|
|
Kjøpe min første stisykkel
|
Re: Kjøpe min første stisykkel
[Re: baronKanon]
24/01/2022 14:22
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Who cares hva alle ekspertene her inne mener. Hvis man ikke vet, er det da veldig kjekt å få hjelp av eksperter og folk med mye erfaring. Er mange som kjører rundt på for liten sykkel, og er fornøyd med det, men som heller ikke har prøvd riktig str. Dermed vet de heller ikke hva de går glipp av. Jeg har prøvd mye rart, og jeg er høy. Jeg kjører L i riktig størrelse-sykkel, mens andre må jeg ha XL på. Har XL på stisykkelen min nå, og jeg tror jeg faktisk har gått ett bittelite hakk for langt for min kroppsstyrke, men det er hårfint. Selvsagt kjekt med råd og tips basert på erfaring. Men det er noe annet når folk begynner å synse om andres råd og erfaringer fordi "sykkelprodusentene sier", eller deres egne erfaringer "tilsier"; og så går diskusjonen. Det er tilslutt ikke noe bedre å gjøre enn å prøve seg fram og velge utfra det man oppfatter er kjekkest å sykle på for en selv.
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/01/2022 14:26
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Who cares hva alle ekspertene her inne mener. Hvis man ikke vet, er det da veldig kjekt å få hjelp av eksperter og folk med mye erfaring. Er mange som kjører rundt på for liten sykkel, og er fornøyd med det, men som heller ikke har prøvd riktig str. Dermed vet de heller ikke hva de går glipp av. +1 Ekspertene her inne prøver som regel å komme med gode og velmenende råd og gi best mulig utgangspunkt, og følger kanskje med litt mer enn gjennomsnittet på hva som er trender og normer på geo og størrelser enn de som bare prøver noe litt på måfå. Hvem som bryr seg får være opp til hver enkelt, men det er spesielt å mene at en som åpenbart ikke vet hvilken størrelse han/hun skal ha ikke skal bry seg om råd de får fra flere i tråden. Jeg ville prøvd demosykler om mulig for å få en indikasjon på riktig størrelse, eller låne sykkel av kompiser om det er mulig. Evt bare prøvesitte i butikk. Ville startet med L demosykkel og teste XL etterpå.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Håk]
24/01/2022 14:29
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Who cares hva alle ekspertene her inne mener. Test sjøl og se hva du liker.
Ganske vanskelig om ikke umulig å teste og å vite hva du prefererer når det er den første. Du kan dra på demo å ta en testspinn på asfalten og kanskje en snartur i en ukjent løype uten referanse på noe som helst annet enn sola og klokka. Jeg kjøpte min første stisykkel i 2013 å ble prakka på en L. Ferdig snakka, det var sånn det var den gang så jeg kan nesten ikke klandre noen eller.
|
|
|
[Re: Ripen]
24/01/2022 15:09
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Who cares hva alle ekspertene her inne mener. Hvis man ikke vet, er det da veldig kjekt å få hjelp av eksperter og folk med mye erfaring. Er mange som kjører rundt på for liten sykkel, og er fornøyd med det, men som heller ikke har prøvd riktig str. Dermed vet de heller ikke hva de går glipp av. +1 Ekspertene her inne prøver som regel å komme med gode og velmenende råd og gi best mulig utgangspunkt, og følger kanskje med litt mer enn gjennomsnittet på hva som er trender og normer på geo og størrelser enn de som bare prøver noe litt på måfå. Hvem som bryr seg får være opp til hver enkelt, men det er spesielt å mene at en som åpenbart ikke vet hvilken størrelse han/hun skal ha ikke skal bry seg om råd de får fra flere i tråden. Jeg ville prøvd demosykler om mulig for å få en indikasjon på riktig størrelse, eller låne sykkel av kompiser om det er mulig. Evt bare prøvesitte i butikk. Ville startet med L demosykkel og teste XL etterpå. Jeg har også erfart at å følge rådene til folk som er "eksperter" kan gå galt. Som jeg sa, fint med råd og innspill, det har jeg også hatt veldig mye nytte av opp igjennom, men det er noe annet enn å sette i gang en diskusjon og si imot erfaring fra andre som har levd en stund, syklet mye og har gjort seg noen andre erfaringer. Om jeg har en kropp og opplevelse av at L er stort nok for meg, hvorfor skal noen da si at "Nei, det duger ikke!". Om det andre er på plass og det er bare et spørsmål om L eller XL, da er det vel ikke noe å lage en diskusjonstråd på, sant? Da er det ned til preferanser, kroppsform og følelser. Som jeg sa, jeg kunne ikke tenkt meg en større sykkel enn L i den fulldemperen jeg har nå (Mondraker Foxy 2015). Men skulle jeg over på en annen sykkel i dag, så måtte jeg ha også forsøkt XL, for kanskje det hadde passet bedre. Jeg har også en L i type hardtail. Den er kjempemorsom og kvikk, men jeg burde strengt tatt sikkert hatt en XL, her. Så L eller XL, alt etter sykkelmerke, preferanser og kroppsfasong vil være avgjørende for en på 187. Det kan da ikke være så langt fra terrengsyklistens "bibel" når man skal ha seg sykkel?
Redigert av Håk; 24/01/2022 15:11.
|
|
|
24/01/2022 18:49
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Who cares hva alle ekspertene her inne mener. Test sjøl og se hva du liker. Jeg sykler på en Large sykkel og er 187. Syns det er toppers. Andre vil ha litt større, selv om de er mindre enn meg. So what! Ingen som har feil eller rett. Vi har forskjellige kropper og forskjellige preferanser for hva vi liker og ønsker fra en sykkel. Viktigste at man har det kjekt og trives med det man har.
Godt poeng, men hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg spart meg for opptil flere feilkjøp. Med mine 190 trivdes jeg også kjempefint med 2016 Stumpjumper (og Epic) i L - jeg var jo midt i mellom L og XL basert på størrelseskart. Dette inntil jeg ble mer brukbar teknisk og ble tøffere nedover. Slet rimelig hardt med å henge bak sykkelen med strake armer for å ikke gå over styret på den Stumpyen, men den fungerte jo helt fint på lokale knotestier og til flyt/grusbanking. Gikk over til XL, og det var som natt og dag, og setet kunne få stå midt på setepinnen igjen. Etter noen år med XL av samme sykkel har jeg prøvd mer moderne geo, og kjøpte en rittfulldemper i fjor som er normal XL nå. Da kjentes XL-Stumpyen ekstremt trang etterpå. Så nå er det nybygg fra enda lengre XL-ramme. Det gledes. Kona på 174ish har brukt L Stumpyen i flere år, og den passer henne helt perfekt. Lange bein og kort overkropp - stikk motsatt av meg. Forstår ikke hvordan jeg fikk det til.
|
|
|
[Re: knutspeed]
24/01/2022 21:31
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Jammen godt at noe forandres. Jeg syklet på en Cube Stereo i størrelse M en stund. Gikk fint det, men som med deg, når det pekte bratt nedover og ble litt teknisk, da var det ganske spennende, ja. Men det var jo gøy allikevel, og man lærte mye :-)
|
|
|
24/01/2022 21:39
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Jammen godt at noe forandres. Jeg syklet på en Cube Stereo i størrelse M en stund. Gikk fint det, men som med deg, når det pekte bratt nedover og ble litt teknisk, da var det ganske spennende, ja. Men det var jo gøy allikevel, og man lærte mye :-) At det er gøy med liten sykkel er jo noe for svært spesielt interesserte. Andre er ikke helt ikke der og ønsker riktig størrelse når de bruker titusener på ny sykkel.
|
|
|
[Re: MagGje]
26/01/2022 18:08
|
asdasd
Fersking
|
Fersking
Ikke for å kapre tråden, men jeg er så og si like høy som trådstarter (188cm, 86kg, 79cm setehøyde på landeveisykkel), og havner midt mellom L og XL på Trek Supercaliber som jeg vurderer. Noen som har erfaring med Supercaliber og kan anbefale hvilken størrelse jeg burde gå for her? Det beste hadde vært å prøve begge, men det er umulig i dagens situasjon Takk for eventuelle svar.
|
|
|
27/01/2022 10:15
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Jeg har ikke erfaringer med Supercaliber, men personlig liker jeg å gå opp en størrelse. Jeg trenger tryggheten det gir i bratte nedkjøringer. Er man en finslepen teknikker og veldig god kan man sikkert gå ned, for å få en mer letthåndterlig sykkel. Flere av de beste enduro rytterne sykler på små sykler. Også en test jeg leste om endurosykler viste at alle i testpanelet syklet raskere ved å gå ned en størrelse og også ved å sykle med smalere styre.
Supercaliber er vel en rundbanesykkel? så vet ikke om det er direkte sammenlignbart
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
27/01/2022 10:33
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
X-Caliber er vel omtrent samme sykkel, men helstiv. Sørensen har både L og XL tilgjengelig om du kan ta turen til Oslo.
Er 187 og Fuel EX i 19" (L) er for liten for meg. Rundbanesykler har jeg ikke greie på, så mulig det er andre kriterier.
------------------------------- NOTS
|
|
|
04/02/2022 18:30
|
MortenV
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
I stedet for å snakke om L eller XL så er reach og hjulavstand gjerne bedre parametre å velge på. Med 187cm så vil gjerne reach på 470 til 500mm og hjulavstand på 1230 til 1260mm være et greit utgangspunkt dersom det sykles på "vanlig" østlandssti. Dess mer bombing nedover, dess lengre reach og hjulavstand. Er det mye trange svinger, så gjerne kortere reach og hjulavstand. Ut over det så kan en del tilpasses med stemlengde, spacere under stem (som endrer reach) og ikke minst må styrebredden justeres riktig (bruk armhevingstesten - avstand mellom hender ved armhevinger gir en fin indikasjon). Vandring en plass mellom 130 og 150mm funker som regel supert på sti. Det finnes dessverre ikke fasit, men egne erfaring vil etter hvert føre til at en gjør seg opp en mening om hva som funker. _________________________ www.wildslopebikes.comForhandler av Deviate og Kavenz
Redigert av MortenV; 04/02/2022 18:40.
|
|
|
07/02/2022 14:08
|
erijon
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er er 178cm og har syklet på M i alle år. Da jeg skulle kjøpe ny i 2020 sa jeg til selger at jeg skulle ha M. Han overbeviste meg om at jeg måtte heller gå for L grunnet mye mer moderne geometri enn gamlesykkelen. Det er jeg veldig glad for at at han klarte. L var innertier og M ville garantert vært for liten.
Jeg har visst begynt å trene igjen...
Er på utkikk etter: Spinergy hjul Coda sykkeldeler
|
|
|
07/02/2022 14:18
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Yepp, prøv sykler først. Mange her inne argumenterer med det de selv opplever behov for hensyntatt hva slags preferanser og terreng de sykler.
Jeg liker små rammer på landevei og har S og M, er 177 cm høy og skal på papiret ha M. Da jeg kjøpte stisykkel nr 2 fikk jeg flere timer i M og L på det terrenget jeg trives i og valgte den største. Jeg liker ganske raskt og lett terreng i timevis fremfor korte nedover segmenter. En ganske lang og slakk Ibis Ripley med kort 130/120 vandring som er kvikk nok og trygg nok for meg. Kalas fornøyd med den men jeg skal absolutt ikke anbefale alle andre å velge som meg.
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|