Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gnarwhal 27,5 X 4,5 som allrounddekk?

Gnarwhal 27,5 X 4,5 som allrounddekk? #2695484 16/01/2022 09:04
Nanok Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg har syklet fatbike endel år og alltid sverget til 4,8 Bud/ Lou kombo på 100mm felger. De siste årene med Best grip skrupigger. Har testet endel andre dekk men har følt at Bud gir en retnings stabilitet på framdekket og sklir mindre ut de endre dekkene jeg har prøvd. Det de ikke er så bra på er is, men er heller ikke ille heller. Har foretrukket dem foran isp på smalsykkel, Bor utenfor Trondheim og bruker fatbiken nesten utelukkende på vinter og overgangsføre på sti. Sykler ikke skiløyper. Jeg liker ikke å bruke tid på å bytte dekk på vinteren siden forholdene forandrer seg så fort.

Da jeg kjøpe meg en brukt Taiga i høst kom den med Gnarwhal i 27,5X 4,5 som var pigget med ymse pigger. Var litt skeptisk siden jeg tenkte de var "smale" men ble veldig positiv overasket. De var veldig bra på is. Kjentes like bra ut som Wrathchild i 26 X 4,6 som jeg har testa. Når det ble mer snø ble jeg jeg overasket over hvor bra de fløt. Tok litt tid før jeg forstod at diameteren var veldig stor og at litt mindre bredde blir kompensert i lenger "fotavtrykk".
De sitter som støpt i opptråkka spor men sklir nok litt raskere ut på framdekket enn Bud. Rullemotstanden er også større på Gnarwhal mener jeg men ikke like ille som Snowshoe 4xl.

Men da jeg nå som regel går på ski når det er mye snø, og mest bruker fatbiken på is, opptråkket og varierende føre på smalsti funderer jeg på om jeg kan klare meg med kun Gnarwhal på Bontrager Jackalope felger. Kan ha to hjulsett men da bør hjulskift være enkelt uten mye justering av bremsekalipere. Noen andre som har erfaringer med 27,5 vs 26? Eller erfaringer med Gnarwhal i 4,5?

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Re: Gnarwhal 27,5 X 4,5 som allrounddekk? [Re: Nanok] #2695503 16/01/2022 13:08
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har ikke testet Gnarwahl, men har testet Barbegazi med samme casing. Disse var på Trek karbon.
Sammenlingnet med JJ 4,8 på DT swiss som jeg som oftest kjører med var de veldig like. Satt like godt i kram snø, fløt/bar like godt på det løse, hadde like dårlig feste i løs snø, og rullet omtrent likt.
Var mere gynging på JJ. Var mere gjennomslag til felgen på Barb. Konklusjonen var litt delt. Når det er hardt og man kan gå opp i trykk foretrekker jeg 27,5x4,5. Litt mer som normal sykkelfølelse. På litt løsere og med det trykket jeg vanligvis bruker foretrekker jeg JJ i 4,8. Marginale forskjeller.
Med bare en vintersykkel og ett hjulsett hadde jeg nok valgt 26"
Hvis du vil ha pigg sitter du vel på den beste komboen allerede. Wrath har jeg ikke prøvd, men det har samme mål på casingen som Flow og Dunderbeist, som er helt supre, men akkurat litt for små i snøen.

Sykler helst sti, men tar også noen langturer i løypa om natten når det er panserføre. Er det hardt nok tar jeg stihardtail med pigg eller 2,6"
Er stor og tung, klører Taiga i XL.

Har også ett sett med klovnesko på DT nav som er satt opp med Snowshoe 2XL. Henger på veggen da de ruller for dårlig og dreper all "snert".
Disse får kanskje Bud&Lou igjen til neste år. Hadde forrige sett til sideveggene gikk i oppløsning.
Har prøvd Dillinger, men ikke andre piggede fat dekk. Dillinger overbeviste ikke på is.

-------------------------------
NOTS
Re: Gnarwhal 27,5 X 4,5 som allrounddekk? [Re: Nanok] #2695717 17/01/2022 18:49
Nanok Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Samme sykkel og sykkelstørrelse. Er heller ingen lettvekter.

Har prøvd Barbegazi og JJ i 26 men har syntes de har litt for dårlig feste for mine litt kuperte stier. Gnarwhal skal være betydelig mer agressive enn Barb og ruller tregere. Gummien er vist også ganske myk. Var som natt og dag i forhold til Hogdag i 27,5 x 3,8 som rullet lett, Men mener Gnarwhal ruller endel raskere enn Snowshoe 2XL (som jeg ikke var videre begeistret for)

Får vel ta en tur eller 2 på Bud/lou med klovnesko for å sammenlikne (casingen min begynner også å bli slitt).

If you play in the dirt, you get dirty.
McNulty

Moderator  support