Bil, hjulstørrelse og forbruk
|
Bil, hjulstørrelse og forbruk
#2697090
27/01/2022 13:06
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 4,079 |
Også bilmiljøet har sine diskusjoner om hjulstørrelse: https://dinside.dagbladet.no/motor/derfor-bor-du-ikke-kjope-dem/75220382Her er det mye jeg ikke forstår... Det enkleste først, de snakker om vekt på hjulene, at de største er 10 kg tyngre enn de minste. Men har 40kg så mye å si for rekkevidden på en elbil? Tar du ut hundeburet og barnesetet når de ikke er i bruk, så er du jo nesten på samme vekt.. Så dette med størrelse. Vi har jo lest oss til at 29 er raskere enn 26. Og på landevei vil man opp på dekkbredde uten at det koster tid. Hva er det som gir dette voldsomme utslaget på biler? (Generelt, jeg vil jo tro at bensinbiler også øker forbruket tilsvarende mye)
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697101
27/01/2022 13:48
|
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 23
Triarii
Fersking
|
Fersking
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 23 |
Hundeburet ditt snurrer ikke med 1000rpm. Hjul er roterende og uavfjæret vekt og får dermed mye større utslag enn f.eks. bagasje. Hjulene skal ikke bare opp i fart, de skal også spinnes opp. Dermed går det mye mer energi inn (og ut) av disse.
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697102
27/01/2022 13:49
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
Vekt på hjula bllir vel litt som roterende vekt på sykkel og økt bredde blir økt friksjon. Er vel en grunn til at bla BMW i3 leveres på "sykkelhjul"
Hundebur og barnesete på tilsammen 40kg hørtes voldsomt ut, tror ikke bikkjeburet vårt til en labrador veier så mye over 10kg
Mange el biler er vel så tunet på aerodynamikk at neste steg er å redusere de mindre marginene som dekk og hjulvekt.
En utfordring med elbil er jo at alt som påvirker rekkevidden negativ reduserer brukbarheten til bilen i mye større grad enn på en bil med forbrenningsmotor siden energipåfyll tar relativt mye lenger tid.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697125
27/01/2022 16:59
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Så dette med størrelse. Vi har jo lest oss til at 29 er raskere enn 26. Og på landevei vil man opp på dekkbredde uten at det koster tid.
Afaik 29 er raskere enn 26 hovedsakelig pga bedre "overrullbarhet" over hindringer i terrenget. Et 26" hjul vil alltid spinne opp raskere enn et 29".
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697130
27/01/2022 17:48
|
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 3,121 |
Hadde en 1998 Mini Cooper (den ekte minien, ikke Bini). Som standard hadde den 12" felger med beskjedne dekk, men man kunne få en "Sportspack" variant med brede 13", bøsere dekk og gromme skjermbreddere. De felgene var gristunge. Om jeg ikke husker veldig feil, så la de på over 1 sekund på 0-100 på en ellers identisk bil. Den veide ca 750kg. Merker også godt på familiebilen når vi bytter mellom vinterhjul (smale stålfelger) og "lettmetallsfelgene" til sommeren, med litt bredere dekk, samme dia, men ihvertfall dobbelt så mye roterende vekt. Magnesiumfelger er tingen! Har det på min '65 Cooper, drøyt 1.5kg pr felg. Riktignok 10" 
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697147
27/01/2022 22:20
|
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 861 |
Roterende vekt på sykkelhjul har vel ingen betydning: GCNOm det er likt for bil vet jeg ikke, men høyere profil på dekkene kan vel gi en bedre deformasjon av dekkene mot underlaget på samme måte som for sykkel?
Ketil
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697153
28/01/2022 06:32
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Forskjellen på XC70 og V70 er en ikke helt ubetydelig hjulstørrrelse…
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Ndreas]
#2697159
28/01/2022 07:19
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Så dette med størrelse. Vi har jo lest oss til at 29 er raskere enn 26. Og på landevei vil man opp på dekkbredde uten at det koster tid.
Afaik 29 er raskere enn 26 hovedsakelig pga bedre "overrullbarhet" over hindringer i terrenget. Et 26" hjul vil alltid spinne opp raskere enn et 29". Det er mest gyroeffekten som gjør at man ruller over bedre.
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gullars]
#2697166
28/01/2022 07:40
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 314
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 314 |
En utfordring med elbil er jo at alt som påvirker rekkevidden negativ reduserer brukbarheten til bilen i mye større grad enn på en bil med forbrenningsmotor siden energipåfyll tar relativt mye lenger tid.
For min del, og jeg vil tro de aller fleste elbileiere, bruker jeg betydelig kortere tid på energipåfyll enn de som fyller diesel/bensin. Antar jeg bruker ca 5 sekunder i uka på å fylle batteriet. Dvs den tiden det tar å koble i laderen og koble den fra igjen. Så gjøres resten av seg selv mens jeg sover. Slipper heldigvis å kjøre innom et sted, dra kortet og stå å holde i pistolen mens den deilige odøren kriger med været om å gjøre meg uvel :-)
Jepp
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: ket16]
#2697167
28/01/2022 07:47
|
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 23
Triarii
Fersking
|
Fersking
Registrert: Apr 2017
Innlegg: 23 |
Roterende vekt på sykkelhjul har vel ingen betydning: GCNOm det er likt for bil vet jeg ikke, men høyere profil på dekkene kan vel gi en bedre deformasjon av dekkene mot underlaget på samme måte som for sykkel? Som påpekt i videoen har det effekt for akselerasjon. Det er energi som går tapt hver gang du bremser. I et sykkelløp på landeveien er ikke det så relevant, men i en bil i Oslo sentrum er det jo gjerne start-stopp du driver med. En elbil vil regenerere noe av dette. Det blir uansett ikke helt sammenlignbart mellom bil og sykkel. Rotasjonsenergien er gitt ved kvadratet av rotasjonshastigheten, bilhjul som snurrer fort er dermed noe helt annet enn sykkelhjul (som snurrer relativt sakte). Når man snakker om å øke hjulstørrelse på sykkel så øker du diameteren, dermed går rotasjonshastigheten ned og dette kompanserer for økt vekt. For bilhjul så øker du hovedsakelig kun felgdiameteren ikke hjuldiameteren ved å øke hjulstørrelsen. Så massen øker, men rotasjonshastigheten er lik. Økt hjulstørrelse på sykkel har heller ikke noe stor påvirkning på frontareal (luftmotstand) eller kontaktflate (friksjon). For en bil har det stor betydning for begge deler fordi dekkbredden gjerne øker samtidig. Sykkelhjul er generelt nesten ideelt utformet med tanke på effektivet; minimal luftmostand og kontaktflate, stor ytterdiameter, svært lav vekt. De samme designkriteriene finner du igjen i konkurranser for energieffektivitet med bil (Shell Eco marathon ol). Høyere profil er et godt poeng, det bør gi mindre varmetap i dekket (hysterese) på ujevnt underlag.
Redigert av Triarii; 28/01/2022 07:48.
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697175
28/01/2022 08:16
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Det var kanskje dekket(hah), men større hjul= større kontaktflate med asfalten=mer friksjon (som er grunnen til at i3 har sykkelaktige hjul for rekkevidde, mens feks en lambo har rimelig brede hjul (spesielt bak).
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: baronKanon]
#2697198
28/01/2022 09:21
|
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 1,344
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Registrert: Nov 2004
Innlegg: 1,344 |
Så dette med størrelse. Vi har jo lest oss til at 29 er raskere enn 26. Og på landevei vil man opp på dekkbredde uten at det koster tid.
Afaik 29 er raskere enn 26 hovedsakelig pga bedre "overrullbarhet" over hindringer i terrenget. Et 26" hjul vil alltid spinne opp raskere enn et 29". Det er mest gyroeffekten som gjør at man ruller over bedre. Dersom det var gyroeffekt/treghet kunne man bare bruke tyngre dekk. Det er angrepsvinkelen mot hindringer som er forskjellen.
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Tulling]
#2697208
28/01/2022 09:40
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
Jeg er helt enig i den for det vanlige forbruket og for egen del så hadde det gått fint til daglig.
Jeg har nok litt uvanlig bruksmønster både privat og på jobb, med relativt lange kjørestrekninger og lite rom for "kos" i form av lading underveis. Har så langt ingen problemer med å kjøre non stop 30-40mil og da blir det trasig å stoppe 2 ganger a 20-30minutter for å lade.
Enkelte jobbturer er både 60-70mil med bil nesten non stop og da snakker vi ganske mange ladestopp uansett bil.
Det er godt mulig at problemet sitter i hodet og planlegging er løsningen ;o)
AG
Redigert av Gullars; 28/01/2022 09:41.
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697212
28/01/2022 09:55
|
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2019
Innlegg: 1,826 |
Tja, man burde komme seg Oslo - Trondheim med en lading på de fleste nye bilene. Spesielt på sommeren. Vinterkjøring og 70mil så blir det nok 3-4, men som du selv sier, det kan godt være at elbil er en dårlig fit for deg.
|
|
|
Re: Bil, hjulstørrelse og forbruk
[Re: Gråstein]
#2697238
28/01/2022 11:20
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
Håper at el. bilene får lenger rekkevidde eller allerhelst høyere ladehastighet i nær fremtid. Har egentlig ingenting mot el bil som så, men per i dag så er det dårlig match.
Ladetid på 10minutter uten kø, hadde gjort overgangen veldig enkelt for mange som meg.
I og med at jeg kjører firmabil, så er heller ikke kostnadsincentivet så viktig for meg som den praktiske delen av bruken.
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
|
|