Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe klassiskski brukt?

Kjøpe klassiskski brukt? #2695504 16/01/2022 13:49
Nire Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg tror tiden er kommet for et nytt par langrennsski. Det ligger noen fristende konkurranseski på finn.no, men de er typisk plukket ut for løpere rundt 75kg. Jeg veier 15 kg mer.

Spørsmålet er om ski for seriøse (og lette) utøvere kanskje allikevel er passe stive fordi de helt sikkert har mye mer kraft i avsparket enn det en brukbar (men tung) mosjonist har.

De brukte skiene er fristende fordi de er litt billigere, de har oftest god slip og de er sannsynligvis også godt smurt inn (hvis noen fortsatt snakker om det). Kanskje også mer sannsynlig at de har jevne spenn enn det jeg normalt vil få kjøpt.

Re: Kjøpe klassiskski brukt? [Re: Nire] #2695605 17/01/2022 10:12
B
Bakbrudd Offline
Fersking
Fersking
B
Det er ikke nødvendigvis slik at seriøse skiløpere alltid velger stivere ski. Det er individuelt, selv om en god skiløper sikkert har bedre tyngdeoverføring og dermed behersker bedre å gå på litt stivere ski. Det kommer også an på hvilket føre det aktuelle paret opprinnelig er tenkt til. Du må spørre selger om dette. 15 kg forskjell er mye. Jeg tror du risikerer at de blir for myke, slik at du må smøre veldig kort hvis ikke smurningen skal subbe. Du kan fort ende opp med dårlig glid inntil du har slitt bort det som subber, og deretter dårlig feste pga. for lite smurning.

Re: Kjøpe klassiskski brukt? [Re: Nire] #2695718 17/01/2022 19:16
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis vi tenker oss en lett "skiløper" vs en tung "skigåer". Skiløperen vil presse smøresonen ned med tærne mens skigåeren også vil presse smøresonen ned med hælen (mellom frasparkene). Mulig dette kan bli bra, men det er en risiko for at de blir en skikkelig dårlig løsning.

Re: Kjøpe klassiskski brukt? [Re: Nire] #2695759 18/01/2022 08:46
Nire Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takk for svar. Nyttige innspill.

Selv om jeg regner meg som skiløper (ikke skigåer) så er det nok risikoen som gjør at jeg enten kjøper i butikk eller holder meg til de gamle.

Er det noen forskjell mellom spesialistbutikkene i Oslo? Mest nærliggende å gå til sportslageret, men åpen for gode råd.

Re: Kjøpe klassiskski brukt? [Re: Nire] #2695826 18/01/2022 14:36
S
sls Offline
Veteran
Veteran
S
Konkurranseløypene i dag (ref vektdebatten) er så tøffe at løperne går med så myke ski som mulig. Som amatør ville jeg tatt utgangspunkt i nedre del av vektområde når aktive selger sine ski.

Moderator  support