Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp

Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp #2696962 26/01/2022 12:56
F
fivestage Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Jeg vil skaffe meg wattmåler og har kommet fram til tre alternativer. Jeg leser i forumet at Favero Assioma ikke kan bli feil.

Alternativ 1 er Favero Assioma Duo Shi. Har noen brukt disse og kan si noe om økt spindellengde og derfor stance width (stillingsbredde?) har bidratt til å gjøre sykling ubehagelig eller vondt?

Alternativ 2 er å gå for Assioma Duo (ikke Shi). Har aldri prøvd annet enn SPD-SL. Hvilke forskjeller vil jeg oppleve ved å gå til Keo-klosser? Jeg liker at det er helt greit å gå med SPD-SL og røde klosser har fungert godt.

Alternativ 3 for min del er Stages venstre krankarm for R8000. Jeg har ikke noe problem med at effekt måles kun på venstresiden.

Spindelmåler har jeg også vurdert, men liker designet på Shimanokranken såpass godt at jeg ikke vil bytte til f.eks. Power2Max og Rotor-armer. I tillegg ønsker jeg å ta med wattmåler til sykler som står andre steder uten å demontere krank(arm) som potensielt ikke er kompatibel med sykkelen den midlertidig skal monteres på.

Jeg har prøvd å simulere høy stance width med grussykkelen. Den er i utgangspunktet bredere og ved å flytte litt på SPD-klossene får jeg i alle fall prøvd et noe bredere oppsett. Merker ikke særlig mye til at den er justert bredere på det som for meg har vært noen relativt normale turer. Justerte også sittestillingen så likt som landeveissykkelen som mulig. Vil det ta mye tid å oppdage at man har føttene for langt fra hverandre?

Watt på grussykkel og SPD er jeg foreløpig villig til å droppe. Her satser jeg på at Favero lager en SPD-variant. Jeg vil heller ha to sett pedaler enn å bytte mellom pedalkropper, som med Garmin Rally. To sett Assioma ser jeg for meg blir marginalt dyrere enn ett sett Rally uansett.

Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2696968 26/01/2022 13:39
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Har ikke prøvd, men jeg la fra meg tanken da jeg så hvor mye ekstra de bygger ut. Mest fordi jeg kjørte med +4mm vanlige Shimano-pedaler for noen sesonger siden og ikke likte det, men også fordi det virket på meg som om Favero måtte gjøre noen suboptimale kompromisser på lagerene for å få det til.

Keo-klossene er ikke like enkle å klikke inn i som SPD-SL, det er ikke noe stort problem, men irriterende nok til at jeg på sikt ønsker å gå tilbake på SPD-SL.

Jeg hadde noen Vector 3 for en stund siden hvor jeg endte opp med å heve kjøpet pga. ustabil tilkobling, men hvis de har bedre QC nå ville jeg gått for Garmin Rally. Når det er sagt hadde jeg aldri giddet å styre med å bytte pedalkropper mellom sykler i det daglige.

Create the problem and sell the solution
Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2696990 26/01/2022 15:40
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg har kjørt noen måneder på Duo-Shi. Det har gått fint for min del. Ikke noe mer såre knær enn jeg har hatt tidligere. Det skal sies at jeg har bred fot og har tidligere måtte kjøre med cleats max inn mot midten for å unngå gnissing på krankarm. Da jeg installerte Duo-Shi, så flyttet jeg bare cleats helt til motsatt side på skoen, så netto forskjell er ikke så veldig stor, kanskje 5-6 mm pr side.

Har ikke merket noe problemer med lagrene. Men de fettes ikke opp på samme måte som standard SPD-SL pedaler. Dvs ved å fylle på med fett og presse ut det gamle. Du bare åpner pedalen, tar av endemutter og hylsen, så smører på vanlig måte.

Så om du bør gå for Duo-Shi eller ikke kommer an på hvor sensitiv man er i forhold til Q-faktor og om du har mye kneproblemer. Om du bytter mye mellom landevei og MTB, så er det kanskje ikke noe stort problem. Mange i diverse forum som nermest garanterer på vegne av gud og hver mann at man vil oppleve problemer med disse pedalene.

Det er i alle fall kjempegode pedaler i forhold til nøyaktighet, driftssikkerhet og pris. Jeg kommer til å bruke de videre.

Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2697034 27/01/2022 08:38
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg kjøpte meg Assioma i høst. Ensidig hadde sikkert vært mer enn nok, men klinte til med Duo fordi yolo - så da har jeg sikkert dobbelt så mye wattmåling som jeg egentlig trenger.
Disse erstatter en dårlig/defekt løsning fra Stages - og etter å ha kranglet med kundeservice hos Stages var det helt uaktuelt for meg å kjøpe noe mer fra den fronten.
Økt Q-faktor var noe jeg leste mye om, og ettersom jeg tidvis sliter med såre knær var det noe som bekymret med enormt.
Etter å ha syklet på det en kort høstsesong og litt på rulle nå i vinter, kan jeg ikke si at jeg har merket en døyt til dette, og ikke ofret det en tanke.
Oppsettet var dødsenkelt og raskt, og jeg ser for meg at det kan være enkelt og kjekt å ta med seg pedaler om en skal leie sykkel en annen plass.
I bruk har det for meg vært plugg og lek. De parer seg uproblematisk til telefon, Garmin Edge820 og til Zwift på pc. Aldri opplevd noe drop-out eller andre problemer. Og batteriene bare varer og varer...
For meg virker wattdataene stabile og konsistente - men dette kan jeg selvsagt ikke vite noe mer konkret om. De ligger i alle fall helt parallelt og nesten likt med data fra en lurrulle fra Elite.

Nå har jeg aldri tidligere brukt noe annet en Look Keo, så dermed var det ingen overgang for meg.
Dette er for øvrig helt uproblematisk, og jeg kan ikke forstå at noen trenger noe annet enn Keo.
Jeg sykler - går ikke - og dermed anser jeg glatte klosser på cafégulv bare som en del av sjarmen ved landeveissykling.

Så med den foreløpige begrensede erfaringen kan jeg ikke gi annet enn tommel opp for Assioma.

Redigert av thamg; 27/01/2022 08:40.
Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2697036 27/01/2022 08:44
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Men du bruker vanlige Assioma så vidt jeg skjønner. Problemet, eller "problemet" om du vil, er at Shimano-versjonen har videre Q-faktor for å få plass til den poden med elektronikken inni (siden Shimano sine klosser er en del bredere enn Look sine).

Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2697148 27/01/2022 22:58
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Her var anmeldelsen som nevnte lagerdesignet, den har også et sitat fra en sykkeltilpasser https://cyclingtips.com/2021/07/favero-assioma-duo-shi-power-meter-review-byo-shimano-spd-sl-pedals/

Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2697154 28/01/2022 06:58
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Ang. q-faktor så virker det som om de lærde strides en del. BikeFitJames som Francis Cade henger med på youtube (som virker å ha en del troverdighet som sykkeltilpasser) er veldig tydelig på at mange hadde hatt godt av bredere q-faktor, og påstår Shimano sine pedaler med lengre aksling er hans mest solgte pedaloppgradering under tilpasning.

Ikke lett for oss ufaglærte å vite hvem av dem man skal stole på, og hva som er rett for oss i vår egen leting etter det optimale.

Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2697177 28/01/2022 08:22
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Joda, men det er forskjell på +4 og +13. Er bare speedplay som tilbyr så lang aksel som tilpasningsdel.

Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: Mr.Jacobsen] #2697207 28/01/2022 09:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: Mr.Jacobsen
Ang. q-faktor så virker det som om de lærde strides en del. BikeFitJames som Francis Cade henger med på youtube (som virker å ha en del troverdighet som sykkeltilpasser) er veldig tydelig på at mange hadde hatt godt av bredere q-faktor, og påstår Shimano sine pedaler med lengre aksling er hans mest solgte pedaloppgradering under tilpasning.

Ikke lett for oss ufaglærte å vite hvem av dem man skal stole på, og hva som er rett for oss i vår egen leting etter det optimale.

Da jeg var på Specialized-kontoret i forbindelse med Team Columbia/High Road-samling i desember 2007 var jeg vitne til at Mark Cavendish ble satt opp på Specialized-syklene av Dr Andy Pruitt. Dette var vel foran Cavendish' første sesong på merket fra Morgan Hill. En av de viktigste grepene de gjorde med stillingen til The Manx Missile var å bygge ut pedalene hans med 10 mm. Han brukte Shimano-pedaler.

Jeg kan se for meg at syklister med brede hofteparti kan ha nytte av mer q-faktor enn andre. I tillegg kan nok Specialized sine BG-sko gjøre at noe ekstra bredde mellom beina fungerer bra.

Andy Pruitt er som kjent en av hjernene bak Specialized BG-seter og sko, samt opphavsmannen til BG-fit. Han gjorde, sammen med Dr Roger Minkow sin tidlige forskning på seter med spalte i midten på syklister som syklet Trondheim-Oslo.

Redigert av sykkeloyvind; 28/01/2022 09:47.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Favero Assioma Duo Shi: stance width + kjøpshjelp [Re: fivestage] #2698735 10/02/2022 14:44
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Tenkte jeg skulle tipse om denne videoen som går i dybden på disse pedalene. https://www.youtube.com/watch?v=88gfz3nXW7I

Moderator  support, Valentino