Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

God hjul eller godt, nytt nav?

God hjul eller godt, nytt nav? #2695852 18/01/2022 19:57
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ganske fersk som sykkelskruer, og trenger noen tips. Skal oppgradere gruppesettet på bruktlandeveissykkelen jeg er blitt så glad i (sikkert 12 år gammel, lite kjærlighet), og skal opp på 11 bak fra 8, så jeg regner med jeg minimum må ha nytt baknav. Alt er egentlig slitt og j**lig på sykkelen, så mye må byttes. Men jeg kan fint lite om hjul, men basert på tilstanden til kranklager og styrelager, regner jeg med at hjullagerne også er kake. Spørsmålet er om jeg kan kjøpe en slik: https://bikeshop.no/shimano/efhr7000bybl/shimano-105-fh-r7000-32h-baknav-sort-32-hull-qr-10-11-delt og få en dyktig sykkelreparatør til å bytte det utslitte, eller om jeg bør kjøpe nytt hjul? Hva er dyrest? Hvordan vet jeg om hjulet er kake og må byttes? Sykkelen er en Specialized Allez, hjula heter AlexRIMS DA16.

Tusen takk for alle tips, tar gjerne imot tips til tråder der det er diskutert før osv., men jeg kunne ikke finne noe.

Re: God hjul eller godt, nytt nav? [Re: SwagChamp] #2695873 19/01/2022 00:56
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke bruk penger på å la bygge nytt på de felgene.
Jeg foreslår: https://bikeshop.no/shimano/srs300/shimano-105-rs300-hjulsett-alu-8-11s-felgbrems-qr

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: God hjul eller godt, nytt nav? [Re: SwagChamp] #2695877 19/01/2022 07:09
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
sjekk bruktmarkedet også, både her og på Finn.no
det er mye bra som du kan få til en behagelig pris

hvis du er på ett trangt sykkelbudsjett så har Bikeshop mange rimelig hjulsett som duger til rolige turer,
fx https://bikeshop.no/shimano/ewhr501pcby/shimano-r501-hjulsett-sort-r%c3%b8d-clincher-8-10-delt-1900-g

regner med at det meste som ligger ute av hjulsett vil være en oppgradering

hvis du skal sjekke hjulsettet selv så kan du ta en skrutrekker å slå lett på alle eikene,
snurr på hjulet mens det er i ramma og la skrutrekkeren slå lett på alle eikene. du skal høre samme plinget fra alle eikene
når hjulet er i ramma, prøv å bikke/vri på hjulet, da kan du kjenne at det glipper litt hvis lagrene er slitte
se på bremsebanen, hvis det er dype slitespor så er de slitt. noen felger har ett spor som skal vise slitasjegrensen, vertikal stripe
hvis sykkelen kjennes ut som gele når du står og tråkker eller ned raske utforkjøringer så er muligens eikene i behov av stramming

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: God hjul eller godt, nytt nav? [Re: SwagChamp] #2695924 19/01/2022 12:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
....og grunnen til å bruke penger på nytt nav er at felgene sikker er ganske slitt. Det ser og føler du lett på bremsebanen. Er den konisk innover har den blitt godt slitt og det er ikke vits i å bruke den lengre. I tillegg vil en dyktig hjulbygger neppe godta og bruke gamle eiker om igjen.

Så løsningen er nye hjul som de andre sier.

LarsB

Re: God hjul eller godt, nytt nav? [Re: larsb] #2696141 20/01/2022 22:28
S
SwagChamp Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Heisann, folkens, og takk for svar!

Sitat: larsb
....og grunnen til å bruke penger på nytt nav er at felgene sikker er ganske slitt.

Her lærte jeg noe nytt ja. Det du sier om slitasje på felgen ser ut til å stemme. Her er det bare å lytte til erfarne fjellfolk og bytte ut ja. Av de to hjulparene dere har foreslått, så er det bare 10-delt på det billige settet, og 11-delt på 105-settet. Har allerede kjøpt 105 11-delt kassett, så da er det kanskje en no-brainer?

Igjen, takk for svar!

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå