Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smartrulle med wattpedaler

Smartrulle med wattpedaler #2696649 25/01/2022 08:11
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Ser at det er stor forskjell på wattmåling mellom Favero Assioma Duo og min billige smartrulle Taxc Flow. I starten av økta opptil 15-20% avvik, når dekk er varmet opp så er det fremdeles 10-15%. Favero viser konsekvent høyere watt enn sykkelrulla, og jeg har særdeles mye større tiltro til at pedalene er riktig enn rulla.

Bruker Wahoo Systm som treningsplattform, og har flere ganger forsøkt å sette Favero som styrede for rulla. Men det fungerer heller dårlig. Rulla reagerer med stor forsinkelse på alle endringer i watt, og jeg må også bruke girene aktivt for å oppnå riktig belasning når denne svinger mye. Det er såv

Ønsker konsistent og lik wattmåling både på sommer og vinter, samt å slippe usikkerhet på om rulle er riktig kalibrert. Er det noen som har (gode) erfaringer i å overstyre smartrulla med wattmåling fra pedal eller krank?

Re: Smartrulle med wattpedaler [Re: kolli] #2696654 25/01/2022 08:23
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kolli

Ønsker konsistent og lik wattmåling både på sommer og vinter, samt å slippe usikkerhet på om rulle er riktig kalibrert. Er det noen som har (gode) erfaringer i å overstyre smartrulla med wattmåling fra pedal eller krank?

Jeg har gode erfaringer med dette, men det er annet utstyr og annet program.
Assioma pedaler brukt på Tacx Flux og senere Kickr Core. Brukt i Trainerroad og Zwift.
Begge steder fungerer det fint med å ha pedalene som kilde, men trainerroad har vistnok jobbet en del for å få deres powermatch til å fungere bra. Denne var ikke så bra før. Egentlig ingen forskjell på hvordan det funket med Flux eller Core men Fluxen hadde sine egne problemer som hovedsaklig skyldtes smalt effektbånd for erg, slik at jeg måte bruke girene ved store endringer i effekt f.eks mellom drag og pauser på 4x4.
Jeg har såvidt brukt Wahoo systm før da det het sufferfest og mener å huske at jeg også der brukte pedalene som kilde og at det fungerte greit. Jeg setter en femmer på at det er flow-rulla di som er treg å regulere og at dermed kommer i noen rare feedback-sløyfer som roter ting til.

- Stefan
Re: Smartrulle med wattpedaler [Re: Stefan77] #2696668 25/01/2022 08:59
K
kolli Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
K
Sitat: Stefan77
[quote=kolli]
Jeg setter en femmer på at det er flow-rulla di som er treg å regulere og at dermed kommer i noen rare feedback-sløyfer som roter ting til.

Takk for god tilbakemelding. Aner meg at du har helt rett, jeg må nok investere i en ny og bedre rulle for å få dette til. Ser XXL har Kickr Core til 6', får ta en vurdering om hva penga skal brukes til ICON_SMILE

Re: Smartrulle med wattpedaler [Re: kolli] #2696679 25/01/2022 09:22
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde Tacx Flow rulle før og den var helt grei, men man må passe på mye.

- Riktig trykk i dekk
- Riktig forspenning av rulle mot dekk
- Kalibrering

Enkelte modeller av Flow hadde problemer med at "stålskallet" rundt "plast trommelen" på rulla løsna slik at denne vibrerte og lagde veldig mye lyd.

Vil anta at dette ikke teller positivt når det gjelder tap av watt mellom pedal og rulle.

Flow har vel heller ikke den beste løsningen for wattmåling og såvidt jeg husker er den +/-5% nøyaktig om alle punkter er rett.

De fleste wheel off/direktemonterte ruller er mer nøyaktige (1-2%) og raskere til å regulere.

Bottom line er vel at Tacx Flow er helt grei, men det er litt "dårlig" gjort å forvente at ei rulle til et par tusen skal være like nøyaktig som watt pedaler til det dobbelte eller mer.

Tror du vil få en mye bedre opplevelse om du bytter rulle til for eks en Kickr Core eller V5 eller noen av de andre medium til high end wheel off rullene.

Bytta til Kickr Core først, men den endte barna med å kapre så jeg måtte kjøpe ny til meg selv og da var det bare V5 på lager (Bummer ;o))

AG

Redigert av Gullars; 25/01/2022 09:22.

40+ and still climbing......

Moderator  support