Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak

Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak #2693921 06/01/2022 11:39
RazeFaze Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
https://www.pinkbike.com/news/bike-index-uncovers-international-bike-theft-and-sale-operation.html

Her er det mange interessant punkter.
Biter meg merke i geofencing av facebook-side blant annet...

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: RazeFaze] #2693947 06/01/2022 12:23
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Kan vel bare drømme om at vi får et norsk politi med ambisjoner, evner og interesse i å prøve å oppklare sykkeltyverier.....

Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: vichingo] #2693950 06/01/2022 12:33
RazeFaze Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: vichingo
Kan vel bare drømme om at vi får et norsk politi med ambisjoner, evner og interesse i å prøve å oppklare sykkeltyverier.....

Politiet har gjort lite her også, såvidt jeg har skjønt, annet enn behandlet enorme mengder med bevis.
"all" etterforskning virker å være gjennomført av Bike Index..

Men kan man dokumentere summene her kan det jo hende politiet begynner å løfte øyenbryn.

"To start out, Bike Index is a nonprofit organization that has created an online database of bikes, stolen and not, that can be used to identify and recover stolen bikes. The organization also collects information about the bicycle black market, so that the more bikes are recovered, the more the organization understands how to efficiently identify stolen bikes in the future."

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: RazeFaze] #2693953 06/01/2022 12:45
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Det er mange anekdotiske beviser på du ikke får norsk politi eller statsadvokat til å løfte en finger selv med navngitte tyver og filmbevis i tyveri-/vinningssaker.

I saken fra Colorado/Mexico var det tross alt parallelt med Bike Index en statsadvokat som tydeligvis gadd å interessere seg for sykkeltyverier:

"....While Bike Index was working to compile screenshots of bike listings, Colorado's Attorney General Phil Weiser was working on an anti-theft operation of his own called Operation Vicious Cycle. In November 2021, Weiser charged eight men with 227 counts related to 29 bike shop burglaries in which they stole about $985,000 in high-end mountain bikes, according to a press release...."

Redigert av vichingo; 06/01/2022 12:46. Rediger grunn: skrivefeil
Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: RazeFaze] #2694104 07/01/2022 07:39
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg meldte en sykkel stjålet. Fin (men ikke helt ny) karbonsykkel. Rutinemessig ble saken henlagt, da det ikke var tilstrekkelig med bevis for å etterforske saken.

Så kom det telefon fra politiet. En kjenning hadde blitt observert og stoppet med min sykkel. Saken ble da gjenopptatt.
Så kom det ny melding om at saken igjen er henlagt…

Det virker ikke som at det skal etterforskes sykkeltyverier i det hele tatt, her burde de ha alle muligheter for å jobbe videre med saken og sikte vedkommende for tyveri/heler.

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: jag] #2694112 07/01/2022 08:07
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: jag
Det virker ikke som at det skal etterforskes sykkeltyverier i det hele tatt, her burde de ha alle muligheter for å jobbe videre med saken og sikte vedkommende for tyveri/heler.

Det er synd, men det virker som om politiet nokså aktivt neglisjerer den slags vinningskriminalitet, ja.
Som over gjennomsnittet sykkelinteressert la jeg en morgen i høst merke til et klassisk hengehue som satt og sov/var tungt rusa på Nationaltheatret. Han hadde en dyr Trek-racer lent opp mot seg. Alt tydet på at den IKKE var hans opprinnelig.

Et par minutters gange etterpå støtte jeg på to politibetjenter som tuslet gatelangs. Jeg stakk bortom og nevnte det jeg hadde sett, og foreslo at de kunne gå bortom og spørre om det var hans sykkel, eller om den var stjålet. Da fikk jeg et vennlig, men svært tydelig svar: Slikt hadde politiet IKKE tid til å prioritere. *Sukk!*

Gaute
Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: RazeFaze] #2694129 07/01/2022 08:31
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
De var travelt opptatt med å tusle må vite!

Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: Ndreas] #2694209 07/01/2022 11:56
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Åpenbart. De het nok Bastian, begge to.

Gaute
Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: RazeFaze] #2694291 07/01/2022 21:23
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis Politidirektoratet skulle lure på hvorfor kriminelle ikke har respekt for dem og hvorfor publikum ikke har tiltro til dem er svaret lett tilgjengelig. Synd, for det jobber også mange flinke folk i politiet.
For Oslo sin del vil jeg si at sykkelveiene nå er mer enn gode nok til å få folk til å sykle. Det som ofte hindrer meg i å ta sykkelen er risikoen for å få den stjålet. Et paradoks at de som er mest ivrig på å bygge sykkelveier også er minst ivrig på hverdagskriminalitetsbekjempelse. Da går det mot 500-kroners-sykler fra politiauksjon på kostbare sykkelveier.

Re: Oppklaring av tyveri/heleri... heftig sak [Re: RazeFaze] #2694417 09/01/2022 00:09
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Det er jo et par Facebook-kontoer i Oslo som selger stjålne sykler (og andre ting) uten at det virker som politiet bryr seg. Da de tok "min" sykkeltyv på fersken i å selge sykkelen min, henla de saken fordi han uansett var tatt så mange ganger at det ikke ville gi mer straff..

Moderator  support