Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynnere på langtur

Nybegynnere på langtur #2696129 20/01/2022 21:12
N
nybegynner_ Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Første post på forumet, så dere får arrestere meg om dette ikke er det riktige stedet å spørre:

Jeg og en kompis har lyst til å sykle Oslo - Leikanger - Oslo til sommeren, med noen dagers opphold i Hallingskarvet (telt) og Leikanger (han har familie der). Problemet er at vi aldri har syklet langtur før. De tre store sprørsmålene blir jo da: Hvordan planlegger vi tidsmessig? Hva må vi ta med oss? Hvor mange testturer er det lurt å ta?

Planleggingen er ikke kommet så langt enda, men foreløpig tenker vi å ta ruta over Finse, som Google Maps foreslår (~900 km tur-retur). Tidsmessig, før vi har kjørt en eneste testtur, satser vi på å klare Oslo - Gol på to dager, Gol - Finse på 2 dager og Finse - Leikanger på 3 dager (med et par ferger). Så kan vi lade batteriene, få vasket klær, osv. hjemme hos ham, før vi drar tilbake samme vei. Tanken på å ta noen dager med hvile/fottur i Hallingskarvet er fristende, men da må vi vel sykle med sekk... som bringer meg over på det neste store spørsmålet:

Hva må vi ta med oss?
Selvfølgelig må teltet og soveposen med, men sykkelaspektet er vi begge ukjente med. Innkjøp av sykkelshorts og kart er jo en selvfølgelighet, men hvor mye reservedeler og verktøy må vi ta med? Hva med mat? (Sporer kanskje litt av her, men pytt pytt) Hva slags utstyr er anbefalt for å fylle rent vann underveis?

Vi har tenkt til å sykle flere testturer før den ambisøse langturen, blant annet Oslo - Son (47 km) og Oslo - Sandefjord (106 km). Regner med at det er lurt å simulere aktuell vekt for langturen på de kortere turene. Som sagt har vi for øyeblikket null erfaring, så alle tips og triks er velkomne. ICON_SMILE

Re: Nybegynnere på langtur [Re: nybegynner_] #2696397 23/01/2022 06:45
I
Ignifer Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Velkommen.

Er slett ingen ekspert, hvertfall ikke på sykkel.
Innen friluftsliv er jeg vel mere bevandret. Har selv to lignende turer på plana for sommeren, her er noen tanker jeg har gjort meg.

Ta med ett godt muliverktøy for sykkel. Lappesaker, ekstra slange, kjedeledd, og sånne småting kan være kjekt. Og gjør dere kjent med sykkelen før dere starter, så er det enklere å reparere ting underveis.

Ett godt liggeunderlag er veldig bra, både for varme og konfort for stive kropper etter en dag på sykkelen.

Ellers en en liten lett gassbrenner bra, gass er mere egnet en veske på sånne turer. Jeg bruker har stort sett med kun en kaffekjele på mine sommer-turer. I den lager jeg både mat og kaffe. Brenneren får plass inni kjelen. Plass og vektbesparende.

Rent vann finner du over alt i Norge, ikke bruk penger på filter eller fancy vann-renseløsninger. I Norge vil jeg påstå dette er bortkastede penger. Jeg drikker av bekker og vann uten beteneligheter. Rennende vann vil være det beste. Ta med drikkeflasker til å bære og oppbevare vann i camp med. I kombinasjon med kaffekjelen.

Det viktigste med sånne turer er å sette igang. Sett en dato for avreise og planlegg mot den. Når dagen kommer så stikker dere på tur.
Lykke til og god tur!

Re: Nybegynnere på langtur [Re: nybegynner_] #2696403 23/01/2022 08:53
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
bruk google maps for å beregne tiden dere skal bruke, programmet gir ett greit overslag.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nybegynnere på langtur [Re: nybegynner_] #2696415 23/01/2022 11:33
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Tenker jeg først og fremst vil anbefale dere så mange timer på sykkelsetet som mulig, før turen starter. Ikke feil med litt trening i forkant, men først og fremst for å herde rompa. Å være sliten er greit og ikke et stort problem i seg selv, åpne sår i rompa er ikke greit og ødelegger hele opplevelsen. Dere vil mest sannsynlig ha glede av sykkelbukse m/padding, som du allerede har på lista.

Telt og sovepose har du også på lista, men hva med mat underveis? Her kan dere spare både vekt og tid. Det er kjappere og lettere å kjøpe/spise (dyrere) på butikker/bensinst. kafé etc.
Dere kan også satse på et lett kjøkken for å tilberede varme måltider og drikke. Dette veier mere og tar lengre tid, men kan være deilig avveksling fra syklingen. Også godt med noe varmt i skrotten før og etter sengetid.

Hva med skotøy? Sykkelsko + noe annet til andre aktiviteter, eller joggesko og flate pedaler. Det ene kan fordre 2 par sko, det andre kan du greie deg med et par, selv om mange foretrekker et par crocs når dagens sykling er over.

Vann fyller du på butikker, bensinst. kafé eller på kirkegårder. Planlegges det å lage mat etter endt sykling fylles vannflaskene opp før dere setter camp.

Verktøy er f eks pumpe, lappesaker, noen strips, noen cm gaffa, kjedesmøring, og div nøkler/trekkere til de skruer og bolter som er på sykkelen. Kanskje skal det vurderes en kjedekutter og nye stifter/kjedelås.

Som i alt friluftsliv gjelder det å tenke vekt også på sykkeltur. Ikke ta med mer enn nødvendig og vist en ting dekker mer enn ett bruksområde er det fint.

Kos dere på tur.

Re: Nybegynnere på langtur [Re: nybegynner_] #2696659 25/01/2022 08:38
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Ville definitivt tatt med kjedekutter/lås. Støtter at dere tar en sjekk slik at alle bolter og skruer er dekt av verktøy dere har med.

Re: Nybegynnere på langtur [Re: nybegynner_] #2696684 25/01/2022 09:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Antar dere sykler på racersykkel og da er det en egen flik på forumet for racer og en for grus etc. Under grusforumet er det en kjempefin tråd med en milliard innspill til hvordan man bør pakke, utstyr, vekt osv, her er link til den

https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2344574&page=12

For min egen del ville jeg droppet alle mulige detaljerte planer for intervaller, terskeløkter osv og bare forsøkt å være så mye som mulig på sykkel og innimellom klinke til med lange turer. Det er svært forskjellig å sykle en søndag til Son i sol, sommer og kortbukse og en 20 mils tur med oppakking, litt drittvær og diverse lengre klatringer. Videre ville jeg tatt et par overnattinger uten å sykle altfor langt men å teste ut hvordan det fungerer å overnatte, pakke sykkel, trimme ned vekt osv. Som uerfaren ville jeg satset på overnatting innendørs på hytte eller annet før jeg kastet meg på kaffekjele, telt osv. Det er et hav av vesker osv og som et utgangspunkt ville jeg sett hva jeg får plass til i en rumperakett, rammebag og styreveske.

Men først på listen ville jeg satt en (dyr og) god sykkelshorts med seler + padding som blir ordentlig innkjørt i god tid før du reiser. Dropp underbukse inni shortsen og bruk rumpekrem. I tillegg til skrukken er det gjerne nakke, rygg og innimellom knær som får en smell om du ikke har godt nok grunnlag.

Om du er på strava ville jeg laget ruten der. Du har masse tid til å finne en rute og en haug folk her på forumet med gode forslag til stille veier, steder å stoppe, overnatte osv.

God tur !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro

Moderator  support