nytt grusstyre med flair
|
nytt grusstyre med flair
23/01/2022 08:50
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
God morgen, godtfolk Vurderer å oppgradere det generiske og tunge alustyret uten flair til noe mer gatesmart, og har i det høve noen kjappe spms. 1. Har flair en (merkbar) funksjon? 2. Vil jeg merke forskjellen reisen fra et billig alustyre til et dyrt alustyre? Kom gjerne med tips, om det finnes. Vurderer Ritchey Venturemax
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: nytt grusstyre med flair
[Re: Jomar Henriksen]
23/01/2022 09:37
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
1. Fjnksjonen er god kontroll i bukken uten å måtte øke bredden ved hendlene. Hvis fornøyd med bredde ved hendler og drops, er det ikke behov for mer flair. Det er for de som enten ønsker mer bredde i drops, eller smalere ved hendlene. Definitivt merkbart når flair er >10 grader bil jeg si.
2. Som regel blir det stivere og lettere, noe som ikke nødvendigvis vil være merkbart. Er mer form og bredde man merker.
Du er usikker på flair og vurderer venturemax? Dette styret er ganske hardcore mtp flair og ikke for den gjengse grusdoning rundt ring 4.
|
|
|
23/01/2022 12:17
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for innspill.
Så flair er ment for grov grus -> fin sti? Hva er en mer moderat løsning enn Venturemax?
Redigert av Jomar Henriksen; 23/01/2022 12:17.
|
|
|
23/01/2022 12:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Enig med yolo. For øvrig er stivere som regel ikke noe poeng for grovere bruk, og heller ikke noe produsentene nødvendigvis tilstreber for gravel. Heller økt vibrasjonsdemping. Men da snakker vi gjerne karbon. Se f.eks. Lauf Smoothie. Avlastning på håndleddene ved riktig bredde trekkes gjerne også frem som en fordel på de lange turene. Og for ordens skyld: I tillegg til det mange opplever som økt kontroll i bukken på røft underlag, slik yolo nevner, gjør flare det enklere å betjene hendlene om du er bredt lastet på styret. Så du kan eventuelt vurdere å sette bikepacking på listen over hva flare er ment for  Jeg har selv gått bort fra flare, så har ikke presise råd om valg av styre. Brukte 16 graders flare noen sesonger på første generasjon GT Grade. Ikke så ekstremt som nevnte Venturemax med 24 grader, men ble likevel aldri bekvem med det på landevei eller rask grus. Og for meg er landevei del av blandevei  Antar ut fra underforum at det gjelder litt grovere doning. Om det gjelder racer, er det et annet spørsmål. (Flare, altså. Men flair er også alltid godt å ha. Særlig på landevei  )
|
|
|
[Re: Sepeda]
23/01/2022 19:08
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Flare ja! Haha
Og ja, glemte campingturer som én av fordelene med økt styrebredde og/eller flare.
|
|
|
24/01/2022 07:57
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Så det kjipe svaret er å holde på det flarefrie styret jeg har? Jeg hadde håpet på et oppgraderingsvindu, men akk nei. Nedtur.
Takk for språkkorreks (flare=/=flair).
|
|
|
24/01/2022 11:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er flere på forumet som har både flare og flair, så håper at du hører fra andre enn yolo og meg!
Noen vil mene at nettopp flare gir flair.
Si gjerne noen ord om sykkel og tiltenkt bruk, så skal du se at forumet våkner.
|
|
|
24/01/2022 11:56
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er flere på forumet som har både flare og flair, så håper at du hører fra andre enn yolo og meg!
Noen vil mene at nettopp flare gir flair.
Si gjerne noen ord om sykkel og tiltenkt bruk, så skal du se at forumet våkner. Det er en smellvakker Orbea Terra ment å brukes på det som finnes av grusveier i fjella (les. gamle skytebaneveger/kraftveger) rundt Dombås. Grusvegene er ok, men ofte med ukristelege bratte og lange bakker. Vågåmo-BlåhøSlådalsvegen fra nordGrimsdalenVil nytt styre gjøre at KOMene kommer lettere, er spørsmålet. Svaret så langt er njet. Mye atal svartflue om sommeren, men veit ikke om det har noe å si.
|
|
|
24/01/2022 19:14
|
yolo
Ringrev
|
Ringrev
Vil nytt styre gjøre at KOMene kommer lettere, er spørsmålet. Svaret så langt er njet. Lettere sykkel og mer aerodynamisk sittestilling gjør jo deg raskere. Styret bidrar her. Jeg prøver alltid å slanke mine sykler med vikarierende nytte/kost-fokus. Du kan nok kutte 50-100 gram med nytt styre, men er jo andre komponenter som monner mer, om du ønsker å kutte vekt. Syklet Grimsdalen i 2020 som del av Tour de Dovre. Meget fint område, med fine veier. Savnet aldri Flare 
|
|
|
24/01/2022 20:32
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mye deilige og harde veier på Dombås. Klatringen til Hardeggsetrene fra Dombfossen er nok en av de aller hardeste jeg har gjort. 500 høydemeter på 4 km.
Hadde faktisk en KOM opp Slådalsvegen også ei lita stund, men varte ikke lenge. Skulle nok hatt Flare.
|
|
|
24/01/2022 21:22
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Så det kjipe svaret er å holde på det flarefrie styret jeg har? Jeg hadde håpet på et oppgraderingsvindu, men akk nei. Nedtur.
Takk for språkkorreks (flare=/=flair). Ja, utforming på styre er en smakssak - er usikker på om jeg liket flair eller standard - ville ikke betalt for å skifte
|
|
|
24/01/2022 21:45
|
Peter Pan
Entusiast
|
Entusiast
Elsker flaren på min 1. generasjons Grade og den er så absolutt med og gir flair (eller var det omvendt.). Lauf Smoothie som er linket til over vil jo smykke en Orbea Terra både hva look og funksjon angår. Nobrainer
Redigert av Peter Pan; 24/01/2022 21:45.
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
[Re: runermm]
25/01/2022 11:06
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Mye deilige og harde veier på Dombås. Klatringen til Hardeggsetrene fra Dombfossen er nok en av de aller hardeste jeg har gjort. 500 høydemeter på 4 km.
Hadde faktisk en KOM opp Slådalsvegen også ei lita stund, men varte ikke lenge. Skulle nok hatt Flare. Haha. Det var trolig jeg som tok den KOMen din helt til Mr. Golev kom og feide over alt av bakkesegmenter i dalen. Søte satan han var sterk! Han plukka med seg KOMer som selunger i Vestisen.
|
|
|
26/01/2022 12:24
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
Hadde faktisk en KOM opp Slådalsvegen også ei lita stund, men varte ikke lenge. Skulle nok hatt Flare. Haha. Det var trolig jeg som tok den KOMen din helt til Mr. Golev kom og feide over alt av bakkesegmenter i dalen. Søte satan han var sterk! Han plukka med seg KOMer som selunger i Vestisen. Off-topic: Mr. Golev er (uten sammenlikning forøvrig) litt som tyske tropper i 1940. Rene blitzkrieg på alle bakker på hans vei. Trodde jeg kunne få ha noen KOM'er hos svigers (der det ikke akkurat kryr av syklister...), men neida! Jeg har tatt tilbake to og det skal jobbes beinhardt for å ta flere. Men da svipper han vel bare innom og herjer  On-topic: Jeg synes flare på grusen er helt nydelig når det blir mer teknisk. Føler jeg har bedre kontroll på sykkelen. Er jo en grunn til at terrengsykler har fått stadig bredere styrer. For grussykling generelt ser jeg ikke helt behovet. Fanger mer vind, og jeg personlig synes det er noe mer behagelig "der ute" enn i en bukk uten flare. PS. I forumets ånd bør vi jo finne et norsk ord på "flare". Skal vi ta utgangspunkt i dinordbok.no foreslår jeg vimsestyre eller flaksestyre  Eller mer seriøst, utoverbøy?
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
26/01/2022 13:01
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
PS. I forumets ånd bør vi jo finne et norsk ord på "flare". Skal vi ta utgangspunkt i dinordbok.no foreslår jeg vimsestyre eller flaksestyre  Eller mer seriøst, utoverbøy? Slengbuksestyre, eller bare slengstyre?
|
|
|
27/01/2022 06:56
|
Rednaskela
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har Venturemax i 44 cm (tross mine 170 cm på sokkelesten) og både elsker og hater det. Elsker det på sti og i hårete nedkjøringer på grus, der bredden i bukken gir fantastisk kontroll og trygghet. Bukken er også et fantastisk komfortabel, sånn helt generelt. Hater det på de lengste turene, når håndleddene begynner å klage fordi bremsehettene er vinklet såpass mye utover at det på sikt blir vanskelig å slappe av. Drømmer om et Easton EC70 AX. Kommer definitivt ikke til å gi opp slengbuksestyre med det første.
Redigert av Rednaskela; 27/01/2022 06:56.
|
|
|
28/01/2022 08:13
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg oppgraderte min Orbea Terra med dette styret fra Zipp: https://www.sram.com/en/zipp/models/hb-dbsc-sl7x-a2Akkurat passe flare for min smak. Det er også mye bedre å holde i enn orginalstyret pga at toppen av styret har flatere rør. Er så fornøyd med det at jeg har kjøpt samme til den andre grussykkelen  Lars
|
|
|
28/01/2022 09:11
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
Jeg kan bare ha styre med flatt overør, hvis ikke klikker jeg, 'ergonomic top' kaller de det vel... har det både på racer og gravel.
Det fulgte med et 'FSA Adventure Compact' styre i mitt bygg når jeg kjøpte grussykkel, det har funka så bra at jeg bare har beholdt det. Ligner litt på Zipp'en, med 1 cm forskjell på drop og reach, og omtrent samme flare (12 vs 11 grader). Koster helt nede i 324,- på bikester så er et fint budsjettalternativ for de som vil teste moderat flare og ergo top kombo. Jeg er såpass fornøyd at jeg har begynt drømme om flare på racern, men der går vel grensa...
Jeg driver også å spekker opp et drop bar mtb bikepacke bygg. Der ligger det an til Venturemax XL, for å makse ut håndposisjoner og plass til bagger mm. Også det med ergo top, men mer flare.
|
|
|
[Re: EspenS]
28/01/2022 11:19
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kan bare ha styre med flatt overør, hvis ikke klikker jeg, 'ergonomic top' kaller de det vel... har det både på racer og gravel. Hehe... Helt enig, og det var grunnen til at jeg byttet ut det som fulgte med. Det fulgte med et 'FSA Adventure Compact' styre i mitt bygg når jeg kjøpte grussykkel, det har funka så bra at jeg bare har beholdt det. Ligner litt på Zipp'en, med 1 cm forskjell på drop og reach, og omtrent samme flare (12 vs 11 grader). Koster helt nede i 324,- på bikester så er et fint budsjettalternativ for de som vil teste moderat flare og ergo top kombo. Jeg er såpass fornøyd at jeg har begynt drømme om flare på racern, men der går vel grensa...
Også enig her. Det er nettopp det styret jeg har på den andre grussykkelen (Fairlight Secan). Har vært veldig fornøyd, og som du sier er det bra "bang for the buck"! Men det som satt på sykkelen er litt for smalt med sine 42 cm, derfor blir det byttet ut med 44 cm Zipp SL-70 XPLR. SL-70 XPLR gir også 1 cm kortere reach, noe som også passer fint for min del  Men tilbake til Terra'en til OP. Om du er usikker, gjør som EspenS anbefaler. Kjøp FSA Adventure Compact. Det koster ikke allverdens. Lars
|
|
|
[Re: larshkj]
28/01/2022 12:05
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Jeg oppgraderte min Orbea Terra med dette styret fra Zipp: https://www.sram.com/en/zipp/models/hb-dbsc-sl7x-a2Akkurat passe flare for min smak. Det er også mye bedre å holde i enn orginalstyret pga at toppen av styret har flatere rør. Er så fornøyd med det at jeg har kjøpt samme til den andre grussykkelen  Lars Jeg MÅ ha styrer med klassisk bøy og det Zipp-styret er det første jeg har sett med utoverbøy som jeg har fått lyst til å bytte til. Noen som vet om dette spiller på lag med Sram Rival 1x Hydro-hendler?
|
|
|
[Re: imag]
28/01/2022 15:35
|
larshkj
Entusiast
|
Entusiast
Jeg MÅ ha styrer med klassisk bøy og det Zipp-styret er det første jeg har sett med utoverbøy som jeg har fått lyst til å bytte til. Noen som vet om dette spiller på lag med Sram Rival 1x Hydro-hendler?
Vet ikke, men det ville vært rart om det ikke passet. Det er vel SRAM som eier Zipp? Lars
|
|
|
15/02/2022 21:23
|
TorbjornJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig med yolo. For øvrig er stivere som regel ikke noe poeng for grovere bruk, og heller ikke noe produsentene nødvendigvis tilstreber for gravel. Heller økt vibrasjonsdemping. Men da snakker vi gjerne karbon. Se f.eks. Lauf Smoothie. Veldig interessant. Vurderer å oppgradere til ny bukk med flare og vibrasjonsdemping er det veldig få produsenter som vektlegger. Noen tips til produkt som er litt rimeligere? Blir vel fort 3500,- for det styret der ferdig importert.
|
|
|
[Re: TorbjornJ]
16/02/2022 07:50
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Blir vel fort 3500,- for det styret der ferdig importert. Ifølge Lauf kalkuleres alle utgifter ved kjøp, og det skal ikke påløpe ytterligere utgifter. Se her. Ved kjøp til Norge koster Smoothie Euro 190 + norsk mva Euro 47,50 + gratis forsendelse = Euro 237,50. Betales samlet til Lauf ved kjøp. Ved tvil, forhør deg hos våre islandske venner i Lauf. Vurderer å oppgradere til ny bukk med flare og vibrasjonsdemping er det veldig få produsenter som vektlegger. Noen tips til produkt som er litt rimeligere? Jeg har ikke fulgt styrer med flare så nøye  men håper du får svar fra det allvitende forum. Kanskje er f.eks. alu-styrene Spank med Vibrocore eller Bontrager GR Elite med innbygde puter aktuelle rimeligere alternativer  For en fyldig meny, se Bikepacking. Tester i anerkjente magasiner/nettsider kan være nyttig å titte på.
|
|
|
16/02/2022 10:03
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
... Vurderer å oppgradere til ny bukk med flare og vibrasjonsdemping er det veldig få produsenter som vektlegger. ... Generelt funker elastomer-basert vibrasjonsdemping veldig bra. Jeg har det i setepinnen, og har nå også kjøpt meg et Redshift ShockStop stem som jeg ikke har fått testet ennå. Får en bra løsning på vibrasjonsdemping og komfort ved f eks å kombinere rimelig styre som har de egenskapene man vil ha ( f eks flair, ergo, rise, backsweep osv) - i kombinasjon med slikt stem. Det er ikke en weight weenie løsning dog.
|
|
|
16/02/2022 11:11
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal ikke dra inn allverdens avsporinger men jeg har byttet fra alu flair til carbon smalt bukkestyre og feitere styretape. I min bok skal man ferdes mye på svært ruskete underlag i høy fart med få kilometer i raskere omgivelser på grus og asfalt for å forsvare flair. Men hver gang jeg dynger ned sykkelen med bagasje er det irriterende liten plass i et 40 mm bukkestyre. Skulle jeg valgt en oppgradering (som jeg har) ville jeg valgt en setepinne i carbon med svikt, feit styretape, carbonstyre og et hakk opp på dekkbredde og ned på psi, det gir etter min mening god kontroll og en behagelig reise. Forresten ser det unektelig kult ut med flair :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
16/02/2022 19:45
|
TorbjornJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er ikke en weight weenie løsning dog. Vekt bryr jeg meg mindre om. Takk for tipset, skal se mer på det  Skal ikke dra inn allverdens avsporinger men jeg har byttet fra alu flair til carbon smalt bukkestyre og feitere styretape. I min bok skal man ferdes mye på svært ruskete underlag i høy fart med få kilometer i raskere omgivelser på grus og asfalt for å forsvare flair. Men hver gang jeg dynger ned sykkelen med bagasje er det irriterende liten plass i et 40 mm bukkestyre. Skulle jeg valgt en oppgradering (som jeg har) ville jeg valgt en setepinne i carbon med svikt, feit styretape, carbonstyre og et hakk opp på dekkbredde og ned på psi, det gir etter min mening god kontroll og en behagelig reise. Forresten ser det unektelig kult ut med flair :-) Smalt styre er uansett ikke noe jeg ønsker, driver ikke med sånn aero og KOM-greier  Men mulig et ny carbon-styre (med flare) i kombinasjon med et stem er komfortøkende nok. Men takker for tipset, tror kanskje jeg kjøper meg ny setepinne: https://www.canyon.com/en-no/gear/b...yon-s15-vcls-2.0-cf-seatpost/148287.html
Redigert av TorbjornJ; 16/02/2022 19:49.
|
|
|
16/02/2022 20:58
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Forresten: Jeg har Canyon-setepinnen du vurderer (egentlig Ergon - alt i Arnold-familien!) og Redshift-stem som EspenS foreslår  Begge deler fungerer fint på en solid alu-ramme, særlig på humpetitten-vaskebrett av is og på steinete kjerreveier. Nevnte ShockStop-stem kan settes opp fra så-godt-som-fullstendig-pinnestiv til myk-som-smeltet-smør, alt etter hva du måtte foretrekke. Og værsågod, bare hyggelig, du behøver ikke takke for at jeg fant ut prisen på Smoothie for deg!  Forresten ser det unektelig kult ut med flair  Som grundig drøftet over, kan du jo ha flair både med og uten flare  Ellers er jeg som alltid enig med det aller meste du skriver.
|
|
|
|
|