Hylsa på Shimanolageret er vel bare der for å hindre at vann og drit som kan komme inn i ramma finner veien til kranlageret. Sag den i to og bruk en slangebit + gaffa for styrke til å forlenge så får du det tett on du vil. Med 24mm aksel er det god klaring til kranken så det subber sikkert ikke i akselen om man er litt nøye.
Har gjort dette med hell på gjenget lager.
Bra tips. Kan evt skjøte med et rør med indre diameter som tilsvarer ytre diameter på hylsa og ei krympestrømpe. f.eks kan kanskje hylsa til et (oppbrukt) dub-lager fungere(?) Men jeg er egentlig usikker på hvor stort behovet er for min del. Dette er jo et 6 år gammelt lager som fortsatt holder stand. På en sykkel som bare går noen koseturer på vinterstier så blir det jo ikke den helt store slitasjen
Litt på sia, men så et bra tips fra en australsk mekaniker (beekay77) om å ta gjengetape+fett på kranklager-gjengene for å holde skit ute. Det fant jeg seff ut 3dager etter jeg bytta mitt, men...
Den har jeg også sett, og bruker normalt sett fett på gjengene, men mest for at det skal være greit å løsne. Gjengetape har jeg ikke testet selv. Hvor mye har det egentlig å si at det er helt tett rundt gjengene når det likevel er et dreneringshull under? I dette tilfellet er det jo snakk om ett pressfit lager og altså ingen gjenger. Men det kan godt hende at det er fornuftig andre steder.