Første post på forumet, så dere får arrestere meg om dette ikke er det riktige stedet å spørre:
Jeg og en kompis har lyst til å sykle Oslo - Leikanger - Oslo til sommeren, med noen dagers opphold i Hallingskarvet (telt) og Leikanger (han har familie der). Problemet er at vi aldri har syklet langtur før. De tre store sprørsmålene blir jo da: Hvordan planlegger vi tidsmessig? Hva må vi ta med oss? Hvor mange testturer er det lurt å ta?
Planleggingen er ikke kommet så langt enda, men foreløpig tenker vi å ta
ruta over Finse, som Google Maps foreslår (~900 km tur-retur). Tidsmessig, før vi har kjørt en eneste testtur, satser vi på å klare Oslo - Gol på to dager, Gol - Finse på 2 dager og Finse - Leikanger på 3 dager (med et par ferger). Så kan vi lade batteriene, få vasket klær, osv. hjemme hos ham, før vi drar tilbake samme vei. Tanken på å ta noen dager med hvile/fottur i Hallingskarvet er fristende, men da må vi vel sykle med sekk... som bringer meg over på det neste store spørsmålet:
Hva må vi ta med oss?
Selvfølgelig må teltet og soveposen med, men sykkelaspektet er vi begge ukjente med. Innkjøp av sykkelshorts og kart er jo en selvfølgelighet, men hvor mye reservedeler og verktøy må vi ta med? Hva med mat? (Sporer kanskje litt av her, men pytt pytt) Hva slags utstyr er anbefalt for å fylle rent vann underveis?
Vi har tenkt til å sykle flere testturer før den ambisøse langturen, blant annet Oslo - Son (47 km) og Oslo - Sandefjord (106 km). Regner med at det er lurt å simulere aktuell vekt for langturen på de kortere turene. Som sagt har vi for øyeblikket null erfaring, så alle tips og triks er velkomne.