storforbruker av salve jeg heller, men en gang i mellom får rumpa så mye juling at noe bør gjøres. Det er på flerdagers tur det kan være aktuelt og da er det jo behageligere å bruke noe remedier fremfor å bite tenna sammen inntil du har fått træl.

Har med 2 bukser som typisk byttes etter 1-2 dager og er litt avhengig av tilstand, vask / tørk mulighet.

Med dagens løsning kan jeg bare etterbehandle (og i praksis blir det når camp er satt for kvelden) fordi salvene jeg bruker har for stor friksjon. Jeg er riktignok mer eller mindre klar til neste dag på sykkelen, men vist terrenget medfører mye gnukking får jeg ikke behandlet effektivt før dagen er over og da kan det ha blitt enda litt verre.

Jeg har ingen erfaring med chamois kremen, men visst jeg kan få effekt av kremen ved at den kan påføres når jeg begynner å kjenne det, eller endog før, ja så er jo det bedre.

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697547 31/01/2022 14:29
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
T

Har med 2 bukser som typisk byttes etter 1-2 dager og er litt avhengig av tilstand, vask / tørk mulighet.

Med fare for å misforstå - sånn av og til bruker du buksen to dager på rad uten vask? Om så er tilfelle skjønner jeg hvor salvebehovet kommer fra.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: chamois- eller ??? [Re: Alpers] #2697549 31/01/2022 14:33
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
+1 ICON_LAUGH

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697555 31/01/2022 15:55
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
He-he, ja så den komme, men problemstillingen er likevel aktuell.

Sånn gjør jeg det: Etter endt dag vaskes og henges buksa opp. Om den ikke er tørr neste morgen brukes bukse 2 som så også vaskes og henges til tørk. Funker stort sett, men er jeg uheldig har jeg neste morgen en våt og en fuktig bukse. Ikke optimalt.

Vist jeg vet at tørkemulighetene er minimale og jeg allerede har en våt bukse, velger jeg å skifte så raskt som mulig etter dagens sykling og henger dagens bukse til lufting.
Er jeg heldig er den helt tørr, ikke helt ren, men kan taes i bruk neste morgen. I min verden en bedre løsning enn å starte med fuktig bukse.

Men her har jeg helt sikkert noe å lære, så hvordan løser folk vask og tørk av tøy ved sykling over flere dager?

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697558 31/01/2022 16:28
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Men her har jeg helt sikkert noe å lære, så hvordan løser folk vask og tørk av tøy ved sykling over flere dager?

De gangene jeg har syklet 3-4 dager på selvforsynt tur har jeg hatt to sykkelbukser totalt.
Ved ankomst hotell/hytte overnattingssted har jeg vasket den gjeldende buksa med såpe - shampo eller dusjsåpe eller tilsvarende. Vri opp godt, gjerne mellom to håndklær. Heng opp over senga. Evt bruk hårføner for siste fintørken på morgenen.
Dag to bruk skift to. Evt bruk første bukse igjen, hvis den er passe tørr. Den blir uansett svett/våt ganske fort igjen. Hvis den er for våt bruk skift to og fest bukse 1 på utsiden av seteraketten eller tilsvarende.

Hvis man bikepacker med telt eller tilsvarende vil tørke- og vaskemulighetene være dårligere så klart.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697581 31/01/2022 20:41
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Vask med såpe som er tilgjengelig. Skyll godt! Vri mest mulig av vannet ut. Legg et tørt håndkle på gulvet. buksa oppå. Rull det sammen som pølse. Gå frem og tilbake over "pølsa" noen ganger. Rull ut. Buksa er nå nesten tørr. Heng opp og den er tørr neste morgen.

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2697586 31/01/2022 21:08
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Jeg innser at jeg ikke har synliggjort at mine netter tilbringes i telt. Det gir litt utfordringer med at tøy ikke er tørt til avreise.
Derfor brukes gårsdagens bukse på nytt, om nødvendig, mens våt bukse fortsetter tørkeprosessen stroppet på sykkelen.
Og det er under sånne forhold salve / krem kan vise seg nødvendig å bruke. Rett og slett for å avhjelpe et akutt problem.

Hytte leies når elektronikk må lades, eller alt er vått og dritt og da vaskes og tørkes tøy slik både Sykkeloyvind og sun flyer anbefaler.

Re: chamois- eller ??? [Re: saktetur] #2706136 01/05/2022 20:53
S
Skilpadden Offline
Fersking
Fersking
S
Smører inn både shorts og hud. Bruker alltid chamois-krem pga sart hud, selvom det kanskje ikke er nødvenig på turer under to timer. Kanskje blitt avhengig? Mange sykler 4-6 timer uten…

Har kjøpt det de har hatt tilgjengelig på XXL og har følgende erfaringer ift. beskyttelse av hud (pris, lukt osv er ikke med i bedømmelsene).

Rimeligste priser funnet på Prisjakt/Google i parentes pr. 01/05-2022
Morgan Blue Solid Chamois Cream: 7/10 (kr. 695/L)
Assos Chamois Creme Pre-Ride: 6/10 (kr. 1095/L)
Muc-Off Luxury CC Chamois Cream: 5/10 (kr. 996/L)

Har i tillegg testet følgende selvom de ikke er chamois-kremer:
Agrysan Pattesalve: 6/10 (kr. 280/L)
Nesco Hælbalsam: 9/10 (kr. 1396/L)
Vaselin: 3/10 (kr. 160/L)

Agrysan er en skikkelig fin hudkrem og som jeg håpet skulle fungere bra som chamois siden den er relativt rimelig, men synes det bare ble sånn halvveis. Tror den egner seg bedre som en krem etter sykkelturen for å hele huden. Veldig mange med eksem og psoriasis sverger visstnok til Agrysan, mirakelkrem omtrent får man inntrykk av. De sier selv den er fin mot småsår og rifter. Lukter rent/mentol.

Nesco hælbalsam har jeg brukt en håndfull ganger. Brukte den en gang jeg følte meg sår før turen, etter turen så følte jeg at jeg var mindre sår. Helt ulogisk. Enten er den så bra eller kanskje den har noe i seg som delvis bedøver huden? Den er veldig voksete og seig i konsistensen, men plager ikke meg og sikkert det som gjør at den fungerer så bra. Også fin å bruke etter turen på sår hud. Dessverre altfor dyr til å brukes som fast chamois, men fin som backup hvis man er skikkelig sår og unner seg luksus. Skal også være fin mot småsår og rifter iflg. enkelte. Bonus at den lukter veldig fresht av sitron, men på en naturlig måte.

Etter lengre turer eller på sykkelferier med daglige etapper så bruker jeg Bepanthen salve etter dusjen. Det man bruker på såre babyrumper. Veldig effektivt, men redd for å bli «avhengig» slik som man kan bli av nesedråper o.l. Kan hende det er dumt å bruke for ofte, heller la huden herde litt og tåle mer.
Ser flere nevner Inotyol, men aldri brukt det selv. Som Bepanthen, men enda mer effektiv og klissete har jeg fått inntrykk av.

Ren hud og shorts er kanskje det viktigste. Bruker babyservietter før chamoisen hvis det er morgentur før dusjen eller sen kveldstur.

Moderator  support, Valentino