Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Vedfyringstråden

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695090 13/01/2022 08:35
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Husker du om det var Clean Flame du fikk på Jula? De står som forhandler men på nettet selger de Anslut 10kg 30l noe jeg har styrt rett forbi.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695095 13/01/2022 08:52
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Blir vel en del billigere å fyre med briketter med presset flis?

Ser Europris selger pakker med 7.5kg presset flis for 29.90 og så skal energiinnholdet være 4,7 kWh pr kilo.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695135 13/01/2022 10:15
K
Kjetil307 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: anonymous
Sitat: Syklist1

Ser Europris selger pakker med 7.5kg presset flis for 29.90 og så skal energiinnholdet være 4,7 kWh pr kilo.

Absolutt, har tenkt å teste ut briketter, dette er billigere enn ved og har høyere energi-innhold.
Det er bare ett problem, brikketter or også vanskelig å få tak i...

Uansett, det høye energi-innholdet gjør at det må fyres med forsiktighet, IKKE fylle opp ovnen, men ta det pent og rolig:
https://www.nrk.no/vestfoldogtelema...erdreven-bruk-av-vedbriketter-1.15790640

Noen med brikett-erfaring?

Ikke hiv inn mer en en brikket av gangen.Er et godt tips.Tar du mange kan du skade peis/pipe

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695145 13/01/2022 10:36
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Problemet med briketter ville jeg heller tro var overflaten, når de brenner eksponerer de mere overflate og brenner dermed raskere og med høyere effekt?

Altså sleger jeg inn kubber med bøk ville jeg tro de ville brenne omtrent like hardt som kubber av gråord? selv om de med bøk har vesentlig mere energi?

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695153 13/01/2022 10:45
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Har fyrt mye med briketter i perioder. Hamstret når det har vært på tilbud til bruk på hytta uten strøm. Briketter fungerer desidert best hvis man kombinerer det med vanlig ved. Bruker man bare briketter går de i oppløsning, og det blir bare liggende en glødende masse i ovnen uten at det blir varmt nok til at gassen tar fyr. Med å slenge innpå litt vanlig ved innimellom får man mer luft inn i brikettene, det brenner mer aktivt, med bedre sekundærforbrenning. Helt uproblematisk å fyre med briketter, så sant man ikke pakker ovnen med de.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695159 13/01/2022 10:57
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Litt sånn før jeg går igang med å lete etter ny ovn til stua. Ideelt sett så ønsker jeg meg en peisovn med mulighet for 60 cm kubber og noe automatisk regulering av forbrenning som baserer seg på avgasser, tillufttemperatur og en termostat. Gjerne også med mulighet for varsling når de kan/bør legges inn mer ved og gjerne også hvor mye ved. Skulle jeg øke ønskelisten med én ting til, så ville det feks være muligheter for å koble til vannvarmeanlegg, slik at jeg også kan kjøre en konvektor eller to andre steder i huset (har ikke vannvarme idag).

Vet dere om noe slikt finnes for privatbruk?

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695176 13/01/2022 11:39
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Syklist1

Absolutt, har tenkt å teste ut briketter, dette er billigere enn ved og har høyere energi-innhold.
Det er bare ett problem, brikketter or også vanskelig å få tak i...

Uansett, det høye energi-innholdet gjør at det må fyres med forsiktighet, IKKE fylle opp ovnen, men ta det pent og rolig:
https://www.nrk.no/vestfoldogtelema...erdreven-bruk-av-vedbriketter-1.15790640

Noen med brikett-erfaring?

Ja, fyrte briketter i lavvoovn da jeg bodde i lavvo et halv år.
Fungerte veldig bra med jevn varme langt ut på natta.
Selvbygd lavvoovn med plass til ca. 1 brikett.
Ja, det ble fin romantisk belysning av og til ICON_WINK .

Har også fyrt briketter hjemme, men ikke like fornøyd.
Det ser ut til å være høyere vanninnhold i briketter enn i vanlig ved som fører til kondensering av vann i stålpipa overfor ovnen når temperaturen går ned.
Jeg mistenker dermed også kondensering eller avleiring i hovedløpet pga. briketter. Dette er selvfølgelig delvis avhengig av type pipeløp. Jeg har gammel murt pipe som nok har lavere driftstemperatur enn en moderne pipe.
I praksis betyr det at jeg enten må fyre på full guffe helt til briketten er brent (ellers ligger briketten bare og gløder) eller fyre etter med vanlig ved for å opprettholde høy nok temperatur etterpå.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695177 13/01/2022 11:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ser at Deep Fu er inne på en del av det samme.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695182 13/01/2022 12:11
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Har såvidt prøvd briketter, har elementpipe av nyere årgang med frisklufttilførsel gjennom pipa og min erfaring er den at man bør fyre opp på ved og med briketter er man avhengig av tilnærmet full trekk men det gir mye varme.

Ren latskap at jeg har fyrt med briketter da jeg har mye ved stående 4 mil unna men ikke har tatt meg bryet med å låne meg en henger å hente litt men nå er ikke strømrpisene i midt-norge så ille.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695206 13/01/2022 14:00
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Høres ut som om pelletsovn med vannkappe er det du savner (?):
https://www.energismart.no/oppvarming/pelletskamin-med-vannkappe-article397-821.html

Jeg tenkte egentlig vedovn, som i tillegg var fin å se på. Det er mye mulig jeg tenker feil her, men jeg har lyst til å tro det var mulig å få til med litt vifter og sensorer i en vanlig peis. Vannvarming kan selvfølgelig sløyfes hvis det hjelper på utvalget.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tagelli] #2695233 13/01/2022 15:52
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Ikke helt det du spør om, men f.eks. Contura (i51AA), Scan(5005/5007), Rais (Visio 3) og Nordpeis(Monaco) har stort brennkammer med mulighet for 50cm vedkubber. Etter første fyring i Monaco legger jeg av og til på 3-4 standardkubber av litt størrelse og da holder det 2-3timer om jeg følger litt med på tilluften. Sikkert lengre om man hadde 50cm vedkubber. Ovnen er lunk om morningen, og hadde sikkert holdt på mer varme hvis man kjøpte varmeakkumulerende steiner som fås som tilbehør. Når jeg tittet på peis husker jeg at (tyske?) merker som Brummer, Camina Smid, Hoxter og Spartherm hadde ganske hightech store innsatser. Valgte Nordpeis hovedsakelig pga. pris, leveringstid og forhandler. Flere av de andre peisene føles som et hakk opp i kvalitet.

En utfordring med rentbrennende peis(ovn) med stort brennkammer at det krever at man fyrer aktivt/godt. Fyrer man med lav effekt blir det mye sot på glasset og i skorsteinen. En litt kjip ting med de heve/senke-dørene er at røyken stiger ut opp, dermed ut gjennom en åpning ved døra når man åpner døra. Det er eneste kritikken jeg har med Monaco. Man lærer å være effektiv etter første gang man utløser brannalarmen.

Spurte engang et par forhandlere om vannkappe til peis og fikk beskjed om at det ikke var verdt det. Mye kan såklart ha endret seg siden den gang.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Vedfyringstråden [Re: Andreas83] #2695235 13/01/2022 16:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Andreas83

En utfordring med rentbrennende peis(ovn) med stort brennkammer at det krever at man fyrer aktivt/godt.

Ja. Når dvi endelig har fått ovnen opp i driftstemperatur er det så uutholdelig varmt inne at vi bare må la den brenne ut. Og noen ganger sette opp en verandadør for å få det levelig.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Vedfyringstråden [Re: Andreas83] #2695236 13/01/2022 16:15
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

En utfordring med rentbrennende peis(ovn) med stort brennkammer at det krever at man fyrer aktivt/godt. Fyrer man med lav effekt blir det mye sot på glasset og i skorsteinen.

Sikkert kjent for mange, men i mine øyne en viktig detalj for problemfritt vedfyring. Velge vedovn med riktig størrelse (effekt) til arealet som skal værmes opp. Har noen kjente som har skikkelig svære vedovn som omtrent ikke varmer før de er minst fylt opp med 5-6 kubber. Og da varmer de alt for godt.

Ved riktig størrelse kan du fyre jevnt innenfor arbeidsområdet uten å måtte legge på hver halvtime, og heller ikke måtte 'lufte' for å holde temperaturen levelig. Har selv en ovnstermometer på toppen som gir en indikasjon på temperaturen i brennkammeren (den er selvfølgelig mye høyere enn den jeg måler). Etter mange år med fyring er det sjeldent nødvendig å se på den, det er det jeg ser inn i brennkammeret som forteller mye om 'effekten', men den var veldig ålreit i starten da vi kjøpte ovnen.

Re: Vedfyringstråden [Re: GeirK] #2695237 13/01/2022 16:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK

En utfordring med rentbrennende peis(ovn) med stort brennkammer at det krever at man fyrer aktivt/godt.

Ja. Når dvi endelig har fått ovnen opp i driftstemperatur er det så uutholdelig varmt inne at vi bare må la den brenne ut. Og noen ganger sette opp en verandadør for å få det levelig.

LOL, bare så dere veit det så har GeirK og jeg aldri møtt hverandre.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tange] #2695239 13/01/2022 16:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Vår ovn, som ikker er spesielt stor, bruker tre-fire medium 20cm kubber for å komme i gang. Øverste etasje er 90m2 med takhøyder fra 2.60-3,20 og store vindusflater som går helt ned til gulvet. Likevel blir det enormt varmt.

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695242 13/01/2022 17:45
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Regner med at selv om du har store glassflater så har de en bra u-verdi allikevel. Ovnen står i overetasjen som tror jeg er boetasjen også om jeg husker riktig. Og ellers har du nok bra isolasjon og lite trekk med tanke på balansert ventilasjon. Da er du fort på 20-25 m2 per kWh og det hadde sannsynligvis holdt masse med en ovn på 2-6 kWh som kan kjøre jevnt på 3 kWh (kanskje enda mindre).
Tenker at en ovn med driftsmengde på to kubber og maks 3-4 kubber hadde vært mer enn nok. Men visuelt kanskje ikke like fin, selv om det finnes en del ovn som har små brennkammer, men bruker fysisk størrelse.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695243 13/01/2022 17:54
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Til sammenligning, jeg har en på 4-6 kWh som avhengig av utetemperatur og sirkulasjon inne, også varmer opp til ca. 90 m2. Jeg har nok vesentlig dårligere isolert hus. Ovnen er rettet mot mot utetemperaturer mellom ca. 0 og -15 store deler av vinteren, og den skal ta seg av 90-95 % av oppvarmingen evt. i kombinasjon med ovn to på 2-4 kWh. Temperaturer ned mot -30 forekommer.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tange] #2695247 13/01/2022 19:01
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Tange

Ja, fyrte briketter i lavvoovn da jeg bodde i lavvo et halv år.
Fungerte veldig bra med jevn varme langt ut på natta.

Hvilke briketter og hvor lenge brenner én?
Har lavvo med ovn fra Helsport. Har tidligere drasset med ved, men det tar jo mye plass, samt en ekstra pulk. Kunne vært interessant å vurdere alternativ.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695248 13/01/2022 19:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg bodde i lavvo en høst fra august til desember i Mjøsområdet. Måtte gi meg da snøen satte seg.

Om jeg må tippe var det snakk om 1-3 timer med glovarme > varme > glød på en brikett som jeg pleide å dele i to.
Det var jo ikke noe stress å fyre opp til glohet ovn og kose seg med en bok og kaffe eller noe annet.
Å holde lavvoen varm over natta uten etterfyll er vanskelig uansett, så du må jo pakke til det verste.
Brikettene var av ymse butikker, men kan ikke si at jeg merket store forskjeller.

Er vel egentlig bare å prøve hjemme i hagen. Min ovn var laget av en gammel stålflaske (gass), ca. 3 mm gods. Den skal jo kunne tåle en del, og jeg kan ikke se noe skade fra å ha fyrt den rødglødende mange ganger.

Jeg har også en donaldgassflaske som er halvparten så stor som jeg har lyst til å lage en bitte liten ovn av, men den er mye tynnere i godset, og ikke sikker at den vil tåle like mye. Helsportovnen er vel heller ikke så tykk i godset tror jeg.

Re: Vedfyringstråden [Re: Tange] #2695249 13/01/2022 19:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Tange
Regner med at selv om du har store glassflater så har de en bra u-verdi allikevel. Ovnen står i overetasjen som tror jeg er boetasjen også om jeg husker riktig. Og ellers har du nok bra isolasjon og lite trekk med tanke på balansert ventilasjon. Da er du fort på 20-25 m2 per kWh og det hadde sannsynligvis holdt masse med en ovn på 2-6 kWh som kan kjøre jevnt på 3 kWh (kanskje enda mindre).
Tenker at en ovn med driftsmengde på to kubber og maks 3-4 kubber hadde vært mer enn nok. Men visuelt kanskje ikke like fin, selv om det finnes en del ovn som har små brennkammer, men bruker fysisk størrelse.

Der ser du. Vi kjøpte bare den vi synes passet best designmessig, vi. Det er såpass store volumer og flater her at en mindre ovn ville sett veldig puslet ut. Vet ikke om det var noen bedre løsning i 2010, da den ble installert.
[Linket bilde]

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695275 14/01/2022 07:48
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Har en gammel Dovre peisovn (rentbrennende) innmurt i stua, denne er av typen du fyrer en stund – så kommer varmen etterhvert.
Så viktig å fyre smått over lang slik at varmesjokket ikke slår til.

I vinter kjøpte jeg en rimelig peisovn til kjelleren (Åsgård 9) fra Obs bygg, kostet jo ikke mer enn en strømregning:
Åsgård 9
Den kunne ikke stå foran feieluka, så plasseringen ble til siden for pipa.
Det ble 45 graders vinkel på ovnsrøret (sideveis), så ett ca 60cm rett rør før en 90 grader inn i pipa. Bonusen med dette er at 1 meter røykrør(ovnsrør) avgir 1 kW ekstra effekt (varme som normalt forsvinner inn i pipa).
Fordelen med Åsgård 9, var at den kunne stå 5cm unna brannmur slik at den ikke tar mye plass ut fra vegg.
Uansett, dette er en peisovn som gir mer instant varme enn Dovre, fyrer du blir det veldig raskt varmt, stopper du så går det raskt nedover. For kjellerstua passer dette perfekt og jeg liker den raske fyringsresponsen.
Obs. Oppdaget at peisovenen var større enn den ser ut på bildene, men etter montering ble det jammen ikke så ille.

Edit, legger til bilde:
[Linket bilde fra i.postimg.cc]
Kreativt bruk av fotostativ under montering, og ja, lampe og kontakt i taket over ovnsrøret fjernet, just in case.

Redigert av Pendleren; 14/01/2022 09:37.
Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695308 14/01/2022 10:41
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Supert med Åsgård. Jeg flytta inn her og førsteinntrykket var at det var noe billig dritt av en Åsgård 4 men det varmer skikkelig godt og raskt i løpet av første kaffekoppen på morran. Ulempen er jo som @Pendleren blir den desto fort kald.

Er dog litt usikker på hvor lite man kan fyre for å fortsatt ha maks forbrenning, i boka står det 2 kubber men ikke noe om størrelse. så jeg vurderer å lage meg en hoggestabbe ute. Det er jo kjent i vedfyring at mindre kubber uansett er bedre. Jeg skal ikke kommentere tømmeret til GeirK ytterligere.. ICON_TONGUE

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2695309 14/01/2022 10:50
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: JoachimV
Jeg skal ikke kommentere tømmeret til GeirK ytterligere.. ICON_TONGUE

De ligger der til pynt. Jeg fyrer ikke med så grove kubber ;-)

- Robert Green Ingersoll
Re: Vedfyringstråden [Re: GeirK] #2695318 14/01/2022 11:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: GeirK
Jeg skal ikke kommentere tømmeret til GeirK ytterligere.. ICON_TONGUE

De ligger der til pynt. Jeg fyrer ikke med så grove kubber ;-)

Haha, der slapp jeg å gjøre det.

Men, ovnen var som forventet, og for så vidt enig i at en mye mindre ovn hadde blitt stusselig i rommet.
Om så måtte man se etter ovn med kanskje ovalt brenkammer, men spesielt lavere brenkammer uten at det går særlig på den totale størrelsen.
Kanskje klebersteinsovn kunne dempet hetebølgen og gitt en mer jevn fordeling av varme over lengre tid. De kan jo gjerne ha mindre brennkammer sammenlignet med den totale størrelsen.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695382 15/01/2022 05:45
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Har øks liggende sammen med veden i garasjen, Byggmax/Maxbo sekkene har innimellom noen store kubber, disse kløyver jeg, liker best slanke kubber, mye enklere å fyre og mer ryddig forbrenning.

Tips for henting av ved, anbefaler en slik (eller to):

Ved-bag

Veldig enkelt i bruk, det drysser ikke flis/bark når du bærer ved inn/rundt i huset, og du har den ene hånda fri til å åpne dører, anbefalt.
Og så har den rette vinkler slik at veden faktisk passer.

Det var bare det å gjøre det klart med øksa, ble litt lettere å gidde når jeg skrev det her ICON_TONGUE. Finne en grei liten hoggestabbe. Jeg driver med noe ved fra egen naturtomt som jeg sorterer i fyringsved og bålved. Er først neste vinter noe er tørt til fyring. Jeg må ordne alt ute, derfor har jeg også skaffet meg sekkekanal som gjør det lett å pakke i sekker å stable fritt på pall ute uten noen ytterligere "konstruksjon" som garasje/uthus e.l.
For å ha kontroll på felling av trær rundt huset har jeg laget meg kasteline av tynn flaggline med pilk fra Biltema som lodd på så jeg får dratt opp noe tau. Ønsker meg seriøst kastepose, litt stress med 300g bly på vei ned når du bommer.. ICON_SMILE Nå har jeg adskillig mer erfaring med dette da før dere tenker idiot som holder på... ICON_WINK

Har også vedkurv fra Jula jeg får toppet med 2x40l sekker.

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2695572 17/01/2022 08:20
P
Pendleren Offline
Medlem
Medlem
P
Er først neste vinter noe er tørt til fyring. Jeg må ordne alt ute, derfor har jeg også skaffet meg sekkekanal som gjør det lett å pakke i sekker å stable fritt på pall ute uten noen ytterligere "konstruksjon" som garasje/uthus e.l.
For å ha kontroll på felling av trær rundt huset har jeg laget meg kasteline av tynn flaggline med pilk fra Biltema som lodd på så jeg får dratt opp noe tau. Ønsker meg seriøst kastepose, litt stress med 300g bly på vei ned når du bommer.. ICON_SMILE Nå har jeg adskillig mer erfaring med dette da før dere tenker idiot som holder på... ICON_WINK

Kjekt å høre at andre også driver med selvforsyning ICON_SMILE
Jeg bruker stige og fester et solid tau oppe på stammen, så bruker jeg kjettingtalje til å spenne opp treet i ønsket fallretning.
[Linket bilde fra expondo.no]
Kasteteknikken fikk jeg aldri no dreis på, så da ble det stige ICON_WINK

Re: Vedfyringstråden [Re: JoachimV] #2695578 17/01/2022 08:37
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
[...] derfor har jeg også skaffet meg sekkekanal som gjør det lett å pakke i sekker [...]

Den sekkekanalen må være det mest overprisede produktet i Felleskjøpets sortiment! Synd den er et must dersom man skal få veden opp i vedsekkene frown

Re: Vedfyringstråden [Re: Pendleren] #2695579 17/01/2022 08:38
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Pendleren
Er først neste vinter noe er tørt til fyring. Jeg må ordne alt ute, derfor har jeg også skaffet meg sekkekanal som gjør det lett å pakke i sekker å stable fritt på pall ute uten noen ytterligere "konstruksjon" som garasje/uthus e.l.

Kjekt å høre at andre også driver med selvforsyning ICON_SMILE
Jeg bruker stige og fester et solid tau oppe på stammen, så bruker jeg kjettingtalje til å spenne opp treet i ønsket fallretning.
[Linket bilde fra expondo.no]
Kasteteknikken fikk jeg aldri no dreis på, så da ble det stige ICON_WINK

Det er absolutt fullt forståelig da det krever rett balansert utstyr, teknikk og trening! Har fått god opplæring å trening, det er en veldig god porsjon mestring å treffe øverst i splitt/kvist. Og du kommer jo høyere enn med stige. De som er virkelig pro's bruker "potetkanon".. Ofte fordel å være to å kunne følge med å dra ikke bare spenne opp. Unngår å holde på alene.

Re: Vedfyringstråden [Re: Ola R.] #2695582 17/01/2022 08:40
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Ola R.
[...] derfor har jeg også skaffet meg sekkekanal som gjør det lett å pakke i sekker [...]

Den sekkekanalen må være det mest overprisede produktet i Felleskjøpets sortiment! Synd den er et must dersom man skal få veden opp i vedsekkene frown

Ja det er virkelig helt drøyt og når du ser hvor latterlig enkelt den er produsert står du der nesten med tårer i øya..
Jeg vurderer å bytte til 40l om noen er interessert i den store med et 30 talls sekker.

Re: Vedfyringstråden [Re: ] #2695583 17/01/2022 08:42
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var da mye mikkmakk for å få ned noen busker ICON_WINK Det holder med motorsag, en god sagbukk og en vedkløyver ( som kona styrer), opplever jeg. Å legge opp ved er en trivelig vårsyssel, og da er veden passe tørr ( 10-15 % fuktighet ) til vinteren.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå