Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fotodrone til halvprofesjonell bruk

Fotodrone til halvprofesjonell bruk #2695002 12/01/2022 14:56
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Vi driver med eiendomsutvikling og selger og kjøper i løpet av året en del eiendom. I den anledning har vi frem til i dag kjøpt tjenester for dronefotografering. Dette betaler vi ofte 5000-6000 kr for ved hvert salg, og jeg ser for meg at dette er noe vi kunne gjort selv. Da er vi mer fleksible i forhold til vær og det er samtidig lettere når vi har objekter langt inne i fjellheimen. Har en del erfaring fra vanlig fotografering fra tidligere så ser for meg at jeg etter hvert vil kunne lære meg dette på et ok nivå. Hvor langt opp i pris må man for å få en noenlunde kvalitetsdrone med grei kamerakvalitet? Skal fortrinnsvis brukes til boligfotografering, men ser også for meg å kunne bruke den noe privat i forbindelse med f.eks seiling.

Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: LAKA] #2695012 12/01/2022 15:55
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Hei!

Selve drone koster ikke mye, du får gode nok bilder fra dji mavic air 2 eller pro 2 hvis du vil ha litt ekstra.

Det er imidlertid andre regler over en viss størrelse (250g) og når det brukes til kommersielt bruk. Ditt bruk vil defineres som dette.

Det er veldig mye ulovlig flyging over eiendom og 3dje person, spesielt tilknyttet eiendom. Dette har det blitt slått mer og mer ned på - selv om mange aktører fortsatt gir faen.

Mye bra informasjon hos luftfartstilsynet, det er også der du må ta lisens!

https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/
https://luftfartstilsynet.no/droner/kommersiell-bruk-av-drone/

Redigert av Stupfull; 12/01/2022 15:58.
Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: Stupfull] #2695019 12/01/2022 16:46
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Stupfull
Hei!

Selve drone koster ikke mye, du får gode nok bilder fra dji mavic air 2 eller pro 2 hvis du vil ha litt ekstra.

Det er imidlertid andre regler over en viss størrelse (250g) og når det brukes til kommersielt bruk. Ditt bruk vil defineres som dette.

Det er veldig mye ulovlig flyging over eiendom og 3dje person, spesielt tilknyttet eiendom. Dette har det blitt slått mer og mer ned på - selv om mange aktører fortsatt gir faen.

Mye bra informasjon hos luftfartstilsynet, det er også der du må ta lisens!

https://luftfartstilsynet.no/droner/nytt-eu-regelverk/
https://luftfartstilsynet.no/droner/kommersiell-bruk-av-drone/

Er det størrelsen på dronen (mer enn 250g) som gjør at jeg sortere under kommersiell bruk? Vi har ikke firma registrert på eiendomsutviklingen, vi gjør dette som privatpersoner. Lisens skal vi nok få ordnet, må bare finne ut hva vi sortere under når det gjelder soner etc.

Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: LAKA] #2695020 12/01/2022 16:51
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Ser jeg har lurt deg ang næring, det var før de nye reglene fra EU kom.

"Hvis jeg skal fly nær andre mennesker, må jeg ha deres tillatelse?

Skal man fly nærmere enn de oppgitte sikkerhetsavstandene, må de være informert om risikoen og gi sitt samtykke. Dette gjelder ved bruk av droner som er over 250 gram. Det er ingen sikkerhetsavstander ved bruk av droner under 250 gram, men man skal ikke være til sjenanse.

Kan jeg fotografere over hytter hvis jeg har snakket med de som befinner seg der? Og hva med hytter det ikke er folk i, er det ok å fly over disse?

I bebygd område må man fly i A1 eller A2. I A2 gjelder 50 meter avstand fra utenforstående personer. Det er ikke avstandsbegrensning fra bygninger i A2.

«Bebygde områder»

Er det noen klar definisjon på «bebygde områder»?

Det er en kvalitativ definisjon. Man må bruke skjønn."

---

Du kan jo prøve deg i a1 med dji mini 2 (249g) og se om denne leverer gode nok bilder!

https://m.dpreview.com/samples/2255815657/dji-mavic-mini-2-sample-gallery

https://www.elkjop.no/product/foto-...48019/dji-mini-2-drone-med-fly-more-sett

Redigert av Stupfull; 12/01/2022 17:11.
Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: Stupfull] #2695027 12/01/2022 17:42
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: Stupfull
Ser jeg har lurt deg ang næring, det var før de nye reglene fra EU kom.

"Hvis jeg skal fly nær andre mennesker, må jeg ha deres tillatelse?

Skal man fly nærmere enn de oppgitte sikkerhetsavstandene, må de være informert om risikoen og gi sitt samtykke. Dette gjelder ved bruk av droner som er over 250 gram. Det er ingen sikkerhetsavstander ved bruk av droner under 250 gram, men man skal ikke være til sjenanse.

Kan jeg fotografere over hytter hvis jeg har snakket med de som befinner seg der? Og hva med hytter det ikke er folk i, er det ok å fly over disse?

I bebygd område må man fly i A1 eller A2. I A2 gjelder 50 meter avstand fra utenforstående personer. Det er ikke avstandsbegrensning fra bygninger i A2.

«Bebygde områder»

Er det noen klar definisjon på «bebygde områder»?

Det er en kvalitativ definisjon. Man må bruke skjønn."

---

Du kan jo prøve deg i a1 med dji mini 2 (249g) og se om denne leverer gode nok bilder!

https://m.dpreview.com/samples/2255815657/dji-mavic-mini-2-sample-gallery

https://www.elkjop.no/product/foto-...48019/dji-mini-2-drone-med-fly-more-sett

Tror en dji mini 2 i A1 er en god plan. Ut i fra det jeg leser på nett så tror jeg bildekvaliteten holder mål til vårt bruk.

Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: LAKA] #2695251 13/01/2022 19:57
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Jeg vil anbefale å ta operatørkurs for RO1.
Du må uansett være registrert for å benytte alle droner med kamera nå, uansett vekt.

Når det kommer til drone så ville jeg nok sett på Mavic 2 Pro, eller Mavic 3 hvis det er aktuelt med DJI, og bildene skal benyttes kommersielt.
Det er ofte mye knot, og veldig store restriksjoner med Mini, så den er mere for ren hobbybruk.

Uansett hva enn det ender med så husk på og alltid gi forvarsel til alle husstandene som vil ende opp i bildet, før dere tar bildene.

Eksempel, en blokkleilighet.
Heng opp et notat i inngangspartiet med kontaktinformasjon, hvem dere er, og nøyaktig tidsrom når flygingen vil inntreffe minst 24 timer (helst 48 eller mer) før dere kommer og tar bilder.
Vær synlige, og minst to personer når dere tar bildene (pilot + spotter).

Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: olip] #2695263 14/01/2022 05:48
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: olip

Uansett hva enn det ender med så husk på og alltid gi forvarsel til alle husstandene som vil ende opp i bildet, før dere tar bildene.

Ellers hva?

Mitt hus er med på mange dronebilder på nett pga boligsalg rundt omkring. Jeg har aldri fått noe varsel om det.

Jepp
Re: Fotodrone til halvprofesjonell bruk [Re: olip] #2695349 14/01/2022 14:54
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Sitat: olip
Jeg vil anbefale å ta operatørkurs for RO1.
Du må uansett være registrert for å benytte alle droner med kamera nå, uansett vekt.

Når det kommer til drone så ville jeg nok sett på Mavic 2 Pro, eller Mavic 3 hvis det er aktuelt med DJI, og bildene skal benyttes kommersielt.
Det er ofte mye knot, og veldig store restriksjoner med Mini, så den er mere for ren hobbybruk.

Eksempel, en blokkleilighet.
Heng opp et notat i inngangspartiet med kontaktinformasjon, hvem dere er, og nøyaktig tidsrom når flygingen vil inntreffe minst 24 timer (helst 48 eller mer) før dere kommer og tar bilder.
Vær synlige, og minst to personer når dere tar bildene (pilot + spotter).

Hvilke restriksjoner og knot er det du konkret snakker om ved DJI Mini kontra Mavic 2 Pro? Har nå fått prøvd begge og ser ikke helt de store praktiske forskjellene. Bildene var svært bra til vårt bruk også fra minien.

Moderator  support