I juni leier jeg og guttungen en toseter i Munchen, med plan om å finne noen fine alpepass for litt morsom bilkjøring. Ruta er ikke bestemt, men tenker grovt å kjøre innom Tyrol på vei østover mot 3 fine fjellpass i området rundt Andermatt i Sveits, Furkapass, Grimselpass og Sustenpass. I tillegg til bilkjøring, håper jeg å få lurt inn litt heisbasert sykling. Har en tanke om å komme oss til området rundt Grindelwald, har lest mye bra om det. Dette er i slutten av juni, så må finne steder som har rukket å åpne. Andre tips, både til fine veier, og gode sykkelområder?
I juni leier jeg og guttungen en toseter i Munchen, med plan om å finne noen fine alpepass for litt morsom bilkjøring. Ruta er ikke bestemt, men tenker grovt å kjøre innom Tyrol på vei østover mot 3 fine fjellpass i området rundt Andermatt i Sveits, Furkapass, Grimselpass og Sustenpass. I tillegg til bilkjøring, håper jeg å få lurt inn litt heisbasert sykling. Har en tanke om å komme oss til området rundt Grindelwald, har lest mye bra om det. Dette er i slutten av juni, så må finne steder som har rukket å åpne. Andre tips, både til fine veier, og gode sykkelområder?
Umiddelbare tanker: - Stilfser Joch/ Stelvio er det første som slår meg. Her får du litt artig bilkjøring - du kan sykle bakkedrag(om det er din ting) - og det er fantastiske turer for terrengsykling i området. Rundt Vinschgau - Meran osv er det masse bra sykling. Gondoler og shuttles bringer deg opp i fjellsiden. God mat også. På veien dit kan du få med deg Jaufenpass.
- Davos - masse gøy sykling i flott alpint terreng.
Stelvio ser jeg for meg er tett trafikkert med biler og syklister. Kommer ikke til å sykle landevei, men tar med klær/sko for stisykling. Begrenset med plass i bilen vi leier.
Mener sykkelparkene i Livigno skal åpne siste uka i juni. Det er et stykke fra Andermatt, men det er ikke så veldig stor omvei på veien mellom München og Andermatt. Da har du også Stelvio og Val Müstair like i nærheten.
Ja, det er litt trafikk på Stelvio i sesong, både biler, syklister og motorsyklister...
Ja, jeg antar det er det på de fleste passene, så vi får komme oss ut tidlig morgen, evt ta kveldsrunde.
Satser på enten 1800km kjørelengde, noe som kanskje kan bli knapt for 6 dager kjøring. Mulig må oppgradere til ubegrenset. Leier en Z4 eller Mx5, begge manuell. Mx5 med ubegrenset kjørelengde kommer på rundt 5800,- via Sixt for onsdag til tirsdag.
Etter å ha sett en del filmer på youtube i går ble det ganske klart at vi må tilbringe et par dager i Grindelwald og Lauterbrunnen, det ser fantastisk ut. Vi skal holde oss unna basehoppingen, men ser ellers ut som det er mange muligheter mtp aktiviteter der. Og for et landskap!
Hmm, Grindelwald og Lauterbrunnen. Var en del der på 80-tallet. Chalet ved Interlaken Sikkert mye som har endret seg, men f**n så god kake de solgte der.
Hadde vært fint med en svipptur innom Italia, da får vi med oss 4 land på turen. Mazda Mx5 er booket torsdag til tirsdag. Foreløpig rute går Garmisch, deretter småkaker i St. Valentin, inn i Sveits til St.Morits, Chur, Laax, Andermatt og så over Furkapass og Grimselpass til Interlaken og opp til Lauterbrunnen. Retur via Sustenpass og Klausenpass, deretter er det åpent.
Husk at Sveitsisk politi ofte har fartskontroller. Og satsene er som de norske. Dette har jeg aldri sett i Frankrike/Italia/Østerrike/Tyskland. Det er små avstander om dere vil inn i Italia. Ofte veldig god asfalt i Italia også.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
Ja, de er ikke glad i motorsport i Sveits, er faktisk forbudt med all bilsport der. Litt derfor vi har leid en forholdsvis motorsvak, men lett og liten bil, der du sitter så lavt at 60 kjennes ut som 80. ;-)
I juni leier jeg og guttungen en toseter i Munchen, med plan om å finne noen fine alpepass for litt mob sårsom bilkjøring. Ruta er ikke bestemt, men tenker grovt å kjøre innom Tyrol på vei østover mot 3 fine fjellpass i området rundt Andermatt i Sveits, Furkapass, Grimselpass og Sustenpass. I tillegg til bilkjøring, håper jeg å få lurt inn litt heisbasert sykling. Har en tanke om å komme oss til området rundt Grindelwald, har lest mye bra om det. Dette er i slutten av juni, så må finne steder som har rukket å åpne. Andre tips, både til fine veier, og gode sykkelområder?
løsningen er å komme seg tidlig opp morran så du får veien for deg selv, strekningen fra Bormio og opp til Stelvio passet ville jeg tatt på sykkel og ikke bil eller mc ettersom det stort sett er mye trange 180graders svinger som jeg ikke finner innteresant. vil tro at andre deler av alpene er bedre mhp bil og mc kjøring
Stelvio passet ville jeg tatt på sykkel og ikke bil eller mc ettersom det stort sett er mye trange 180graders svinger som jeg ikke finner innteresant. vil tro at andre deler av alpene er bedre mhp bil og mc kjøring
Vi har forskjellige preferanser. Jeg var med på arrangert ukestur med mc i alpene for noen år siden og Stelvio er noe av det jeg husker best. Sykt fete svinger som skapt for aktiv kjøring med mc. Vi hadde med oss en som var roadracinginstruktør. Han kjørte da en sløv bmw-tourer, men kjørte likevel fletta av alle RRR-sykler. Fantastisk å bevitne :-)
Stelvio må dere få med dere om dere kjører bil. Har vært over der en drøss ganger. Den er fin fra begge sider. Jeg har syklet stisykkel fra Trafoi og opp og Tibet Trail ned igjen. Megabra sti! Og opp fra Val Mustair i Sveits på grusracer/touringsykkel. Også fint, men kanskje ikke så spektakulært som fra Bormio eller Prato.
Rundt Maggiore og Como er det masse flotte veier om dere er glade i å svinge. Få gjerne med dere SS337. Helt sjukt svingete vei. Jeg kjører et halvfullt badekar (Transporter) og skulle gjerne hatt en hakket mer spenstig bil på dette strekket. https://www.motoroutes.net/route/470-centovalli-ss337
Slenger med noen bilder også. Fra Tibet Trail.
Vegard tar kakene i nærmere skue.
Redigert av chalshus; 05/02/202222:53.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!