Hei! Kjøpte meg nylig en el fatbike og piggdekk som jeg skal bruke hele vinteren. Jeg er ny når det gjelder el sykkel, dekk, luftrykk osv. Jeg kjøpte meg 45Nrth dillinger 26" x 4.0 piggdekk og lurte på kordan luftrykk man skal ha på dem? Blir mest å kjøre på rett strak vei med hardpakka snø og litt is. Tar gjerne imot tips til noe annet jeg burde vite! Takk for svar
Det er viktig å forstå at det er omvendt prinsipp med fatbike pigg og smaldekk pigg. Med fatbike må du ha lavt trykk for å få flest mulig pigger til å feste i isen. Men smalldekk skal du ha mye for å bore piggene ned i isen. Jeg vil si mindre enn 10 psi, kanskje 7-8 psi. Jeg unngår steder med bare blåis, da er det smaldekk som gjelder.
Er det ikke blåis, la oss kalle det hvis hardpakket snø/is-blanding, så kan du ha mye høyere trykk, for mye mindre rullemostand. Det gjelder å lese underlaget for "den dagen". F.eks. 15 psi. Da kan du "overleve" på korte blåispartier, men det kan fort bli "spennende" på lengre, spesielt i nedoverbakker.
Men med en gang du møter på snø er det lavt trykk som gjelder, ikke bare for å flyte, men for å ha kontroll på sykkelen. Jeg kjører 5 psi. I nyoppkjørte nysnø skiløyper snakker vi om enda mindre, men da bør du helst ikke ha pigger.