Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kort styrestem?

Kort styrestem? #2695469 15/01/2022 22:42
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Føler fulldemperen er hakket stor for meg og tenkte å gå fra 50mm stem til et kortere et. Vil det ha noe for seg, og hva vil jeg merke på endrede egenskaper? Har en SC Megatower C.

Tenkte på dette RaceFace Turbine R i 32mm. Da kutter jeg 18mm sammenlignet med det jeg har…

[Linket bilde fra bikeshop.no]

Redigert av Skikongen; 15/01/2022 22:44.
Re: Kort styrestem? [Re: Skikongen] #2695476 16/01/2022 07:47
Anerds Offline
Entusiast
Entusiast
Har ett 35mm langt oneup stem liggende, interessert i å bytte? For 35mm styre. Bor i Oslo

Re: Kort styrestem? [Re: Skikongen] #2695481 16/01/2022 08:15
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er det når du står eller sitter den føles stor? Hvis når du står, bytt stem, hvis når du sitter, prøv å flytte setet fremover.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kort styrestem? [Re: baronKanon] #2695543 16/01/2022 20:26
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Sitat: Anerds
Har ett 35mm langt oneup stem liggende, interessert i å bytte? For 35mm styre. Bor i Oslo

Takk for tilbud - men allerede kjøpt.

Sitat: baronKanon
Er det når du står eller sitter den føles stor? Hvis når du står, bytt stem, hvis når du sitter, prøv å flytte setet fremover.

Godt spm.Og godt tips. Litt begge deler. Mest at den føles litt stor og kanskje ikke så kvikk og kapp over crux, til gjengjeld er den stabil som et tog. Over hopp synes jeg det må mye bevegelse til for å presse forhjulet ned i landingen. Skal forsøke å justere setet frem 10 mm også.

Re: Kort styrestem? [Re: Skikongen] #2695576 17/01/2022 08:34
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: Skikongen
Føler fulldemperen er hakket stor for meg og tenkte å gå fra 50mm stem til et kortere et. Vil det ha noe for seg, og hva vil jeg merke på endrede egenskaper? Har en SC Megatower C.

Tenkte på dette RaceFace Turbine R i 32mm. Da kutter jeg 18mm sammenlignet med det jeg har…

[Linket bilde fra bikeshop.no]

Jeg gikk fra 45mm til 32mm (den du linket til), og merket forskjell på det. Hvis du har mye sweep på styret, så kan du også forsøke å vri litt på styret bakover for å sjekke hvordan det kan bli. Sete, som nevnt, er også en mulighet.

Men til sammenligning på en annen sykkel:
- Jeg hadde 50mm stem med 9grader sweep
- Jeg byttet til 60mm stem med 12grader sweep.
- Totalt sett ble det bittelitt kortere cockpit på sistnevnte

Redigert av Trond Vidar; 17/01/2022 08:35.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Kort styrestem? [Re: Skikongen] #2695667 17/01/2022 14:29
H
Håk Offline
Entusiast
Entusiast
H
Ergonomisk flytter du kroppen litt mer opp og bakover. Så vekta blir kanskje litt mer midt i sykkelen. Så er spørsmålet om det funker bra for din sykkel og din sykkelstil. Men man justerer seg og finner ut av det. Personlig syns jeg det er digg med litt kort stem og følelsen av en litt kvikkere styring og mer oppreist stilling når klatrer

Re: Kort styrestem? [Re: Skikongen] #2695716 17/01/2022 18:48
S
Skikongen Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
S
Takk for svar, blir spennende å prøve. Men får vente til holka har forsvunnet.

Re: Kort styrestem? [Re: Håk] #2695733 18/01/2022 05:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Håk
Ergonomisk flytter du kroppen litt mer opp og bakover. Så vekta blir kanskje litt mer midt i sykkelen. Så er spørsmålet om det funker bra for din sykkel og din sykkelstil. Men man justerer seg og finner ut av det. Personlig syns jeg det er digg med litt kort stem og følelsen av en litt kvikkere styring og mer oppreist stilling når klatrer

Vekta blir aldri midt i sykkelen. Det er derfor man har fått brattere setevinkler, for å få mer sentrert vektfordeling.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kort styrestem? [Re: Skikongen] #2695776 18/01/2022 09:59
Ripen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skikongen

Sitat: baronKanon

Godt spm.Og godt tips. Litt begge deler. Mest at den føles litt stor og kanskje ikke så kvikk og kapp over crux, til gjengjeld er den stabil som et tog. Over hopp synes jeg det må mye bevegelse til for å presse forhjulet ned i landingen. Skal forsøke å justere setet frem 10 mm også.

Hmm.. Jeg er ikke sikker på at kortere stem er løsningen om du ønsker at det skal bli lettere å få forhjulet ned i landingen ved hopping, mulig du bare forsterker den effekten om du flytter din egen vekt lenger bakover.
Setet fremover løser nok lite bortsett fra når du sitter, og kanskje at du har en litt annen posisjon når du reiser deg litt opp fra setet, om man legger godviljen til.

For meg kan det høres ut som sykkelen rett og slett er litt for stor, eller for mye å håndtere. Den vil antagelig bli mer lettstyrt og kvikk med et kortere stem så det er verdt å prøve. Mye billigere å eksperimentere litt med stem og evt antall spacere under stemet, og litt flytting av setet. Kanskje styre med annen backsweep og rise også.

Er det nedoversykling som er greia eller er det generell stisykling med alt det innebærer av bort- og oppover også? Vil du ha godstog eller kvikk og leken sykkel?
Har du mulighet til å teste sykkelen i en str mindre og se om det hjelper?
Er du innafor anbefalt str etter guiden, er den helt i øvre sjikte på skalaen til din høyde?

Roy

Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS

Moderator  support