Hvor mye bank tåler wattpedaler?
|
Hvor mye bank tåler wattpedaler?
06/01/2022 11:58
|
Molly
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vurderer å kjøpe wattpedaler til både landevei- og terrengsykkelen til våren, da dette gir mer fleksibilitet mtp å flytte utstyr mellom sykler. På landeveissykkelen er jo dette grei skuring, da den stort sett blir rimelig pent behandlet. På terrengsykkelen derimot er jeg mer skeptisk; jeg kjører godt teknisk, men det skal ikke stikkes under en stol at jeg ofte skumper borti en og annen stein og granlegg, noe som også kan spores fra utseendet på pedalene mine  Tåler f.eks et par Garmin Rally XC100/200 slik behandling?
|
|
|
Re: Hvor mye bank tåler wattpedaler?
[Re: Molly]
06/01/2022 12:15
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hvor mye veier fisk?
De skal være ganske robuste, men går de i stykker ved smæling i stein er du vel ganske alene om ansvaret og kan ikke si at de burde tålt dette. Personlig ville jeg ikke brukt dem til min terrengsykling, men satset på en krankarmbasert løsning fra 4iiii eller Stages. Da er det ikke like krise om de dævver. Og jeg har gjort begge deler, altså kjøpt krankbasert og ødelagt den i skogen.
Til grus og Birken er det sikkert flott med Rally.
LarsB
|
|
|
06/01/2022 12:20
|
Molly
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det er jeg fullt klar over, og det er også bekymringen min. Det beste (og billigste) alternativet er vel kun å ha på landevei og gi en god banan i wattmåling på terrengsykkelen 
|
|
|
06/01/2022 12:36
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/01/2022 12:57
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Jeg har denne. Bestilte i et svakt øyeblikk en sen lørdagskveld. Den har vist seg å fungere utmerket. Har dobbeltlogget ved et par anledninger og den følger helt identisk med assioma-pedalene.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
06/01/2022 13:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg har denne. Bestilte i et svakt øyeblikk en sen lørdagskveld. Den har vist seg å fungere utmerket. Har dobbeltlogget ved et par anledninger og den følger helt identisk med assioma-pedalene. Bestilte du fra Aliexpress? Har vurdert å trykke på knappen etter mye lurking, og etter å ha sett den siste fra GPLama, har det ligget nært. Jeg bestilte heller titankrank fra Aliexpress i et svakt øyeblikk en lørdagskveld...
|
|
|
06/01/2022 13:08
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg synes Garmin pedalene er for dyre, og wattpedaler til terreng synes jeg i beste fall er en middels god ide. Til grussykling funker det sikkert topp
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpte Favero Assioma til landevei og krankmåler til mtb.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
06/01/2022 13:18
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Bestilte du fra Aliexpress? Har vurdert å trykke på knappen etter mye lurking, og etter å ha sett den siste fra GPLama, har det ligget nært. Jeg bestilte heller titankrank fra Aliexpress i et svakt øyeblikk en lørdagskveld...
Titankrank er jo fetere enn wattkrank Jeg har faktisk sendt mine dobbelt-loggede filer til GPLama da han gjerne ville se dem. Kommenterte at det så helt supert ut  Jeg bestilte fra Sigeyishop.com i påsken i fjor. Ikke helt super nettbutikk såvidt jeg husker, og jeg mottok ikke noen ordrebrekreftelse pr epost, bare på nettsiden. Fikk heller ikke noe sendingsbekreftelse før jeg purret. Da var den sendt dagen før. Jeg ser de nå også har en nettutikk i UK (eller ihvertfall en co.uk adresse), så hadde kansje bestilt derfra mtp forbukerrettigheter da jeg antar de er bedre i UK enn i kina.
- Stefan
|
|
|
[Re: olechr]
06/01/2022 13:21
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes Garmin pedalene er for dyre, og wattpedaler til terreng synes jeg i beste fall er en middels god ide. Til grussykling funker det sikkert topp
Fordelen med terrengkompatible wattpedaler er at de enkelt kan flyttes mellom alle typer sykler. Du kan bruke dem på terrengsykkel, grussykkel, landeveissykkel, elsykkel, bysykkel, stisykkel osv. I forhold til 2-3 krankbaserte målere er Garmin-pedalene ganske gunstig priset.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/01/2022 13:40
|
olechr
More than words
|
More than words
Fordelen med terrengkompatible wattpedaler er at de enkelt kan flyttes mellom alle typer sykler. Du kan bruke dem på terrengsykkel, grussykkel, landeveissykkel, elsykkel, bysykkel, stisykkel osv. I forhold til 2-3 krankbaserte målere er Garmin-pedalene ganske gunstig priset. Sjukt digg å slippe å flytte rundt da. OG har man først råd til pedaler til 10-12000 er kjangsen stor for at man også er såpass jålete at man gjerne vil ha landeveissko og pedaler på en landeveissykkel. ;-) Når jeg ser på hvordan pedalene mine ser ut etter en sesong så virker pedaler til 10-12000 som er ganske dårlig ide. Og skulle man ødelegge pedalkroppen så koster jo 2 slike like mye som XTR pedaler. Garmin har stort sett bare produkter jeg er keen på, men akkurat Watt SPD pedaler synes jeg bare virker som en god ide på grussykkel. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
06/01/2022 13:51
|
Molly
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Så hvis jeg forstår det rett, så kan jeg kjøpe RS100/200 og så bytte pedalkropp til XC etter behov?
|
|
|
06/01/2022 14:01
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Så hvis jeg forstår det rett, så kan jeg kjøpe RS100/200 og så bytte pedalkropp til XC etter behov? Det kan du - men Garmin anbefaler ikke å bytte pedalkropp så hyppig. Jeg mener mer at man kan bruke terrengpedalene som de er på alle typer sykler, også på landeveissykkelen. Men det er klart det er kontroversielt å bruke terrengpedaler og terrengsko på landeveien. Da min landeveissykkel er en grussykkel med smale dekk lever jeg godt med det for egen del. Personlig har jeg watt-krank på felgbremsraceren og en delvis fungerende Stages-arm på stisykkelen. Grussykkelen er nå uten wattmåler da Garmin-pedalene gikk i retur til Garmin her om dagen. Jeg ser for meg at det enten blir et par Rally100 som vil bli brukt på min neste terrengsykkel og grussykkelen. Eller innkjøp av Rival-krankarm med Quarq til grussykkelen.
|
|
|
[Re: olechr]
06/01/2022 14:31
|
Molly
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpte Favero Assioma til landevei og krankmåler til mtb.
Det ser ut som om det blir en slik løsning ja  Tror jeg skal være så lite nerd at jeg greier meg med måling på kun en side også 
|
|
|
06/01/2022 14:39
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Det er jeg fullt klar over, og det er også bekymringen min. Det beste (og billigste) alternativet er vel kun å ha på landevei og gi en god banan i wattmåling på terrengsykkelen  Det kommer an på hvordan du bruker terrengsykkel. Er du en typisk bamsemumssyklist med "sti sykkel" og kosefokus er det like greit å gi beng. Stravajager. Ja til alt av data. Er du en Birkensyklist er det kjempebra. Endurosyklist, greit å kontrollere intensitet oppover. Terrengrittsyklist. Øyvind har beskrevet fordelene i den linkede artikkelen. LarsB
|
|
|
06/01/2022 14:52
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Kona og jeg har Assioma pedaler på landevei, lett å flytte over på diverse sykler og har fungert godt. Hun har en krankbasert wattmåler på hardtailen, fungerer best av det vi bruker på terreng. Jeg har en Stages xtr og en 4iii på hver sin hardtail. Ingen av disse passet på fulldemperne pga plass (Scott Spark og Trek Superfly 100 SL). For å ha måling på fulldemperne kjøpte jeg to sett Rally 100. Mistet batterilokket på stisykling oppe på Sjusjøen og watt forsvant. pedalene slo en del nedi. Fikk nye pedaler av garmin, men er blitt skeptisk til å bruke dem noe hardt.
|
|
|
[Re: kaiost]
06/01/2022 14:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har en Stages xtr og en 4iii på hver sin hardtail. Ingen av disse passet på fulldemperne pga plass Det må selvsagt sjekkes før evt. kjøp. Hos meg passet begge på syklene mine. LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
06/01/2022 15:39
|
kaiost
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har en Stages xtr og en 4iii på hver sin hardtail. Ingen av disse passet på fulldemperne pga plass Det må selvsagt sjekkes før evt. kjøp. Hos meg passet begge på syklene mine. LarsB Litt vanskelig å sjekke det når kjøpet av disse ble gjort før innkjøp av fulldempere..... Begynte med landeveissykling i 1985 for CK Victoria og var med å arrangere det første terrengrittet i Trøndelag, ved Lyngstua-Børsa. Syntes allikevel ikke at terrengsykling var noe særlig og hadde en oppfatning av terrengsyklister som noen særinger. Husker jeg sa at det var to ting jeg aldri skulle gjøre: Kjøpe fulldemper og å sykle med Camelback.... Har måttet bite i meg det. Ingenting som slår fulldemperen på feks. Cykelvasan og 1.5 liter drikke i drikkesekken.
Redigert av kaiost; 06/01/2022 15:40.
|
|
|
06/01/2022 15:45
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har power2max i kranken på både en fulldempet sykkel og på en sykkelkross. Det fungerer helt supert, og det ble ikke så veldig dyrt heller, siden jeg kunne benytte kranken jeg hadde fra før i begge tilfellene.
På raceren har jeg Assioma Duo og de har jeg også brukt en del på sykkelkrossen når det har vært tørt og sommer. De fungerer også helt suverent, men etter noen episoder med litt vel offensivt rutevalg ble jeg overbevist om å bruke terrengsko også når jeg sykler grus ...
Til sykling i terrenget ville jeg nok neppe vurdert en pedalbasert løsning, til det synes jeg pedalene smeller nedi for ofte.
|
|
|
[Re: kaiost]
07/01/2022 10:11
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har en Stages xtr og en 4iii på hver sin hardtail. Ingen av disse passet på fulldemperne pga plass Det må selvsagt sjekkes før evt. kjøp. Hos meg passet begge på syklene mine. LarsB Litt vanskelig å sjekke det når kjøpet av disse ble gjort før innkjøp av fulldempere..... (...) Husker jeg sa at det var to ting jeg aldri skulle gjøre: Kjøpe fulldemper og å sykle med Camelback.... (...) Har måttet bite i meg det. (...) Å ha effektmålere før sykkel gjør det unektelig litt vrient. Velge sykkel etter klaring mot venstre kjedestag er ikke noe mange gjør.  Drikkesekk er skikkelig ut om dagen. Nå skal alt på sykkel i rare feste og hemmelige rom. Resten MÅ i rompetaske om man skal følge med i tiden og forvente affektivitet. Nok avsporing. Jeg tror alle mener at Molly ikke bør bruke Rally-pedaler til skikkelig terreng og sti, men til birken og grus  LarsB
|
|
|
07/01/2022 10:38
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Nok avsporing. Jeg tror alle mener at Molly ikke bør bruke Rally-pedaler til skikkelig terreng og sti, men til birken og grus  LarsB Absolutt ikke. Jeg mener at Rally-pedalene gjerne kan stå på også når det sykles skikkelig terreng og sti. Noe annet ville jo vært ekstremt upraktisk. Jeg slo mine testpedaler nedi steiner og fjell ganske mange ganger i løpet av testperioden. De ble brukt på alt fra endurosykler og elsykler til fin-racere og gravelsykler, uten problemer. Pedaler vil kunne fungere på alle sykler i de nærmeste 10 årene uten at standarden for innfesting endrer seg. Stages-målere og tilsvarende kan ofte ikke taes med videre til neste sykkel. Min terreng-Stages er for eksempel kun kompatibel med SRAMs GXP-krank, noe som knapt finnes lenger.
|
|
|
07/01/2022 11:47
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Da endrer jeg konklusjonen til at "de fleste internettsynsere" mener at effektmålerpedaler til terrengsykkelbruk til 7 000/13 000 høres risikabelt ut. Han som faktisk har erfaring er ikke enig.
Erfaring teller, og at de lett kan flyttes skal man ikke undervurdere. Så det blir Mollys avveining til slutt uansett
LarsB
|
|
|
07/01/2022 13:36
|
Tollef
Ringrev
|
Ringrev
Pedalkroppene til Garmin er vel utskiftbare, og selve wattmåleren er godt beskyttet i akslingen? Har tilgode å knekke aksling på pedaler (unntatt xtr M980 som gikk i oppløsning av seg selv..), så kanskje er bekymringene ubegrunnet. Jeg håper det for jeg drømmer om Rally selv.
Et annet problem med å ha Garmin Rally til alt er at man fort ender opp med vanlig SPD på landeveissykkel med tilhørende stigma og kjipe vage følelse? Man kan selvsagt kjøpe ulike Rally-pedalkropper til SPD og SPD SL, men man vil jo fort bli lei av å bytte det tenker jeg.
|
|
|
07/01/2022 15:00
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Jeg kjøpte for ikke lenge siden et par garmin xc200, skal si fra når de går i stykker 
|
|
|
10/01/2022 10:49
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bestilte du fra Aliexpress? Har vurdert å trykke på knappen etter mye lurking, og etter å ha sett den siste fra GPLama, har det ligget nært. Jeg bestilte heller titankrank fra Aliexpress i et svakt øyeblikk en lørdagskveld...
To titankranker i husholdningen nå altså? En piratkopi og en ekte? Har du prøvd å sammenligne de på noe vis? Jeg tar nesten for gitt at utseendemessig er eeWings et knepp bedre men det hadde vært interessant å sett på vekt og stivhet, i den grad det er mulig å sammenligne uten å ty til labutstyr.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/01/2022 17:28
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
To titankranker i husholdningen nå altså? En piratkopi og en ekte? Har du prøvd å sammenligne de på noe vis? Jeg tar nesten for gitt at utseendemessig er eeWings et knepp bedre men det hadde vært interessant å sett på vekt og stivhet, i den grad det er mulig å sammenligne uten å ty til labutstyr. Det er ikke en kopi, et helt annet produkt, noe man ser på konstruksjonen.
|
|
|
11/01/2022 07:59
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Vi tåler gjerne en egen tråd om denne kranken.
LarsB avventende
|
|
|
11/01/2022 09:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi tåler gjerne en egen tråd om denne kranken.
LarsB avventende
Fornøyd?
|
|
|
28/01/2022 12:02
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Har Stages blitt bedre på powerspikes? En gammel Stages har gjort god tjeneste her i huset, men for lengst relegert til mindre slagete omgivelser enn terreng.
Ny komplett DUB-krank med Quarq er ikke så voldsomt mye billigere en Garmin Rally. Kjipt at det ikke går an å kjøpe gxp spider lenger. Quarq har ikke hatt helt god holdbarhet, men uten krank har det vært god pris.
Men argh krankstandarder. Det er ingen produkter som er så gjennomstandardisert som sykkelkranker. Hver eneste krank har en.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
28/01/2022 12:49
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Stages var lei til å spike i enkelte tilfeller, men min erfaring er at det forsvant etter som de oppdaterte firmware. Husker ikke når min tidligere sluttet med det men det er mange år og firmwareversjoner siden nå.
LarsB
|
|
|
|
|