Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

MIPS - virker det egentlig?

MIPS - virker det egentlig? #2695825 18/01/2022 14:28
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg er litt skeptisk til MIPS-systemet. Det jeg ikke skjønner er hvordan den lave friksjonen som lar innerlaget bevege seg fritt skal kunne redusere kreftene på hodet noe særlig. Hvis innerlaget lar hjelmen bevege seg nesten fritt mot hodet i 10-15 mm, for så å "bunne ut", vil man ikke da bare utsette kraftpåvirkningen? Jeg vil tro at hvis man først blir påført rotasjonskrefter, f.eks. ved skliing mot asfalt, så varer de lengre enn 10-15 mm.

Det virker som det er oppfinnerne av MIPS som har gjort mesteparten av testingen, og som har jobbet hardt for at det skal bli ansett som ekstra sikkerhet. Er det grundig verifisert av noen andre?

Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Arne_And] #2695828 18/01/2022 14:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Arne_And
Er det grundig verifisert av noen andre?

Det er i hvert fall testet uavhengig av produsentene.

Den mest siterte kilden er gjerne Viriginia Tech Helmet Ratings. Testprotokollen finner du her.

Folksam er også anerkjent og hyppig sitert internasjonalt.

Blant de høyest rangerte hjelmene finner vi med få unntak hjelmer med MIPS eller i enkelte tilfeller WaveCell. De lavest rangerte hos Virginia Tech har med få unntak hverken MIPS eller WaveCell, mens bildet er mer blandet hos Folksam.

Testene både hos Virginia Tech og Folksam er finansiert av forsikringsselskapene som har egeninteresse i å redusere skade og død.

Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Sepeda] #2695829 18/01/2022 14:45
jrm Offline
Sitat: Sepeda
Sitat: Arne_And
Er det grundig verifisert av noen andre?

Det er i hvert fall testet uavhengig av produsentene.

Den mest siterte kilden er gjerne Viriginia Tech Helmet Ratings. Testprotokollen finner du her.

Folksam er også anerkjent og hyppig sitert internasjonalt.

Blant de høyest rangerte hjelmene finner vi med få unntak hjelmer med MIPS eller i enkelte tilfeller WaveCell. De lavest rangerte hos Viginia Tech har med få unntak hverken MIPS eller WaveCell, mens bildet er mer blandet hos Folksam.

Testene både hos Virginia Tech og Folksam er finansiert av forsikringsselskapene som har egeninteresse i å redusere skade og død.

Det som er ganske interessant er at Bontrager Rally MIPS kommer bedre ut enn Bontrager Rally WaveCel.

Aut regem aut fatuum nasci oportet.
Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: jrm] #2695830 18/01/2022 14:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: jrm
Det som er ganske interessant er at Bontrager Rally MIPS kommer bedre ut enn Bontrager Rally WaveCel.

Ja. Det er noe av bakgrunnen for et mye omtalt søksmål mot Trek, som rapportert i CyclingTips og andre steder, og analysert mer i dybden i bl.a. Outside.

Produsentene har ansvar for å gi balansert informasjon særlig hva gjelder sikkerhetsutstyr, og det er trist om markedsføringen tar overhånd, slik det synes å ha skjedd med Trek og deres påstand om opptil 48 ganger (!) bedre beskyttelse med WaveCell.

Bedre da å forholde seg til uavhengige tester, som nevnt over.

Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Arne_And] #2695833 18/01/2022 15:11
Arne_And Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Takk, jeg ser noen av hjelmene i denne testen kommer både med og uten MIPS, og MIPS-versjonene gjør det betydelig bedre.

Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Arne_And] #2695969 19/01/2022 21:33
Akaly Offline
Veteran
Veteran
Står interessante ting om MIPS her: https://helmets.org/mips.htm
Our conclusion is that this testing by officers of a respected organization with a distinguished history of consumer-oriented helmet activism, shows that MIPS is not likely to help you in a crash configuration similar to the one tested by the Snell officers. Other lab testing using an unrestrained moving headform with a sticky rubber covering and no neck attached impacting a very rough 45 degree slanted anvil with the straps tight over an inflexible jaw (the configuration MIPS uses) has shown that MIPS does reduce rotational acceleration. But when the head is constrained--as by a neck--MIPS does not perform well. That does not happen in the field, where heads are attached to the body. We still think your helmet, with a normal scalp under it, will move anyway.

Så MIPS kan i hvert fall ha noe i følge laboratorietestene deres hvis du er et fraskilt hode uten hals.

Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Akaly] #2695973 19/01/2022 22:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du leser interessante, men ekstremt produktive og entusiastiske Helmets.org, vil du se at etter artikkelen du lenker til opprinnelig ble skrevet, har de også vist til anerkjente Virginia Tech og Folksam sine systematiske tester av et høyt antall hjelmer.

Disse testene er ikke designet for spesifikt å teste MIPS, men hjelmer generelt. Og i deres metodikk er resultatene som jeg nevnte i første innlegg.

Helmets.org har også omtalt flere andre og nyere tester som gir annet resultat enn testen du lenker til omtale av.

Det er betegnende at på forsiden til Helmets.org, finner du for øyeblkket både "Testing finds no improvement with MIPS" og "Testing finds improvement with MIPS, Wavecell and Spinn" ICON_SMILE

Hva gjelder utdraget du siterer, er det hentet fra en omfattende drøftelse av et arbeid bl.a Snell gjorde i 2018 med Specialized. Som Snell oppgir i sin presisering til Helmets.org i fjor, var formålet ikke primært å teste MIPS, men utarbeide en testprosedyre.

Det er også verdt å lese MIPS' tilsvar, som også gjengis.

Poenget mitt er at det blir litt ensidig å sitere Helmets.org kun fra ene artikkelen. Uten at jeg er kvalifisert til å bedømme hvilken av de forskjellige testmetodikkene som er best!

Om man er skeptisk til MIPS, velg gjerne en hjelm uten MIPS. Passform og andre forhold kan muligens være vel så viktig for den konkrete knollen som skal beskyttes - jeg vet ikke.

Men jeg synes uansett det er verdt å ta en titt resultatene fra de omfattende, uavhengige testene fra Virginia Tech og Folksam. Begge vil kjenne til testen Snell var involvert i, og har trolig vurdert metodikken. Særlig et universitet som Virginia Tech vil jeg tro har både kompetanse, integritet og egeninteresse av faglig etterrettelighet.

En bonus for oss er at resultatene deres viser at sikkerhet og pris ikke behøver å henge sammen yes

Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Arne_And] #2695990 20/01/2022 08:27
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Det jeg har litt vanskelig for å forstå er at ikke man får omtrent samme effekt fra de plastikk-tingene som strammer rundt hodet og får hjelmen til å sitte?

Men første Bell super R hadde ikke mips, men da jeg tryna litt hardt og skle bortover med hodet i bakken kjente jeg at hjelmen beveget seg hele tiden.

Hvis jeg skal legge godviljen til så kan det kanskje være et punkt der hvor treffet er så hardt at stramme-plastikken blir sittende fast mot hjelmens indre, mens mips-laget kanskje fortsatt er aktivt. Men uansett er ikke passformen på hjelmen så bra at den er limt til hodet akkurat?

Joda, jeg tror på tester og slikt, og det er må sikkert være noe corner-case der det har en virkning, men det er vel lov til å undres litt?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: MIPS - virker det egentlig? [Re: Arne_And] #2695994 20/01/2022 08:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det er friksjonen som er greia. den lave friksjonen gjør at du ikke får stick-slip på hodet ditt, og dermed ikke akselererer rotasjon like hardt som ellers, og dermed holder man hjernen mer i ro.

Redigert av baronKanon; 20/01/2022 08:47.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support