Er ikke helt sikker på om det egentlig er et sportsvaskingslag, selv om tanken er nærliggende. Teamet sporsvaskesykkellag er uansett en artikkel verd synes jeg.
Israel-laget i sine forskjellige navnvarianter er finansiert av Israels turistkontor og skryte-apparat i et håp om å få flere tilreisende til Israel, både på ferie og for å starte business. Det er er tydelig et ønske om å løfte Israels standing i resten av verden som et moderne og ikke minst trygt land for turister og bedrifter. Det er kanskje litt i overkant å sidestille dem med de andre mer typiske sportsvaskingslagene (UAE, Bahrain, Astana) da ISN i hvert fall har en tydelig uttalt freds-filosofi og samarbeider med Simon Peres' fredssenter.
Da er vel Burgos-BH og Bingoal Pauwels Sauces WB (Wallonie-Bruxelles) sportsvasking også. Eller?
Hvilke statlige, gjentagende, menneskerettighetsundertrykkende handlinger er det de to regionene bedriver i det daglige? Rent bortsett fra å lage majones?
Det er vel liten tvil om at sykkellaget til Uno-X er ett, av sikkert mange ledd i en pr-strategi som blant annet har som mål å få bensin-selskapet Uno-X til å fremstå som sunt, grønt, positivt og bærekraftig.
Det gjør de helt sikkert. Men det har ingenting med sykkellagene å gjøre.
Daglig leder i Uno-X Norge er også sjef i sykkellagene. Men de har ingenting med hverandre å gjøre?
Bedriften og sykkellagene har selvsagt noe med hverandre å gjøre all den tid bedriften vel er eier av lagene. Men utsagnet du siterer henspilte jo på hvorvidt bedriften bedrev greenwashing, og det har jo ingenting med sykkellagene å gjøre (etter min mening). Å trekke inn greenwashing i en diskusjon om sportswashing er jo helt avsporing.
Hadde jeg vært jente ville jeg ha syklet for Le Col eller Canyon ja. Da jeg er noe feminin kunne jeg godt ha tatt en sånn lilla Canyon sykkel i år. Kanskje kjøpe på team utsalg på sluttsesongen, jentekjørt sykkel med 25.000 km på telleren ;-)
Skal jeg plukke meg to vinnere blir det shortsen til Cofidis (de har sikkert ødelagt den med et stort klistremerke på rompa, men på bildet til Cyclingweekly er den jo fantastisk i denne sammenhengen. Den andre vinneren flir FDJs damelag. Aller mest ros er det for å kjøre mestertrøya fullt ut, men akkurat den franske trøya pleier vel ofte å bli respektert selv av lag som UAE. Men jeg synes også de treffer godt på den vanlige trøyen, gitt at de sikkert også vil spille litt på at de er et fransk lag.
Der var det jaggu mye rart begge steder! Personlig digger jeg draktene som viser litt personlighet, samtidig som de lar drakt-designen skinne i stedet for å gjøre juletre av det. Rapha-drakten til EF er akkurat passe eksentrisk for meg, og både BORA og Canyon Sram er andre flotte høydepunkter i min bok.
Bora er helt klar de som fornyer draktene best synes jeg. Som "noenlunde" tilhenger av EF og innehaver av training jerseyen til de (Rapha pro-team training jersey-lilla/mørkeblå) er førsteinntrykket "to much", men etter noen minutter faller jeg til ro med at de er "gode". Mye lyseblått ute å går blant flere av lagene, liker blå men helst mørkere blå. UNO-X er jo ikke pene, men veldig synlig, kanskje de mest synlige av alle. Heier jo aller mest på UNO-X så det gjør det jo lettere å følge de. Men ville aldri syklet i de fargene selv. Kjipt hvis de egentlig hadde tenkt å ta meg inn på laget og leser dette og dropper meg. Men fuck, noen prinsipper må man ha.
Men ville aldri syklet i de fargene selv. Kjipt hvis de egentlig hadde tenkt å ta meg inn på laget og leser dette og dropper meg. Men fuck, noen prinsipper må man ha.
Haha, ja. Det er nok her det glipper
Litt på samme måte som at jeg aldri ville spilt for Odd i Eliteserien
Men ville aldri syklet i de fargene selv. Kjipt hvis de egentlig hadde tenkt å ta meg inn på laget og leser dette og dropper meg. Men fuck, noen prinsipper må man ha.
Haugland leser garantert med her, han har sikkert gjemmekontor som oss andre.