Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Ultrabirken 2022

Re: Ultrabirken 2022 [Re: etengesdal] #2716722 16/08/2022 06:12
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: etengesdal
Hvordan er rekon egna her? Sammenligna med f eks ikon, rocket ron, barzo og lignende?

Vil si det kommer litt an på løypa. Jo mer terreng jo bedre vil rekon være.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716731 16/08/2022 07:29
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
BjørnB har sluppet en teaser:
https://birkebeiner.no/no/nyheter/teaser-ultrabirken-sykkel_1
https://youtu.be/EmXxW1TuZxw
108,5km, grusing i starten og de mest tekniske partiene tidlig.

Kun 158 påmeldte foreløpig..... Kom igjen folkens dette blir bra!

Redigert av Stefan77; 16/08/2022 07:31.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716756 16/08/2022 09:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Og der kom det en løypetaser med video

[video:youtube]https://youtu.be/EmXxW1TuZxw[/video]

Jeg gleder meg! (men ikke over hvor vanskelig det var å lenke i dag.)
Vi får ikke 120 men 108 km å kose oss med i år.

LarsB

Redigert av larsb; 16/08/2022 09:28.
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716762 16/08/2022 09:55
TorSnelle Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Stefan77

Snakker vi rundt Reinsvann og opp Nevelfjell fra øst? Blir en del grus i starten da i så fall, og definitivt et teknisk parti som er best å ta før krampa har satt inn😄

Re: Ultrabirken 2022 [Re: TorSnelle] #2716771 16/08/2022 10:24
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: TorSnelle

Snakker vi rundt Reinsvann og opp Nevelfjell fra øst? Blir en del grus i starten da i så fall, og definitivt et teknisk parti som er best å ta før krampa har satt inn😄

Det hadde vært en flott start mtp at vi starter grus. Jeg hadde foretrukket de siste års start med nesten rett på sti, men kan leve med den der.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2022 [Re: TorSnelle] #2716774 16/08/2022 10:37
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Kanskje det, så opp og ned Hafjelltoppen?

Av dere som er veldig godt kjent der. Hvordan vil dere rangere den tekniske vanskelighetsgraden på de kjente UB toppene? Hvilke stier/fjell kan være aktuelle og hvor vil du rangere de?

De jeg tenker på er selvsagt: Nevelfjell, Reinsfjell, Kriksfjell, Hitfjell, Hafjelltoppen, Sjøsæterfjell, ++ (SMS kan vi vel droppe i denne omgang da Bjørn B har sagt de ikke skal være med i år).

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716779 16/08/2022 10:45
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Svar gjerne på det andre over, men når vi snakker om dekk.
Jeg har i år kjørt Fast Trak (T5 gummi og skinwall) på rittfulldemperen. Har ett helt nytt Ground Control i T7 gummi jeg har planer om å sette på foran denne uken til bruk på UB (og høstens stiturer). Hva skal jeg da kjøre bak? Beholde Fast Trak med T5-gummi. Visuelt blir jo dette ikke bra med skinwall bak og helsvart dekk foran.
Alternativt kjøpe ett dekk og kjøre Ground Control T7 foran og bak eller se om jeg finner Fast Trak T7 til å ha bak?

Om værmeldingen endrer seg og det tørker helt opp hele neste uke før UB kan man jo sykle med Fast Trak T5 foran og bak, men en sliten undertegnede på 3. til 7. timen sykling med ei svak venstrehånd bør vel kjøre litt mer knaster og mykere gummi (om det er lov å skrive).

Re: Ultrabirken 2022 [Re: TorSnelle] #2716785 16/08/2022 11:24
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Fra 0:42 til 0:45 i videoen ser da veldig ut som Nevelfjell.

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716786 16/08/2022 11:24
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Teller litt på knappene og vurderer å bli med på Ultrabirken i år.

Mest fordi jeg må være på Lillehammer alikevel denne helga da eldste datteren skal sykle vanlig Birken i junior elite for første gang og da er jeg sjåfør fra Lillehammer til Rena på morgenen.

Sist jeg deltok var vel i 2014 og da gikk rittet fra Rena og det ble mye ball på flere måter med logistikken.
Kjørte til Hamar og satte av syklene og bagasje
Videre til Lillehammer og parkerte bil for å deretter skulle ta toget til Hamar
Det rakk vi ikke og måtte ta taxi tilbake til Hamar
Ble henta på Hamar og kjørt til Rena
En natt på hytte for å så sykle til Lillehammer

Regner med at det er litt enklere med start på Pellestova, men hvor mye enklere kan jeg regne med at det er??
Hva er valgt løsning for dere som skal sykle?

Datteren bor på hybel på Lillehammer, men der er det ikke plass til meg så jeg regner med å bo på hotell eller noe i den duren, men kan sikkert sette fra meg litt bagasje etc hos henne.

Er det for eksempel mulig å kjøre til Pellestova, parkere, sykle og ta buss tilbake dit for å hente bil på kvelden??
Har ikke lyst til å sende sykkelen på noen lastebil fra Lillehammer til Pellestova

Eller kanskje det er enklre å bo i Øyer/Hafjell, sykle til start og ta taxi tilbake for å hente bil??

Veldig takknemlig om noen tar seg tid til å dele litt planer.

AG

Redigert av Gullars; 16/08/2022 12:31.

40+ and still climbing......
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Gullars] #2716790 16/08/2022 11:42
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Gullars
Teller litt på knappene og vurderer å bli med på Ultrabirken i år.

Mest fordi jeg må være på Lillehammer alikevel denne helga da eldste datteren sal sykle vanlig Birken i junior elite for første gang og da er jeg sjåfør fra Lillehammer til Rena på morgenen.

Sist jeg deltok var vel i 2014 og da gikk rittet fra Rena og det ble mye ball på flere måter med logistikken.
Kjørte til Hamar og satte av syklene og bagasje
Videre til Lillehammer og parkerte bil for å deretter skulle ta toget til Hamar
Det rakk vi ikke og måtte ta taxi tilbake til Hamar
Ble henta på Hamar og kjørt til Rena
En natt på hytte for å så sykle til Lillehammer

Regner med at det er litt enklere med start på Pellestova, men hvor mye enklere kan jeg regne med at det er??
Hva er valgt løsning for dere som skal sykle?

Datteren bor på hybel på Lillehammer, men der er det ikke plass til meg så jeg regner med å bo på hotell eller noe i den duren, men kan sikkert sette fra meg litt bagasje etc hos henne.

Er det for eksempel mulig å kjøre til Pellestova, parkere, sykle og ta buss tilbake dit for å hente bil på kvelden??
Har ikke lyst til å sende sykkelen på noen lastebil fra Lillehammer til Pellestova

Eller kanskje det er enklre å bo i Øyer/Hafjell, sykle til start og ta taxi tilbake for å hente bil??

Veldig takknemlig om noen tar seg tid til å dele litt planer.

AG

Det er enklere med start på pellestova men det er fortsatt en del logistikk.
Det går vistnok buss opp til pellestova på fredags ettermiddag.
Det er ganske mange høydemeter opp til Pellestova fra dalbunnen så hvis jeg skulle sykle til start ville jeg vært høyt oppe.

Det går buss på morgenen fra Håkons hall til Pellestova. Koster 50 kr. Sykkel i trailer.
Jeg har bodd på Scandic Hafjell og kjørt til Håkons hall på morgene og tatt buss opp. Etterpå var bilen parkert på jordet og det var kort vei dit. Funket ok. Litt stress på morgenen da jeg feilberegnet kjøretiden til Håkonshall. Råsykling fra bilen til bussen ICON_SMILE
Jeg har bodd på Scandic lillehammer (like ved lysgårdsbakken og Håkons hall), syklet de få hundre meterne til Håkons hall og tatt buss opp. Bilen sto parkert ved hotellet til jeg kom tilbake. Det var virkelig isi-pisi. Jeg har booket der igjen i år.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Gew88] #2716792 16/08/2022 11:46
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Gew88
Svar gjerne på det andre over, men når vi snakker om dekk.
Jeg har i år kjørt Fast Trak (T5 gummi og skinwall) på rittfulldemperen. Har ett helt nytt Ground Control i T7 gummi jeg har planer om å sette på foran denne uken til bruk på UB (og høstens stiturer). Hva skal jeg da kjøre bak? Beholde Fast Trak med T5-gummi. Visuelt blir jo dette ikke bra med skinwall bak og helsvart dekk foran.
Alternativt kjøpe ett dekk og kjøre Ground Control T7 foran og bak eller se om jeg finner Fast Trak T7 til å ha bak?

Om værmeldingen endrer seg og det tørker helt opp hele neste uke før UB kan man jo sykle med Fast Trak T5 foran og bak, men en sliten undertegnede på 3. til 7. timen sykling med ei svak venstrehånd bør vel kjøre litt mer knaster og mykere gummi (om det er lov å skrive).

Jeg har Fast Trak T7 bak og Ground Control T7 foran. Beggei GRID. Iom at denne genearsjonen av både Fast Trak og Ground control er litt grøvre enn tidligere utgaver har jeg kommet til at det nok vil holde fint med Fast Trak froan og bak, men Hank sport er utsolgt for alt av Fast Trak så jeg sykler med det jeg har. Jeg skal ha en fin, lang stitur.

Jeg synes det høres ut som du kan få litt sinnsro med GC foran, så ville gått for det. Du får vurdere hva som gir mest/minst sinnsro av Optimalt grep eller Optimal fargematching ICON_WINK

- Stefan
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Gew88] #2716793 16/08/2022 11:48
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Gew88
Hvordan vil dere rangere den tekniske vanskelighetsgraden på de kjente UB toppene? Hvilke stier/fjell kan være aktuelle og hvor vil du rangere de?

De jeg tenker på er selvsagt: Nevelfjell, Reinsfjell, Kriksfjell, Hitfjell, Hafjelltoppen, Sjøsæterfjell, ++ (SMS kan vi vel droppe i denne omgang da Bjørn B har sagt de ikke skal være med i år).

Av det jeg vet så er Hitfjell flott og akkurat passe tungt. Av de øvrige så husker jeg ikke noe forskjell. Alt er tungt, spesielt etter 3 timer.

- Stefan
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716798 16/08/2022 12:24
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Om mine minner fra mange år tilbake er verdt noe så var det ingenting som var veldig teknisk (les: umulig), men det meste blir jo tungt med noen timer i beina og man klarer å rote til det meste om man mister fokus.

Det eneste jeg husker som virkelig negativt var turen opp svarthenget i Hafjell etter å ha kjørt ned en sånn svingete, dosert Trysil sti.
Ble skikkelig støl i ryggen på tur ned og turen opp igjen var så bratt og underlaget så løst at man måtte sparke skotuppene inn for å komme opp.
Da blir låra ganske møre....

En annen ting som ikke var en høydare var ei skiløype vi sykla gjennom hvor det var endel gress og så låg det tømmerstokker/telefonstolper på tvers under gresset som man ikke så før man traff de.

Samtidig spiste jeg for mange vestlandslefser i frykt for å gå tom, sykler jeg i år så skal jeg unngå det.

Dekkoppsett i 2014 var Specialized Fast Track Control i 29x2,2 på en Trek Superfly FS med 100/100 og det funka helt topp.
Det året var det helt greit vær, men ikke spesielt tørt i bakken.

AG

Redigert av Gullars; 16/08/2022 13:24.

40+ and still climbing......
Re: Ultrabirken 2022 [Re: kao] #2716929 17/08/2022 10:59
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: kao

Hvis løypa er 108,5 km, med en del grus i starten og vi antar den går oppom Nevelfjell, kan det se sånn ut: https://www.strava.com/routes/2994938431494222406. Har da forutsatt at vi ikke sykler om Snørvillen, Mostefjell og Sollifjell. Er vi sikre på at det er ute? Noe av det som ikke stemmer helt med min rute, er at vi sykler over Lunkefjell mot slutten, og Lunkemassivet er mer teknisk enn Reinsfjell og Hitfjell. Har lagt inn en liten bonusrunde nord for Hafjell. Bidra gjerne med spekulasjoner.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716933 17/08/2022 11:14
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Bjørn B utelukker SMS i dette innlegget.

Re: Ultrabirken 2022 [Re: tbh] #2716939 17/08/2022 11:55
O
olaho Offline
Medlem
Medlem
O
Sitat: tbh
Sitat: kao

Hvis løypa er 108,5 km, med en del grus i starten og vi antar den går oppom Nevelfjell, kan det se sånn ut: https://www.strava.com/routes/2994938431494222406. Har da forutsatt at vi ikke sykler om Snørvillen, Mostefjell og Sollifjell. Er vi sikre på at det er ute? Noe av det som ikke stemmer helt med min rute, er at vi sykler over Lunkefjell mot slutten, og Lunkemassivet er mer teknisk enn Reinsfjell og Hitfjell. Har lagt inn en liten bonusrunde nord for Hafjell. Bidra gjerne med spekulasjoner.

Veldig kul rute da hvis dette er i nærheten av løypa *tommel opp*

Min lille innvending: i teaseren står det man skal bruke "mye av det gode terrenget som den drevne UB-syklist har blitt godt kjent med de siste gangene på en litt ny måte". Min tolkning av dette er at man kanskje skal opp på en del av de kjente toppene motsatt vei eksempelvis, men her kjøres både Reinsfjell, Hitfjell, Sjøseterfjellet/Snauskallen, Koltjønnlia ved Hornsjø og Melsjøhøgda på "standard" måte. Uansett ikke så lenge før vi får svar, men veldig artig med litt spekulasjon!

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716942 17/08/2022 12:03
B
BirkenSølvi Offline
Fersking
Fersking
B
Hei, rittleder her!
Vår eminente stifinner Bjørn har laget en spennende løype som slippes på mandag 22/8. Han har lyttet til innspill på forumet, så håper vi flest mulig blir fornøyd. Vi har har kjørt en linje hvor vi merker løypa i tillegg til at dere kan laste ned gpx.track.
I år sliter vi med å få nok merkere, vi deler inn løypa i 5-6 roder slik at man merker 1 rode hver. Dette gjøres i.h.t. en manual slik at det blir likt.
Er det noen som bor i nærheten og har lyst til å påta seg noe merking enten i helga 20.-21. eller på ettermiddag/kveld før 25.? Ta kontakt med meg på mail: solvi@birkebeiner.no
Da får du en smugtitt på deler av løypa og litt lommepenger for en sykkeltur.
Ellers så vurderer vi å gå over til kun gpx. Innspill eller synspunkter på det?

Re: Ultrabirken 2022 [Re: BirkenSølvi] #2716948 17/08/2022 12:45
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: BirkenSølvi
Hei, rittleder her!
Vår eminente stifinner Bjørn har laget en spennende løype som slippes på mandag 22/8. Han har lyttet til innspill på forumet, så håper vi flest mulig blir fornøyd. Vi har har kjørt en linje hvor vi merker løypa i tillegg til at dere kan laste ned gpx.track.
I år sliter vi med å få nok merkere, vi deler inn løypa i 5-6 roder slik at man merker 1 rode hver. Dette gjøres i.h.t. en manual slik at det blir likt.
Er det noen som bor i nærheten og har lyst til å påta seg noe merking enten i helga 20.-21. eller på ettermiddag/kveld før 25.? Ta kontakt med meg på mail: solvi@birkebeiner.no

Dette blir bra! Av deltakere på UB tipper jeg minst 90% allerede er spent opp med egnet utstyr for å navigere på GPS, de resterende 10% har garantert en kompis som de kan låne en dings av denne helga. Jeg har kjørt Offroad Finnmark og Offroad Valdres noen ganger, navigering på GPS funker aldeles utmerket og gir bare en ekstra dimensjon til turen. Eneste ulempen er at dette Racetracker-systemet de bruker for å tracke deltakerne og lage resultatlister etc er aldeles ræva, så her ville jeg kjørt med et parallelt system for å være sikker. Dere som arrangør vil muligens trenge tracker i sekken til alle deltakerne, en viss kontrollmekanisme er vel nødvendig både sportslig og sikkerhetsmessig.

Edit: Eller kanskje man kan droppe tracker i sekken? Så lenge man har mellomtidspasseringer noenlunde strategisk plassert så har man vel samme trygghet som i dag? Med tracker i sekken har man imidlertid mulighet til å veilede deltakere på villspor litt, jeg veit at det skjer innimellom i OV og OF, der deltakere som har tulla seg bort ringer rittledelsen for å finne ut hvor de skal komme seg inn på sporet igjen. Da er det selvsagt nødvendig å vite hvor de er... Dette kan muligens løses ved at alle har 113-appen installert, da vil koordinater være tilgjengelige for deltakeren. Om dere i rittledelsen har en løsning for å oversette koordinater til et kart så har dere kontroll uten tracker HVIS det er mobildekning overalt.

sv

Redigert av svegar; 17/08/2022 12:51.
Re: Ultrabirken 2022 [Re: tbh] #2716950 17/08/2022 12:55
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Hva med Nevelfjell, så Hafjelltoppen, deretter Reinsfjell motsatt vei av det du skisserer (øst mot vest) før Hitfjell (vest mot øst)? Da må vel flere ting på ruten din endres, men.. Reinsfjell opp fra øst gir vel litt gåing, men nedkjøringen må da bli ganske fin?

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716953 17/08/2022 13:06
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er i utgangspunktet positiv til egennavigering, men det er kanskje litt sent å komme med det så tett opp til rittet? Selv om mange har en GPS-kapabel dings på styret, er det ikke sikkert alle har øvd på å navigere seriøst med den?
(Hvis det ikke blir mulig å få merket hele løypa, foretrekker jeg GPS foran avlysning.)

Enig med svegar at overgang til GPS-navigering ikke nødvendig vis utløser behov for tracker (men kan jo være kjekt å ha). Om vi sykler i søvne, vil vi klare å sykle feil enten vi navigerer ved hjelp av små flagg, eller GPS.

Re: Ultrabirken 2022 [Re: BirkenSølvi] #2716959 17/08/2022 13:49
Gew88 Offline
Veteran
Veteran
Hei, rittleder her!

Håper kun gpx er et alternativ til fremtiden/neste år, ikke i år. Jeg har syklet UB tre ganger før, men først i år jeg har en computer jeg kan navigere etter.

Utover det, så finnes det gode muligheter for å utvide UB-konseptet. En Halv-Ultra er foreslått før og en lag-UB kunne vært morro.

PS: Å høre på forumet er bra, og det er godt dere følger med på "rytterne" deres ønsker. Samtidig er ofte forumet 10-15(20) av hvor mange deltagere..? 200-400...

Re: Ultrabirken 2022 [Re: BirkenSølvi] #2716977 17/08/2022 16:09
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Hei, rittleder her!

GPS fungerer bra det. Kanskje litt brått i år? Blir jeg frisk av forkjølelsen, kan jeg bidra med merking til helgen.

--
Tord Bern Hansen

Re: Ultrabirken 2022 [Re: tbh] #2716980 17/08/2022 16:47
Bjørn B Offline
Ivrig
Ivrig

Din løype er 700m lengre enn min. Her må en av oss ha gjort en feil ICON_WINK

Ellers kan jeg avsløre at teaser-filmen ikke er laget i år, men teksten er rykende fersk.

Løypen blir merket i sin helhet i år, om jeg så må merke alt selv, men det hadde vært kjekt å få litt hjelp. Tanken om kun gps-navigering er for fremtiden.

Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
Løypelegger Ultrabirken
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Bjørn B] #2716981 17/08/2022 17:08
Stefan77 Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Ja greit å ha testet litt utstyr og funksjonalitet på forhånd om vi skal navigere selv.
Jeg er ikke negativ til egen-navigering i fremtiden.

Gleder meg til neste helg

- Stefan
Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stige] #2716983 17/08/2022 18:08
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: Stige
Bjørn B utelukker SMS i dette innlegget.

Skal starten gå et stykke på grus for å strekke feltet en del, ser jeg 3-4 alternativer.
1) Langs Reinsvatnet og opp Nevelfjellet fra øst. Det er nok det alternativet som strekker feltet best uten kø. Da får vi også det mest tekniske først.
2) Langs Reinsvannet, men inn mot Nordseterfjell og Lunkefjell. Da får vi også det tekniske først. Her er det fare for mere kø.
3) Reinsvannet og Mellsjøen for så å sykle opp Mellsjøhøgda. Da blir det ikke så teknisk i starten, med unntak av kneika opp til toppen
4) Hitveien og deretter Li-Hornsjøveien og så snu på toppen før vi tar Sjøseterfjell. Dette er starten fra 2016. Da blir første fjellet teknisk lett, men om vi drar til Mosetertoppen og så Hitråket fra vest, blir det litt teknisk.

Jeg tenker alternativ 1 nok strekker feltet mest. Det er også greit å bli ferdig med Nevelfjell tidlig om vi skal over det fjellet.

--
Tord Bern Hansen

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Bjørn B] #2716984 17/08/2022 18:24
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: Bjørn B

Ellers kan jeg avsløre at teaser-filmen ikke er laget i år, men teksten er rykende fersk.

Løypen blir merket i sin helhet i år, om jeg så må merke alt selv, men det hadde vært kjekt å få litt hjelp. Tanken om kun gps-navigering er for fremtiden.

Trenger litt flere hint for å komme litt nærmere riktig løype, Bjørn ;-)
- Krysser eller tangerer løypatraseen seg selv en eller flere ganger?
- Når vi først sykler sammen med grusbirken, fortsetter vi da sammen med dem helt til mål?

Ellers gleder vi oss (tror jeg) til Ultrabirken igjen.

--
Tord Bern Hansen

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Bjørn B] #2716989 17/08/2022 19:51
Gew88 Offline
Veteran
Veteran

Spennende. Fagerhaug i litt eldre Corendon Circus tøy avslørte det.
Kan kanskje bidra mandag eller tirsdag på dagtid, men litt vanskelig å si om jeg får det til mtp jobb.

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Bjørn B] #2716991 17/08/2022 20:35
tbh Offline
Dekktester
Dekktester

Et forsøk til på å treffe løypa: https://www.strava.com/routes/2995078917579107996. Denne gangen har jeg bommet med 300 meter ;-)

I denne varianten har jeg antatt at vi droppel Nevelfjell i år (helt greit for meg da det ermye opp). Her starter vi som i 2016 bortover Hitveien og får en liten motbakke på Lie-Hornsjøveien før vi drar over Sjøseterfjell. Morsom nedkjøring på sti før vi trokler oss bortover på fin og snere kjerrevei mot Mosetra. Deretter over Hafjelltoppen før vi igjen er på Pellestova. Personlig ville jeg heller lagt inn noen kule flytstier på Nyseterstien eller annet fremfor å dra over Hafjelltoppen, men her holder vi oss til det tradisjonelle UB-stiene. Deretter er det nedom Malmtjønnet før vi klatrer opp til foten av Reinsfjellet og krysser over til Hitfjell. Litt teknisk et stykke der, men sykkelbart. Så bærer det "baklengs" over Hitfjell og Kriksfjell før vi legger inn noen supre flytstier og litt ypperlig techflow på ytre og indre Nyseterhøgda (har du ikke med diss, Bjørn, får vi ta dem med i 2023. Den ene har jeg kvista i år også ;-)). Så er det en sving oppom Lunkemassivet før vi drar tilbake mot Nysetra og Melsjøen (ikke noe favorittsti i bløtt vær og så sent på turen). Deretter over Melsjøhøgda og Svartåsen før vi tar grusen mot Kolltjønnhøgda og deretter techflow mot Hornsjø. Denne stien ble ryddet i 2017 eller 18 til UB. Fra Hornsjø er det mot Hynna og Rosinbakken. Denne traversen har blitt en god del bedre de senere årene takket være innsats fra Elgåsen og Akksjøen velforening. Nå er det ut på birkebeinerløypa og følge den i 30 km til mål. Litt langt med grus synes jeg. Det kan ordnes på to måter. Enten svinge av i Myggbukta for å avvike fra grusbirken på slutten (la oss for all del slippe rundbaneløypa. Den er mer enn tøff nok som et selvstendig ritt, og alt for krevende for en mosjonist etter 6 timer på sykkelen), eller å sende oss opp i Lunkemassivet når vi passerer Storåsen fremfor tidligere i rittet. Ulempen med å svinge av fra birkebeinertraseen når vi først har havnet på den, er at det alltid er noen som overser avkjøringen.

--
Tord Bern Hansen

Re: Ultrabirken 2022 [Re: Stefan77] #2716992 17/08/2022 21:31
K
kadensfjerner Offline
Entusiast
Entusiast
K
Herlig med dere som forsøker finne ut puslespillet med løypa !! Passer forslagene med oppgitte km matstasjonene etter ca. 22, 40/50, 62, 70, 89 ? Kan det være at de kilometertallene der ikke her presise nok til å stole på ?

Re: Ultrabirken 2022 [Re: kadensfjerner] #2717061 18/08/2022 11:29
V
Vestmarka Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
V
Sitat: kadensfjerner
Herlig med dere som forsøker finne ut puslespillet med løypa !! Passer forslagene med oppgitte km matstasjonene etter ca. 22, 40/50, 62, 70, 89 ? Kan det være at de kilometertallene der ikke her presise nok til å stole på ?

Jeg stoler ikke på at de tallene er brukbare til dette formålet siden de er hentet fra ett skjema med sluttlengde på 100 km.

edit: Litt unøyaktighet kan være en god ting fram til løypa offentliggjøres.

Redigert av Vestmarka; 18/08/2022 11:35.
Side 6 av 11 1 2 4 5 6 7 8 10 11

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå