Fastpris strømavtale?
|
Fastpris strømavtale?
16/01/2022 15:30
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ser det fortsatt er mulig å få seg en fastpris på under krona hvis man binder seg. Kjenner det klør litt etter å begynne på drømmen om Jacuzzi til vinteren igjen og å kunne vasse rundt i t-skjorta midtvinters uten å måtte fyre med ved.. Not to mention stråleovn på terassen. Fra spøk til revolver, Sentale østlandet Drammen. Dette er noe jeg aldri har vurdert før men nå ser jeg at det eneste skjæret her måtte være å bryte bindingstiden og jeg finner ikke noe konkret hva det innebærer. Rimeligste er Kraftriket til 90,- øre neste alternativ er Lyse til ca 95 øre. Noen erfaring med noen av disse, kjekt med kundeservice som virker den ene gangen man trenger de.
Noen som har tenkt noe på dette? Satser på kraftig regnvær? Jeg har mindre trua på lanbge regnværsperioder. Ekstremvær betyr mer korte nedbørsperioder.
|
|
|
Re: Fastpris strømavtale?
[Re: JoachimV]
16/01/2022 17:43
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg inngikk maksprisavtale i høst , på 1.35/kWh ( inkl avgifter, ex nettleie)., som har vært bra gunstig for meg. Bakgrunnen for å inngå avtalen var jo at det var mørke skyer på himmelen mht prisen på strøm. Og i et volatilt strømprismarked kan det lønne seg med en fastprisavtale . Spørsmålet er selvsagt prisen og avtaleperioden. I april 2021 kunne man få fastprisavtaler til under 50 øre/kWh såvidt jeg husker. Jeg er inne i en ny 3 måneders maksprisavtale nå ( 175 øre, ex nettleie ), men tror jeg snart skal gå ut av den.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
16/01/2022 18:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ser det fortsatt er mulig å få seg en fastpris på under krona hvis man binder seg. Kjenner det klør litt etter å begynne på drømmen om Jacuzzi til vinteren igjen og å kunne vasse rundt i t-skjorta midtvinters uten å måtte fyre med ved.. Not to mention stråleovn på terassen. Fra spøk til revolver, Sentale østlandet Drammen. Dette er noe jeg aldri har vurdert før men nå ser jeg at det eneste skjæret her måtte være å bryte bindingstiden og jeg finner ikke noe konkret hva det innebærer. Rimeligste er Kraftriket til 90,- øre neste alternativ er Lyse til ca 95 øre. Noen erfaring med noen av disse, kjekt med kundeservice som virker den ene gangen man trenger de.
Noen som har tenkt noe på dette? Satser på kraftig regnvær? Jeg har mindre trua på lanbge regnværsperioder. Ekstremvær betyr mer korte nedbørsperioder.
Fastprisavtaler er vanlige på kontinentet. Jeg tror det er lite som tilsier at energileverandører lider tap ved at 'alle' har fastprisavtaler. Og der er jo logisk. Jeg er usikker på folk har fundert noe særlig på dette eller om dette bare er et resultat av en kulturhistorisk utvikling (tror selv det siste, uten å ha særlig grunnlag for det), men generelt sett tro jeg folk trives med forutsigbarhet når regningene kan overraske fremfor å få billigst over lang tid. F.eks. serielån mot annuitet mot fastrente. Det kan jo være interessant å prøve å slå tilbyderne, men som nevnet over: hvilken grunn har du til å tro at de tilbyr avtaler som de forventer å lide tapp på? Det samme om det er kortsiktige elle langsiktige avtaler. I den andre strømtråden var det vel noen som setter av et fast månedlig beløp på en strømkonto som brukes for å betale strømregningene. For å jevne ut kostnadene. Og det er vel lurt uansett, for jeg regner med at det er få som meg som faktisk har lavere strømforbruk på noen vintermåneder enn ellers i året. Dett forutsetter selvfølgelig at man gjetter seg noenlunde frem til riktig årsbeløp (delt på 12), men det er jo likt for de som sitter med fastprisavtaler lenger sør også. Det er ganske mange, om ikke alle som har fått reforhandlet (prakket på) nye priser på strøm og gass lenger sør i Europa. Og det de har budsjettert med har blitt drastisk endret det siste halvåret.
|
|
|
16/01/2022 19:21
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Forbruk desember: 2194 kWh. Enebolig med grunnflate ca 120 kvm- ny varmepumpe, Svalbard Extreme. Isolert Zwiftrom på 30 kvm i gamlegarasjen med varmepumpe Mitshubishi Kirgiamine. Jacuzzi som sgtår på 37.0-38.5 grader.
Fastpris: 79 øre Kvam Kraftverk. kr.1683.- Elvia nettleie kr. 1054,- minus støtte kr.1615. Utbetalt Elvia kr. 560,-
Sum regning for desember 2021: kr. 1123,-
|
|
|
17/01/2022 07:15
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Fastpris 77 øre her.
Ja alle sir spot blir billigere til sommeren igjen, men hva betyr det? Da bruker vi nesten ikke strøm.
Det er hva som skjer til høsten igjen som blir spennende. Blir det krig i Ukraina da må man nok forvente uro på verdensmarkedet for gass og da går prisen opp. Samtidig er alle kraftverk stort sett væravhengig nå pga. det såkalte grønne skiftet. Er bare franskmennene som har skjønt at grøn energi er bull shit og kjører på med mer stabil a- kraft.
Jeg tror strømprisene blir høye fremover, hva staten da kommer med av tiltak må vi se, er begrenset hvor mye tilskudd de kan gi også siden hydrokraft er det nye olje i Norge.
|
|
|
[Re: Panda]
17/01/2022 07:20
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Er bare franskmennene som har skjønt at grøn energi er bull shit og kjører på med mer stabil a- kraft. . Det stemmer ikke, de kjører ikke på med mer, tvert i mot så legger også de ned noen verk slik at netto produksjon ikke stiger. Såvidt jeg vet har de ingenting under bygging? Men at det må komme en betydelig omstilling av kraftverkene deres om ikke lenge er derimot gitt, og det er en debatt som blir spennende. Nye atomkraftverk, eller noe annet. Fikse ting som funker, skal en tross alt være forsiktig med, så mulig debatten blir sterkest utenfor Frankrike, og de pleier ikke bry seg veldg om det i EU-sammenheng.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
17/01/2022 08:09
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Samtidig er alle kraftverk stort sett væravhengig nå pga. det såkalte grønne skiftet. Er bare franskmennene som har skjønt at grøn energi er bull shit og kjører på med mer stabil a- kraft.
Hvorfor må alt være enten eller for Norge i det såkalte grønne skiftet? Må jo henge igjen fra oljå å satse alle alt på den samme gamle slitne hesten. Nei, alt skal ikke være enten eller. Variabel OG regulerbar kraftproduskjon går veldig fint sammen, går faktisk best sammen og vil være en viktig og nødvendig del av det grønne skiftet. Takk for innspill, jeg bestiller Lyse nå.
|
|
|
[Re: kaiost]
17/01/2022 08:38
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forbruk desember: 2194 kWh. Enebolig med grunnflate ca 120 kvm- ny varmepumpe, Svalbard Extreme. Isolert Zwiftrom på 30 kvm i gamlegarasjen med varmepumpe Mitshubishi Kirgiamine. Jacuzzi som sgtår på 37.0-38.5 grader.
Fastpris: 79 øre Kvam Kraftverk. kr.1683.- Elvia nettleie kr. 1054,- minus støtte kr.1615. Utbetalt Elvia kr. 560,-
Sum regning for desember 2021: kr. 1123,- Ser ut til å være en god avtale, men for hvor lang periode har du bundet deg ? Er prisen Inkl avgifter ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
[Re: Tange]
17/01/2022 09:12
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fastprisavtaler er vanlige på kontinentet.
Ble litt overrasket over å se at forbrukerrådet og forbrukertilsynet så bombastisk anbefaler spot. Spørs om ikke de nå blir å ta en tur på kammerset for å innse at ikke alt handler om ører der og da. Mye kunne vært annerledes om titusenkroners klubben hadde hatt fastpris på 50 øre...
|
|
|
17/01/2022 09:24
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Ble litt overrasket over å se at forbrukerrådet og forbrukertilsynet så bombastisk anbefaler spot. Spørs om ikke de nå blir å ta en tur på kammerset for å innse at ikke alt handler om ører der og da. Mye kunne vært annerledes om titusenkroners klubben hadde hatt fastpris på 50 øre... Lurer på hvorfor industrien avtaler fastpris for lengre perioder.....
|
|
|
[Re: HeavyDude]
17/01/2022 09:33
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Sum regning for desember 2021: kr. 1123,- Ser ut til å være en god avtale, men for hvor lang periode har du bundet deg ? Er prisen Inkl avgifter ? Har bundet meg for 3 år. 79 øre er inklusive mva. Har sett på forbruket mitt gjennom året og 50 % av det skjer i november, desember og januar. Ønsket derfor en forutsigbarhet på det hele. Regninga for januar måned etter støtte vil sannsynligvis ligge på rundt 600 kr totalt med et forbruk på ca 2300 kWh (har brukt 1103 kWh til og med den 15.)
|
|
|
[Re: kaiost]
17/01/2022 09:45
|
Panda
Besatt
|
Besatt
[quote=HeavyDude][quote=kaiost] Har bundet meg for 3 år. 79 øre er inklusive mva. Har sett på forbruket mitt gjennom året og 50 % av det skjer i november, desember og januar. Ønsket derfor en forutsigbarhet på det hele. Regninga for januar måned etter støtte vil sannsynligvis ligge på rundt 600 kr totalt med et forbruk på ca 2300 kWh (har brukt 1103 kWh til og med den 15.) Spot on (no pun intended), det med forutsigbarhet er gull verd. Om vi får en sånn vinter igjen med så høye priser er ikke sikkert, men får vi priser om vinteren (nov, des, jan, feb) under 79 øre fremover? Det er nok ikke sannsynlig, det er jo vanlig etterspørsel og tilbud. Da har du (vi) jo gjort en bra deal. Mye men og men og kanskje her  Som Kaoist skriver så er det tankevekkende at industrien og kommuner kjører på fastpris i 3-5 år, hvorfor er ikke de på spot siden det er det alle eksperter anbefaler?
|
|
|
17/01/2022 10:24
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Som Kaoist skriver så er det tankevekkende at industrien og kommuner kjører på fastpris i 3-5 år, hvorfor er ikke de på spot siden det er det alle eksperter anbefaler?
Cashflow kombinert med at de er villige til å betale for å redusere risiko. Ønsker en det samme i privatøkonomi skal en selvsagt gjøre det helt likt. Men som privatperson kan det være tungt å få til de gode avtalene med en leverandør sett opp mot kraftintensiv industri som skal ha volum vil jeg tro.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
17/01/2022 10:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Man kan vara heldig med fast pris men normalt kostar det mer. Fördelen er att man vet vad man ska betala.
|
|
|
17/01/2022 11:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ble litt overrasket over å se at forbrukerrådet og forbrukertilsynet så bombastisk anbefaler spot. Spørs om ikke de nå blir å ta en tur på kammerset for å innse at ikke alt handler om ører der og da. Mye kunne vært annerledes om titusenkroners klubben hadde hatt fastpris på 50 øre... Er nok ikke mange i disse rådene som vet (dvs. har erfart) hvordan det er å over lang tid sitte igjen med 0 på kto når neste lønning (utbetaling) kommer inn. Generelt har slike råd/tilsyn, likeså med f.eks DinePenger kun gode råd for de som har 'litt' til overs fra lønningen før neste kommer inn. Og når det da historisk sett har vært billigst med spot er det jo logisk at de anbefaler det. Alle har jo noe titalls eller flere lapper i sparepenger for å klare de verste vinterregningene. Jeg tror som sagt at det også er en del av vår kulturhistorie. Dette gjelder også gjerne ting som nedbetalingstid på boliglån, type boliglån. type boligleie osv. Men, jeg synes også det er godt å se at en del folk ser ut til å foretrekke forutsigbarhet. Forbruk desember: 2194 kWh. Enebolig med grunnflate ca 120 kvm- ny varmepumpe, Svalbard Extreme. Isolert Zwiftrom på 30 kvm i gamlegarasjen med varmepumpe Mitshubishi Kirgiamine. Jacuzzi som sgtår på 37.0-38.5 grader.
Sum regning for desember 2021: kr. 1123,- Det omtrent like mye som jeg hadde for desember, med et forbruk på ca. 500 kWh (Som jeg forventet, støtten holder ikke til et nytt dekk en gang  )Ser jo ut som en god deal for kaiost (jeg må jo også plusse på veden som er hovedoppvarmingskilden hos meg) Men dette, Har sett på forbruket mitt gjennom året og 50 % av det skjer i november, desember og januar. Gjelder jo ikke for meg. Jeg har et ganske flat forbruk, gjerne litt mer noen sommermåneder, og jeg regner fortsatt med at jeg kommer til å slå 79 øre med glans denne sommeren for å kunne forsvare spotten. Og, om jeg tar feil, en dobling av prisen med estimert årsforbruk på 6 MWh fører jo ikke akkurat til økonomisk ruin. Titusenkronersklubben (ref. dagens artikel i VG) bør vurdere fastpris for alvor ja. Et ønske om stabilitet og forutsigbarhet tror jeg kommer til å rokke ved spotprisavtaler for mange.
|
|
|
17/01/2022 11:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Som Kaoist skriver så er det tankevekkende at industrien og kommuner kjører på fastpris i 3-5 år, hvorfor er ikke de på spot siden det er det alle eksperter anbefaler?
Fordi de ikke har den samme bufferten som privathusholdninger har (ie. sparepenger), og da trumfer forutsigbarhet. (Bør jo være klart at husholdninger som ønsker forutsigbarhet også bør signere fastpris).
|
|
|
17/01/2022 11:20
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Hvor gode fastprisavtaler får forbrukere sammenlignet med industri/kommuner. Burde vere litt siden de er større kunder, men er det noen få øre eller mere?
|
|
|
17/01/2022 11:47
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Fordi det er lettere å få god pris om du kjenner din egen produksjonsplan. Et smelteverk vet ganske nøyaktig hvor mye strøm de kommer til å bruke og hva slags vær det er ute har veldig lite betydning i totalbildet. Men litt store mengder privathusholdninger som gruppe vet også dette, så det er jo egentlig ikke såå mye strøm som hadde trengt gå på spotmarkedet. Mye kunne vært allokety på terminkontrakter.
|
|
|
[Re: eOpseth]
17/01/2022 12:17
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er bare franskmennene som har skjønt at grøn energi er bull shit og kjører på med mer stabil a- kraft. . Det stemmer ikke, de kjører ikke på med mer, tvert i mot så legger også de ned noen verk slik at netto produksjon ikke stiger. Såvidt jeg vet har de ingenting under bygging? Men at det må komme en betydelig omstilling av kraftverkene deres om ikke lenge er derimot gitt, og det er en debatt som blir spennende. Nye atomkraftverk, eller noe annet. Fikse ting som funker, skal en tross alt være forsiktig med, så mulig debatten blir sterkest utenfor Frankrike, og de pleier ikke bry seg veldg om det i EU-sammenheng. Macron annonsert i nylig at de skal bygge nye atomkraftverk for å være mindre avhengig av andre land for energiforsyningen. Avgjørelsen er nok ikke tatt, men det blir jo interessant å se hvilken retning Frankrike går. Samtidig var han inne på fortsatt satsing på fornybar, og det blir spennede å se hvilken miks de ender opp med/ønsker seg. For det er nok det mye handler om, ikke om at grøn erergi er bullshit, men hvilken blanding man ønsker seg.
|
|
|
17/01/2022 13:00
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Om ett år har jo Tyskland fått akkurat den miksen de ønsker seg. Jeg vet om et par karer som kjempeglade for den miksen. Kanskje ikke akkurat de folkene er helt komfortable med når de er glade. Men de sier jo selvfølgelig ja takk.
Sånn går det når man prioriterer en klimaavtale hvor du skal kutte, mens andre skal få lov å gjøre et halvhjertet forsøk på å bremse veksten. Da sier det seg helt selv at man i samme slengen flytter makten bort fra seg (og dermed sine verdier) og over til andre. Det får Europa slite med nå, til kraftprodusentenes store jubel.
Det finnes bedre måter å få til et grønt skifte enn å aktivt velge å bli bitchen til de som ikke bryr seg så mye om grønt skifte.
|
|
|
[Re: Tagelli]
17/01/2022 13:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Om ett år har jo Tyskland fått akkurat den miksen de ønsker seg. Jeg vet om et par karer som kjempeglade for den miksen. Kanskje ikke akkurat de folkene er helt komfortable med når de er glade. Men de sier jo selvfølgelig ja takk.
Som selvfølgelig er tull siden Tysklands planer (forskjellige senarier av mikser om man vil se det slikt) strekker seg fort til 2050. Og for Tyskland som alt i lang, lang tid har vært avhengig av import av energi er det langt i fra avgjort hvordan miksen av energi kommer til å se ut om 15-20 år.
|
|
|
17/01/2022 13:54
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hva er tull? De er akkurat der de ønske å være ifølge planen, så jo de har fått den miksen de ønsket seg.
|
|
|
17/01/2022 14:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva er tull? De er akkurat der de ønske å være ifølge planen, så jo de har fått den miksen de ønsket seg. Nei, det har de ikke, for ellers hadde de ikke hatt planer om å bygge ut mer vind- og solenergi Det å 'ligge på skjema' så langt er ikke det samme som å ha oppnåd det endelige målet. Men det kan jo hende du er fornøyd med at veggene til ditt nye hus er på plass etter planen og ikke bryr deg om at huset mangler tak, vinduer og innretning.
|
|
|
17/01/2022 14:13
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Hva er tull? De er akkurat der de ønske å være ifølge planen, så jo de har fått den miksen de ønsket seg. Nei, det har de ikke, for ellers hadde de ikke hatt planer om å bygge ut mer vind- og solenergi Det å 'ligge på skjema' så langt er ikke det samme som å ha oppnåd det endelige målet. Men det kan jo hende du er fornøyd med at veggene til ditt nye hus er på plass etter planen og ikke bryr deg om at huset mangler tak, vinduer og innretning. Så du er ikke akkurat der du vil være når veggene har kommet opp i tide? Makan til flisespikking. Du vil ikke snakke om konsekvensen av Tysklands planer og drar heller ut i flisespiking?
|
|
|
17/01/2022 14:25
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hva er tull? De er akkurat der de ønske å være ifølge planen, så jo de har fått den miksen de ønsket seg. Nei, det har de ikke, for ellers hadde de ikke hatt planer om å bygge ut mer vind- og solenergi Det å 'ligge på skjema' så langt er ikke det samme som å ha oppnåd det endelige målet. Men det kan jo hende du er fornøyd med at veggene til ditt nye hus er på plass etter planen og ikke bryr deg om at huset mangler tak, vinduer og innretning. Så du er ikke akkurat der du vil være når veggene har kommet opp i tide? Makan til flisespikking. Du vil ikke snakke om konsekvensen av Tysklands planer og drar heller ut i flisespiking? Nei, ikke jeg, for det er ikke den miks jeg ønsker meg, men det er tydeligvis anderledes for deg (Og ja, det er faktisk et eksempel fra virkeligheten hvor et familemedlem får bygd hus og hvor entreprenør gikk konk etter at veggene var satt opp. Trenger vel ikke å fortelle at huset er ubeboelig en stund fremover. Du kan høre med dem om de synes det har oppnådd ønsket sitt.) For å kunne snakke om konsekvensene (for så vidt også av å ha et halvferdig hus  ) må du vite hva som er målet, men siden du alt mener målet er oppnådd trenger vi ikke snakke om konsekvensene, men bare se. Strømprisene fremover vil komme til å ligge på 2 kroner/kWh, ferdig sett.
|
|
|
17/01/2022 14:45
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
For å kunne snakke om konsekvensene (for så vidt også av å ha et halvferdig hus  ) må du vite hva som er målet, men siden du alt mener målet er oppnådd trenger vi ikke snakke om konsekvensene, men bare se. Strømprisene fremover vil komme til å ligge på 2 kroner/kWh, ferdig sett. Ja de har oppnådd målet ihtt planen. Litt som noen som har planlagt hageselskap og glemt å tenke på at det ikke er sikkert det er pent vær. Eller glemme at det både kan blåse lite og være overskyet i lange perioder uten at det betyr 'perfect storm'. Gassprisene blir jo som de blir som en følge av et marked som helt klar ser at her er det kroner å krøste ut av noen som har driti seg ut. Litt som å selge varme votter på skibutikken på Hemsedal. Ja de kunne ha solgt noen billige på Kiwi også, men de på Kiwi forstår (eller blir overtalt av de som eier skibutikken) at beste for Hemsedal er at Bærumssossen betaler flere hundre kroner for mye for hanskene enn at Kiwibutikken tjener 12,- på hanskene. Hvis framover betyr 'i flere år fremover', så har jeg ingen tro på at strømprisene kommer til å ligge på 2 kr/kWh til forbrukere i Norge. Det blir alt for lette politiske poeng å score på en slik pris til at en mindretallsregjering kan bli sittende ut perioden. Dessuten vil de samfunnsmessige konsekvensen mtp arbeidsliv og inflasjon blir for høye. Og her ligger Norge litt spesielt an om man ser på innlands forbruk (hvor alle pengene i Oljefondet må inn til slutt uansett); 5% inflasjon høres ikke ille ut isolert sett, men med nullrente reduserer man i praksis oljefondets verdi med 5%, eller 600 mrd etter dagens målestokk. Så nei. 2 kr/kWh er nok mer en sånn MDG-drøm enn en realitet.
|
|
|
17/01/2022 15:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ah, beklager det er 3 kroner/kWh og ikke 2, var en tastefeil.
|
|
|
22/01/2022 07:21
|
JoachimV
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg fikk bundet meg til 95 øre for 3 år. Jeg trur det er veldig begrenset hva jeg kan tape på det med mindre vi får lange perioder med optimale forhold for produksjon og lave priser. Har enda angrerett. Hvor mener dere break even går på fastpris for tida? Tenker også dette er litt siste mulighet for å få noe under krona inntill videre. Er det uro blir det kanskje ikke rimeligere igjen men det irriterer meg jo om det blir solgt fastpris til 50 øre igjen etter påske når vårflommen kommer. So…?
|
|
|
22/01/2022 07:54
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg fikk bundet meg til 95 øre for 3 år. Jeg trur det er veldig begrenset hva jeg kan tape på det med mindre vi får lange perioder med optimale forhold for produksjon og lave priser. Har enda angrerett. Hvor mener dere break even går på fastpris for tida? Tenker også dette er litt siste mulighet for å få noe under krona inntill videre. Er det uro blir det kanskje ikke rimeligere igjen men det irriterer meg jo om det blir solgt fastpris til 50 øre igjen etter påske når vårflommen kommer. So…?
Jeg regnet på dette og tok da utgangspunkt i mine regninger tilbake til 2019. Alt i alt hadde jeg tapt en del penger på fast, men særlig når med støtten så blir regnestykket annerledes. Selv har jeg bestemt meg for å bare stå i det i vinter så se til sommeren. Da med fastpris eller at jeg bare sparer opp en strømbuffer når det er billig. Slik at jeg betaler ca det samme året rundt
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
22/01/2022 07:55
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Ligger an til litt mindre forbruk i januar enn desember med 1400 kWh så langt og nå om dagen går det ca 50 kWh (er på Gran Canaria). Hadde altså 1123 kr i total for desember og med økt støtte vil jeg vel havne på 6-700 kr. Til sommeren når prisen er lav kan vi si at jeg feks 800 kWh og da havner totalen den måneden ca 900 kr. Om spotprisen er 20 øre vil jeg da "tape" 480 kr på fasprisavtalen (alt med mva). Nettleien er jo den samme. Det kan jeg leve godt med.
Redigert av kaiost; 22/01/2022 10:57.
|
|
|
|
|