|
Knestøtte sykkel?
|
Knestøtte sykkel?
19/01/2022 07:40
|
hundenjanson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg sliter med et kne som krangler spesielt når jeg sykler i terrenget. Er det noen som anbefaler en knestøtte som egner seg for sykling som ikke er for tykk?
|
|
|
Re: Knestøtte sykkel?
[Re: hundenjanson]
19/01/2022 08:21
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For å begynne i en annen ende: Har du prøvd å få bukt med kranglinga på annet vis, f.eks. via besøk hos en dyktig fysioterapeut e.l.? Altså korrigere for eller behandle det som gjør at kneet krangler?
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
19/01/2022 08:45
|
hundenjanson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
For å begynne i en annen ende: Har du prøvd å få bukt med kranglinga på annet vis, f.eks. via besøk hos en dyktig fysioterapeut e.l.? Altså korrigere for eller behandle det som gjør at kneet krangler?
Det har jeg gjort. Jeg har gått til fysioterapeut, naprapat og fått medisiner uten særlig fremgang. Jeg har siden november fulgt et eget treningsopplegg som jeg har fått av en manuellterapaut jeg kjenner. Jeg skulle sikkert ha lagt sykkelen litt på hylla i denne perioden, men synes det er veldig stusslig. Jeg lurer derfor på om noen kan anbefale en knestøtte som jeg kan bruke når jeg sykler ute f.eks. fatbike. Jeg føler det funker rimelig greit på rulle siden man sitter stabilt. Før sesongen i fjor fikk jeg satt noen krostisonsprøyter som varte til 3. etappe TØ. Skaden jeg har gjør at det veldig vanskelig å trene opp siden den sitter under "større" muskulatur. Jeg har brukt summen av en rimelig ok sykkel på behandling :-)
|
|
|
19/01/2022 10:14
|
olechr
More than words
|
More than words
Det har jeg gjort. Jeg har gått til fysioterapeut, naprapat og fått medisiner uten særlig fremgang. Jeg har siden november fulgt et eget treningsopplegg som jeg har fått av en manuellterapaut jeg kjenner. Jeg skulle sikkert ha lagt sykkelen litt på hylla i denne perioden, men synes det er veldig stusslig. Jeg lurer derfor på om noen kan anbefale en knestøtte som jeg kan bruke når jeg sykler ute f.eks. fatbike. Jeg føler det funker rimelig greit på rulle siden man sitter stabilt. Før sesongen i fjor fikk jeg satt noen krostisonsprøyter som varte til 3. etappe TØ. Skaden jeg har gjør at det veldig vanskelig å trene opp siden den sitter under "større" muskulatur. Jeg har brukt summen av en rimelig ok sykkel på behandling :-) Ville ha prøvd vanlige 5 mm Rehbrand. Ville nok ha vært forsiktig med fatbike, det er den ene sykkelgrenen jeg fort kjenner det napper i knærne. Sikker pga uvant Q factor.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
19/01/2022 11:29
|
chalshus
More than words
|
More than words
En kamerat kan heller ikke sykle fatbike med bred Q faktor. Kanskje du kan montere en krank tilpasset 170mm nav (4") om det er mulig og så velge en SRAM offsetklinge (som har offset utover slik at kjedelinjen beholdes. )
Dette forutsetter jo at du har 190/197mm baknav.
Redigert av chalshus; 19/01/2022 11:30.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
19/01/2022 11:33
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg sliter med et kne som krangler spesielt når jeg sykler i terrenget. Er det noen som anbefaler en knestøtte som egner seg for sykling som ikke er for tykk? Også interessant hvor det krangler og hvordan kranglingen arter seg. Jeg sleit i flere år i ungdommen med såkalt løperkne/langdistansekne forårsaket av sykling. For min del var det støtte under fotbuen/innsiden av foten som ble en stor del av løsningen. I mitt tilfelle var det Specialized sin BG-utforming på sykkelskoene som gjorde susen, i tillegg til ekstra oppbygde innleggssåler. Styrketrening kan også hjelpe. Endringer av sittestilling på sykkelen likeså.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
19/01/2022 12:48
|
Esc
Entusiast
|
Entusiast
I mitt tilfelle var det Specialized sin BG-utforming på sykkelskoene som gjorde susen, i tillegg til ekstra oppbygde innleggssåler.
Jeg har akkurat samme erfaring. Har ikke vondt i knærne lenger.
Redigert av Esc; 19/01/2022 12:49.
|
|
|
[Re: olechr]
19/01/2022 16:53
|
hundenjanson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det har jeg gjort. Jeg har gått til fysioterapeut, naprapat og fått medisiner uten særlig fremgang. Jeg har siden november fulgt et eget treningsopplegg som jeg har fått av en manuellterapaut jeg kjenner. Jeg skulle sikkert ha lagt sykkelen litt på hylla i denne perioden, men synes det er veldig stusslig. Jeg lurer derfor på om noen kan anbefale en knestøtte som jeg kan bruke når jeg sykler ute f.eks. fatbike. Jeg føler det funker rimelig greit på rulle siden man sitter stabilt. Før sesongen i fjor fikk jeg satt noen krostisonsprøyter som varte til 3. etappe TØ. Skaden jeg har gjør at det veldig vanskelig å trene opp siden den sitter under "større" muskulatur. Jeg har brukt summen av en rimelig ok sykkel på behandling :-) Ville ha prøvd vanlige 5 mm Rehbrand. Ville nok ha vært forsiktig med fatbike, det er den ene sykkelgrenen jeg fort kjenner det napper i knærne. Sikker pga uvant Q factor. Blir ikke 5mm litt tykke? Jeg føler ikke q-faktoren er det største problemet, jeg kjenner det mest når jeg står i pedalen.
|
|
|
19/01/2022 17:00
|
hundenjanson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg sliter med et kne som krangler spesielt når jeg sykler i terrenget. Er det noen som anbefaler en knestøtte som egner seg for sykling som ikke er for tykk? Også interessant hvor det krangler og hvordan kranglingen arter seg. Jeg sleit i flere år i ungdommen med såkalt løperkne/langdistansekne forårsaket av sykling. For min del var det støtte under fotbuen/innsiden av foten som ble en stor del av løsningen. I mitt tilfelle var det Specialized sin BG-utforming på sykkelskoene som gjorde susen, i tillegg til ekstra oppbygde innleggssåler. Styrketrening kan også hjelpe. Endringer av sittestilling på sykkelen likeså. Skal sjekke det ut. Jeg brukt ortopediske såler i 30 år. Jeg har blitt anbefalt av fysioterapeut å senke sete i en periode for å få en annen belastning. Sete høyden i dag er perfekt etter Bikefit.
|
|
|
[Re: chalshus]
20/01/2022 08:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
En kamerat kan heller ikke sykle fatbike med bred Q faktor. Kanskje du kan montere en krank tilpasset 170mm nav (4") om det er mulig og så velge en SRAM offsetklinge (som har offset utover slik at kjedelinjen beholdes. )
Dette forutsetter jo at du har 190/197mm baknav. Jeg får vondt i knær og hofte av for smal q-faktor. Så det er ikke noe fasit her heller. En tommelfingerregel er at smerter på forsiden av kneet kan komme av for lavt sete. Smerter på baksiden av kneet kan komme av for høyt sete. Sannsynligvis kan du gå til 3 forskjellige bikefit-ere å få tre forskjellige «perfekte» setehøyder. Men det kan godt hende at det ikke er setehøyden som er noe problem her.
Redigert av sykkeloyvind; 20/01/2022 09:58.
|
|
|
20/01/2022 09:23
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
En tommelfingerregel er at smerter på forsiden av kneet kan komme av for lavt sete. Smerter på baksiden av kneet kan komme av for lavt sete. Forsvant kanskje noe informasjon her?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
20/01/2022 09:38
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Høres ut som faren min, alle vondter/smerter og ubehag jeg hadde var pga for lite trening 
|
|
|
[Re: vids]
20/01/2022 09:58
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
En tommelfingerregel er at smerter på forsiden av kneet kan komme av for lavt sete. Smerter på baksiden av kneet kan komme av for lavt sete. Forsvant kanskje noe informasjon her? Ja. En tommelfingerregel er at smerter på forsiden av kneet kan komme av for lavt sete. Smerter på baksiden av kneet kan komme av for høyt sete.
|
|
|
21/01/2022 14:16
|
HAnders
Medlem
|
Medlem
Jeg sliter med et kne som krangler spesielt når jeg sykler i terrenget. Er det noen som anbefaler en knestøtte som egner seg for sykling som ikke er for tykk? Jeg vet ikke om du sykler med cleats, men gjør du det, kan det skyldes en feilinnstilling. Jeg sleit med et vondt kne i halve fjorårssesongen (riktignok landevei), men satte opp begge skoene helt på nytt og problemet forsvant.
|
|
|
22/01/2022 12:17
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det har jeg gjort. Jeg har gått til fysioterapeut, naprapat og fått medisiner uten særlig fremgang. Jeg har siden november fulgt et eget treningsopplegg som jeg har fått av en manuellterapaut jeg kjenner.
Men hva sier legen?
|
|
|
[Re: Jacobsen]
22/01/2022 14:58
|
hundenjanson
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Melding etter MR " du har en betennelse i kneet" 7 fagpersoner har lest resultatet etterpå så jeg vet mer en svaret fra legen :-)
|
|
|
|
|