Om du leser interessante, men ekstremt produktive og entusiastiske Helmets.org, vil du se at etter artikkelen du lenker til opprinnelig ble skrevet, har de også vist til anerkjente Virginia Tech og Folksam sine systematiske tester av et høyt antall hjelmer.
Disse testene er ikke designet for spesifikt å teste MIPS, men hjelmer generelt. Og i deres metodikk er resultatene som jeg nevnte i første innlegg.
Helmets.org har også omtalt flere andre og nyere tester som gir annet resultat enn testen du lenker til omtale av.
Det er betegnende at på forsiden til
Helmets.org, finner du for øyeblkket både "Testing finds no improvement with MIPS" og "Testing finds improvement with MIPS, Wavecell and Spinn"

Hva gjelder utdraget du siterer, er det hentet fra en omfattende drøftelse av et arbeid bl.a Snell gjorde i 2018 med Specialized. Som Snell oppgir i
sin presisering til Helmets.org i fjor, var formålet ikke primært å teste MIPS, men utarbeide en testprosedyre.
Det er også verdt å lese MIPS' tilsvar, som også gjengis.
Poenget mitt er at det blir litt ensidig å sitere Helmets.org kun fra ene artikkelen. Uten at jeg er kvalifisert til å bedømme hvilken av de forskjellige testmetodikkene som er best!
Om man er skeptisk til MIPS, velg gjerne en hjelm uten MIPS. Passform og andre forhold kan muligens være vel så viktig for den konkrete knollen som skal beskyttes - jeg vet ikke.
Men jeg synes uansett det er verdt å ta en titt resultatene fra de omfattende, uavhengige testene fra Virginia Tech og Folksam. Begge vil kjenne til testen Snell var involvert i, og har trolig vurdert metodikken. Særlig et universitet som Virginia Tech vil jeg tro har både kompetanse, integritet og egeninteresse av faglig etterrettelighet.
En bonus for oss er at resultatene deres viser at sikkerhet og pris ikke behøver å henge sammen