Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Komfortabel EL-fulldemper

Komfortabel EL-fulldemper #2694234 07/01/2022 13:33
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Hei,

Jeg hadde i fjor en tråd her på forumet hvor jeg søkte etter råd om emn komfortabel elsykkel. Jeg har litt problemer med skrotten og ser på EL-sykkel som glimrende for meg, for å komme meg ut i marka hvor jeg ellers ikke ville kunne syklet. I tillegg planlegger jeg å kunne bruke den sporadisk til og fra jobb.

Bruksområde vil i hovedtrekk foregå på grusveier, lysløyper og noe asfalt. Pga av kroppslige plager ønsker jeg en komfortabel sykkel, og tenker da at en fulldemper, vil være bra da denne sikkert tar unna litt mer hump og dump. I min forrige tråd fra fjor høst, var jeg gira på en Scott Strike eride 930, da denne var på tilbud på denne tiden, men fikk tilbakemelding ifra forumet at jeg heller burde se etter en sykkel som passet mer til mitt bruk, da denne Scotten ikke var laget for en oppreist "touring" sittestilling for grus og asfalt.

Så nå søker jeg videre etter en fulldemper med komfortabel sittestilling!

Ser at Cube har kommet med 2022 modeller, og sikler litt på en Cube Stereo Hybrid 120 SL, med 750 Wh batteri: https://bikeshop.no/cube/535203l/cube-stereo-hybrid-120-sl-elsykkel-black-n-metal-str-l

Så vidt jeg kan skjønne har denne sykkelen det nye Bosch smart system?

Jeg kan ikke mye om sykler, men av produktteksten virker dette til å være en fulledemper bygd med tanke på komfort. Ser også at det er tilrettelagt for bagasjebrett og skjermer.

Hva tenker dere om geometrien på denne med tanke på komfort?
Og er denne greit specet med tanke på bremser og gir?

Setter stor pris på synspunkter:-)

Re: Komfortabel EL-fulldemper [Re: raklehana] #2694246 07/01/2022 14:27
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Hei.
Mitt synspunkt er at du tar en tur i en butikk, eller flere butikker og ser om du kan få sittet på forskjellige sykler og forklare dine behov. Noen butikker tilbyr demosykler. Andre steder kan du leie. Jeg tror det gir deg raskere vei til mål enn masse "nerding" på ulik geometri. I det minste får du noen referansepunkter slik at det er lettere å vurdere de innspill du får her om hva som passer deg.

Hvor bor du? Kanskje du kan få noen tips til en butikk med kyndige ansatte du kan gå til.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Komfortabel EL-fulldemper [Re: raklehana] #2694248 07/01/2022 14:33
vids Offline
Ivrig
Ivrig
De fleste fulldempere vi bryr oss om på forumet her er laget for å gjøre det bra i en terrengsykkel-sport.

Men det finnes faktisk en egen kategori fulldempere som er laget for det formålet.
Her en topp-10-liste jeg googlet opp på første forsøk, du kan jo se om det er noe der som faller i smak?

https://www.velomotion.de/magazin/2020/09/die-besten-suv-e-bikes-2021/

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Komfortabel EL-fulldemper [Re: raklehana] #2694347 08/01/2022 11:38
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for svar, og takk for linken @vids !

Ja, og finne noe som er komfortabelt synes jeg er vanskelig, men å prøve i butikken kan være lurt, gitt at de har ønsket modell inne, men basert på forrige tråden tenker jeg nå og heller å se etter sykler som er «bygd» for formålet, og ikke se etter geomteri som er bygd for å sitte i angrepsposisjon for å angripe kampesteiner.
Tenker om jeg får litt oversikt over «komfortable» fulldempere som er bygd for grus og asfalt, er jeg bedre rustet om syklene noen gang kommer på lager. Tenker en slik type sykkel er et godt utgangspunkt før en eventuelt kan justere litt med stem etc……

Re: Komfortabel EL-fulldemper [Re: raklehana] #2694357 08/01/2022 12:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Både Trek og Scott har terreng-el-sykler med litt mer sånn tur/pendle-preg.

Sjekk denne: https://www.terrengsykkel.no/sykler/treks-nye-powerfly-fs
og denne: https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/scott-axis-eride-fulldempet-elsykkel-til-jobbsykling

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Komfortabel EL-fulldemper [Re: raklehana] #2694362 08/01/2022 13:55
R
raklehana Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
R
Takk for flott innspill, disse skal jeg sjekke nærmere :-)

Re: Komfortabel EL-fulldemper [Re: raklehana] #2694394 08/01/2022 18:36
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
For slike sykler kan det være lett å glemme det som står nederst i spec.

Som f.eks. nevnte Trek Powerfly FS:
Denne sykkelen har en øvre total vektgrense (sykkel, syklist og last) på 136 kg.

Noen få, oppgir også maks. hengervekt. Her kan det hele virke noe forvirrende. Er det totalvekten av henger, eller maks. "akseltrykk"?
Er det totalvekten av henger som skal legges til så tror jeg veldig få klarer å holde seg under maks.-grensen oppgitt i spec, bl.a. meg selv.
Om en får rammebrudd og/eller ødelagt bakfelg innenfor garantitiden kan jo det bli et tema.

Redigert av Labbetuss; 08/01/2022 18:48.

Moderator  support