Rett før jul ble min kjære Bianchi Intenso 105 stjålet. En praktfull sykkel som jeg kommer til å savne stort.
Rett før Bianchien forsvant til de evige klatreetapper gikk jeg riktignok til innkjøp av en grusracer, en sykkel jeg gleder meg så voldsomt til å frese gjennom skauen med at det er vanskelig å beskrive. Likevel kommer nok en stor del av meg til å savne en rendyrka landeveissykkel.
Intensoen ble vel regnet som en "endurance"-sykkel, selv om jeg synes den var aggressiv nok til å både jage fart og være relativt kvikk i klatringene (den var riktignok oppgradert med karbonhjul). Den var komfortabel i mil etter mil, og jeg hadde sjeldent/aldri trøbbel med ryggen underveis. Jeg har ikke så mye peiling på geometri, men stack/reach-ratioen var på ca 1,48 - uten at det føltes som jeg satt veldig oppreist. Det sier meg at min nye sykkel bør ligge rundt dette den også, selv om jeg tåler et noe mer aggressivt oppsett (hvis ikke kan jeg jo like gjerne bruke grusraceren).
Det enkle valget hadde naturligvis vært å gå til innkjøp av Intensos erstatter, Infinito XE. Den er ikke veldig annerledes ut ifra sin forgjenger, men når jeg nå sitter dypt nedi researchen, er jeg usikker på hvor mye verdi den egentlig gir for pengene mtp komponenter og vekt. Men så er den italiensk, da. Og har celeste-ramme. Det betyr jo litt bare det. I alle fall for meg.
Men er det noen som har tips til andre sykler som er verdt å sjekke ut? Jeg trenger ikke en fullblods aeroracer der jeg sitter dypt nedi bukken for å sette Strava-rekorder (selv om det er gøy å prøve iblant), men en solid allrounder som kan klare litt av hvert, og som oppleves som kvikk og morsom, kanskje spesielt i klatringene.
Budsjett: Rundt 40k (men kommer, som alltid, an på).
40' høres jo ut som et herlig budsjett for det du ser etter. Så trenger du kanskje ikke å strekke deg så langt, men siden du nå skrev det tallet... Det betyr at du fort kan ende opp med både skiver og di2 :-)
Før jul så jeg en og annen Scott satt ned til fine priser på XXL. Et tips kan kanskje være å ringe rundt til lokale (og ikke fullt så lokale) butikker og høre hva de evt har av overliggere til hyggelige priser.
(Eller bare bla opp for Bianchi, det blir aldri feil!)
Det største problemet ang Bianchi er jo tilgangen til nye Bianchier egentlig, jeg står på ventelister overalt etter både Infinito XE og Specialissima selv.. det finnes noen svarte men som deg vil jeg ha celeste jeg også
Vet ikke hvordan du tenker, men om jeg først skulle byttet ut Bianchi med noe annet vurderer jeg å støtte opp under noe "norsk", kanskje Dare eller Fara. Føles rart om jeg skulle gå all in med noe annet italiensk, føles nesten ut som utroskap!
Har du en grov blandeveissykkel som eneste sykkel vil du i følge vår test fint kunne delta på roligere langturer sammen med andre landeveissyklister uten at du trenger å bruke veldig mye mer krefter. Investerer du i et ekstra landeveishjulsett i tillegg viser vår test at du kan sykle like fort som om du hadde hatt en rendyrket landeveissykkel.
Litt æro på hjulfronten så er du good to go. Og er du fortsatt syk etter en Bianchi kan du kjøpe det etterpå og flytte de fine ærohjulene over dit.
Sorry for å ødelegge en kjøpstråd med et ikke-kjøp råd.
Jeg tør nesten ikke si det, siden du har en skinnende ny grusracer, men med dekklaring på 32 mm vil skjønnheten som Valentino la ut, være helt topp også på raske grusveier.
Det samme gjelder forresten Sprint, som er det nærmeste du kommer Specialissima uten å kjøpe Specialissima
Både Infinito XE og Sprint er åpenbart ypperlige kandidater på landeveien.
Det største problemet ang Bianchi er jo tilgangen til nye Bianchier egentlig, jeg står på ventelister overalt etter både Infinito XE og Specialissima selv.. det finnes noen svarte men som deg vil jeg ha celeste jeg også
Vet ikke hvordan du tenker, men om jeg først skulle byttet ut Bianchi med noe annet vurderer jeg å støtte opp under noe "norsk", kanskje Dare eller Fara. Føles rart om jeg skulle gå all in med noe annet italiensk, føles nesten ut som utroskap!
Kjenner på den samme tanken. Skal jeg først være utro, må det nesten være med en annen italiener eller noe norsk, ja. Har på planen å ta en kikk på den nye Faraen. Dare kjente jeg ikke til inntil forrige dagen, faktisk. Har sendt de e-post med forespørsel om de har et showroom her i byen. Det skal iallfall ikke stå på researchen her!
Har du en grov blandeveissykkel som eneste sykkel vil du i følge vår test fint kunne delta på roligere langturer sammen med andre landeveissyklister uten at du trenger å bruke veldig mye mer krefter. Investerer du i et ekstra landeveishjulsett i tillegg viser vår test at du kan sykle like fort som om du hadde hatt en rendyrket landeveissykkel.
Litt æro på hjulfronten så er du good to go. Og er du fortsatt syk etter en Bianchi kan du kjøpe det etterpå og flytte de fine ærohjulene over dit.
Sorry for å ødelegge en kjøpstråd med et ikke-kjøp råd.
LarsB
Jeg har en Canyon Grizl, men valgte å gå for en 1x SRAM med 40T på kranken og 10-44T på kassetten. Det gir meg litt lite gøy på landeveien, tror jeg, men jeg må ærlig innrømme at det tok lang tid å sovne i går fordi forslaget ditt er oppe til sterk vurdering.
Du sier ikke noe om størrelsen din, men 1,45 i Stack/reach-forhold er ikke spesielt oppreist. Standard-raceren, Cannondale Supersix EVO har f.eks 1,47 i størrelse 56. Specialized Aethos har 1,43. Mange blandeveissykler ligger rett rundt 1,50
Du sier ikke noe om størrelsen din, men 1,45 i Stack/reach-forhold er ikke spesielt oppreist. Standard-raceren, Cannondale Supersix EVO har f.eks 1,47 i størrelse 56. Specialized Aethos har 1,43. Mange blandeveissykler ligger rett rundt 1,50
Størrelsen min varierer. Jeg er 180 høy, men tror jeg er utstyrt med litt korte bein (ca 80 cm skrittlengde). Som regel ligger jeg og vaker mellom klassisk M og L, og faller da ned på M (typ 54, 55 i Bianchi-størrelse) fordi den oppleves som noe kvikkere og morsommere.
Grusraceren (en Canyon Grizl) gikk jeg faktisk ned på S ihht Canyons egne anbefalinger, og den kjennes veldig fin og morsom ut også den. Regnet ut stack/reach på den i går, og den ga meg faktisk et forholdstall på 1,4. Det betyr vel i prinsippet at den på papiret er mer aggressiv enn Bianchien jeg hadde, og det sier meg egentlig at jeg ikke forstår så fryktelig mye av hvordan dette fungerer i praksis. Mulig Canyon måler på en litt annen måte. Ut ifra hva jeg har lest, burde jo en grusracer ha et forholdstall på rundt 1,50+.
Grusraceren (en Canyon Grizl) gikk jeg faktisk ned på S ihht Canyons egne anbefalinger, og den kjennes veldig fin og morsom ut også den. Regnet ut stack/reach på den i går, og den ga meg faktisk et forholdstall på 1,4. (...) Ut ifra hva jeg har lest, burde jo en grusracer ha et forholdstall på rundt 1,50+.
Grunnen til at du får så lavt forholdstall, er at Grizl er designet med lengre overrør og kortere styrefremspring/stem. Et grep arvet fra terrengsykler. Den reelle sittestillingen med standard stem er nærmere komfort/langtursraceren Endurace og nærmere standard for mer klassiske grusracere, som du nevner.
Om man vil nerde om det, gjorde jeg et forsøk her.
Grusraceren (en Canyon Grizl) gikk jeg faktisk ned på S ihht Canyons egne anbefalinger, og den kjennes veldig fin og morsom ut også den. Regnet ut stack/reach på den i går, og den ga meg faktisk et forholdstall på 1,4. (...) Ut ifra hva jeg har lest, burde jo en grusracer ha et forholdstall på rundt 1,50+.
Grunnen til at du får så lavt forholdstall, er at Grizl er designet med lengre overrør og kortere styrefremspring/stem. Et grep arvet fra terrengsykler. Den reelle sittestillingen med standard stem er nærmere komfort/langtursraceren Endurace og nærmere standard for mer klassiske grusracere, som du nevner.
Om man vil nerde om det, gjorde jeg et forsøk her.
Elsker nerding på dette nivået. Dette var en utrolig nyttig forklaring, tusen takk!
Du må ikke si sånt, da bare trigger du mine gamle kjepphester og setter i gang en ny raptus
Altså - sittestilling lar seg tilpasse innenfor et bredt spekter av rammelengde (reach) og rammehøyde (stack) så lenge størrelsen er riktig. Så velger da også mange å sette opp f.eks. aggressive rittsykler for komfortabel sittestilling. Jeg vil ikke valgt bort en sykkel som f.eks. Sprint.
Som denne illustrasjonen fra CyclingTips viser, kan man oppnå samme sittestilling på vidt forskjellige modeller. Her eksemplifisert med fem.
Det man i mindre grad kan påvirke, er kjøreegenskaper ut fra lengde og vinkler på de sentrale målene som kjedestagslengde, akselavstand, styrerørsvinkel, slep/trail, krankdropp m.m. Kjøreegenskapene og følelse vil da også gjerne være den merkbare forskjellen på en ren landeveissykkel og en grovere grusracer. Det har ikke nødvendigvis så mye å gjøre med hvor raskt man kan sykle på en gitt sykkel.
Så kan du tolke det slik du selv vil i ditt fryktelige dilemma eller dekadente i-landsproblem
Kan anbefale en tur innom Fara på Skøyen. Alle tre syklene står på display, selv om 2 av dem ikke er leveringsklare ennå (første batch med F/AR er på vei ut i disse dager).
To av dem (F/AR og F/RD) kan kanskje være aktuelle for deg, og nesten alt på syklene kan tilpasses etter kundens ønsker.
Med mekanisk Ultegra er begge innenfor budsjettet (litt over hvis Di2).
Fikk i hvert fall et utrolig godt inntrykk av Fara etter å ha vært innom dem før jul, så bor du i området og vurderer Fara, ville jeg tatt en tur.
Kan anbefale en tur innom Fara på Skøyen. Alle tre syklene står på display, selv om 2 av dem ikke er leveringsklare ennå (første batch med F/AR er på vei ut i disse dager).
To av dem (F/AR og F/RD) kan kanskje være aktuelle for deg, og nesten alt på syklene kan tilpasses etter kundens ønsker.
Med mekanisk Ultegra er begge innenfor budsjettet (litt over hvis Di2).
Fikk i hvert fall et utrolig godt inntrykk av Fara etter å ha vært innom dem før jul, så bor du i området og vurderer Fara, ville jeg tatt en tur.
Vært innom der flere ganger allerede, men det var for å se på grusracer. Nå står de på lista over butikker å besøke på nytt, for den nye RD ser i utgangspunktet helt makaløs ut. Og så liker jeg prinsippet om å støtte noe norsk.
Prismessig synes jeg man får veldig mye sykkel for pengene.
(Og ang Di2 så er det store spørsmålet i mitt hode om det er verdt investeringen på landeveien. Jeg har foreløpig landet på et nei der.)
Har mailet med dem, de har dem ikke inne og mangler enkelte komponenter også. F.eks hjulsettet må byttes ut med et Fulcrum Airbeat, samme med Ultegra kranken - denne må de bytte ut med ROTOR Vegast 24. Forventet leveringstid tidlig mars fikk jeg beskjed om Om man har tid til å vente til i mars så er dette et godt tilbud!
BTW; jeg sverget også til mekanisk i al min tid som syklist (30 år), men for 3 år siden tok spranget og konvertete til di2, aldri mer tilbake til mek. Er så vannvittig mye bedre girskift og brukervennligt og ryddig uten kabler her der og alle vegne.
Vil slå et slag for Cube forresten, jeg syklet på en Cube i Spania i noen uker. Dæven for en sykkel. Og de prisene er jo helt vanvittige, du får en Cube med Di2 til rundt 30-40.000. Joda - de veier noen hundre gram mer enn sine konkurrenter men hva pokker har det å si, ta av noen gram heller .. når det er sagt, jeg vurderer en selv om jeg ikke får fatt i en ny Bianchi før sommeren
Dette er sikkert som å banne i den berømte kjerka, men jeg har tatt det mange vil mene er et svært kontroversielt valg. I stedet for å hive meg i bukken etter ny landeveissykkel, bestemte jeg meg i stedet for å gå til innkjøp av en Ibis Ripley stisykkel. Den får jeg allerede til uka og kan frese rundt i Østmarka umiddelbart.
Grusraceren står jo her, og selv om girutvekslingen på den ikke er optimal for landevei, er den iallfall et alternativ med innkjøp av nye dekk, evt et nytt hjulsett, skulle jeg få fryktelig lyst.
Så får vi bare se. Enten blir jeg fullstendig hekta på skog og mark, eller så ender jeg sikkert opp med en panikkjøp av ny landevei i begynnelsen av mai.
Dette er sikkert som å banne i den berømte kjerka, men jeg har tatt det mange vil mene er et svært kontroversielt valg. I stedet for å hive meg i bukken etter ny landeveissykkel, bestemte jeg meg i stedet for å gå til innkjøp av en Ibis Ripley stisykkel. Den får jeg allerede til uka og kan frese rundt i Østmarka umiddelbart.
Dette er sikkert som å banne i den berømte kjerka, men jeg har tatt det mange vil mene er et svært kontroversielt valg. I stedet for å hive meg i bukken etter ny landeveissykkel, bestemte jeg meg i stedet for å gå til innkjøp av en Ibis Ripley stisykkel. Den får jeg allerede til uka og kan frese rundt i Østmarka umiddelbart. (...)
Du er enda gærnere enn jeg rådet deg til å være. Gratulerer med valget!
Dette er sikkert som å banne i den berømte kjerka, men jeg har tatt det mange vil mene er et svært kontroversielt valg. I stedet for å hive meg i bukken etter ny landeveissykkel, bestemte jeg meg i stedet for å gå til innkjøp av en Ibis Ripley stisykkel. Den får jeg allerede til uka og kan frese rundt i Østmarka umiddelbart.
Gratulerer med et veldig bra valg Husk at du bør bestille noen piggdekk også, slik forholdene er i marka for tiden.
Dette er sikkert som å banne i den berømte kjerka, men jeg har tatt det mange vil mene er et svært kontroversielt valg. I stedet for å hive meg i bukken etter ny landeveissykkel, bestemte jeg meg i stedet for å gå til innkjøp av en Ibis Ripley stisykkel. Den får jeg allerede til uka og kan frese rundt i Østmarka umiddelbart.
Det er jo selvsagt forkastelig å gå den veien(sett inn alle slags blunkesmilefjes her), men det kan jo hende det er gøy med sånt??? Jeg tror Ibis er et strålende alternativ, men tenker jo at en Bianchi-mann i det minste burde sniktittet på Yeti sånn fargemessig om ikke annet??
Utover det tror jeg grævvel funker utmerket på landeveien også
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kjærlighetssorg - hva nå?
[Re: gare]
#269629321/01/202214:13
...tenker jo at en Bianchi-mann i det minste burde sniktittet på Yeti sånn fargemessig om ikke annet?? (...) Utover det tror jeg grævvel funker utmerket på landeveien også.