Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder

Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder #2695735 18/01/2022 06:51
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Vi har hatt bilen vår, en Ford galaxy på garantiutløpstest. Blant noe annet småtjafs så fikk vi beskjed om at de leste ut noen feilkoder ved systemskann, såkalte U-koder (jeg har ikke snøring på hva dette er for noe). NAF mente derfor at det burde kjøres en diagnostikk for å sjekke ut og utbedre/nullstille

Da jeg tok opp dette med forhandler så sa de at dette som regel bare er ting som lagres i minnet til bilen, f.eks ved hjulspinn eller andre "unormale" hendelser, og at de slettes etter en tid, slik at noen sånne koder alltid vil ligge ser. Dvs de mener at jeg må betale for diagnostikk med mindre de finner faktiske feil. Dette er estimert til 1 time (1900 kr).

Er det noen som har greie på dette og vet hva som er normal praksis i slike tilfeller? Og hvis det stemmer at det er jeg som skal betale, bør jeg bestille time, eller ta importørens ord for at disse kodene ikke har noen betydning?

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2695739 18/01/2022 07:26
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Tror du spør litt hvor vindretningen går.
Dette er også grunnen til at jeg ikke bruker mer penger på NAF de er gode på noe men her gir de deg ikke noe konkret å gå til forhandler med. Det er NAF du burde gå til å spørre her synes jeg.
Forhandler kan ha veldig rett her. Feilkoder er ikke noe man bare leser som en åpen bok så løser salt seg. Det er som regel bare et verktøy for videre feilsøking. Nye biler har 17 dullioner sensorer og min 07 Volvo har vel et dusin kalkulatorer for å holde styr på de. Sleng på en null på nyere biler. Og forhandler har rett i at mange koder lagres for en periode. Men da er du inne oå hva som gjelder for hver biltype og modell så det blir umulig å svare på. Volvo som jeg har for tiden har jo sitt helt egne verktøy.

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2695741 18/01/2022 07:36
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hvis NAF er blitt så miljøvennlige at de ikke klarer å skrive ut en rapport på scan så må de da for pokker klarer klare å sende det på Mail.
Eller er geriatrisk avdeling ute av stand til å sende en mail?
Nei her er det bare å gå tilbake til NAF med mi der du vil bruke 1900,- Spørte en kamerat her også, U-koder gir ingen annen spesifikk mening. Blir som å komme med at det rakla i sykkelen ned bakken her borte.

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: JoachimV] #2695742 18/01/2022 07:36
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
takk for svar. Har prøvd å få tak i Naf også, men det er jaggu ikke lett heller. fikk beskjed om at sentralbordet var stengt etter 15 min i telefonkø innenfor åpningstid. Får prøve igjen.

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700163 28/02/2022 15:23
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Hva er nr. på kodene ? Finn dem og søk på nett. Eller kom tilbake her. NAF er for bileiere det samme som et LO forbund er for en bilmekaniker . Gi penga til et godt formål feks. Ukraina

Redigert av erik e; 28/02/2022 15:31.
Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700168 28/02/2022 17:06
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg hadde en Volvo V60 2019 inne på nettbil.no for salg. Det endte med katastrofe og ingen salg på grunn av disse hersens feilkodene. Tror det var 77 ulike meldinger som lå lagret i minnet, om diverse småtteri. 73 av de hadde overlevd 255 kjøresykluser (hva nå enn det er) uten å dukke opp, mens 4 av de altså var gjengangere. Men det var typisk meldinger om hjulspinn, kamera ut av drift pga. møkk, parkeringssensorer blokkert osv.

Det dummeste er at man må ha sertifisert utstyr for å kunne kvitte seg med de, og da var det ingen ikke-Volvo-forhandlere som ville ta i bilen ICON_TONGUE

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Lucifer-] #2700170 28/02/2022 17:56
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Lucifer-

Det dummeste er at man må ha sertifisert utstyr for å kunne kvitte seg med de, og da var det ingen ikke-Volvo-forhandlere som ville ta i bilen ICON_TONGUE

Akkurat diagnose å lese og slette feilkoder er vel snart den eneste tingen som det er kurant fastpris for å gjøre på merkeverksted. (med forbehold, ingen regel uten untak når jeg blir arrestert).
Ikke rare investering når du selger en 2 år gammel bil. I motsetning til NAF..

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700199 01/03/2022 06:31
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
totusen kroner for å lese av feilkoder er landeveisrøveri,
på den forrige bilen til guttungen gjorde jeg den jobben regelmessig og det tok fem til ti minutter

som nevnt over er gjerne feilmeldingene bagateller, men i noen tilfeller så er det dyre feil som fanges opp

du får kjøpt utstyr til å gjøre denne jobben selv og det koster en femtilapp på nett, ett par hundre hos BT.
enhver syklist som kan åpne hanskerommet i bilen og bruke en mobiltelefon kan utføre en slettejobb

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Lucifer-] #2700201 01/03/2022 07:03
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Lucifer-

det der høres veldig rart ut,
som nevnt over så er det i utgangspunktet fem minutters jobb for en hobbymekaniker å slette feilkoder, med forbehold om at Volvo har en spesiell løsning her.

Hvis det genereres en feilkode hver gang bilen startes som varsler om at det er feil på lyset så er det en bagatell, selv for ett ikke merksted.
Så spørs det hva feilkodene har varslet - og om det har vært alvorlige feil på bilen

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700205 01/03/2022 07:20
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Volvo har sin egen løsning, Windows Explorer baserte Volvo Vida. Jeg har å gjør frem til 2014. Nyere er vanskelig.

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: erik e] #2700218 01/03/2022 09:03
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Sitat: erik e
Hva er nr. på kodene ? Finn dem og søk på nett. Eller kom tilbake her. NAF er for bileiere det samme som et LO forbund er for en bilmekaniker . Gi penga til et godt formål feks. Ukraina

Dette ble løst ved å gi F. på et tidspunkt da det ikke var like dramatiske forhold i Ukraina som nå, og dermed ikke så naturlig å vurdere bilvedlikehold mot nødhjelp. Bilen er for øvrig på verksted for utbedring av lakkslipp på garanti i dag, så naf-resten var ikke helt bortkastet.

Vi har selvsagt donert noen kroner til bla flyktningehjelpen helt uavhengig av dette, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme!

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700222 01/03/2022 09:21
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, noen bilmerker har sine egne sære protokoller.
Men jeg tror at for Ford Galaxy er det bare å kjøpe egen kodeleser.
Dedikert koster sikkert omtrent like mye som verkstedet tar for utlesing.

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700227 01/03/2022 09:39
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Håvard.
bør jeg bestille time, eller ta importørens ord for at disse kodene ikke har noen betydning?

Ikke ta importørens ord for det.
Jeg hadde min Galaxy inne til det samme for noen år tilbake i forbindelse med at jeg skulle selge den. NAF fant noen feilkoder på "gasspedalfunksjonen". Jeg spurte forhandler om dette og de sa at hvis jeg ikke merket noe under "daglig bruk", så var det trolig pga en slik hendelse uten betydning.
Etter at bilen var solgt fikk jeg tilbakemelding om at det var feil på cruisecontrolen. Den brukte jeg aldri, mens ny eier brukte den "hele tiden". Hadde spart meg for mye styr hvis jeg hadde sjekket det ut første gangen.

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700251 01/03/2022 12:01
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Hysj ! Vi sier at det ikke spiller noen rolle med feilkoder når det er garanti,venter til bileier må betale. Er ikke Ford Galaxy i lisen over bruktbiler fra ‘Hæl…’ ?

Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: erik e] #2700262 01/03/2022 13:09
H
Håvard. Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
H
Sitat: Tgabriel
bør jeg bestille time, eller ta importørens ord for at disse kodene ikke har noen betydning?

Ikke ta importørens ord for det.
Jeg hadde min Galaxy inne til det samme for noen år tilbake i forbindelse med at jeg skulle selge den. NAF fant noen feilkoder på "gasspedalfunksjonen". Jeg spurte forhandler om dette og de sa at hvis jeg ikke merket noe under "daglig bruk", så var det trolig pga en slik hendelse uten betydning.
Etter at bilen var solgt fikk jeg tilbakemelding om at det var feil på cruisecontrolen. Den brukte jeg aldri, mens ny eier brukte den "hele tiden". Hadde spart meg for mye styr hvis jeg hadde sjekket det ut første gangen.

kan jo utdype det lit mer da. Jeg ga F. fordi jeg fant ut at alle feilkodene oppstod på helt identisk km-stand, og denne er sammenfallende med at bilen var strømløs fordi batteriet ble byttet (på garanti). Det er selvsagt ikke noen garanti for at det er batteribyttet som er grunnen, men nok til at jeg ikke gidder å styre mere med det.

Sitat: Tange

Jeg vil tro at hvis dette var tilfelle så ville NAF ha investert et par lapper i en slik selv. Men jeg er ikke noen ekspert

Sitat: erik e
Hysj ! Vi sier at det ikke spiller noen rolle med feilkoder når det er garanti,venter til bileier må betale. Er ikke Ford Galaxy i lisen over bruktbiler fra ‘Hæl…’ ?

Broom sine lesere ser i hvert fall ut til å være relativt fornøyde. https://www.tv2.no/a/14340114/ For øvrig har vel ikke forhandleren noe å tjene på å ikke finne feil. Det er ikke de som dekker kostnaden, så for dem er det penger i kassa uansett.

Redigert av Håvard.; 01/03/2022 15:03.
Re: Garantiutløpstest hos NAF - avlesning av U-koder [Re: Håvard.] #2700265 01/03/2022 13:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Sitat: Tange

Jeg vil tro at hvis dette var tilfelle så ville NAF ha investert et par lapper i en slik selv. Men jeg er ikke noen ekspert

Tror ikke NAF kjøper på Ali eller Ebay. Det kan og hende at nyere Galaxy kjører annet protokoll enn gamle.
Men jeg ville sjekket om det finnes leser som kan slette koder også om jeg måtte betale 2 lapper for sjekk.

Moderator  support